Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Business (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 46.527 km |
Eerste kilometers
- 2.300 km
Ik heb nu ongeveer 2 maanden mijn nieuwe Ford Focus in bezit. Ik heb de Titanium Business uitvoering genomen met een hoop extra optiepakketten (Winter Pack, Design Pack, Technology Pack en Parcking Pack), die zijn allemaal onderdeel van het introductiemodel vandaar ook een snelle levertijd van 4 weken. Ook zit er een draadloos laadsysteem op (niet kunnen testen) en een B&O Play audiosysteem.
In deze uitvoering zit dus een Parking Pack, welke door edge protectors bevatten, een achteruitrijcamera en automatisch in kan parkeren. Deze edge protectors klappen uit als je je deur opent dat is heel fijn om beschadigingen te voorkomen.
Nu zijn die protectors een beetje een pijnpunt gebleken, na een paar weken is bij de bestuurdersdeur het mechanisme al kapotgegaan. Nu is dat niet erg en wordt er alles aan gedaan om dit op te lossen alleen zijn er geen onderdelen op voorraad, dus intussen rij ik al een maand met een uitstekend stuk plastic op mijn deur. Daar is niks aan te doen het is geen cruciaal onderdeel, maar bij een nieuwe auto hoort er niks stuk te gaan dus vandaar een minpuntje.
Afijn, dat was mijn enige negatieve ervaring tot nu toe. De rijervaring en het gebruik van alle hulpsystemen en het infotainment gaat perfect. Je kunt heerlijk sturen in deze wagen je hebt verschillende rijstanden welke elkaar goed aanvullen (eco, normaal en sport). Rij je op de snelweg zet je hem in ecomodus, ga je even binnendoor kun je je plezier kwijt met de sportstand. Met de LED verlichting heb je altijd goed zicht en de automatische verlichting zorgt ervoor dat je nooit meer je dimlicht of groot licht vergeet.
De adaptieve cruise control regelt je snelheid op een subtiele manier zodat je alleen nog maar zelf hoeft te sturen. Zelfs dat sturen kun je deels uit handen geven met de Lane Keep Assist. Deze werkt overigens niet feilloos hij pingpongt als het ware tussen de lijntjes en bij een scherpe bocht is hij soms letterlijk de weg kwijt, maar voorkomt wel dat je in de berm belandt als je even niet oplet door een signaal af te geven. Wat ook signalen afgeeft is de collision warning, dit gebeurd soms ook op momenten als je besluit laat te remmen bij een kruispunt heb ik gemerkt. Dit alles is uiteraard optioneel en uit te schakelen of je besteld het gewoon niet dus daar hoef je niet over te klagen.
Verder werkt de ingebouwde navigatie prima, heb je DAB+ en FM of je kunt je telefoon met bluetooth verbinden. Ikzelf kies ervoor om gebruik te maken van Android Auto, daarbij kan ik makkelijk mijn telefoon inzetten. Zo kan ik zelf een navigatie app gebruiken (Google Maps of Waze) en Spotify bedienen. Nadeel is wel dat je je telefoon met een USB-kabel moet verbinden maar dat is bij de meeste andere merken ook zo. Het B&O-systeem geeft een goede geluidservaring (subjectief) en met de meegeleverde subwoofer komen ook de lage tonen goed naar voren.
Verder heb ik ook het verbruik bijgehouden in de monitor, dat is nu zo'n beetje rond de 1 op 15. Dat is iets slechter dan ik vooraf had gehoopt maar nog te doen. Ik rij vooral veel snelweg dus dat is wat onzuiniger merk ik bij snelheden boven de 120. De auto schakelt zijn 3e cilinder uit als dat mogelijk is waardoor hij zogezegd nog zuiniger zou zijn en dat zie je wel als je een constante snelheid rijdt. Het is nu ook wel koud buiten en nat dus hopelijk verbeterd dat tijdens de zomerse periode nog een beetje.
Kortom is dit een prettige auto in de algehele beleving, welke ik persoonlijk mooi vind ogen. En aan luxe ontbreekt er wat mij betreft weinig, alle pakketten zijn vriendelijk geprijsd en alles wat de concurrenten bieden kan Ford ook. Alleen jammer van de door edge protectors tot nu toe verder geen issues. Mochten jullie aan de hand van mijn verhaal benieuwd zijn over dingen die je niet hebt gelezen kan ik altijd nog iets toelichten dus vraag maar raak!
Na een half jaar
- 8.663 km
Een update na ruim 8000 kilometers te hebben gereden. De auto bevalt prima, het probleem met de edge protectors is opgelost door de dealer dus die werken weer. Verder zijn er geen mankementen bekend.
Ook neemt de laatste weken het verbruik op de boordcomputer af, ik probeer iets zuiniger te rijden door te cruisen op 110-120km/h. Ik kom nu meer in de buurt van 6L/100km dus 1 op 17 zoiets. Ik blijf trouw de verbruiksmonitor invullen in ieder geval.
Daarnaast heb ik sinds kort ook de Fordpass app in gebruik genomen, deze kun je gebruiken om op afstand de autogegevens uit te lezen (km-stand, bandendruk etc.) of de auto te sluiten/openen. Dit werkt prima, maar het is merkbaar nieuwe technologie de snelheid van de app is soms wat minder. Het is een leuke toevoeging in ieder geval en niet iets ten nadele van de auto zelf.
Het is nog iedere dag een plezierige auto om in te rijden, over dijkjes en bochtige wegen komt hij goed tot uiting. En op de snelweg is het comfortabel rijden met de adaptieve cruise control. Minpuntje is wel dat de lane assist gewoon niet erg bruikbaar is in deze uitvoering deze staat bij mij niet meer aan. Dat doen de concurrenten toch beter.
De andere spullen doen goed hun werk wat mij het meeste bevalt is de verwarmbare voorruit in de winter is krabben niet meer nodig bij vorst. Ook stoel- en stuurwielverwarming is dan erg fijn. Verder heb ik niet veel meer toe te voegen zeker een aanrader nog steeds!
Kilometervreter
- 15.101 km
Nog een update van mijn kant, ik ben ondertussen van baan gewisseld wat inhoudt dat ik veel lange afstanden reis over de snelweg. Dus in een maand tijd ruim 5000km gereden en dat voor mijn gevoel erg comfortabel. Het verbruik blijft ook nog steeds dalen (aan de pomp gemeten overigens). Op de snelweg verbruikt hij 5,5L/100km dat is meer richting de geschatte 1 op 18 waar ik op hoopte toen ik de auto nam.
De auto is nu echt "ingereden" verwacht ik dus het verbruik zal nu wel redelijk stabiliseren. Naar mijn idee is dit de ideale auto qua rijplezier maar ook praktisch gemak en comfort gebleken. Als ik een lange rit naar huis achter de rug heb kan ik het laatste stukje lekker binnendoor even wat stoom afblazen om het zo maar te noemen. Tovert nog iedere dag een lach op mijn gezicht dus ik rij vrolijk door!
Een klein jaar
- 23.315 km
De tijd vliegt, helemaal als je in zo'n mooie auto mag rijden! Afgelopen maanden weer veel kilometers gemaakt in deze nog steeds erg fijne auto. Ik heb weinig op te merken behalve dat het brandstofverbruik laatste tijd steeds meer richting de 1 op 18 lijkt te gaan.
Verder is er een klein mankement geweest namelijk dat het raam aan de bestuurderszijde niet goed dichtging, dit is opgelost met het vervangen van een sensor. Ook de knop voor de parkeerassistent lijkt geen reactie meer te geven zag ik laatst, maar aangezien ik die nooit gebruik heb ik het gewoon gelaten. Betrouwbaarheid is dus niet feilloos, maar het blijft beperkt tot de niet cruciale onderdelen zullen we maar zeggen.
Motorisch en dergelijke is alles in orde, ik verwacht rond eind van het jaar de eerste onderhoudsbeurt te krijgen (bij iedere ~30.000km/2 jaar) en de (voor)banden zullen dan ook vervangen dienen te worden gok ik. Zoals ik al vaker heb gezegd het rijgedrag van deze auto maakt mij erg vrolijk en ondanks dat ik vaak in de auto zit blijft het leuk. Tot de volgende update!
Een jaar verder
- 41.369 km
Weer tijd voor een update na een jaar. De auto is nu bijna 2 jaar in mijn bezit. Ik heb hem intussen van de leasemaatschappij overgekocht en rijd hem nu prive door. December 2019 een onderhoudsbeurt gehad bij 30.000km, geen gekke zaken eind van dit jaar komt er weer een beurtje aan. Een tijdje later in februari dit jaar kwamen er wat meldingen vanuit de boordcomputer over een storing m.b.t. het veiligheidssysteem dit is netjes verholpen door de dealer.
Het infotainment systeem heeft vorige maand een OTA update gehad waardoor die er iets anders uitziet dan voorheen, dit heeft er ook voor gezorgd dat de parkeerautomaat weer goed zijn werk doet dus dat scheelt een bezoek aan de garage. Verder weinig op te merken het verbruik ligt wat hoger aangezien ik veel minder rijd vanwege het vele thuiswerken op dit moment, dus veel meer korte stukjes maar komt nu na 40.000km neer op zo'n 1 op 16 dus dat is prima. Auto bevalt nog steeds prima en rijdt nog als nieuw :)
Wintertaferelen
- 42.924 km
Weinig kilometers gereden afgelopen winter, en de komende tijd gaat daar ook geen verandering in komen. De auto doet prima z'n werk, maar ik gebruik hem eigenlijk alleen voor de langere ritjes. Enige opmerking die ik heb/had was dat de keyless entry het slecht leek te doen alleen de bestuurderskant voor werkte nog de rest reageerde niet meer. Na een lange rit en iets warmer weer leek het probleem opgelost. Mijn conclusie is dat de auto veel stilstaat en dat de accu daardoor leeg dreigt te raken en het systeem zichzelf uitschakelt/standby gaat, er zit ook een hoop op tegenwoordig dat stroom slurpt. Ik rij nog minimaal 1 keer per week een half uur tot een uur met de auto, ook al hoef ik nergens heen al is het maar om de accu op niveau te houden. Het is nog steeds leuk om op bochtige dijkweggetjes met de auto te rijden je voelt dat hij erg strak op de weg ligt en dat is toch erg fijn rijden.
Laatste kilometers
- 46.527 km
Na lang wikken en wegen besloten om de Ford Focus van de hand te doen, niet dat het moest maar ik vond het tijd voor iets nieuws. Sinds de vorige berichten is er weinig verandert, ik ben er nog een aantal keer mee naar het strand gereden, af en toe een rondje om de kerk en dinsdag was het zo ver om de auto in te ruilen voor wat anders. Namelijk een BMW 3-serie, meer hierover komt straks in mijn nieuwe review zodra ik die auto een tijdje heb gereden. De Ford zal herinnerd worden als een goed en leuk rijdende auto, en heeft mij altijd van A naar B weten te krijgen. Maar dat mag ook de verwachting zijn van een nieuwe auto. Adios amigo!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?
![Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line X Business Aut. [ digidash Camera Navi ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57534020/0-9de3853c5a8327ad59339c87fff98472.jpg)
Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line X Business Aut. [ digidash Camera Navi ]
- 2021
- 147.354 km

Ford Focus Wagon EcoBoost 100 pk Trend Edition | Camera | Navi | Apple Carplay | LED | Cruise | 4 seiz. banden
- 2021
- 144.717 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST Line*LED*Navi*Panoramadak*Winterpack*
- 2020
- 62.123 km