Ford Focus 1.5 EcoBlue 120pk ST Line Business (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.5 EcoBlue 120pk ST Line Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 181.128 km |
Eerste kilometers
- 8.500 km
Eind september heb ik de nieuwe Ford Focus mogen ophalen. Ik heb de auto besteld vanuit het boekje half juni. Qua uiterlijk vind ik de auto er behoorlijk op voorruit gegaan. Dat geldt voor het interieur en exterieur van de auto. Ik heb gekozen voor de ST line omdat ik deze uitvoering de mooiste vind in het leverprogramma van de focus.
Vanaf de eerste kilometer vind ik de auto goed rijden. De auto stuurt direct, je hebt gevoel met de weg. Ik vind het fijn als een auto zo aanvoelt. Ik heb meerdere optie genomen op de auto:
- comfort pack
- family pack
- technology pack
- BLIS en cross trafic alert
- half leren bekleding
- winter pack
- B&O geluidsinstallatie
Het design pack 2, met 18" velgen en led koplampen was helaas niet mogelijk door de toename in CO2 uitstoot. Het bedrijf waarvoor ik werk stelt een bovengrens aan de CO2 uitstoot. Voor mij 99 gram. Met de 18" wielen gaat de auto in deze uitvoering over de grens heen. Ik kon de led koplampen niet los bestellen. Ikzelf vind het een gemiste kans van Ford. Als ze los te bestellen waren had ik ze zeker besteld.
De 1.5 ecoblue diesel is erg gretig en trekt vlot op. Je kan er sportief mee rijden. De motor reageert goed op gas geven en is ook nog zuinig ook. 5.1 liter / 100 km. Ik rij veel snelweg. De auto is daar niet het zuinigst. Maar op een 100km weg haal je met gemak 3,7 l / 100km.
De bediening van het scherm is logisch en het scherm reageert snel op commando's. Helaas is de kaart van de navigatie niet up to date. Daar mag Ford wat aandacht aan geven. Het geluid in de auto met de B&O installatie is erg goed.
Tot nu toe vind ik de focus een prettige auto om mee te rijden. De stoelen geven goede steun en zijn voor mij goed instelbaar.
Paar maanden verder
- 13.500 km
Begin volgend jaar krijgt de Focus z'n eerste beurt. De beurten zijn om de 15000 km. Ik heb op een kleinigheid na geen problemen met de auto.
Wat mij opviel tijdens het rijden als de auto koud is, is dat er een rammeltje zat in het dashboard. Bij het wisselen van de banden van zomer naar winter heb ik het gemeld. De monteur heeft het opgeschreven en verwacht dat Ford met een actie komt..
Bij 10000 km gaat er plotseling een lampje branden dat ik de olie moet laten vervangen. Ik vond het een vreemde melding aangezien de beurt nog 5000 km weg was. Navraag bij de dealer gedaan. De olie moet vervangen worden. Tijdens het vervangen van de olie is het rammeltje in het dashboard aangepakt op advies van Ford. Er is een extra beugel geplaatst om de buizen van de verwarming. Er rammelt nu niets meer.
Ik vind het een prettige reisauto. Ik heb ondertussen een paar keer meer dan 500 km op een dag gereden. Het is goed uit te houden in de auto. Ik heb wel al te horen gekregen dat de 17" velgen de betere keus is. Op 18" wordt elke oneffenheid door gegeven.
Na 4 maanden
- 25.000 km
Ondertussen 25000 km gereden. Voornamelijk snelweg kilometers. De auto hangt vol met veiligheid systemen. Niet altijd een verbetering.
Het pre collision alert reageert af en toe verkeerd. Hij waarschuwt dan voor een aanrijding terwijl het tegenligger betreft die op z'n eigen rijstrook rijdt. Er ligt dan een oranje vlak op bij de snelheidsmeter en geeft een geluid weer. Ik schrik er wel eens van. Er is dan helemaal niets aan de hand. Verder heeft de auto cross trafic alert. Ook deze reageert af en toe op voertuigen / fietsers of voetgangers die ver weg zijn. Je zoekt dan naar verkeer dat er niet is.
Op zich vind ik de meldingen niet erg maar Ford heeft wel erg veel meldingen weer in het display. Ik vind het een beetje teveel.
9 maanden
- 50.000 km
Ik heb nu 50.000 km gereden. De auto rijdt tot nu toe probleemloos. Nog steeds vind ik de Focus een fijne auto.
Het enige minpunt blijft het om de 9000 km olie verversen.
Na > dan 1 jaar rijden
- 75.500 km
Ik heb de Focus nu meer dan 1 jaar. Ik heb geen problemen met de auto. Ondertussen is er een update geweest van het na 9000 km olie verversen. Tot nu toe schijnt de update te werken. Ik heb na de laatste oliewisseling 10500 km gereden.
90000 km
- 90.275 km
De auto is nu 1 jaar en 3,5 maand in mijn bezit. Ik heb geen grote problemen gehad. Ik heb nu wel 3 kleine puntjes die ik naar voren komen:
- vloerbekleding ( onder de mat ), waar de bevestiging zit! Het gat waar het plastic onderdeel inzit wordt erg groot waardoor de mat niet goed meer vastzit.
- de ruit aan bestuurderszijde gaat moeizaam omhoog. Lijkt ergens te klemmen
- de ruit aan de passagierszijde sluit naar half en opent dan weer. Na een paar keer sluiten gaat deze wel dicht
Verkeersbord herkenning en adaptive cruiscontrol werken in Nederland niet goed. In Duitsland, Belgie en Frankrijk heb ik er geen problemen mee. Hij herkent zelfs de borden met snelheid als het nat is. In Nederland werkt het door de wirwar aan borden langs de snelweg slecht. Je moet bedacht zijn op plotseling remmen doordat het systeem een bord ziet van de naastliggende snelwegdelen of een snelheidbeperking ivm regen of slecht wegdek. Op de A2 schakelt jij de snelheid op 500m van 120 -> 90 -> 120 -> 90 -> 130 en 10 meter verder weer naar 120.
- 105.512 km
De Focus heeft nu meer dan 100.000 km gereden. De auto rijdt nog steeds goed, geen rammeltjes, geen meldingen, helemaal geen probleem. De auto is naar de garage gebracht voor de 105.000 beurt. Ze hebben bij de inspectie een lekkende waterpomp gevonden.
1 jaar en 9 maanden
- 127.500 km
Ik heb de auto nu 1 jaar en 9 maanden in mijn bezit. Hij heeft laatst de beurt gehad. Daar waren geen bijzonderheden te melden. In de auto zijn er geen rammeltjes of slijtage punten te zien. Het enige wat af en toe gebeurd is dat de taal onverklaarbaar omspringt naar het Engels. Via het menu weer op Nederlands en klaar. Doordat de snelheid op de snelwegen nu 100 km/h is, is de auto een stuk zuiniger geworden. Natuurlijk ook logisch. Ik zit nu op een verbruik van 4,1 liter / 100 km en rij makkelijk > 1000 km op een tank.
2 jaar Focus
- 143.750 km
Ik heb de auto nu iets meer dan 2 jaar en heb er 140.000 km mee gereden. Hij rijd nog steeds probleemloos, geen rammels of andere irritante geluiden. Van zondag op maandagnacht heeft Sync een update gehad. De kleuren zijn veranderd en er zijn wat verbeterde weergaven en functies.
Jammer is het wel dat de kaart geen update heeft gehad. De cruise control gebruikt de snelheid informatie op de kaart. Deze is niet aangepast aan de huidige snelheden. Een andere wijziging is dat er voor de update de aankomsttijd stond en als je deze aantikte je de afstand kon zien. Nu staat er afstand en aankomsttijd. Ik was wel alle opgeslagen adressen kwijt. Ik vind verder dat je beter naar contacten kan zoeken. Ik krijg betere resultaten.
Geen nieuws
- 159.583 km
De titel geeft het al aan. Geen nieuws. De auto rijdt nog steeds probleemloos, geen rammeltjes of andere gebreken.
Laatste kilometers
- 177.800 km
De Focus is bijna aan het einde van het contract. Na bijna 180.000 km is gebleken dat het een betrouwbare auto is. Ik heb wel enkele kleine dingetjes gehad zoals rammelende onderdelen van de verwarming. De olie erg vaak verversen was ook een foutje. Maar dat is keurig opgelost.
Na de software update nooit meer een melding gehad.
Pre-collision alert is wat mij betreft een onzinnige toevoeging. Hij meldt onnodig en je schrikt er af en toe van.
Ik zie aan de auto niet dat er bijna 180.000 km mee gereden is. Geen slijtage plekken in de auto. De mat bij de bestuurder is wel aan vervanging toe. Aan de buitenzijde alleen wat steenslag op de motorkap en bumper. De auto zit nog steeds goed in de lak en ondanks dat ik gebruik maak van de wasstraat zie je niet de kleine krasjes die je zo vaak ziet bij auto's die door de wasstraat gaan.
Het verbruik is met 5,06 liter / 100 km netjes. Ik heb het bijgehouden vanaf dag 1 en zal de laatste tankbeurten nog toevoegen. Hij is niet zo zuinig als de fabrieksopgave maar ik vind het netjes. Er zijn meerdere ritten geweest met de caravan / aanhanger en fietsendrager.
Ik stap na 20 jaar diesel rijden over op elektrisch. Ik laat me verrassen. Dieselauto's rijden heb ik altijd als prettig ervaren. De 1.5 ecoblue dieselmotor van Ford is een fijne motor met voldoende koppel om vlot mee te rijden.
Laatste rit
- 181.128 km
De laatste rit in de Focus. De leasemaatschappij heeft de laatste beurt niet laten uitvoeren. De distributieriem moet vervangen worden bij 180.000 km.
Als tijdelijke vervangen een Ford Focus 1.0 125 pk benzine. ( Mijn auto ziet er beter uit dan de Focus die nog geen jaar oud is en 25.000km op de teller heeft staan.)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 1.5 Business Edition AIRCO | NAVI | APPLE CARPLAY | STOELVERWARMING | STUURVERWARMING | PDC
- 2018
- 157.044 km
![Ford Focus WAGON 1.0 EcoBoost Edition Business [ Navi Trekhaak Apple/Android Cruise ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57710472/0-34a4d992874e78242896807f5d4c2e27.jpg)
Ford Focus WAGON 1.0 EcoBoost Edition Business [ Navi Trekhaak Apple/Android Cruise ]
- 2020
- 116.849 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST Line Business | 1e Eigenaar! | Navigatie | Full LED | Climate Control | Keyless | Parkeersensoren | Cruise Control | Lichtmetalen Velge
- 2019
- 101.511 km