Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business (2019) #6

autoreview

Ford Focus Vignale
Ford Focus VignaleFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus ST-LineFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus VignaleFord Focus Vignale

Signalement

UitvoeringFocus 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf86.000 km
KM-stand laatst112.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk, mijn eerste review na jaren lezen!

  • 86.500 km

Na jarenlang trouw de reviews op Autoweek te hebben gelezen, vond ik het tijd om zelf eens in de pen te klimmen. Deze week heb ik namelijk mijn nieuwe Ford Focus 1.0 ST-Line opgehaald, en wat ben ik er blij mee! Ford is inmiddels een vertrouwd merk voor me. Niet omdat ik er nou zo’n grote fan van was in het begin, maar meer omdat mijn schoonvader bij Ford werkt. Maar eerlijk is eerlijk, ik ben inmiddels behoorlijk gehecht geraakt aan het merk. Ze rijden gewoon lekker, hebben een fijne wegligging en de prijs-kwaliteit is dik in orde.

In de afgelopen jaren heb ik al heel wat Fords versleten. Van een Fiesta MK3 en MK4, tot een Fiesta S BP Ultimate Edition MK4 (een echt bommetje!). Daarna een Focus MK1 2.0 en zelfs een Ford Mondeo MK1 Ghia station, met de lekkerste stoelen ooit. Momenteel staat er naast mijn nieuwe Focus ook nog een Ford Kuga 1.6 MK2 op de oprit, die we als gezinsauto gebruiken.

Maar goed, door een nieuwe baan moest ik opeens elke dag naar Schiphol rijden. De Kuga was daarvoor gewoon te dorstig, en de Fiesta – met z’n 220.000 km op de teller – was niet meer comfortabel genoeg. Bovendien begon er een rare fluit in de motor te komen. Dus tijd om iets anders te zoeken. In eerste instantie dacht ik weer aan een Fiesta, maar na een keer een leen-Fiësta van de garage mee te krijgen, was ik er snel klaar mee. Kinderzitje erin proppen was een drama, er was achterin amper ruimte, en met mijn 1.89 meter stootte ik steeds m’n hoofd tegen de raamstijl. Dus nee, de Fiesta werd ‘m niet.

Toen dacht ik aan de Ford Puma. Lekker veel ruimte en een hogere instap, maar mijn vrouw vond ‘m niet mooi. Bovendien was de kofferbak net te klein om af en toe de hond mee te nemen. Uiteindelijk bleven er twee opties over: een nieuwe Kuga of een Ford Focus. Twee grote auto’s vond ik een beetje overdreven, dus op zoek naar een Focus die aan al mijn wensen voldeed.

Na wat speurwerk besloot ik voor een zwarte of witte Hatchback te gaan, met Apple CarPlay, stoelverwarming, het ST-Line pakket, LED-verlichting en niet meer dan 130.000 km op de teller. De stationwagen viel af, want met de Kuga als back-up hebben we die ruimte eigenlijk niet nodig.

Na wekenlang autowebsites afstruinen, vond ik eindelijk een geschikte Focus bij een Ford-dealer. Maar toen ik eindelijk contact opnam, bleek hij helaas al verkocht. Jammer, maar direct doorgepakt en toen kwam ik bij een andere uit, met 86.000 km op de teller en bijna alle opties die ik wilde. Het enige nadeel was dat hij bij een Renault-dealer stond, wat voor mij een minpunt was. Maar na het checken van de onderhoudshistorie – alles netjes bij een Ford-dealer gedaan – was ik om.

Contact opgenomen met de Renault-dealer, meteen gebeld deze keer. Super positief contact vanaf het eerste moment. Proefrit gemaakt, auto nagelopen, en binnen een uurtje was de deal rond. We hebben ook nog een afleverpakket met Bovag-garantie en een poetsbeurt erbij genomen.

Nu heb ik inmiddels drie keer naar mijn werk gereden, zo’n 300 km, en het verschil met de Fiesta is echt enorm. Het verbruik is tot nu toe ook netjes, met zo’n 5.5L per 100 km op de snelweg. Ik ga proberen elke zes maanden een update te geven over mijn ervaringen!

6 maanden

  • 101.015 km

De Focus is inmiddels zes maanden in mijn bezit en mijn mening is eigenlijk onveranderd. De auto rijdt prima en kan goed meekomen met het verkeer. Het verbruik is iets gestegen, wat mogelijk door mijn rechtervoet komt of door de koudere temperaturen van de afgelopen maanden.

Helaas heeft de auto al snel schade opgelopen. Twee dagen nadat ik hem had, reed iemand achteruit uit een parkeervak terwijl ik net achterlangs reed. Gevolg: een beschadigde velg en schade aan de linkerachterkant. Ik informeerde meteen naar de kosten voor reparatie van alle velgen, maar dat bleek behoorlijk tegen te vallen. De schadehersteller gaf aan dat het goedkoper was om drie nieuwe velgen te kopen, dus heb ik dat plan maar laten varen.

Desondanks rijdt de auto heerlijk. Ik heb inmiddels meerdere lange ritten gemaakt, onder andere naar Duitsland en België, en ik heb eigenlijk niets te klagen!

Auto verkocht

  • 112.000 km

Helaas kreeg ik te maken met het welbekende probleem van de synchronisatie-ring. Daarnaast bleef ik een onzeker gevoel houden bij die 3-cilinder motor. Elke keer als ik uitstapte en hem stationair liet draaien, kreeg ik het idee dat er geen olie meer in zat – het klonk alsof de kleppen begonnen te tikken. Ook trilde hij dan op een rare manier. Ik weet dat dit “normaal” is bij een 3-cilinder, maar na het gedoe met de versnellingsbak (die al na 23.000 km gerepareerd moest worden onder garantie), zat het me gewoon niet lekker meer.

Een kleine maand na die reparatie heb ik hem ingeruild bij wijkopenauto’s. Gek genoeg kreeg ik daar nog het meeste voor terug, want dealers boden me aanzienlijk minder. Marktplaats was echt een drama – alleen maar gelukzoekers.

Ik heb er nu een Mazda MX-30 voor teruggekocht, en ik moet zeggen: wat een verademing, dat elektrische rijden! Het scheelt me bovendien zo’n 50% in maandelijkse kosten vergeleken met de Focus.

Kortom: de wegligging en het comfort van de Focus waren top, maar motor en bak zijn voor mij een duidelijk minpunt. Mijn tip: spaar iets langer door en ga voor de 1.5 liter-versie – die had ik achteraf liever gehad.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.