Ford Focus 1.6 TDCi 109pk Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6 TDCi 109pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Focus 1.6 TdCi Titanium
- 58.000 km
Na een aantal voorloopauto's de bestelde Focus in ontvangst kunnen nemen op 23-10-2008. Inmiddels na bijna een jaar met de auto gereden te hebben niets dan lof.
De auto is af fabriek voorzien van een verlagingsset als optie, verder een business pakket en de ruime basisuitrusting van de Titanium.
Wegligging is fenomenaal en ondanks de niet al te sterke motor is hij enorm snel over bochtige weggetjes te sturen.
Aangezien de meeste kilometers over de snelweg zijn gemaakt is dat echter het belangrijkst. Op de snelweg is de auto comfortabel maar op lange ritten wat stug afgeveert (verlaging), maar dat hoort erbij.
Als je rustig rijd is een verbruik van 1:20 goed te halen, als je wat enthousiaster op het gas gaat is 1:16/17 ook te halen maar veel slechter is me nog niet gelukt ondanks ritten door de Ardennen/Luxemburg met flink tempo.
Naast de onderhoudsbeurten is de auto 1 keer voorzien van een nieuwe voorruit omdat er een steen op terecht kwam die een scheur veroorzaakte. Verder nog geen kosten of problemen gehad.
Update na bijna 100.000 km, de voorruit is niet he
- 96.000 km
Nu na bijna 2 jaar in de Focus heb ik bijna 100.000km op de teller staan. Hij heeft altijd netjes zijn onderhoudsbeurten gehad en is nagenoeg probleemloos geweest.
Ik heb 1 keer stilgestaan, nadat ik de tank bijna had leeg gereden, ANWB erbij en niks te vinden. Na 45 stilstaan maar weer gestart en het probleem was verdwenen. Waarschijnlijk wat lucht in de leidingen door een te lege tank, maar zeker is dat niet.
Verder heb ik onlangs een motorstoring gehad die een aantal dagen aanhield voordat het motorstoring lampje ging branden. De auto was nog prima rijdbaar tijdens de storing, echter het vermogen was zeker 30-40% minder als normaal. Het bleek een sterk vervuilde EGR klep te zijn die vast was komen te zitten, deze is door de dealer vervangen en het probleem is opgelost, de motor loopt een stuk beter als met de oude klep. Overigens is dit onder garantie verholpen.
Een blijvende irritatie is het iets te lage stationaire toerental, of het gebrek aan koppel onderin het toerenbereik. Wegrijden dient te gebeuren met een zeer gevoelige koppelingvoet. Afslaan bij het stoplicht gebeurt regelmatig, alhoewel het met de nieuwe EGR klep wel een stuk beter is geworden.
Verbruik is nog steeds formidabel, ik rijd minimaal 900 en maximaal 1100km op een tank, afhankelijk van de rijstijl, dit is een gemiddeld verbruik van 1:19-1:21 en naar mijn idee zeker zo goed als de fabrieksopgave.
De fabrieksnavigatie is erg prettig in gebruik en de TMS service is erg handig wat betreft files, flitsers etc.. na 2 jaar begin ik wel te merken dat de kaarten wat verouderen maar het is nog niet storend. Ik heb op ebay een duitse kaart erbij gekocht en ook dat werkt prima.
Tot slot de voorruit, deze is inmiddels al 2 keer vervangen! 1e keer door een steen die de ruit raakte op een plastic kap aan de onderzijde waardoor geen sterretje te zien was in eerste instantie, daardoor niet laten repareren en na een week doorgescheurd. De tweede keer was de ruit volledig in stukken gescheurd toen ik de auto bij de dealer ophaalde na de EGR klep vervanging, er zaten zeker 6 scheuren in de onderkant van de ruit. De reden voor de scheuren is mij niet verteld, er werd in eerste instantie zelfs ontkend dat het door de dealer was veroorzaakt. Uiteindelijk is de ruit wel door de dealer vervangen. Ik heb het idee dat de ruiten niet al te sterk zijn en snel scheuren doordat ze verwarmd zijn en voorzien van sensoren etc. Heb je dus een sterretje, snel laten repareren en niet pas na een paar dagen als je tijd hebt.
verbruik loopt op
- 140.000 km
Weer 40.000km verder, het euvel met de EGR klep heeft zicht niet weer voorgedaan, de auto rijd goed. OA met de wintersport een lang stuk gereden achtereen en de ook binnen NL veel lange stukken snelweg op hogere snelheid (ieg niet met 100 achter een vrachtwagen) Het verbruik is dan wel een stuk hoger als met spitsverkeer (100-110).
Dit zie je ook wel terug in de verbruiksmonitor.
Verder nog steeds zeer tevreden, stuur en pook beginnen wat sporen van gebruik te geven (leer) lijkt me niet raar.
Weer gedonder met de EGR klep, roetfilter etc
- 150.000 km
2 weken terug na terugkomst van vakantie (lange ritten snelweg) ineens een motorstoring. Auto stond in noodloop maar liep nog wel, volgende dag gelijk bij de dealer afgegeven. Na een dag stond deze weer voor me klaar met een nieuw roetfilter, kennelijk niet meer te redden. Dit is volgens mij al de 3e keer dat er problemen zijn met het uitlaatsysteem, de ene keer de EGR, toen een keer het roetfilter verstopt en nu weer. Zwak punt dus van een verder zeer betrouwbare auto.
Na het vervangen van het roetfilter rijdt de auto weer als nieuw, zo heeft hij lange tijd, zeker al sinds de vorige storing met de EGR klep niet meer gelopen. Ook heb ik het idee dat het verbruik wat is gedaalt maar dat moet de lange termijn uitwijzen. Het is in ieder geval makkelijker om zuinig te rijden omdat de auto beter reageert en dus minder snel terug geschakeld hoeft te worden bij inhalen oid.
Nog ongeveer 30.000km te gaan met deze auto en dan wordt hij waarschijnlijk vervangen (meeste lease auto's bij 180.000 tegenwoordig) Er staat een Focus diesel 14% bijtelling op de verwachtingslijst, als die leverbaar is, dan wordt de keuze denk ik niet zo moeilijk. Wat betreft de uitlaatproblemen, volgens mij zijn deze bekend bij Ford dus wellicht dat het in de volgende generatie beter is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.