Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 99.165 km |
KM-stand laatst | 103.309 km |
Eerste Ervaring
- 103.309 km
Na jaren dankbaar gebruik te hebben gemaakt van de Ford S-Max opgevolgd door BMW IX1 en Ford Fiesta van mijn ouders was het begin deze zomer tijd voor mijn eerste eigen auto. Ik ben 22 jaar oud, heb net mijn opleiding afgerond en ga hopelijk binnenkort in het werkveld aan de slag. Daarbij is het, wonend in Zeeland, handig om een eigen auto te hebben. Nu ben ik al jaren redelijk autogek en kijk daarom waarschijnlijk net als velen regelmatig op de bekende autosites.
Het laatste jaar heb ik dat wat serieuzer gedaan en gekeken naar auto’s die ik daadwerkelijk kon en wilde betalen. Hierbij heb ik voornamelijk gekeken naar C-segment hatchbacks omdat dit voor mij een goede combinatie is van comfort, ruimte en luxe. Mijn voorkeur ging uit naar de wat dynamischer rijdende auto’s binnen dit segment. Hierom heb ik gekeken naar een Ford Focus mk3.5/4, Mazda 3, BMW 118/120i. Na wat zoeken viel de Mazda af omdat het nieuwe model met de gewenste opties boven budget was. De BMW 1-serie heb ik langer overwogen, echter kon ik niet goed de gewenste uitvoering vinden. De Focus mk3.5 viel later af omdat de 1.5 EcoBoost niet al te betrouwbaar op mij overkwam na het lezen van diverse reviews.
De zoektocht werd dus gespecificeerd naar een Ford Focus mk4 (>2018) met de volgende eisen:
- 1.5 EcoBoost, bij voorkeur handgeschakeld
- Maximaal 125.000 km (bij voorkeur max. 100.000 km)
- St-Line
- Winterpack, Ledverlichting en climate control
- Overige opties zijn mooi meegenomen 😊
Na wat zoeken kwam ik de voor mij perfecte auto tegen en ben daarom diezelfde week nog afgereisd naar Alphen aan den Rijn voor een proefrit. Deze beviel goed en de auto stond er erg netjes bij en dus tot koop overgegaan. Toen begon de lange week wachten voor de aflevering.
De uitvoering die het geworden is betreft een Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST-Line X uit 2019. De auto had net geen 100.000km op de teller en is particulier geïmporteerd naar Nederland in 2022. Een aantal opties uit de lange lijst:
- Winterpack
- Family Pack
- Parking Pack
- Adaptieve Led verlichting
- Panorama dak
- Active Cruise Control
- B&O Geluidssysteem
- Afneembare Trekhaak
- Head-up Display
Ik heb de auto een kleine twee maanden in bezit en er ruim 4000km mee gereden waaronder een lange vakantierit naar Kroatië. Daarom is het tijd voor een review met daarin mijn eerste ervaringen. Kortgezegd bevalt de auto geweldig. De kilometers zijn voorbij gevlogen en ik begin de auto steeds verder te waarderen. Hieronder zal ik dieper ingaan op mijn eerste ervaringen.
Rijden en Weggedrag
Volgens mij DE reden om te kiezen voor elke Ford en zeker ook een Focus. Je merkt tijdens het rijden dan dit de kracht is van Ford. Het ST-Line onderstel in combinatie met de 18-inch wielen maakt dat de auto zeer goed op de weg ligt en erg dynamisch rijdt. De auto communiceert goed via het onderstel en het stuur en dit maakt dat deze veel vertrouwen geeft bij harder of sportiever rijden. De auto nodigt erg uit om sportief te rijden en is leuk erg leuk met een sportievere rijstijl. Dit goede rijgedrag komt deels door de wat harde afstelling van het onderstel. Ik vind dit persoonlijk geen probleem gezien het rijplezier dat daar tegenover staat, maar ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen wellicht iets te hard is. Proefrijden is daarom aan te raden om deze afweging te maken. De auto heeft drie rijstanden: normaal, eco en sport. In de sportstand gaat het onderstel en de gasrespons op scherp en wordt de stuurbekrachtiging zwaarder. De eco-modus maakt de auto wat lomer en heeft daarom in theorie positieve invloed op het verbruik. De ‘normaal’ stand is degenen die een middenweg van beiden is en daarom de stand waarin ik het meest rijd. De sportstand geeft toegevoegde waarde voor het leuke rijden op bochtige wegen en maakt de rijbeleving nog leuker. De auto staat op Hankook Ventus banden. Zelf heb ik nog geen klachten over deze banden en naar mijn mening hebben deze voldoende grip. Echter ga ik bij de eerst volgende bandenwissel opzoek naar mogelijk opties om te kijken of andere banden bij kunnen dragen aan nog meer rijplezier.
Tijdens een vakantierit de auto mooi kunnen uittesten op de Duitse autobahn. Hierbij viel het weggedrag mij in positieve zin op. Ook bij hogere snelheden ligt de auto goed op de weg en is er rust in het onderstel. Dit geeft vertrouwen en rust bij het rijden. Vanaf snelheden boven de 190km/h wordt de auto iets zoekerig maar niet dat het eng wordt. Ook niet vreemd vind ik gezien de auto waarschijnlijk niet primair ontwikkeld is voor deze snelheden.
Motor en Prestaties
De 1.5 EcoBoost met 182 past goed bij dit onderstel en sportieve rijgedrag. De motor maakt graag toeren en klinkt leuk als je wat sterker doortrekt. De 182pk op ongeveer 1400kg zorgt ervoor dat de auto vrij vlot is. Je komt bovengemiddeld mee met het dagelijkse verkeer zonder al te veel gas te hoeven geven. Geef je een keer vol gas is de auto vlot maar niet verpletterend snel. Voor gemiddeld Nederlands gebruikt zal de 125pk 1.0 of de 150pk 1.5 voldoende zijn, maar voor sportiever rijgedrag heeft de 182 toegevoegde waarde.
Tijdens de vakantierit de topsnelheid een keer getest vroeg in de ochtend op de autobahn (iets met dingetje voor de bucketlist…….). De auto trekt goed door tot 180km/h en haalt daarna zonder al teveel moeite de top van 223km/h, waarbij de pit er boven de 200 wel echt uit is. Leuk dat de auto deze topsnelheid haalt maar niet iets wat ik vaak zal gebruiken. Met een Focus zal je op de autobahn niet de snelste zijn maar de auto is vlot genoeg om met het drukke vakantieverkeer mee te gaan (in mijn geval op onbeperkte stukken regelmatig naar snelheden van max 170km/h). Is de weg leeg dan zal je de grote jongens op hogere snelheden echt voor moeten laten gaan. Ook door bergachtig gebied (Oostenrijk, Slovenië) komt de auto goed mee heuvelop en hoeft bij snelheden van 100-130km/h niet teveel te werken om boven te komen.
Verbruik
Een nadeel van de sportieve afstelling en de vlotte prestaties is daarmee wel het verbruik. Over de afgelopen 4000km heb ik een gemiddeld verbruik gehad van 1 op 13/14. Hier heb voor aankoop wel rekening mee gehouden omdat ik dit in andere reviews ook voorbij zag komen. Dit verbruik is inclusief de eerste weken waarin ik de auto af en toe doorgetrokken heb om te testen en de vakantierit. Ik denk dat bij meer snelwegkilometers en wat langere afstanden een verbruik van 1 op 16 gemiddeld mogelijk kan zijn afhankelijk van de rijstijl.
Bij snelwegkilometers met 110km/h op de cruise control is het verbruik wat ik zie op de boordcomputer regelmatig rond de 1 op 18-20. Bij snelheden van 120-140km/h is het verbruik rond de 1 op 14. Boven 140 km/h wordt het verbruik snel hoger en gaat dit richting 1 op 10-12. Bij veel stadverkeer of enthousiast rijden op binnenwegen gaat het verbruik hard omhoog en wordt dit ongeveer 1 op 9. Kotgezegd, relatief zuinig bij normaal rijden, vrij onzuinig bij sportief rijden dus gemiddeld verbruik wel oké naar mijn mening.
Interieur en Infotainment
Het interieur is één van de redenen dat ik de Focus hoog op mijn lijstje kwam te staan. Niet bepaald door de geweldige bouwkwaliteit of materiaalgebruik. Dit is voor mij prima en gewoon netjes maar zeker niet de top in het segment. De bouwkwaliteit komt enerzijds goed over want de auto heeft na ruim 100dkm geen vreemde piepjes of kraakjes, maar aan de andere kant kun je met weinig moeite de hele middenconsole heen en weer bewegen. De layout maakt dit voor mij een fijn interieur. Ondanks dat ik vrij jong ben en best handig met smartphones etc. vind ik het in een auto heel fijn om dingen te bedienen met knoppen i.p.v. Scherm. Voor de meest gebruikte zaken heeft de Focus namelijk fysieke knoppen en dit maakt bedienen van klimaat, muziek etc. erg fijn tijdens het rijden. De knoppen op het stuur zijn er vrij veel maar logisch geordend. De opbouw maakt dat de meeste mensen waarschijnlijk snel hun weg zullen vinden in de bediening.
Het infotainment systeem zelf is relatief simpel maar heeft de in principe alles wat je nodig hebt. Daarnaast gebruik ik zelf veel Carplay voor navigatie en muziek. Dit betekent wel gelijk dat de ingebouwde navigatie niet beschikbaar is tijdens Carplay wat soms onhandig kan zijn. Carplay is niet draadloos maar de locatie van de usb-poorten maken dat je telefoon mooi in het vak onder de klimaatbediening of in de middenconsole kan.
De auto is voorzien van een head-up-display. Dit is zeker niet iets wat ik hoog op mijn eisenlijstje had staan maar stiekem raak je hier snel aan gewend en is dit erg fijn. Informatie is vrij configureerbaar en ook navigatiemeldingen kunnen worden weergegeven bij gebruik van ingebouwde navigatie. De klokken zijn analoog met een scherm ertussen. Op dit scherm kan je veel infor weergeven, van verbruik tot snelheid of aangesloten apparaten. Dit scherm is ook de boordcomputer. Klein nadeel daarvan is dat de veiligheidssystemen hierin staan en dit maakt bedienen tijdens rijden soms wat lastig. Lane-assist op de hendel van de richtingaanwijzer is daarentegen wel fijn, deze zet je makkelijk aan en weer uit.
Ruimte en Zitcomfort
De ruimte van de Focus is gemiddeld voor het segment. Voorin heb ik met normaal postuur en lengte van 1,82m meer dan voldoende ruimte. De stoel en het stuur zijn uitgebreid instelbaar en je vind makkelijk een passende zitpositie. De auto is voorzien van standaardstoelen en deze vind ik zelf prima. Ook op lange rit tijdens vakantie (1000km op één dag) bevielen deze voor mij goed, maar ik kan mij voorstellen dat de optionele comfortstoelen toegevoegde waarde kunnen zijn. Wanneer je veel lange ritten rijdt loont het denk ik om door te zoeken naar een auto waar deze optie op zit.
Ruimte op de achterbank is niet overweldigend maar wel voldoende. Ik kan makkelijk achter mijzelf zitten en heb op de vakantierit van de achter passagiers ook geen klachten gehoord. Het panoramadak maakt wel dat de hoofdruimte niet heel groot is. Met mijn lengte van 1,82m raak ik nèt niet de dak hemel. Heb je vaak lange achter passagiers, laat deze optie dan achterwege. Er hebben op wat korte ritten drie personen op de achterbank gezeten. Dit past maar is zeker niet optimaal. De kofferbak is niet overdreven groot maar was in mijn geval genoeg voor de vakantiebagage voor drie personen, die paste precies onder de hoedenplank. Wat mij wel opviel is dat de hoogte van de kofferbak niet hoog is door de wat hoge bodem en het iets aflopende dak. Onze Duitse Herder past daarom beter achterin de Fiesta van mijn moeder dan in mijn Focus qua hoogte wat ik niet had verwacht.
Minpunten
Tot nu toe ben ik heel tevreden met mijn Focus en is deze review positief. Dat betekent echter niet de auto helemaal perfect is. Een aantal kleine dingetjes die mij zijn opgevallen
- ACC ziet soms dingen die er niet zijn en remt dan ofwel langzaam af of kiest, veel
vervelender, voor abrupt remmen met allerlei alarmtonen daarbij. Soms moet je hier meermaals doorheen trappen met het gaspedaal wat hinderlijk kan zijn. De werking hiervan is aan te passen in de instellingen. Hier ga ik komende tijd mee rommelen om te kijken of dit probleem door andere afstelling afneemt.
- Overschakelen van ACC naar normale cruise control vind ik nog wel eens handig (tunnels etc.). Dit moet via de boordcomputer en vergt meerdere stappen. Dit maakt dat je dit in de praktijk niet te vaak doet omdat dit redelijk omslachtig is.
- Het panoramadak kraakt nog wel eens bij warmer weer (zowel open als gesloten). Dit is blijkbaar een bekend probleem heb ik pas gelezen en er zijn ook oplossingen voor. De komende periode ga ik kijken of ik het aandurf dit zelf te doen of dat ik hier door de garage naar laat kijken.
- Nu twee keer een storing gehad op de parkeersensoren. Geen groot probleem maar dit kan hinderlijk zijn bij het rijden en moeten parkeren in een vreemde stad. In beide gevallen was de melding vanzelf weer verdwenen nadat ik de auto later nodig had en deze opnieuw startte. Ik ga dit komende tijd in de gaten houden.
Al met al ben ik erg tevreden met mijn keuze voor een Ford Focus en denk ik dat je hiermee veel auto voor je geld krijgt. Ik ga de komende maanden lekker verder rijden met de auto en zal proberen deze review bij te houden.
Wordt vervolgd……….
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 1.0-T 125PK ST Line Business | Panoramadak | B&O | Headup | Halfleer | Winterpack | 18” Allseason | LED kopl | ECC
- 2019
- 137.938 km

Ford Focus Wagon 1.0-T Hybrid Titanium Style 70.000km | Winterpack | LED kopl | CarPlay | ECC | Priv.glas | Camera | Keyless | Nav
- 2022
- 70.483 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Trend Edition Business
- 2019
- 200.575 km