Ford Focus 2.0 EcoBlue 150pk ST Line Business (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 2.0 EcoBlue 150pk ST Line Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 357.216 km |
Focus op rijden
- 7.419 km
1 April ben ik begonnen een nieuwe baan. Dat betekende dat ik mijn V40 D4 met de unieke mix van 190pk en 14% moest achterlaten. Op het moment dat ik de Volvo ging achterlaten wist ik het. Deze auto heeft mij verne.... Excuses voor het taalgebruik maar voor de Volvo was ik meer dan content met de welbekende dieseltjes. 105 of 110pk. Het was mij om het even. Ik nam de Octavia station in donkergrijs over van mijn collega en bij 100km wist ik het. Dit zijn niet meer mijn type auto's.
Intern ook aangegeven dat ik dat niet lang zou gaan volhouden. Prima auto, maar niet spannend, niet vlot en zeker niet sexy. Bij bewezen goed gedrag mocht ik daarom ook rond 2019 wel een nieuwe auto gaan uitzoeken. Maar wat? Een Golf? 2.0TDi Highline R was zeker een optie. Het moest in 8eder geval sportief zijn, opvallend en minstens 150pk. Toen kwam echter de wijziging in de test. Dit zorgde ervoor dat alle VAG diesels omhoog schoten. Zelfs een Leon FR kwam op €39k. En om nou te zeggen dat dat echt de gewenste auto was.. Neee... Totdat...
Op internet de Ford Focus wel geconfigureerd maar de velgen konden mij niet bekoren. Toch maar eens naar de dealer gegaan. Ford Wensink in Zwolle. Toen stond daar een Desert Island Blue ST Line hatchback. Kwa model en aankleding liefde op het eerste gezicht. Uiteindelijk gekozen voor de volgende configuratie. Hatchback, ST Line, Race Red, Design Pack 1 met LED verlichting, 18" velgen, en getinte ruiten. ST pack met de grotere achterspoiler, rode remklauwen en wat interieur opsmuk, ook nog panorama dak, comfort pack met keyless go, auto airco. Winterpack en Bang & Olufsen audio. Zo zou deze auto ideaal zijn. Had 150pk losgelaten want ja dit zou wel richting de 38 gaan.. Nee dus. Met de 150pk kwam ik precies uit op net geen €36k. Ruim binnen budget dus. In november besteld en uiteindelijk eind januari kunnen rijden. Nog met de dealer kunnen beklinken dat de spiegelkappen zwart werden gewrapped en bij de onthulling was ik verliefd. Een dikke bak al met al. Het rijden dan..
Hij valt wel op... Tenminste ik zie een hoop hoofdjes draaien. De Focus is nog geen algemeen iets op de weg maar heel eerlijk, in de ST line uitvoering vind ik het de mooiste hatchback in z'n klasse. Bewust niet gekozen voor een station want ja, ik heb niet direct kinderen die ik moet plaatsen. Kofferbak is voor iemand met mijn functie, sales, wel wat beperkt maar voldoet. Het grootste plezier is toch het soepele vermogen, het koppel, de stilte in het interieur en de rijbeleving. Heerlijk om elke dag in te mogen rijden. Het navigatiesysteem doet z'n werk soepel en snel maar is nog iet helemaal upto date helaas. B&O is fantastisch en de LED verlichting maakt echt een verschil. Natuurlijk zijn er storende puntjes. Ik vind het schakelaartje voor de achterruit wisser wat dunnetjes evenals het feit dat ik niet de aankomsttijd kan zijn als ik het SYNC3 systeem op home heb staan. De motor komt steeds losser en ik vind het al met al een zeer geslaagde auto geworden. Ik hoop dat ik deze auto vaker ga zien... Durf te kiezen. Durf je Focus te verleggen naar Ford.
Sport of Eco?
- 8.598 km
Toch vandaag even wezen spelen met de 3 rijmodi. Standaard heeft iedere Focus 3 selecteerbare rijmodi: Normaal - Eco - Sport. Aangezien ik benieuwd ben of het invloed heeft vandaag voornamelijk op Eco gereden. Vanochtend getanked. Gemiddelde verbruik is nu 6.1/ 100km. Huidige verbruik met 90% op Eco rijden is 5.5 / 100 ...
Wat opvallend is: met name als je van Eco naar Sport stand schakelt (stoplicht - rechterkant - golfje VI Bluemotion links: Rechts wint glorieus) is het alsof je van een kart naar een F1 stapt. De gasrespons is beduidend scherper en de auto reageert heerlijk op jouw acties. het kan tussen de oren zitten maar elke dag blijft een feestje. Full Focus.
Opmerkelijk
- 45.002 km
Ja, ik rijd veel. Heel veel. Eind januari mogen ontvangen en nu halverwege juli de 45k aangetikt. Geen probleemloze 45k maar elke dag word ik blij van mijn Focus. Anderen ook blijkbaar want geregeld komt er iemand op mij af om een praatje te maken. Of het de kleur is in combinatie met de sportieve uitstraling? Ik denk het wel. In die 45k km heb ik al wel een lekke turbo slang gehad. Bleek bij assemblage niet goed vastgezet te zijn waardoor de klem in de slang sneed. Gevolg: uurtje parkeerplaats, anwb, nood modus en de volgende dag verholpen. Daarna probleemloos. Ook had een nieuwe buurman zich vergist in de draai cirkel van zijn oudere Focus met als gevolg dat mijn bumper aangerand werdt. Goed ziek van maar ook dit is zeer vakkundig verholpen door Posthuma schade in Leeuwarden. Zoals gezegd ik rijd met zoveel plezier in deze auto. De top ligt op 218 en dat is hard zat. Wel zou ik op termijn misschien iets meer koppel willen aangezien hij de echte punch ontbreekt om de 110/115pk auto's tot de 160 km/h te lossen. Daarna gaat hij echter door waar deze auto's gaan worstelen. De B&O is echt fantastisch. Ik kan mij voorlopig erg goed vinden in deze auto.
Nog steeds verliefd
- 147.047 km
Na 147.000 km ben ik nog elke dag verliefd op mijn auto eerlijk gezegd. Het rijplezier blijft onverminderd groot en ook anderen kunnen de samenstelling en de kleur blijkbaar waarderen want geen week gaat voorbij zonder een compliment. Ik ben veel onderweg en helaas zie ik nog te weinig Focussen MKIV op de weg. Het maakt ook niet makkelijker doordat de diesel regelgeving het gewoonweg niet leuk maakt. Daarover gesproken... Man man wat heeft mijn 2.0 litertje af en toe ventolin nodig. Alles rondom de aandrijflijn is wel een keer vervangen ivm een periode van continue storingen. Dit heeft echter mijn plezier niet verminderd maar mocht ik dit als particulier meemaken, weet ik het niet...
Ondertussen had iemand ook nog een vrij hoge kar een diepe kras achtergelaten op mijn achterbumper en de letter S ingedeukt. Ik heb hier een klein voordeel uitgehaald aangezien de nieuwe FOCUS letters nu hoogglans zwart zijn gespoten en ook de buitenspiegels, die zwart gestickerd waren, ook hoogglans zwart gespoten.
Zoals gezegd, het is een fantastische reisauto en de klachten zijn allemaal keurig opgelost door Ford Wensink en ik verwacht dat ik de mij nog resterende 100.000 km met veel plezier mag gaan doorbrengen.
Balans opmaken
- 182.000 km
Na ruim 182000 kilometer in 2 jaar kan ik nu wel de balans opmaken aangaande mijn Ford Focus 2.0 Ecoblue ST Line.
Nog nooit heb ik zoveel complimenten over een auto gehad en dat blijft elke keer leuk. De combinatie van de sportieve uitvoering en race red maken deze auto een opvallende verschijning. Een klant gaf zelfs aan dat een vriend van hem altijd signaal rood kiest en of laat spuiten zelfs omdat het blijkbaar de veiligste kleur is onderweg aangezien het altijd opvalt, leuk om te weten toch?
Hoe dan ook ik ben nog steeds waanzinnig trots en blij met de Freude am Fahren met deze auto. Het is absoluut geen ruimte wonder, ik moet zeer bewust inplannen wat ik meeneem aan samples ed vanwege mijn werk maar wat rijdt dit toch fantastisch. Kwa bouwkwaliteit is er echt wel een slag gemaakt en ik heb nog nauwelijks piepjes of kraakjes die irriteren. Wel heb ik tot nu toe in mijn beleving te vaak bij de dealer gestaan. Met name de 2.0 liter diesel heeft ervoor gezorgd dat de obd (on board diagnostics) te vaak is gaan branden. Bijna alles is vervangen en recent is gebleken dat het zelfs een terug roep actie is geworden vanuit Ford in Duitsland, dit was nog niet geheel bekend binnen Ford Nederland aangezien de geleverde 2.0 diesels waarschijnlijk op één hand te tellen zijn.
Ik heb mij vereenzelvigd met het feit dat dit hoogst waarschijnlijk mijn laatste diesel is. Een heerlijk blokje wat met name in de sport mode lekker kan sleuren, wel mis ik zelf wat koppel tov een vorige auto van mij: de welbekende V40 D4 met 190pk en 400nm koppel. De Ford heeft 370nm maar geeft wat mij betreft deze te geleidelijk vrij. Het mag wel iets meer 'punch' bieden.
Ik ben nog zoekende naar een veilige manier van extra vitaminen geven maar veel geronomeerde bedrijven bieden geen opties aan voor de 2.0. Genoeg opties voor de 1.0 benzine of de 1.5 diesel maar helaas niks gevonden voor de 2.0. Ik hou mij aanbevolen voor tips lezers.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. De Ford Focus MK IV is een schitterende auto. De trend en titanium uitvoeringen die je wel redelijk veel ziet kunnen mij niet bekoren maar elke keer als ik een ST Line zie gaat mijn hartje iets sneller kloppen. Of net nu in desert Island Blue is, magnetic grey maar het liefst toch race red. Ik word er nog elke dag blij van.
Wat betreft de opties word ik ook nog steeds blij van het B&O geluidssysteem hoewel ik daar wel voor alle portieren extra heb moeten laten isoleren. Daarnaast is stuurwiel verwarming echt een absolute aanrader op elke auto. Wat heerlijk om te hebben als het onder de 5 graden celcius is en je stuurwiel zoveel extra comfort bied. Het schuif kantel panorama dak is wat mij betreft ook een heerlijke extra, alleen panorama vind ik een overbodig iets, lezen jullie mee Franse auto merken? Want dat is gewoon eem auto opwarmer maar als het open kan heerlijk.
Echt elke dag word ik nog blij van mijn auto en ik gun iedereen datzelfde gevoel, dus blijf vooral ook reviews plaatsen van wat voor auto je ook hebt. Het is zo leuk om mee te lezen wat iedereen van zijn heilige koe vindt.
Het zit erop
- 357.216 km
Het zit erop. Ik betwijfel of er Ford Focus rondgereden heeft met 355.000+ km op de teller. De dealer gaf al aan bij een vorige onderhoudsbeurt geen focus gehad te hebben met zo'n hoge kilometerstand..
5 jaar met circa 70K km per jaar is uiteindelijk snel voorbij gegaan. Hoewel de bedoeling was dat de Focus 4-5 maanden eerder met pensioen zou gaan waren er omstandigheden waardoor dit niet gerealiseerd kon worden. Tijd voor de eind balans: wat was dit een fijn rijdende auto. Zoveel complimenten over de kleur en de uitvoering en elke dag was ik blij om erin te mogen rijden. In september 2023 is er nog wel een compleet nieuw systeem ingekomen omdat de hele sync3 niet meer functioneerde maar de laatste jaren is het probleemloos rijden geweest.
Nu is het tijd om groen te rijden. Niet elektrisch noch hybride maar een Experience green Kia Proceed. Review volgt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Active X
- 2022
- 59.451 km

Ford Focus Wagon EcoBoost ST Line ✅ Carplay ✅ Camera ✅ Stoelverwarming
- 2019
- 107.016 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium Business 17'' | Trekhaak | ACC | Keyless Entry | Apple Carplay & Android Auto | Camera | Parkeersensoren V/A
- 2018
- 89.580 km