Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019) #5

autoreview

Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019)
Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019)Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019)Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019)Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019)Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019)

Signalement

UitvoeringFocus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf99.165 km
KM-stand laatst105.600 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste Ervaring

  • 103.309 km

Na jaren dankbaar gebruik te hebben gemaakt van de Ford S-Max opgevolgd door BMW IX1 en Ford Fiesta van mijn ouders was het begin deze zomer tijd voor mijn eerste eigen auto. Ik ben 22 jaar oud, heb net mijn opleiding afgerond en ga hopelijk binnenkort in het werkveld aan de slag. Daarbij is het, wonend in Zeeland, handig om een eigen auto te hebben. Nu ben ik al jaren redelijk auto gek en kijk daarom waarschijnlijk net als velen regelmatig op de bekende autosites.

Het laatste jaar heb ik dat wat serieuzer gedaan en gekeken naar auto’s die ik daadwerkelijk kon en wilde betalen. Hierbij heb ik voornamelijk gekeken naar C-segment hatchbacks omdat dit voor mij een goede combinatie is van comfort, ruimte en luxe. Mijn voorkeur ging uit naar de wat dynamischer rijdende auto’s binnen dit segment. Hierom heb ik gekeken naar een Ford Focus mk3.5/4, Mazda 3, BMW 118/120i. Na wat zoeken viel de Mazda af omdat het nieuwe model met de gewenste opties boven budget was. De BMW 1-serie heb ik langer overwogen, echter kon ik niet goed de gewenste uitvoering vinden. De Focus mk3.5 viel later af omdat de 1.5 EcoBoost niet al te betrouwbaar op mij overkwam na het lezen van diverse reviews.

De zoektocht werd dus gespecificeerd naar een Ford Focus mk4 (>2018) met de volgende eisen:
- 1.5 EcoBoost, bij voorkeur handgeschakeld
- Maximaal 125.000 km (bij voorkeur max. 100.000 km)
- St-Line
- Winterpack, Ledverlichting en climate control
- Overige opties zijn mooi meegenomen 😊
Na wat zoeken kwam ik de voor mij perfecte auto tegen en ben daarom diezelfde week nog afgereisd naar Alphen aan den Rijn voor een proefrit. Deze beviel goed en de auto stond er erg netjes bij en dus tot koop overgegaan. Toen begon de lange week wachten voor de aflevering.

De uitvoering die het geworden is betreft een Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST-Line X uit 2019. De auto had net geen 100.000km op de teller en is particulier geïmporteerd naar Nederland in 2022. Een aantal opties uit de lange lijst:
- Winterpack
- Family Pack
- Parking Pack
- Adaptieve Led verlichting
- Panorama dak
- Active Cruise Control
- B&O Geluidssysteem
- Afneembare Trekhaak
- Head-up Display

Ik heb de auto een kleine twee maanden in bezit en er ruim 4000km mee gereden waaronder een lange vakantierit naar Kroatië. Daarom is het tijd voor een review met daarin mijn eerste ervaringen. Kortgezegd bevalt de auto geweldig. De kilometers zijn voorbij gevlogen en ik begin de auto steeds verder te waarderen. Hieronder zal ik dieper ingaan op mijn eerste ervaringen.

Rijden en Weggedrag
Volgens mij DE reden om te kiezen voor elke Ford en zeker ook een Focus. Je merkt tijdens het rijden dan dit de kracht is van Ford. Het ST-Line onderstel in combinatie met de 18-inch wielen maakt dat de auto zeer goed op de weg ligt en erg dynamisch rijdt. De auto communiceert goed via het onderstel en het stuur en dit maakt dat deze veel vertrouwen geeft bij harder of sportiever rijden. De auto nodigt erg uit om sportief te rijden en is leuk erg leuk met een sportievere rijstijl. Dit goede rijgedrag komt deels door de wat harde afstelling van het onderstel. Ik vind dit persoonlijk geen probleem gezien het rijplezier dat daar tegenover staat, maar ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen wellicht iets te hard is. Proefrijden is daarom aan te raden om deze afweging te maken. De auto heeft drie rijstanden: normaal, eco en sport. In de sportstand gaat de gasrespons op scherp en wordt de stuurbekrachtiging zwaarder. De eco-modus maakt de auto wat lomer en heeft daarom in theorie positieve invloed op het verbruik. De ‘normaal’ stand is degene die een middenweg van beiden is en daarom de stand waarin ik het meest rijd. De sportstand geeft toegevoegde waarde voor het leuke rijden op bochtige wegen en maakt de rijbeleving nog leuker. De auto staat op Hankook Ventus banden. Zelf heb ik nog geen klachten over deze banden en naar mijn mening hebben deze voldoende grip. Echter ga ik bij de eerst volgende bandenwissel opzoek naar mogelijk opties om te kijken of andere banden bij kunnen dragen aan nog meer rijplezier.

Tijdens een vakantierit de auto mooi kunnen uittesten op de Duitse Autobahn. Hierbij viel het weggedrag mij in positieve zin op. Ook bij hogere snelheden ligt de auto goed op de weg en is er rust in het onderstel. Dit geeft vertrouwen en rust bij het rijden. Vanaf snelheden boven de 190km/h wordt de auto iets zoekerig maar niet dat het eng wordt. Ook niet vreemd vind ik gezien de auto waarschijnlijk niet primair ontwikkeld is voor deze snelheden.

Motor en Prestaties
De 1.5 EcoBoost met 182 past goed bij dit onderstel en sportieve rijgedrag. De motor maakt graag toeren en klinkt leuk als je wat sterker doortrekt. De 182pk op ongeveer 1400kg zorgt ervoor dat de auto vrij vlot is. Je komt bovengemiddeld mee met het dagelijkse verkeer zonder al te veel gas te hoeven geven. Geef je een keer vol gas is de auto vlot maar niet verpletterend snel. Voor gemiddeld Nederlands gebruikt zal de 125pk 1.0 of de 150pk 1.5 voldoende zijn, maar voor sportiever rijgedrag heeft de 182 toegevoegde waarde.

Tijdens de vakantierit de topsnelheid een keer getest vroeg in de ochtend op de Autobahn (iets met dingetje voor de bucketlist…….). De auto trekt goed door tot 180km/h en haalt daarna zonder al teveel moeite de top van 223km/h, waarbij de pit er boven de 200 wel echt uit is. Leuk dat de auto deze topsnelheid haalt maar niet iets wat ik vaak zal gebruiken. Met een Focus zal je op de Autobahn niet de snelste zijn maar de auto is vlot genoeg om met het drukke vakantieverkeer mee te gaan (in mijn geval op onbeperkte stukken regelmatig naar snelheden van max 170km/h). Is de weg leeg dan zal je de grote jongens op hogere snelheden echt voor moeten laten gaan. Ook door bergachtig gebied (Oostenrijk, Slovenië) komt de auto goed mee heuvelop en hoeft bij snelheden van 100-130km/h niet teveel te werken om boven te komen.

Verbruik
Een nadeel van de sportieve afstelling en de vlotte prestaties is daarmee wel het verbruik. Over de afgelopen 4000km heb ik een gemiddeld verbruik gehad van 1 op 13/14. Hier heb voor aankoop wel rekening mee gehouden omdat ik dit in andere reviews ook voorbij zag komen. Dit verbruik is inclusief de eerste weken waarin ik de auto af en toe doorgetrokken heb om te testen en de vakantierit. Ik denk dat bij meer snelwegkilometers en wat langere afstanden een verbruik van 1 op 16 gemiddeld mogelijk kan zijn afhankelijk van de rijstijl.

Bij snelwegkilometers met 110km/h op de cruise control is het verbruik wat ik zie op de boordcomputer regelmatig rond de 1 op 18-20. Bij snelheden van 120-140km/h is het verbruik rond de 1 op 14. Boven 140 km/h wordt het verbruik snel hoger en gaat dit richting 1 op 10-12. Bij veel stadverkeer of enthousiast rijden op binnenwegen gaat het verbruik hard omhoog en wordt dit ongeveer 1 op 9. Kortgezegd, relatief zuinig bij normaal rijden, vrij onzuinig bij sportief rijden dus gemiddeld verbruik wel oké naar mijn mening.

Interieur en Infotainment
Het interieur is één van de redenen dat ik de Focus hoog op mijn lijstje kwam te staan. Niet bepaald door de geweldige bouwkwaliteit of materiaalgebruik. Dit is voor mij prima en gewoon netjes maar zeker niet de top in het segment. De bouwkwaliteit komt enerzijds goed over want de auto heeft na ruim 100dkm geen vreemde piepjes of kraakjes, maar aan de andere kant kun je met weinig moeite de hele middenconsole heen en weer bewegen. De layout maakt dit voor mij een fijn interieur. Ondanks dat ik vrij jong ben en best handig met smartphones etc. vind ik het in een auto heel fijn om dingen te bedienen met knoppen i.p.v. Scherm. Voor de meest gebruikte zaken heeft de Focus namelijk fysieke knoppen en dit maakt bedienen van klimaat, muziek etc. erg fijn tijdens het rijden. De knoppen op het stuur zijn er vrij veel maar logisch geordend. De opbouw maakt dat de meeste mensen waarschijnlijk snel hun weg zullen vinden in de bediening.

Het infotainment systeem zelf is relatief simpel maar heeft de in principe alles wat je nodig hebt. Daarnaast gebruik ik zelf veel Carplay voor navigatie en muziek. Dit betekent wel gelijk dat de ingebouwde navigatie niet beschikbaar is tijdens Carplay wat soms onhandig kan zijn. Carplay is niet draadloos maar de locatie van de usb-poorten maken dat je telefoon mooi in het vak onder de klimaatbediening of in de middenconsole kan.

De auto is voorzien van een head-up-display. Dit is zeker niet iets wat ik hoog op mijn eisenlijstje had staan maar stiekem raak je hier snel aan gewend en is dit erg fijn. Informatie is vrij configureerbaar en ook navigatiemeldingen kunnen worden weergegeven bij gebruik van ingebouwde navigatie. De klokken zijn analoog met een scherm ertussen. Op dit scherm kan je veel infor weergeven, van verbruik tot snelheid of aangesloten apparaten. Dit scherm is ook de boordcomputer. Klein nadeel daarvan is dat de veiligheidssystemen hierin staan en dit maakt bedienen tijdens rijden soms wat lastig. Lane-assist op de hendel van de richtingaanwijzer is daarentegen wel fijn, deze zet je makkelijk aan en weer uit.

Ruimte en Zitcomfort
De ruimte van de Focus is gemiddeld voor het segment. Voorin heb ik met normaal postuur en lengte van 1,82m meer dan voldoende ruimte. De stoel en het stuur zijn uitgebreid instelbaar en je vind makkelijk een passende zitpositie. De auto is voorzien van standaardstoelen en deze vind ik zelf prima. Ook op lange rit tijdens vakantie (1000km op één dag) bevielen deze voor mij goed, maar ik kan mij voorstellen dat de optionele comfortstoelen toegevoegde waarde kunnen zijn. Wanneer je veel lange ritten rijdt loont het denk ik om door te zoeken naar een auto waar deze optie op zit.

Ruimte op de achterbank is niet overweldigend maar wel voldoende. Ik kan makkelijk achter mijzelf zitten en heb op de vakantierit van de achter passagiers ook geen klachten gehoord. Het panoramadak maakt wel dat de hoofdruimte niet heel groot is. Met mijn lengte van 1,82m raak ik nèt niet de dak hemel. Heb je vaak lange achter passagiers, laat deze optie dan achterwege. Er hebben op wat korte ritten drie personen op de achterbank gezeten. Dit past maar is zeker niet optimaal. De kofferbak is niet overdreven groot maar was in mijn geval genoeg voor de vakantiebagage voor drie personen, die paste precies onder de hoedenplank. Wat mij wel opviel is dat de hoogte van de kofferbak niet hoog is door de wat hoge bodem en het iets aflopende dak. Onze Duitse Herder past daarom beter achterin de Fiesta van mijn moeder dan in mijn Focus qua hoogte wat ik niet had verwacht.

Minpunten
Tot nu toe ben ik heel tevreden met mijn Focus en is deze review positief. Dat betekent echter niet de auto helemaal perfect is. Een aantal kleine dingetjes die mij zijn opgevallen
- ACC ziet soms dingen die er niet zijn en remt dan ofwel langzaam af of kiest, veel
vervelender, voor abrupt remmen met allerlei alarmtonen daarbij. Soms moet je hier meermaals doorheen trappen met het gaspedaal wat hinderlijk kan zijn. De werking hiervan is aan te passen in de instellingen. Hier ga ik komende tijd mee rommelen om te kijken of dit probleem door andere afstelling afneemt.
- Overschakelen van ACC naar normale cruise control vind ik nog wel eens handig (tunnels etc.). Dit moet via de boordcomputer en vergt meerdere stappen. Dit maakt dat je dit in de praktijk niet te vaak doet omdat dit redelijk omslachtig is.
- Het panoramadak kraakt nog wel eens bij warmer weer (zowel open als gesloten). Dit is blijkbaar een bekend probleem heb ik pas gelezen en er zijn ook oplossingen voor. De komende periode ga ik kijken of ik het aandurf dit zelf te doen of dat ik hier door de garage naar laat kijken.
- Nu twee keer een storing gehad op de parkeersensoren. Geen groot probleem maar dit kan hinderlijk zijn bij het rijden en moeten parkeren in een vreemde stad. In beide gevallen was de melding vanzelf weer verdwenen nadat ik de auto later nodig had en deze opnieuw startte. Ik ga dit komende tijd in de gaten houden.

Al met al ben ik erg tevreden met mijn keuze voor een Ford Focus en denk ik dat je hiermee veel auto voor je geld krijgt. Ik ga de komende maanden lekker verder rijden met de auto en zal proberen deze review bij te houden.

Wordt vervolgd……….

2500 km verder + weekend Eifel

  • 105.600 km

Ondertussen dik twee maanden en ruim 2000 km verder met de focus en daarom iets eerder dan gepland een update. Om meteen met de deur in huis te vallen, de auto bevalt nog steeds geweldig en ik ben iedere keer dat ik erin rijd weer blij met mijn keuze voor een focus. Na de vorige review ruim 2000 km gereden, niet overdreven veel wellicht voor een aanvulling van mijn review maar toch best een aantal nieuwe ervaringen verder die ik het delen waard vind. Waar mijn vorige review grotendeels inging op de lange vakantierit zal ik hier meer ingaan op het huis-tuin-en-keukengebruik van de auto, in de vorm van veelal woon-werkverkeer.

Laat ik beginnen bij het rijgedrag, want WAT RIJD DEZE AUTO FIJN! Het rijgedrag ben ik meer en meer gaan waarderen nu ik de auto wat beter ken en hem af en toe wat meer op de limiet gereden heb. De auto stuurt erg strak en het onderstel geeft vertrouwen bij sportiever rijden. De aandrijflijn past daar wat mij betreft goed bij. Bij rustig rijden doet de motor lager in de toeren veel op koppel en bij meer toeren maken komt het vermogen van 182pk naar voren en is de auto serieus vlot. Zowel bij rustig als sportief rijden kom je dus bovengemiddeld goed mee met het verkeer. De handgeschakelde 6-bak schakelt direct en met korte slagen, iets wat ik in ken van de verschillende Fords waarin ik gereden heb. Ik vind zelf dat het koppelingspedaal iets meer gevoel zou mogen geven, maar dan ga ik zoeken naar de details. Over het algemeen bevallen onderstel en aandrijflijn erg goed.

De auto is vrij licht en laag wat ik zelf fijn vind tijdens het rijden. Dit viel extra op toen ik laatst weer een stukje in de IX1 van mijn ouders reed. Ondanks dat deze voor zo’n grote, zware auto erg goed rijdt mistte ik de lichtvoetigheid en de lage zit van mij eigen focus stiekem wel. Ook al vind ik mijn eigen auto erg vlot en heb ik absoluut niks te klagen over de snelheid merkte ik met de 300 elektrische pk’s van de BMW wel dat er gelukkig altijd nog iets te wensen blijft voor een volgende auto, gezien ik voor mijn leeftijd erg verwend ben met mijn huidige auto.

Afgelopen weekend weggeweest naar de Eifel. Daar een keer eind van de middag een rondje gereden over de grotendeels lege achterafwegen daar. Iets dat echt leuk is met deze auto. Het stuurgedrag is erg fijn en de auto geeft zekerheid bij het harder rijden op deze binnenwegen. Dat samen met de 180pk maakt dat je moeiteloos de heuvels opkomt en echt leuk kunt rijden. Ik kan me voorstellen dat er veel leukere auto’s zijn om dit soort ritjes mee te doen maar naar mijn mening bewijst de Focus dat je op dit soort wegen ook met een vrij normale en relatief betaalbare auto voor alledag veel lol kunt hebben bij een plezierritje. Nadeel van de sportievere afstelling van de st-line is daarbij wel dat de auto wat stoterig kan worden. Op de vaak niet al te beste snelwegen van Wallonië kan de auto erg hard kan zijn en slecht wegdek redelijk oncomfortabel doorgeven. Niet zo dramatisch dat dit echt storend word maar ik kan me voorstellen dat mensen dit misschien iets teveel van het goede vinden. Persoonlijk heb ik hier geen probleem mee gezien het rijplezier dat ik er van krijg, maar wel iets om rekening mee te houden bij het overwegen van een focus in st-line uitvoering.

Buiten dit weekend weg is de auto voornamelijk gebruikt voor woon-werkverkeer. Met mijn huidige baan bestaat dit uit 3-5 keer per week 11 km heen over de snelweg en 12 km binnendoor terug over 50-80 km/h wegen. De auto rijdt absoluut fijn op deze stukken maar je haalt hierop natuurlijk niet persé voordeel uit de sportievere afstelling. Ook heb ik een aantal wat langere ritten over de snelweg gereden waaronder Vlissingen-Utrecht en Vlissingen-Rotterdam). Overdag met 100-110 km/h op de snelweg is het een fijne auto om langere stukken mee te rijden en ook wat later op de avonden met snelheden van 130-150 km/h is het op goed wegdek een vrij comfortabele auto waarmee je moeiteloos langere afstanden rijdt.

Het rijden van de wat langere afstanden heeft ook positief effect gehad op het verbruik. Sinds een kleine 1500km houd ik dit bij in de verbruiksmonitor en deze geeft nu een gemiddelde aan van 1 op 16,1. Hierbij moet gezegd worden dat dit wel de weken waren waarin ik meer langere afstanden gereden heb. Tijdens mijn woon-werkverkeer van ruim 10 km enkele reis is het verbruik ongeveer 1 op 13/14 afhankelijk van rijstijl. Niet heel indrukwekkend maar gezien de korte afstanden met veel stoppen en optrekken vind ik dit ook niet heel slecht. Op lange stukken bij normaal rijgedrag kan de auto verassend zuinig zijn. De rit Vlissingen-Utrecht-Vlissingen heb ik met 105 km/h op de ACC afgelegd en daarmee een verbruik van 1 op 19,7 neergezet. Veelal rijd ik op langere stukken 112 km/h op de ACC, het verbruik ligt daarmee op een goede 1 op 17. Tijdens plezierritjes zoals bijvoorbeeld in de Eifel merk je dat het verbruik al snel richting 1 op7/8 gaat als je echt gaat trappen. Maar goed dit is dan ook geen normale dagelijkse rijstijl dus niet heel vreemd. Net als in de vorige review geldt dus dat de auto verassend zuinig kan zijn op lange afstanden en dat deze met hogere snelheden of kortere reizen behoorlijk wat onzuiniger wordt. In het algemeen vind ik het gemiddelde verbruik vrij oké en is het ook in lijn met waar ik rekening mee had gehouden voor aankoop.

Nu het kouder begint te worden maak ik gebruik van het winterpakket. De stoel verwarming wordt snel warm en de drie standen werken prima. De stoelverwarming zet zichzelf na ongeveer 1,5 uur volgens mij vanzelf uit, ongeacht in welke stand deze staat. De stuurverwarming wordt snel warm maar verliest daarna vrij snel temperatuur. Dit is de eerste auto met stuurverwarming waarin ik gereden heb dus weet niet of deze temperatuurdaling normaal is of dat dit specifiek bij mijn auto is. De voorruitverwarming heb ik nog slechts 1 keer gebruikt om de ruit snel te ontdooien, maar weet van de eerdere Fords van mijn ouders dat dit fijn werkt bij echte kou. Eventueel een klein nadeel hiervan is de dunne lijntjes in de voorruit. Ikzelf zie deze wel als ik erop Focus (grapje dat ikzelf veel te leuk vind 😊) maar heb er geen last van tijdens het rijden. Een dingetje om rekening mee te houden is dat de stoel- en stuurwielverwarming niet automatisch uitschakelen bij het afzetten van de motor. Voor mij betekende dit dus dat ik op koude herfstochtenden blij was met dit systeem maar dat ik om 16:30 aan het einde van mijn werkdag en een kleine 18 graden buiten ineens een warme stoel en stuur heb. Extreem luxe probleem dus, maar niet vergeten deze uit te zetten anders zwetend naar huis…….

Ik ben dus nog steeds erg tevreden met mijn focus maar ook de afgelopen 2000km was de auto niet foutloos. Spoiler alert, meeste zaken zijn kleine dingen/luxeproblemen maar goed, ik benoem ze toch even.

De auto geeft nog steeds wel eens een remingreep bij rijden op ACC. Intussen heb ik na wat wennen leren rijden met ACC en vindt dit met name in de drukte of op enkelbaans N-wegen erg fijn. Ik heb de afstand tegenwoordig op stap 2 van 4 staan (dit gaat erg makkelijk met een knop op het stuur, dank Ford voor het niet verstoppen in een menu) Hierdoor heb ik gelukkig nauwelijks remingrepen gehad. Echter toevallig afgelopen weekend een aantal keer achter elkaar dat deze ook met het geven van gas niet wilde versnellen en bij gas los telkens direct remde terwijl ik de vrachtwagen op de rechterrijstrook allang voorbij was. Auto even van de cruise control gooien hielp. Remmen komt dus minder vaak voor dan eerst, maar kan toch schrik geven en hinderlijk zijn.

De eerder genoemde storing op de parkeersensoren is niet meer voor gekomen, echter heb ik wel eens keer gehad dat deze na het wassen van de auto ineens een compleet ander geluid hadden…….. iets wat ik echt nog nooit heb meegemaakt en een beetje brandalarm achtige piepjes gaf i.p.v. normale tonen. Net als bij eerdere storingen was het geluid weer normaal toen ik de volgende ochtend de auto gebruikte. Beetje vreemd iets, misschien anderen die hier ook ervaring meer hebben?

En dan ontkomt ook mijn auto niet aan een bekend Ford kwaaltje, namelijk loshangede deur rubbers. In mijn geval de onderzijde van het bestuurdersportier. Deze hing al even een stukje los maar hier had ik nog niets aan gedaan. Nu is deze vorige week zo ver losgekomen dat deze een klein stukje uitsteekt bij gesloten deur, iets wat er knullig uitziet bij de verder zo nette auto. Ik heb dit tijdelijk even vastgeplakt mat tape zodat het rubber niet verder loslaat, komende week kijken naar een iets permanentere oplossing. Losse deur rubbers is iets wat ik al in diverse Ford-reviews op Autoweek ben tegengekomen dus er zal vast een simpele oplossing voor zijn.

Aan de andere kant is er ook een probleem dat zichzelf heeft opgelost. Het gekraak van het panoramadak is zo goed als verdwenen. Wellicht dat deze een lange tijd niet open is geweest of iets dergelijks voordat ik de auto kocht. Ik ga kijken of dit komende zomer zo blijft of dat de stijgende temperaturen dan toch weer gekraak geeft zoals ik bij andere reviews gelezen heb.

Daarnaast nog een tweetal heer erg kleinigheidjes. Ik maak graag gebruik van Carplay en leg mijn telefoon aan de kabel in het vak onder de klimaatbediening (hier zit bij mij geen draadloze oplader, dus is als aflegplek handig). Tijdens het luisteren van muziek via Carplay golft het volume van de muziek nog wel eens. Het geluid gaat dan continu harder en zachter, erg hinderlijk. Ik weet niet of anderen hier ervaring mee hebben of dat ik dit probleem in Spotify i.p.v. mijn auto zelf moet zoeken? Deze aflegplek voor mijn telefoon brengt mij gelijk op een ander punt en dat is de aflegruimte in de middenconsole. Deze is erg handig flexibel in te delen door de verschuifbare stukjes kunststof. Echter op lange ritten leg ik hier graag portemonnee etc. en dat i.c.m. flesje water past net niet lekker. Dit had dus net als het vak in de middenarmsteun net even iets groter mogen zijn.

Samengevat ben ik nog steeds er tevreden met mijn Focus en omdat de auto zo goed bevalt zijn veel van de nadelen/problemen erg kleine dingen die zeker weten luxeproblemen zijn in plaats van echte mankementen.

Wat betreft kosten aan de auto kan ik nog relatief weinig zeggen. De vaste kosten zijn voor iemand van mijn leeftijd relatief wat hoger (verzekering met name), maar verder vind ik kosten als wegenbelasting etc. prima te doen en vergelijkbaar met andere auto’s in deze klasse. De langere stukken rijden helpen ook bij het minder vaak hoeven tanken (850 km ongeveer op een tank) en dat is met de Nederlandse benzineprijzen toch ook wel fijn (als voorbeeld afgelopen weekend een keer 98 getankt in BE voor €1,70 terwijl ik hier 95 tankt voor €1,90). Onderhoud en banden staan voor de zomer op de planning. In het onderhoudsboekje gezien dat de vorige eigenaren da auto netjes iedere 15-20K km voor een beurt hebben gestuurd, een interval die ik graag vol wil houden. Zelf een nieuwe set ruitenwissers erop gezet voor een paar tientjes dus nog geen goede weergave van onderhoudskosten. Iets waar ik dus later op terug zal komen.

In januari start ik bij een nieuwe werkgever. Ik ga beginnen in de detachering en gezien de toch wel soort van uithoek van NL waarin ik woon zal dit betekenen dat ik meer kilometers ga maken. De verwachting is afhankelijk van mijn opdrachten tussen de 30.000 en 50.000km per jaar. Voor zover de focus nu bevalt zal dat absoluut geen straf worden, echter ben ik wel benieuwd hoe de auto zich gedraagt bij hogere jaarkilometrages. We gaan het zien! Ik rijd lekker verder in deze fantastische auto en probeer mij bij bijzonderheden of anders in het voorjaar weer te melden zodra ik meer kilometers heb gemaakt.

Wordt wederom vervolgd……….

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.