Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Titanium X Business (2021)

autoreview

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Titanium X Business (2021)

Signalement

UitvoeringFocus 1.0 EcoBoost 125pk Titanium X Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Focus 1,0 MHEV 125PK Titanium X Business

Na acht maanden wachten door chiptekorten: Mijn Ford Focus 1.0 Mild Hybrid 125pk Titanium X Business hatchback. De extra paketten: technologie en parking pack.
Op het moment van schrijven staat nog geen 3000 km op de teller. Daarom mijn eerste indruk:

Pluspunten
- Fijne (standaard) stoelen voorin
- Veel beenruimte achterin
- Goed geïsoleerd. Het is enorm stil in de koets. Onder de 3000 toeren hoor je de motor nauwelijks. Alleen bij (fors) accelereren hoor je de driepitter zijn werk doen.
- Het start/stop systeem gebruikt de dynamo i.p.v. de startmotor om werkelijk razendsnel de motor weer in te schakelen. Nauwelijks waarneembaar.
- Direct na het starten werken de parkeersensoren en achteruitrijcamera al. Nog vóór het infotainment systeem is opgestart. Hier is duidelijk prioriteit aan gegeven.
- Climate control heeft voor alles wat je wilt instellen een fysieke knop. Draaiknoppen voor de temperatuur, en drukknopjes voor voorruitverwarming, achterruit- en spiegelverwarming, stoelverwarming, stuurverwarming, ventilatiepunten, etc. Geen gedoe meer in een traag werkend touchscreenmenu zoals ik in mijn vorige auto had (Peugeot 308).
- Auto Hold. Dit zorgt ervoor dat de remmen aangespoken blijven nadat je het rempedaal iets harder dan je normaal zou doen intrapt bij stilstand. De remmen blijven aangespoken en de remlichten blijven branden nadat je het rempedaal loslaat. Het is eigenlijk een uitgebreidere versie van hill-assist (wat standaard ingeschakeld is om te voorkomen dat je achteruit rijdt bij het wegrijden op een helling). Het systeem schakelt onmerkbaar en direct uit bij het wegrijden.
- BLIS. Dit geeft met een oranje waarschuwingslichtje in de linker of rechter buitenspiegel aan wanneer een ander voertuig in je dode hoek rijdt. Het lampje gaat snel knipperen als je richting aangeeft terwijl er nog steeds iets naast je rijdt. Puur om je te waarschuwen. Dit systeem is enorm nuttig. Zelfs zo nuttig dat ik denk dat verplichtstellen van dit systeem geen overbodige luxe is.
- Praktijkverbruik ~1:17

Minpunten
- Het Mild Hybrid systeem regenereert behoorlijk bij het loslaten van het gaspedaal. De auto remt gewoon. Afhankelijk van hoe vol de 48V batterij geladen is soms zelfs zo hard dat ik het raar vind dat de remlichten niet gaan branden (kan ik zien in de reflectie van de achterruit).
- De remmen zelf grijpen hard aan en zijn lastig te doseren. In combinatie met het punt hierboven betekent dat in de praktijk dat het nauwelijks mogelijk is om vloeiend te remmen. Je voelt altijd meerdere schokken. Eerst bij het loslaten van het gaspedaal. De auto vertraagt dan door het regenereren. Daarna bij het intrappen van het rempedaal waarna de auto nog forser gaat regenereren, en de remmen bovendien hard aangrijpen, en dan nog eens als je het koppelingspedaal intrapt. Daarmee ontkoppel je de motor, waarmee het regenereren stopt. Dit is écht een minpunt waar je rekening mee moet houden.
- Volgens het marketingteam van Ford zou de hybride motor het turbogat moeten verkleinen, maar in de praktijk valt dit tegen. Pas vanaf 2000 toeren heb je trekkracht zonder dat de motor al brommend tegensputtert. In een MK3 van de Focus die ik twee weken als leenauto heb gereden in 2016 vond ik het tegenovergestelde waar. Daar vond ik de motor qua trekkracht in de lage toeren net zo fijn als een diesel. Toen zat er volgens mij nog een kleinere turbo op het 1.0 blok waardoor deze sneller op gang kwam. Mogelijk zit het verschil daarin.
- Het standaard meegeleverde LED-dimlicht (grootlicht is halogeen) is niet zo fel als bij premium brands. Het geeft voldoende licht, meer dan halogeen, maar ik had meer verwacht. Het 'Adaptive Front Lighting System Pack' voor €1350,- is het overwegen waard.
- Adaptive Cruise Control werkt prima op de provinciale- of snelweg maar grijpt binnen de bebouwde kom soms hardhandig in met een remactie terwijl er niets gebeurt. Ik heb binnen 1000km 3x een volkomen belachelijke remactie van de auto gehad. De auto remt dan hard (geen noodstop) omdat hij denkt dat het nodig is. 2x op hetzelfde punt waarbij een chicane het systeem triggerde bij 50km/u, en 1x op een kaarsrechte weg met dezelfde snelheid. Gewoon gevaarlijk, want achteropkomend verkeer verwacht niet dat ik rem terwijl er niets aan de hand is. Ik heb het systeem daarom nu op 'normale cruise control' gezet. Daarbij remt de auto niet.
- Over Cruise Control gesproken: de 'cancel-knop' is een klein knopje op het stuur tussen andere knoppen als 'adaptive afstand' en volumeregeling van de radio. Als je in een situatie komt waarbij je de CC per direct wilt deactiveren maar nog niet wil remmen grijp je soms mis. Ik heb al meerdere keren gehad dat ik het volume van de radio omlaag bracht, of op de afstandsknop van de adaptive CC drukte terwijl ik gewoon de CC wilde deactiveren. Het rempedaal aantikken lost het pobleem dan op, dat schakelt het systeem ook uit, maar ik wil helemaal niet remmen. Bij mijn vorige auto (Peugeot 308) zat er een niet te missen knop links onder het stuur voor die actie. Ik snap niet dat Ford voor zo'n crusiale functie een mm2 knopje heeft bedacht.
- Keep Lane Assist (stuurt je automatisch terug als je over de lijn gaat) werkt prima op de snelweg, maar niet op een 60km weg met strepen aan weerszijden. Wanneer je de kant instuurt omdat er een tegenligger aankomt stuurt de auto je vriendelijk terug naar het midden van de rijbaan. Leuke 'safety-feature', maar in de praktijk compleet waardeloos en zelfs gevaarlijk als je even niet oplet. Dit systeem heb ik net zoals adaptive cruise control ook uitgeschakeld.

Tot zover mijn eerste indruk.

Winterpack

  • 4.500 km

*** Update ***
Twee weken geleden was het zover. Een flinterdun maar hardnekking laagje aangevroren ijs op de voorruit. Een mooie gelegenheid om de voorruitverwarming te testen. Als je dit systeem niet kent, het werkt precies hetzelfde als achterruitverwarming. Wel met dit verschil dat de verwarmingselementen (draadjes) in de voorruit bijna onzichtbaar zijn. Deze winterpack-optie werkt jammer genoeg niet zonder eerst de motor te starten, maar lang hoefde de motor niet stationair te draaien. Binnen een minuut was het ijs gesmolten, de condens weg, en deed een ruitenwisserzwaai het laatste werk om de ruit brandschoon te krijgen. Alleen de uiterste randen bleven bevroren, maar dat is geen showstopper.
Op de zijruiten zat minder ijs en deze konden het af met een keer open- en dicht.

In eufore stemming reed ik weg, maar zag dat de verlichting slechter was dan normaal. Ik ben gestopt, en oh.. Er zat nog een laag ijs op de koplampunits. Bij mijn eerdere auto's was juist dát altijd het eerste 'glas' zonder ijsvorming, maar LED-verlichting wordt schijnbaar minder warm dan halogeen. Iets om rekening mee te houden.

Voor de rest --- ik ben nog altijd erg blij met de auto. Hij rijdt soepel, stuurt prima en doeltreffend en de motor is fantastisch. Ter vergelijking qua souplesse: de motor voelt aan alsof je met een 2.0L vier cilinder benzine uit het begin van dit millennium op pad bent, maar dan stiller. Complimenten voor Ford daarvoor.

Alleen aan het regenereren van het hybride systeem bij het loslaten van het gaspedaal kan ik niet wennen. Uitrollen voor een stoplicht kan niet meer, maar dat an sich is nog niet zo erg en went snel. EV's hebben (begrijpelijk) hetzelfde, en daar valt prima mee te rijden. Wel vind ik het heel vervelend dat de 'remwerking' van het hybride systeem afhankelijk lijkt te zijn van hoe vol de hybride-batterij geladen is. De ene keer vertraagt de auto zeer lichtjes na het loslaten van het gaspedaal, terwijl hij de volgende keer ineens met 2,4G 'remt'. Als op dat moment een Mercedes dicht achter je rijdt zou de bestuurder zelfs boos kunnen worden. Gechargeerd misschien, maar qua onvoorspelbaarheid zeker niet. Dat vind ik écht een probleem. Het maakt soepel rijden lastig.

Over het verbruik kan ik nog steeds lovend zijn. 1:17 is prima haalbaar.

10K

  • 10.000 km

Bij de laatste tankbeurt dacht ik heel even ruim tienduizend euro af te moeten rekenen, maar het bleek de kilometerstand. Tijd voor een korte update.

Soms wen je na verloop van tijd aan zaken die in eerste instantie negatief opvielen. Het tegenovergestelde kan ook. Zaken die eerder prima leken blijken dan toch niet zo fijn te werken. Bij de Focus kan ik daar kort over zijn: niets van dat. Qua gebruikerservaring is dit de meest stabiele auto die ik tot nu toe heb gehad.

Wel twee dingen die me de laatste tijd zijn opgevallen:
1) De onderspoiler lijkt een tikkeltje laag gemonteerd. Bij het langzaam (~15km/u) afrijden van een hoge verkeersdrempels, en waarbij het wegdek ná de drempel iets is verzakt, raakt de spoiler de weg zo nu en dan. Dit terwijl de veerweg zelf lang genoeg is. De aanstoot wordt dan nog niet geraakt. Een petje opzetten en diagonaal op de virtuele handrem leunen lost dit probleem op, maar liever zou ik dat niet doen.
2) De uitlaat maakt na het starten - en daarmee bij verhoogd stationair (~1100 toeren) - een sportief roffelend geluid. Nét iets te sportief naar mijn idee. Het luchtfilter sluit goed af, en als ik de uitlaat dichtdruk kan ik geen lek ontdekken. Als de motor warm is en ~900 toeren stationair draait, dan is dit sportieve geluid weg. Misschien hoort het zo, misschien ook niet. Het is in ieder geval iets wat ik ga aangeven bij de eerste onderhoudsbeurt. Maar dat duurt nog wel even.

30K onderhoudsbeurt

  • 30.000 km

Vorige week is de auto voor de eerste onderhoudsbeurt geweest. Enig puntje van aandacht was een piepende versnellingspook in alle versnelling naar boven (1, 3 en 5). Dat heeft de garage opgelost. Voor de rest geen bijzonderheden.

De uitlaat waar ik eerder over schreef blijkt overigens zo te horen klinken. Ik heb het de garage niet gevraagd, maar kwam eerder bij een benzinepomp een andere Focus-MK4-1.0-rijder tegen. Ik vroeg hem of ik achter zijn auto mocht staan tijdens het starten en of hij een paar keer z'n gaspedaal aan wilde tikken. Dat klonk precies hetzelfde als het roffelende geluid van mijn uitlaat (om een verbaasd gezicht te voorkomen heb ik natuurlijk eerst de aanleiding van mijn vraag verteld).

60K onderhoudsbeurt

  • 60.000 km

Tussen de 30K en 60K-onderhoudsbeurt (vandaag) was de auto technisch gezien ronduit saai. Geen enkele storing, en ik heb tussen de beurten in zelfs geen olie bij hoeven te vullen.

Naast de vloeistoffen en filters zijn de ruiterwisserbladen vervangen. Ook is preventief een nieuwe batterij in de sleutel geplaatst.

Over het laatste (batterij i.c.m. keyless entry/start) een tip: een collega kreeg laatst een melding 'batterij sleutel vervangen' o.i.d. in zijn display. Natuurlijk negeerde hij de melding, tot het moment dat de auto niet meer startte en iemand hem naar de pomp heeft gebracht om een nieuwe batterij te kopen. Mocht jij net zo eigenwijs zijn als mijn collega: er is altijd een plaats in de auto waar je de sleutel kan neerleggen zodat je de auto kan starten, zélfs als de batterij leeg is. Bij de Focus is dat in het bakje bij de USB-aansluitingen, of onderin het console van de armsteun. Bij andere auto's kan de plaats anders zijn, maar er is altijd een 'escape'.

Maar een lang verhaal kort: de Focus is tot nu toe zeer betrouwbaar. Op naar de 90K.

90K

  • 90.000 km

De auto was weer toe aan onderhoud. Het enige waar ik dat aan kon merken was de melding op het display na het starten. Geen klachten gehad, en het olieverbruik is nog steeds minimaal. Bijvullen tussen de onderhoudsbeurten in is nog steeds verre van nodig. Best knap voor zo'n klein motorblok die daardoor relatief hard moet werken.

Vandaag bij de garage geweest. Nieuwe olie en de nodige filters zijn vervangen. Voor de rest geen bijzonderheden. Zelfs de eerste remblokken zitten er nog onder. Nou rijd ik over het algemeen veel snelwegritten, maar het vrij forse en irritante (ik kan er nog steeds niet aan wennen) regenereren bij het loslaten van het gaspedaal zal vast ook bijdragen aan minder slijtage van de remblokken. Is het toch nog ergens goed voor.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.