Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Van VAG naar Ford Focus ST-Line
- 9 km
Korte informatie vooraf: Na lange jaren allerlei VAG producten gereden te hebben was het bij de keuze voor een nieuwe leaseauto tijd voor wat anders. Voornamelijk omdat de Golf en de A3 binnenkort vervangen zullen worden en ik bij tijd een nieuwe auto moest bestellen heb ik bij andere merken gekeken. De A-klasse vind ik vooral van achter onaantrekkelijk, de 1-serie valt af omdat ik niets heb met BMW. Ik had bijna getekend voor een Ceed GT-Line toen een collega aandrong om eens een Focus te proberen. Zo geschiede en na 3 bochten met een ST-Line was de keuze gemaakt. Goed in de opties samengesteld en na een slordige twee maanden mocht ik hem ophalen.
Eerste indrukken - 9km tot 800km:
Wat een prachtige auto! Je hebt van die auto's waar je na het parkeren bij het weglopen je een paar keer omdraait om even te genieten, dat is deze auto voor mij ook. Ik moet wel wennen aan hoe opvallend deze auto is in ST-Line en desert island blue, vooral na jaren anoniem in een 13 in een dozijn VAG product gereden te hebben.
Wegligging - De Focus rijdt voor mij het beste in dit segment. Het soevereine gevoel van alles aan te kunnen is subliem. Enige aandachtspunt bij een ST-Line is dat hij bij korte oneffenheden en slechte straatjes aan de stugge kant is. Ik kan me voorstellen dat hij voor sommigen te hard is afgeveerd in dat soort omstandigheden. De bochtensnelheid is bijna angstaanjagend en wat je ook doet de Focus reageert kalm en in control.
Motor & Prestaties - Officieel zit ie nog in de inrij-periode maar hij trekt vlot door. Het gevoel van snelheid is hoger dan de daadwerkelijke snelheid. Heb hem nog niet langdurig op z'n staart getrapt, maar puur qua cijfers voelt het meer aan als 150 pk dan 182 pk, maar dat moet blijken over de langere termijn. Over verbruik is nog weinig te zeggen, voor zover je na zo'n korte periode iets kan roepen denk ik dat 1 op 15 haalbaar moet zijn met normaal rijgedrag.
Multimedia - Het scherm is mooi en werkt snel, al heb ik wel een paar keer gehad dat ie na opstarten even een kleine minuut nodig had om helemaal bij te zijn. Het B&O systeem klinkt heerlijk. Het draadloos laden werkt slecht, als ie al laadt (omdat de telefoon bij minimale verschuiving stopt met laden) dan is dat met een lage snelheid. Ook de sterkte van stroom via USB valt tegen.
Interieur - Een goede zitpositie is snel gevonden, hoewel ik wel iets lager zou willen zitten. De stoelen zijn aan de harde kant, zitten voor mij wel lekker. Ik had wel iets langere zitvlakken willen zien, voor lange mensen mis je wat steun bij je benen.
Tot zover een korte impressie na de eerste dagen met de Focus. Als langdurig VAG-rijder heb je her en der wat ingeleverd aan bouwkwaliteit, logica en opties. Daarvoor krijg je een prachtig getekende auto en fenomenale rij-eigenschappen die je bij elke bocht een glimlach geven terug. Wordt vervolgd.
Inmiddels Ingereden
- 2.000 km
Alweer een tijdje verder met de Focus, nu is ie officieel ingereden. Volgens de dealer hoefde dat allemaal niet meer zoals vroeger, was allemaal in de fabriek al geregeld. Volgens het boekje nog wel dus ja, niet heel voorzichtig gedaan maar ook niet onnodig in de toerenbegrenzer.
Wegligging - de balans in de auto is echt briljant. Over de snelweg kun je heel relaxed rijden en op een dijkweggetje een asociale hooligan uithangen. De ST en RS moeten wel echt goddelijke auto's worden als de ST-Line al zo strak rijdt. Op korte oneffenheden is hij wel stug, voor mensen die veel over slecht wegdek rijden kan dit te stug zijn.
Motor - Tot de 180 trekt ie vlot door, maar daarboven tot de topsnelheid van 225 duurt vrij lang. Ik vind het nog steeds ietwat vreemd, vooral in de 2 en 3 trekt ie voor je gevoel lekker door, maar het lijkt alsof ie minder snel is dan ie aanvoelt. Dikkere diesels op de autobahn hou je niet bij.
Verbruik - Momenteel tussen de 1 op 13 en 14. Valt me op hoe veel meer deze verbruikt op de cruise met 130 km/h ten opzichte van de 1.0 ecoboost.
Comfort - ik begin een kraakje te horen bij de deur, hoop niet dat dat een voorbode is voor veel meer. Ben een supersaaie Golf gewend, maar die kraakte na 5 jaar nergens.
Overall erg tevreden, vooral over het rijden. Het verbruik en de kraakjes zijn wat minder. Je merkt pas hoe goed ie rijdt als je in een andere auto gaat stappen. Bij het aankoopproces had ik ook een A-klasse overwogen; na 2000 km in de Focus reed ik laatst een rondje in de Mercedes, dan voel je hoe strak en stijf de koets van de Focus is. Je merkt ook hoe veel luxer het interieur van de Benz, maar goed dat heb ik bij de keuze voor lief genomen.
Kritische Update
- 5.500 km
Na veelal positieve ervaringen nu een korte update met wat mindere punten.
Inmiddels staat de teller op 5500+ km, met veel lange ritten in Nederland. Het Sync3 systeem heeft echt totaal geen benul van files of drukte. Gisteren vertrok ik om 16.00 in Amsterdam richting het Oosten, hij gaf aan dat ik om 17.40 thuis zou zijn (dit is de normale rijafstand zonder verkeer). Dat bleef ie volhouden tot ik 5 minuten stilstond net buiten Amsterdam. Uiteindelijk was ik om 19.00 thuis. Bijna bij elke rit gokt hij in en begin heel erg mis. Waze en Google Maps zijn echt vele malen beter. Hij komt ook bijna nooit met suggesties voor andere routes. Dit was bij een Golf uit 2015 toch veel beter geregeld (zelfs met de belabberde kaarten).
Daarnaast begin ik toch wel wat rammels te horen. Het zwarte gedeelte bij het voorportier (die aansluit op de b-stijl) begint bij bepaalde temperaturen flink te rammelen tijdens het rijden.
Het verbruik zit rond de 7,0/100 km. Daar moet je wel heel braaf in eco mee rijden. Trap je een beetje door kom je al vrij snel boven de 8. Ik merk trouwens weinig van de cilinderuitschakeling. Heb een tijdje in een Polo BlueGT gereden waar dit gemeld werd in het schermpje, maar je zag vooral het verbruik naar beneden schieten als je rustig op de cruise aan het toeren was. Dit zie ik bij de Focus niet gebeuren in de actuele verbruikscijfers.
Ook een paar Duitse ritjes gedaan. Hij trekt tot de 180 lekker door. Van 200 tot de top van 230 (op de teller) duurt heel lang. Ook wordt ie op die snelheden ook erg stuiterig. Onder de 180 is ie vlot en voldoende comfortabel en kun je lekker doorhalen in tussensprints. Toch is de auto daar niet voor bedoeld, je jaagt er namelijk op 200 km ruim een halve tank doorheen. Tuurlijk, elke auto lust wel een druppel als je gas geeft, maar bij zo'n potente auto met een zogenaamd zuinige 3 cilinder is wel heel dorstig bij normaal vlot rijgedrag.
Al met al nog steeds tevreden over het fenomenale rijgedrag en de duimpjes die je af en toe krijgt, maar niet zonder (kleine) irritaties.
Rammelaar
- 17.000 km
De teller staat inmiddels op ruim 17 duizend kilometer. Tijd voor een update. Ik val in herhaling, maar het is nog steeds elke dag een genot om een potje te sturen met de Focus. Zelfs nu op de Wintrac Pro winterbanden wil ie lekker een bochtje om en heeft ie bovengemiddeld veel grip, ook in slecht weer.
Wel is er een erg negatief punt naar boven gekomen: rammeltjes. De auto piept en kraakt heel erg veel. Raamstijlen, panoramadak, dashboard.. overal komen er wel geluidjes vandaan. Dit is echt mega irritant en doet afbreuk aan hoe 'premium' de auto rijdt. Eigenlijk benden alle peil hoe veel de auto nu al kraakt. Mijn vorige VAG auto's waren zaaddodend om te rijden, maar na 5+ jaar niet te betrappen op dit soort kraakjes.
Bij de winterbanden swap had ik dit aangekaart bij de Ford dealer. De monteur ging sceptisch naast me zitten om het even zelf te horen, na 200 meter vond hij het ook irritant. Die heeft ie redelijk goed aangepakt maar sindsdien zijn er heel veel andere kraakjes bij gekomen. Als de drukte op werk het toe laat maar weer eens de dealer opzoeken.
Soms voelt de auto wel een beetje paradoxaal aan door bovenstaande. Bepaalde zaken voelen namen echt heel hoogwaardig aan, zoals de adaptieve cruise control die echt heel goed werkt en het automatische grootlicht wat bijzonder intelligent is. Zo heb je een auto die op sommige vlakken de strijd aan kan gaan met de duurste auto's in het segment en op andere vlakken een beetje krakkemikkig aanvoelt. De draadloze oplader doet er 5% bij als je anderhalf uur hebt gereden, ook de usb aansluiting is verre van fast charging.
E10
- 27.000 km
Alweer wat kilometers verder met de Focus. Overall zijn alle punten nog steeds aanwezig. Wat betreft kraakjes: na een nachtje vorst gaat het panoramadak echt gigantisch tekeer. Tot de auto warm is en alles is ontdooid klinkt het allesbehalve gezond, alsof het elk moment uit elkaar kan vallen.
Bochtenwerk is nog steeds subliem. Ik heb laatst in de nieuwe Mazda 3 mogen rijden. Volgens reviewers van onder andere deze site zou dat niet veel moeten schelen, maar dat doet het dus wel. Ik heb de nieuwe 1-serie nog niet gereden, maar alle andere auto's binnen dit segment (echte hot-hatch modellen daarbuiten gelaten) komen niet in de buurt van de Focus ST-Line wat betreft bochtenwerk. Ook de ESP werkt goed, als je op nat asociaal hard een bocht in gaat lijkt het soms alsof ie een sper heeft, zo goed duwt hij je om de bocht, zelfs op de middelmatige Vredestein Wintrac Pro.
Waar ik wel tegenaan loop is de benzine. Er is echt een gigantisch verschil tussen E5 en E10. Ik heb geen meetapparatuur om het tegen elkaar af te zetten, maar op E10 trekt de motor een flink stunk minder dan op E5. Heb twee tanks op echte Duitse benzine gereden. Toen ik wegreed na een tankbeurt in Nederland voelde het alsof de eco-stand is ingeschakeld. Nu zal dat voor elke auto een verschil maken, maar ik merk bij de 1.5 ecoboost zowel qua trekkracht als verbruik dat ie het niet moet hebben van de E10.
Ik heb naast 'normaal' E5 er een tank 102 ultimate ingegooid bij Aral, dan gaat ie echt als een raket. Als je hem met normale benzine tot het rood trekt in z'n twee en gas loslaat wordt je hard in de gordelspanner gedrukt. Doe je dat op E10 is het effect heel duidelijk minder. Voor de duidelijkheid: dit is geen kritiek op Ford maar op onze regeltjes.
Auto met twee gezichten
- 45.000 km
In auto-review land betekenen ‘twee gezichten’ voor een auto vaak dat deze tegelijkertijd heel sportief en comfortabel is. Voor de Focus wil ik dit echter gebruiken om de grote verschillen in (kwaliteits)beleving te benoemen. Daar zitten namelijk naar mijn mening heel grote verschillen. Nu de kilometerstand richting de 50.000 gaat heb ik een goed beeld van deze twee gezichten. Deze ga ik proberen per gebied in detail te behandelen.
Interieur
Het ontwerp van het interieur was bij de lancering al eigenlijk ouderwets, het gat met de rest wordt met de opfrisbeurten van andere modellen alleen maar groter. Ik ben wel blij met de analoge toerenteller en snelheidsmeter. Het 256-kleuren scherm die er nu in gezet wordt loopt heel erg achter op bijvoorbeeld het scherm in een VAG-product.
De stoel- en stuurverwarming werkt fantastisch, zo ook de cilmate control en het ontdooien van alles bij -10 gebeurt binnen een mum van tijd. Voelt dus erg hoogwaardig aan. Daarentegen rammelt en kraakt het interieur heel erg. Vooral het panorama dak kraakt eigenlijk het hele jaar door. Dit hebben monteurs proberen op te lossen, maar na een paar weken komt het weer terug. Twee gezichten dus.
Hulpsystemen
De ACC werkt fantastisch. Veel beter dan in de Tesla van vrouwlief bijvoorbeeld. Die wil wel eens een halve noodstop maken zonder reden. Dit soort gedrag heeft de Focus niet. Ook is de ACC zich bewust van de snelheid van andere auto’s. Als ik bijvoorbeeld op de snelweg van de rechter- naar de linkerrijstrook beweeg om (dicht) achter een auto aan te sluiten die sneller rijdt dan ik, heeft de auto dat in de gaten en remt ie niet hard. Rijdt de auto met dezelfde snelheid begint ie bij het wisselen van de strook al met vertragen. Voelt echt heel erg verfijnd.
Het automatisch grootlicht daarentegen is minder verfijnd. Bij regen/mist/sneeuw heeft ie veel te laat in de gaten dat er tegenliggers zijn. Ook heeft ie te laat door dat je een (goed belicht) kruispunt nadert, waardoor je soms iedereen die daar al staat te wachten verblind. Bij goed weer heeft ie wel goed in de gaten of er tegenliggers zijn, daar gaat ie dan eigenlijk net iets te snel aan na een passerende auto. Als je dan een groep tegenliggers hebt die er wat afstand tussen hebben, gaat ie heel snel na een auto aan, om na een seconde weer uit te gaan omdat de volgende er weer aan komt. Met een kleine vertraging tussen een passerende auto en het inschakelen zou je zo’n disco kunnen vermijden. Wel fijn overigens dat ie zo goed in de gaten heeft wanneer een auto passeert.
Assistentie systemen
Dat de Focus de elandproef van km77 (zie youtube) met de allerhoogste snelheid weet te voltooien, komt mede door de goeie ESP. Deze remt erg heftig, maar dit zorgt er wel voor dat de auto op de weg blijft. In een situatie waarin ik een bocht te enthousiast nam (zelfs voor de Focus) en de achterkant na gas los begon te draaien en de auto begon te glijden, greep de ESP heel accuraat in om de spin te stoppen. Ook in de sneeuw de afgelopen week begeleid de ESP je heel goed door een bocht die je enthousiast neemt.
De tractiecontrole daarentegen voelt niet verfijnd aan. Vooral op (zelfs ‘performance’) winterbanden verlies je wel eens tractie bij het optrekken. De TC grijpt erg onnatuurlijk in waarbij je soms alle vermogen lijkt te missen. Ook in de sneeuw met aan of (semi) uit vond ik de TC onvoorspelbaar en onnatuurlijk ingrijpen.
Bepaalde onderdelen voelen kwalitatief niet heel hoogwaardig. Na stapvoets een erg lage stoep op te zijn gereden op een parkeerplaats stond bijvoorbeeld het stuur ineens een heel klein beetje scheef. Ook zijn de ruitenwissers van belabberd niveau. Ben al toe aan mijn derde paar. De laatste zijn er in december op gezet, maar slaan nu al door tegen de a-stijl aan de bestuurderskant omdat ze versleten zijn.
Ik zou nog wel even door kunnen gaan met dit soort puntjes, zowel positief als negatief. Dit kun je als de liefde bedrijven met mieren zien, maar ik vind het wel belangrijk om te noemen dat er op veel punten zulke grote verschillen zitten. Waar een Golf misschien overal een 6 of 7 scoort, heeft de Focus op sommige punten een 9 of 10 en op andere een 4 of 5.
Alle eerder vermelde positieve punten gelden nog steeds. De auto rijdt echt fantastisch, de motor is lekker vlot en de versnellingsbak schakelt heerlijk. Nog geen moment spijt van de keuze voor handbak. Je kunt aan je billen en het stuur voelen wat de auto doet. Ik stap elke dag weer met een glimlach uit. Stap ik van de Tesla over naar de Focus, voelt deze als een kart. Stap ik na de Focus in een Audi, lijkt het alsof ik verdoofd ben en niet meer kan aanvoelen wat de auto aan het doen is.
De minpunten genoemd in deze update/eerdere updates maken het wel een auto waar je (vooral in ST-line) van moet houden. Ik lees wel eens mensen die 80% in de eco-stand rijden en met de 1.5 motor 1 op 18 willen halen. Dit mag iedereen voor zichzelf bepalen natuurlijk, maar als je niet blij wordt van af en toe sportief rijgedrag en enthousiast bochten pakken, dan zijn er betere keuzes. Als je standaard 95 rijdt op de snelweg voor die droom 1 op 20, krijgen die minpunten minder tegengewicht van het rijgedrag en zijn er wellicht betere opties in het c-segment.
3 jaar in dienst
- 75.000 km
We zijn inmiddels een flink aantal kilometer verder. De meest positieve update is eigenlijk dat ik geen mechanische problemen heb gehad tot nu toe. De auto wordt altijd netjes warm gereden, maar daarna ook wel eens op zijn staart getrapt. De enige slijtage die ik merk is de versnellingsbak. Hij had een (honda-achtig) sportief gevoel in de pook met korte, stevige slagen. Dat sportieve gevoel wordt wat minder. Nog steeds een fijner gevoel dan de gemiddelde Duitser, maar minder sportief dan in het begin.
In de reviews bij lancering werd deze 182 pk versie wel eens een lauwe hatch genoemd, dat gevoel heb ik nog steeds. Dit is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van banden – maar in de hevige sneeuwval vorig jaar viel het me heel erg mee hoe goed hij op brede sloffen toch voldoende grip hield. Tegelijkertijd vind ik de grip op diezelfde brede sloffen in natte omstandigheden wel tegenvallend. Hij staat in de winter op Vredestein Wintrac Pro. Op vochtig asfalt treed al vrij snel onderstuur op, terwijl hij daar op droog amper last van heeft.
Overall ben ik nog steeds wel blij met de keuze, ook specifiek de handbak. Het is een vlotte auto met een prachtige balans tussen comfort en sportiviteit en de 182 pk drie cilinder is erg soepel. Ik heb gereden in de meeste alternatieven in deze klasse, behalve de nieuwe 1-serie. Qua wegligging is de Ford mijn favoriet (omdat ik van een beetje sportief kan genieten) De Duitsers zijn te soft en gevoelloos en de Mazda voelt kunstmatig sportief. De enige soort van vergelijkbare auto (eigenlijk een segment kleiner) die sportiever rijdt is een Mini 5-deurs. Die roteert nog feller, maar is daarmee ook nerveuzer en stugger.
Mijn verbeterpunt voor de volgende generatie zou met name de premium (bah bah) feel aan de binnenkant zijn. Hij piept en kraakt veel en laat boven de 120 ook vrij veel geluid binnen. Daarnaast zijn de verbindingen via bluetooth wat langzaam en is de stroom op de USB kabel minimaal. Er zit een vertraging van 2 seconden tussen op next drukken op het stuur en via bluetooth op Spotify het volgende nummer draaien. Als ik een uur heb gereden dan is er max 5% bijgekomen op de accu van de telefoon.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 125PK TITANIUM AUTOMAAT APPLE/ANDROID TREKHAAK WINTERPACK LED-PAKKET PRIVACY-GLASS
- 2019
- 87.658 km

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue ST Line Business Navigatie, Elektr. haak, Climate,
- 2019
- 108.156 km

Ford Focus Wagon 1.0 125pk EcoBoost Hybrid ST Line Stoelverwarming / Navigatie / 17 inch / LED
- 2022
- 44.029 km