Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Titanium X Business (2021) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus 1.0 EcoBoost 125pk Titanium X Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Aanbevelenswaardig maar geen BMW
- 21.000 km
Keuze Lease / aanschaf / Dealer:
Voor het eerst een gloednieuwe auto voor de deur, private lease en voorraadmodel maar toch.
Voorheen veel oudere BMW`s gereden privé of onder de youngtimer regeling maar na Corona ging ik minder rijden en had ik geen tijd / geen zin meer om met onderhoud en kwaaltjes bezig te zijn. De E60 5 serie ging eruit besloot ik. Dus rondkijken voor iets jongs en betrouwbaar (auto!).
Een praktische carrosserievorm; hatchback, station of SUV, geen onhandige sedan en wel achterdeuren voor de kids. De eisen waren verder: stoelverwarming, airco, cruise control. Kopen kon maar private lease ook, net wat goedkoper was. Budget was flexibel maar omdat ik minder ging rijden leek een leaseprijs onder de 500 wel fraai. Omdat het een andere prijsklasse & leeftijd was waarmee ik ging rijden vond ik een korte leasetermijn aantrekkelijk om te proberen en mogelijk over te nemen na afloop. De 2022 facelift kwam eraan (met logo in de grille ipv erop) en Ford Veenendaal had een actie voor een voorraadmodel Focus voor een kleine €400 p.m. (24 mdn, 10.000km per jaar), 5 jaar was slechts +- €370 meen ik mij te herinneren.
De uitvoering:
Titanium Business+winterpack 125 pk, handbak 6V
Wat zit er in het Titanium business pakket? Ford lijkt elk jaar de inhoud van haar pakketten te veranderen… Deze had een handige achteruitrijcamera, skiluik, 2x USB, getinte ramen achter, parkeersensoren rondom, dimmende spiegel en een digitaal dashboard. Dat laatste is een leuke gimmick maar of het echt wat toevoegt, liever HUD...
Belangrijker is het Winterpakket; bij Ford is (meestal), stoel& stuurverwarming en ook voorruitverwarming. Dat laatste amper gebruikt maar werkt goed al sta je wel nog de zijruiten te krabben.. In het begin vielen de verwarmingslijntjes in de ruit mij erg op maar na een maandje zag ik ze niet meer. Drie standen stoelverwarming heel fijn al zocht ik tevergeefs naar aparte instelling voor rug versus onderbenen zoals mijn 5-serie wel had. Stuurverwarming vind ik niks maar mijn vrouw had het standaard aanstaan. Irritant dat deze weer aangaat als de vorige rit dit aanstond.
Opvallende afwezige: geen dodehoekwaarschuwing. Die zit bij Ford in het drive-assistance pakket samen met actieve cruise control.
Interieur:
De gebruikte materialen zijn oke. Geen BMW maar beter dan de Aziaten. Irritant was dat de zilverkleurige ventilatieroosters reflecteren in de zijruiten op de plek waar je in de buitenspiegel kijkt. Ontwerpfout. Beenruimte achter is erg goed voor deze klasse. Ik denk dat alleen de Octavia meer biedt. Geen rammels gehad.
Exterieur:
Weinig spannends, deze allemansvriend die niks verkeerd doet. Een optionele ST-line geeft de hatchback echt wat meer smoel met de achterbumper, op de station is de meerwaarde minder.
Het rijden:
Het eerste wat mij opviel was een beetje windgeruis op de snelweg. Met name bijrijderszijde rondom de voorstijl. Exemplarisch leek het. De goed schakelende 6-bak hield het motorgeluid ook onder controle dus daardoor viel wind meer op. Voorts is de Focus-wegligging befaamd maar komende uit een vele langere 5-serie was mijn lat te hoog. Desondanks drempels, bochten, snelweg alles ruim voldoende.. Lichtvoetig, wendbaar, voorspelbaar.
De standaard stoelen zijn oke voor de klasse, ik geef ze een 6. Ik zou meer steun in de onderrug willen en eventueel zitvlakverlenging en kantelinstelling. Verwend door de BMW-comfort en sportstoelen door de jaren heen. Maar ook een willekeurige Franse Megane of C3 zit beter. Bij een volgende Focus zou ik 100% zoeken naar de optionele ergonomische AGR-stoelen.
Audio. Geluidkwaliteit was even slikken maar dat is deze prijsklasse. Schermbediening was ff anders dan 15 jaar oude iDrive van BMW maar niet overtuigend of veel mooier, wel modern en touchscreen. Ook regelmatig ruzie met de multimedia instellingen door blèrende podcast van de GSM ongewenst herstart en op de speakers maar buiten navi en audio gebruik je het scherm niet, dus geen ramp. Ventilatie gaat gelukkig nog met perfect werkende fysieke draaiknoppen. Het scherm zit lekker hoog op het dashboard en is voldoende helder, iets groter zou fijn zijn, zeker met achterruit rijden want de camerabeelden zie je hier. Achteruitrijcamera was voor mij nieuw en vond ik een heel fijne ervaring.
Scherm wordt wel ongekend warm (nog net aanraakbaar) maar is redelijk vlot en duidelijke menu`s, geen Volkswagen-ellende hier waar ik een Golf op liet staan. Navigeren, ik gebruik altijd googlemaps maar mocht je per ongeluk de matige Ford navi aangezet hebben dan krijg je die niet uit zonder herstart van de auto.. Telefoneren ging prima.
Betrouwbaarheid:
Ford heeft standaard maar 2 jaar garantie. Binnen die 2 jaar kan je nog een verzekering voor nog 3 jaar bijkopen, die prijs is mega gestegen de afgelopen jaren naar €860. Belachelijk, vertrouw je je eigen product niet? Bij de Aziaten is 5/7/10 jaar de norm.
De vorige ecotec motoren hadden ook een dubieuze reputatie door een distributieriem die door de olie draaide. Deze heeft een ketting. Echter, de motor tikte heel soms bij koud, verdwijnt na een paar kilometer. Ik kan het niet reproduceren maar geeft wel een slecht gevoel, bij een oudere BMW had ik meteen geroepen: “klepstoters”.. Gelukkig lease, dus niet naar omgekeken.. Windgeruis al benoemd. Verder geen klachten, olieverbruik was 0 op 21.000km.
Motor. 1.0 driecilinder turbo met 125pk:
Met lage toerentallen is het prima cruisen en de motor heeft goed koppel. Bovenin valt het vermogen tegen, dan verwacht je meer power maar dat komt niet. Mijn vorige auto`s hadden veel meer vermogen dus ik ben verwend maar dit viel tegen al kan je natuurlijk een potentere versie kopen. Zou ik nieuw aanraden, gebruikt maakt het de spoeling dun.. Chippen is mogelijk natuurlijk.
Verbruik van net geen 1:19 (5,4l op 100) is prima, al heb ik veel rustig gereden. Het is een onthaastende auto en ik zat er meestal in met gezin.
Afscheid:
Het 2-jarig lease contract liep af, bij 3 jaar verlengen ging de maandprijs 17% omhoog(!), de overnameprijs van 23.500 vond ik net wat boven de markt en het motorgetik deed mij twijfelen. Dus wagen ingeleverd toen de eerste beurt moest komen. De Focus stond vervolgens nog 3 maanden lang nog voor €22.500 (!) te koop voordat deze verkocht werd door de dealer. Ik heb bij diverse dealers gekeken naar een andere jong-gebruikte Focus maar vond nergens de uitrusting die ik echt zocht (AGR), ex-huurauto`s of de dealer dacht dat hij goud in handen had met een te hoge prijs voor een kale. 2022-Facelift model is wegens Corona-tekorten vaak karig uitgevoerd en diverse standaard zaken ontbreken regelmatig, zo ook het grote scherm maar dat is allicht een voordeel; dan heb je gewoon nog handmatige snelle bediening ventilatie/ verwarming (maar mogelijk geen navi). Al met al zou ik niet perse een facelift willen.
Het viel me op dat er meestal niet veel onderhandelingsruimte was. Verlengde garantie en een afleveringsbeurt, dat was het wel.
Samenvattend, ik kijk tevreden terug. Verbruik, betrouwbaarheid, winterpakket en algehele indruk fijn. Minpunten: zijn: primair dubieus motorgeluid en secundair infotainment en stoelen. Ik zou er zo een kopen maar dan wel met de AGR-stoelen en de uitgebreide audio en ook weer de achteruitrijcamera en winterpakket..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 125 PK H6 Hybrid Active X Business Navi DonkerGlas Led Trekhaak
- 2021
- 159.387 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium X Business | Trekhaak | Winterpakket | Parkeercamera | Navigatie |
- 2020
- 143.967 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid ST Line Style | Parkeercamera | Winterpakket | Cruise Control Adaptief | Apple / Android Carplay |
- 2022
- 46.812 km