Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business (2019) #5

autoreview

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business (2019)

Signalement

UitvoeringFocus 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf135.000 km
KM-stand laatst136.067 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste bevindingen

  • 136.067 km

Een nieuwe baan, wat betekende dat ik de leaseauto (C-HR) moest inleveren en de autoportalen kon gaan afstruinen. Altijd leuk natuurlijk! Het is dus uiteindelijk een Focus ST-Line geworden, met de veelbesproken 1.0 EcoBoost.

Hoe ben ik bij de Focus uitgekomen? Het moest een leuk sturende auto zijn die maandelijks ook nog enigszins vriendelijk is voor de portemonnee.

Voordat ik bij de Focus uitkwam, heb ik verschillende auto’s overwogen:
- Alfa Giulietta, een mooie auto om te zien, maar zeker vanbinnen toch wat verouderd
- BMW 1-serie f20 facelift, zou een logische keuze zijn, maar binnen mijn budget vooral nogal karig uitgevoerde exemplaren. Een M-pakket, het grote scherm en sportstoelen zijn wat mij betreft toch echt een must op dit model.
- Ford Fiesta MK8 ST-Line, hier heb ik eerder anderhalf jaar in gereden en dat beviel uitstekend. Zeker in deze uitvoering nog steeds een fraaie verschijning en vaak goed uitgerust. Uiteindelijk in een exemplaar proefgereden, maar die was het toch net niet vanwege de uni-lak en te veel gebruikssporen.

Na de proefrit in Fiesta eens gaan kijken bij een Focus MK4 die toevallig ook in de buurt stond. Dat moest ‘m worden. Niet dat specifieke exemplaar trouwens, ik vond de kilometerstand i.c.m. het 1.0 EcoBoost blok te hoog. De focus (?) op de portalen ging dus naar dit type. Toch wat meer auto dan de Fiesta en relatief gezien niet eens heel veel duurder als occasion.

Lang verhaal kort: de ervaring die je nu leest gaat tóch over die specifieke Focus met de ‘hoge’ kilometerstand.

Gedurfd? Misschien. Na me wat te hebben ingelezen kwam ik erachter dat de motor in deze generatie is herzien en een ketting heeft ipv. de beruchte ‘wet belt’. Dat gaf al iets meer vertrouwen. Daarnaast is de auto altijd dealer onderhouden, ziet er netjes uit en met bijna 34k kilometers per jaar zal de motor vaak goed op temperatuur zijn gekomen. Zeker weten doe je het natuurlijk nooit, maar ik durfde het aan.

Goed, de Focus ST-Line dus. Naar mijn mening uitgevoerd in de mooiste kleur en met fijne opties als het Winter Pack (stoel-, stuur-, en voorruitverwarming), LED koplampen en -achterlichten, B&O audio, dodehoekdetectie en het Parking Pack (achteruitrijcamera, automatisch inparkeren, door edge protectors).

De eerste 1.000 km zitten er inmiddels op; tijd om een eerste balans op te maken:

Positieve punten:
+ Écht goed doordacht, tot in de kleinste dingen, een paar voorbeelden:
• Als je achteruit rijdt bij regen gaat de achterruitenwisser automatisch een keer op en neer voor goed zicht
• Met een druk op de knop is in te stellen of de handrem automatisch wordt ingeschakeld bij het uitzetten van de motor. De auto houdt daarnaast zelf de rem vast bij het stoplicht
• Easyfuel: makkelijker tanken kan niet
• Bij gebruik van de ruitensproeier gaan de ruitenwissers na enkele seconden nog een keer extra om de overtollige vloeistof te wissen. Misschien niet het vermelden waard, maar het viel me we op omdat ik dit normaal zelf doe
• De audio en het scherm blijven na het uitzetten van de motor aan tot je de deur open doet. Makkelijk om het volume nog even te dimmen voor de volgende keer dat je instapt

Andere pluspunten:
+ Zuinig, tot nu toe een gemiddeld verbruik van 1:17,3 volgens de boordcomputer
+ Apple CarPlay is lekker snel, reageert veel beter dan het systeem in de C-HR die ik hiervoor reed
+ Ondanks de kleine motor vlot genoeg, ik heb nog niet het gevoel gehad iets tekort te komen
+ Stuurt enorm strak en ligt goed op de weg, geeft veel vertrouwen. Je voelt zowel in de besturing als in het onderstel ook goed wat er gebeurt
+ Het zicht rondom is erg goed
+ De looks. Smaakgevoelig natuurlijk, maar ik kijk toch elke keer nog even om na het parkeren ?

Zijn er dan helemaal geen nadelen?
Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken: de stoelen zijn aan de zachte kant en zouden wat steviger mogen en wat meer zijdingse steun kunnen bieden. Voor de afstanden die ik rijd overigens geen issue.

Ohja.. en de achteruitrijcamera klapt niet in en uit, dus wordt wat snel vies.

Wat verder opvalt:
De motor loopt, zeker koud, wel erg rauw op euro 95. 98 tanken zorgt voor een enorm verschil. De motor pakt dan ook veel soepeler op vanuit lage toeren en rotondes in z’n 3 zijn dan geen enkel probleem. Met 95 was het toch altijd even terugschakelen naar de tweede versnelling. Ik blijf dus bij 98.

Al met al ben ik enorm blij met de Focus en ik ben erg benieuwd hoe de 1.0 EcoBoost zich gaat houden de komende jaren.

Wordt vervolgd!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.