Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Premium rijbeleving
- 10.000 km
Na meerdere Lancia's te hebben gereden moest ik noodgedwongen kiezen voor een alternatief. Dat werd een Volvo V60 T4 met 180pk. Degelijk en betrouwbaar, maar zelfs met alle goodies oersaai. Een nieuwe auto kon zeker geen Volvo worden. Die werd gevonden in een Ford Focus ST Business Line. Wederom met een ecoboost motor met zo'n 180pk, maar een cilinder minder, schoner en zuiniger. De echte bottomline is het rijplezier. Waar de Lancia's karakter hadden heeft de Focus een handling waar ik na 10.000km nog steeds plezier van heb.
Nee, de Focus heeft niet die premium uitstraling van veel duurdere merken. Interieur is altijd zwart en sommig plastic glimt. Maar er kraakt niets, de ruimte voor de inzittenden is net zo groot als in de Volvo, stoelen zitten goed en alle gadgets zitten erin. Hoewel: ik kan maar niet wennen aan adapatieve cruisecontrol, collision protect of lane departure warning. De led verlichting daarentegen is fantastisch. Sync3 is prima.
De 3-cilinder is levendig en de bak schakelt perfect. Mooie stille aandrijflijn. Mede door de 18 inch velgen voel je veel van de weg, maar de wielen blijven goed aan de grond en wat een heerlijke wegligging. Stabiel op de snelweg en heerlijk sturend in de ardennen. Je kan de auto praktisch altijd precies neerzetten waar je hem wil hebben.
Na 10.000km heb ik de auto beter leren kennen. Verbruik ligt daardoor inmiddels op een gemiddelde van 1:16. Soms rijd ik ook 800km op een tank met gemiddeld 1:17. Laat je alle paarden draven dan verbruik je aanzienlijk meer: fair enough. Wel vermakelijk!
Ik had op voorhand niet verwacht zoveel plezier te beleven. Was bang voor gekraak en gerammel, maar nergens last van. In de scherpe bochten van de parkeergarage merk je hoe stijf de carrosserie is. De ST versie ipv ST line moet helemaal geweldig zijn. Maar ik ben vooralsnog content met deze semi-hot hatchback.
Het plezier blijft!
- 20.000 km
De gereden afstand is verdubbeld sinds de vorige review. Ook na 20.000 km nog geen gekraak of gerammel te horen. Oefh! Het blijft genieten van zo'n stille auto. Verbruik ligt nu gemiddeld op 1: 16 maar kan flink variëren. De 3 cilinder rijdt lekker zuinig tussen de 80 en 120 kmh maar wil je sneller dan gaat het verbruik rap omhoog.
Afgelopen maanden meer vertrouwd geraakt met de adaptieve cruise control. Ik merk dat het wat inschatting vraagt van de verkeersdrukte. Zodra dat lukt heb ik er steeds vaker plezier van. Lane departure warning kan me echter nog steeds niet echt bekoren, je moet wel echt zitten suffen om een alert te krijgen. Maar wel steeds meer plezier van de sportstand. Duidelijk snellere gas response en op toeren een heerlijk geluid. Net even die set bochten meepakken in de sportstand is zóóó leuk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ST-LINE I Pano I Climate I Stoelverwarming I Navi I Cruise
- 2020
- 79.934 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid ST Line X Business | 155PK | Bang&Olufsen audio | Stoel\stuur voorruitverwarming | Head-up display | Camera | Adaptieve Cruise Control
- 2021
- 75.535 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoB 92kw | Titanium Business | Airco-Ecc | Navi
- 2020
- 153.510 km