Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019) #3

autoreview

Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019)

Signalement

UitvoeringFocus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst10.753 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Focus ST Line 182pk

  • 10.753 km

Ik heb de focus nu zo’n 3 maanden in bezit en na 10000 km vind ik het tijd om mijn ervaringen te delen.

Keuze

Voor de keuze van deze auto van de zaak had ik eigenlijk maar een paar voorwaarden:

- Uitstoot van max 130gram CO2
- +- 150 pk
- Sportief uiterlijk
- Het liefst een automaat

In eerste instantie had ik gekozen voor een BMW 118i maar door de velgen kwam deze op een uitstoot van 131 gram uit en werd dus afgekeurd. Achteraf gezien ben ik hier alleen maar blij mee.

Andere auto’s die ik kort heb overwogen:
- Volkswagen Golf, heb ik hiervoor gereden als voorloopauto maar toch te degelijk en wilde graag wat anders
- Mercedes A klasse, lange levertijd en met opties toch wel erg prijzig

Dan de Ford. Toen ik ‘m voor het eerst zag in deze uitvoering was ik gelijk enthousiast, vooral in de kleur desert island blue en de 18 inch velgen vind ik het persoonlijk een erg geslaagde wagen.

Bij het samenstellen kwam ik er achter dat in verband met de uitstoot een automaat niet mogelijk was, terwijl de handbak met 182pk wel binnen de grens bleef. Toch apart, aangezien bij de meeste andere merken de automaat een lagere uitstoot heeft dan de handgeschakelde versie.

Hierdoor verschoof mijn voorkeur naar de BMW maar ook hier kwam ik in de knoop met de uitstoot in combinatie met de velgen.

Toen toch maar besloten om mijn voorkeur voor automaat over boord te gooien en te gaan voor de handgeschakelde Focus. Het feit dat ik zo’n beetje elke optie aan kon kruisen en nog goedkoper uit zou zijn dan bij een vergelijkbare BMW of Mercedes hielp hier ook aan mee.

Interieur

Dit is wat mij betreft het punt waar de Focus de minste punten op scoort. De materialen die worden gebruikt zijn gewoon niet de beste, dit zie je vooral aan de zijpanelen en onderkant van het dashboard waar toch veel hard plastic wordt gebruikt. Maar al met al ziet het interieur er verzorgd uit en is het een hele vooruitgang tov de vorige focus. Mede dankzij de donkere hemelbekleding, halflederen stoelen en head up display is het zeker geen saaie auto aan de binnenkant.

De stoelen zitten erg fijn en hebben genoeg steun aan de zijkant. De elektrisch verstelbare stoel biedt genoeg standen om een goede plek te vinden.

De binnenruimte voor dit segment is erg goed. Ik ben zelf 1.83 en kan makkelijk achter mezelf plaatsnemen, ook aan hoofdruimte is geen gebrek. De kofferbak biedt voor mij ook meer dan voldoende ruimte voor die paar keer in het jaar naar de bouwmarkt of op vakantie.

Rijgedrag

Het is een genot om elke dag weer in deze auto te mogen stappen. De Focus ligt super strak op de weg en je kan harder door een bocht dan je durft.

De 182pk sterke motor verleidt je wel elke keer om harder te gaan dan toegestaan. Vooral boven de 3000-4000 voelt de auto snel aan en komt er een sportief geluid uit de uitlaat. Met de cruise control op 120 is het gewoon relaxed over de snelweg zoeven en hoor je de motor nauwelijks.

Met de ST line en 18 inch lichtmetalen velgen lever je wel in op rijcomfort. De auto is namelijk erg hard afgesteld. Over het algemeen is dit in Nederland geen probleem, maar tijdens de vakantie naar Italië merk je pas hoe goed de wegen in Nederland zijn. Elk gat in de weg geeft de auto aan je door en ook op sommige stukken autobahn ga je licht stuiterend over de weg. Wat krijg je daarvoor terug? Een auto die super strak door de bergwegen van Italië is te sturen, en een misselijke vrouw. ;)

Van de keuze voor een handbak heb ik ook nog geen spijt, want de Focus schakelt gewoon erg soepel en heeft altijd genoeg kracht voor een inhaalactie.

182pk klinkt wel sneller dan dat het is, want op papier is een Golf met 150 pk ongeveer net zo snel.

Entertainment

Het entertainment aan boord is dik in orde. Het navigatiesysteem werkt snel en het geluid van de B&O installatie klinkt vol, nadat ik hier wat instellingen in heb aangepast. Ik had wel iets meer verwacht van de bass, maar waarschijnlijk doordat die is weggewerkt in de kofferbak is deze iets minder aanwezig. Ik maak zelf vaak gebruik van apple CarPlay en ook dit werkt uitstekend.

Over het head up display ben ik nergens wat tegengekomen in een review. Mijn ervaringen daarover zijn positief, het display is makkelijk in te stellen (hoek, helderheid en grootte) Nadeel is alleen dat de instructies van de navigatie niet op het display worden getoond als je gebruik maakt van Apple CarPlay. Op het head up display wordt dan alleen de snelheid, toegestane snelheid en eventueel lane assist getoond.

Iets wat ik niet direct mis, maar leuk had gevonden om te hebben is een digitaal cockpit, maar deze staat bij de Focus niet op de optielijst. Dit zou je toch wel verwachten bij een auto die pas een jaar op de markt is.

Verbruik

Houd ik niet zo nauwlettend in de gaten, maar is ongeveer 1 op 16. Als je door rijdt met 140-150 gaat het wel erg hard met de tank. Bij cruise control op 100 is de auto daarentegen wel weer zuinig met 1 op 20, maar deze auto verleidt je toch een beetje om dat niet te doen. Mijn vorige Golf had met een kleinere tank een hoger bereik, helaas dus iets vaker aan de pomp..

Na ruim 10000 ben ik nog geen problemen tegen gekomen. Geen kraakjes, storingen of andere dingen. Met de bouwkwaliteit van deze auto lijkt het dus goed te zitten, wat je eigenlijk ook gewoon mag verwachten.

Ik verwacht ongeveer 40000km per jaar te gaan rijden met deze auto, dan is het ook fijn dat je op een auto kan vertrouwen.

Kleine punten

- Bij de ST line zie je aan de buitenkant niet of het de 125, 150 of 182 pk is. Zo’n dikke bak met 125 pk doet toch een beetje pijn en is slecht voor mijn ego;)

- Cruise control wordt automatisch weer uitgeschakeld. Dus extra handeling bij wegrijden om dit weer aan te zetten

- Bij het starten geeft de auto veel meldingen. Bijv aantal vastgemaakte gordels, melding dat de bestuurder verantwoordelijk is en niet de navigatie, een melding over connectiviteit. Hierdoor heb ik de optie uitgezet om de auto op afstand op slot te doen zodat dit een melding minder oplevert. Het is in ieder geval een hoop klikken of wachten tot de meldingen zijn verdwenen.

- De airco koelt niet zo hard als ik gewend ben, het wordt wel koel maar duurt wat langer. Vooral op vakantie of in de weken dat het in Nederland warm is is dit minder prettig.

- Lane assist werkt erg goed en stuurt de auto terug binnen de lijnen. Makkelijk aan of uit te zetten.

- Collission warning geeft een melding als verkeer voor je te snel dichtbij komt en remt als je dat zelf niet doet. Bij mij is dit nu een paar keer af gegaan in de file en gelukkig zonder noodstop. Maar het houdt je extra goed bij de les op het moment dat het nodig is. De gevoeligheid hiervan is zelf in te stellen.

Over het algemeen ben ik tot nu toe zeer tevreden over de Focus, en hopelijk heb ik iemand kunnen helpen om juist wel of niet voor deze prachtige ST line te kiezen. Op naar meer km’s.



8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.