Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business (2019) #2

autoreview

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business (2019)

Signalement

UitvoeringFocus 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst21.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe ervaring

  • 130 km

Vandaag de nieuwe leaser opgehaald. Na lang twijfelen welk merk het werd, de knoop doorgehakt en voor de nieuwe Focus ST-line gegaan. Wat een gave auto is het geworden!

Wat ik mee heb genomen in de keuze voor de Focus zijn een aantal factoren, te beginnen met de ruimte. Ik heb vaak meer dan 2 personen in de wagen en wil ze van alle comfort kunnen voorzien. Ten tweede simpelweg de reviews van anderen, specifiek over de Focus en zijn naaste concurrent: de Golf. Maar ook eigen ervaring, want ik heb een proefrit gemaakt in zowel de nieuwe Focus als de e-Golf en de nieuwe A180. De Golf voelde gewoon niet als mijn type auto. De Focus deed niet onder aan de A180 en scheelt uiteindelijk rond de 100 euro op het leasebedrag.

De eerste rit Alphen - Eindhoven verliep prima. Beetje file op de N11, wel met eco-modus aan en rustig cruisen (tot 120km/h). Verbruik rond de 7,5/100.

Het enige probleem wat ik tot dusver tegenkwam is dat de contactenlijst traag werkte (bluetooth sync), maar als dat alles is...

Afijn, een ritje of 2 verder. Wat me opvalt is hoe stil de auto is. Voornamelijk in ecomodus, maar ook op de normaalstand issie op de snelweg erg stil. Het lijkt mij een compliment alsof het lijkt dat je elektrisch is, oftewel alleen de banden hoort.

Android auto is een mooie aanvulling op de wagen. Je eigen muziek en navigatie is perfect te regelen met het Sync3 systeem wat tot dusver prima werkt. Evenals de boordcomputer (het verbruik is al iets gedaald, dus het is echt inrijden i.c.m. file geweest) werkt dit perfect.

Het sportsysteem is een specifieke uitblinker. Waar je met de ecostand erg rustig relaxed overal heen kunt tuffen, kan de sportstand in 80 in z'n 4 de scherpste bochten door. De wagen hapt in de bochten en is extreem gaaf om mee te spelen! Je merkt gewoon dat het onderstel zich op het wegdek aanpast en bijna onmogelijk de banden kan laten slippen.

Meer informatie volgt in de komende kilometers. Ik hoop wat meer bijzonderheden te kunnen traceren. Voor nu ben ik verliefd!

Eerste keer tanken

  • 720 km

Een minimale update na de auto bijna twee weken te hebben. Eerste keer tanken ging heel erg soepel, zelfs de easy-tank werkt perfect!

Ik blijf me verbazen over hoe stil de wagen is. Al rijd je 120/130 op de snelweg, het enige wat je hoort is veelal het geluid van de banden. Ik ben benieuwd hoe dit over een paar maanden gaat zijn, al verwacht ik in de zomer ook weinig overlast. Je hoort de auto echt alleen als je 'm op zijn staart trapt in de sportstand. Ook al is het een een-punt-nulletje, dat rauwe geluid en de snelheid als je 'm in de toeren jaagt is buitengewoon heerlijk.

Ook de bluetooth-connectie lijkt nu stabiel, de contactenlijst scrolt wat soepeler nu. Daarnaast heb ik nu een verbruik van 1 op 16,4 - mag er niet over mopperen als de auto nog ingereden wordt. Verwacht dat het wel wat zuiniger wordt.

Volgende week een langere rit voor de boeg naar zuid-Duitsland, jullie horen snel van me hoe dit bevallen is!

Puur genieten!

  • 5.800 km

Een aantal ritten Duitsland (+/- 400km enkele reis) en dik 5000km verder, wordt het eens tijd voor een update. De wagen kent heel veel positieve punten en is bovenal een heel erg fijne reisauto gebleken.

De ST-line gaat op de snelweg vaak in de eco-stand om het reisgenot te optimaliseren, aldaar je niet sportief rijdt. Het gemiddelde verbruik is daarom ook licht afgenomen tot 5,9L/100km. Ook al is het een leaser, ik probeer zo goed mogelijk met het milieu om te gaan. ;)

Wat me opviel na een maand is wat een andere reviewer beschreef, er zitten lijntjes op elke deurklink om de wagen af te sluiten. Helaas werkt het maar 7 van de 10 keer, maar heeft wel een leuke toevoeging.

Verder valt me op:
- Als je de sleutel in je broek- of jaszak hebt, wil de auto niet altijd ontgrendelen.
- Het scherm kun je alleen uitzetten middels de knop helemaal rechtsonder het scherm. Had misschien beter geweest dit ook op het stuur te kunnen doen.
- Zet je de auto uit in sportstand, start ie weer op in normale modus.
- De auto heeft geen automatische deurvergrendeling, of die heb ik nog niet gevonden in de instellingen. Dit kan in ieder geval handmatig aangezet worden door op de knop in de deur te drukken (elke keer).
- Na een langere tijd (>2u) rijden merk ik dat de muziek af en toe licht blijft wegvallen. Zowel radio als bekabeld (Android Auto).
- De pre-collision alert is nog niet heel secuur (2x onnodig afgegaan).
- Als laatste, bij het inrijden van een garage, slaan de parkeersensoren op hol. Blij dat ik tegen het vele piepen kan, maar voor een passagier wat minder prettig.

Eerste halfjaar

  • 14.500 km

Het eerste halfjaar zit er alweer dik op - tijd voor een korte update. Hoewel de eerdere (negatieve) gemelde punten nog steeds van toepassing zijn, is het misschien ook handig te vermelden dat het scherm altijd aangaat wanneer de auto start. Zeker nu de dagen korter worden niet altijd fijn voor de ogen.

Motorisch gezien heb ik geen enkele klacht, de wagen rijdt nog fantastisch en zelfs het verbruik is met 0,1 gezakt naar 5,8L/100km. Het is en blijft een genot om in te rijden, zowel korte als lange afstanden! Daarbij is het B&O-audiosysteem een prettige meerwaarde aan de wagen.

(bijna) een jaar oud

  • 21.000 km

Aangezien ik binnenkort van baan verwissel en de wagen moet inleveren, een korte (eind)update van de auto na een jaar.

De minpuntjes.
Ik las in een review vandaag dat de PCA vaak onnodig afgaat. Bij mij is dit ook het geval, maar gaat ook af op de momenten dat het moet. Niet heel erg storend, maar wel wat vervelend.
De stoffen bekleding bij de deur bovenin, waar het stof met het rubber aansluit (bestuurderskant) is na een jaar al los. Toch jammer.
Ook stoor ik me een klein beetje aan het scherm: deze start altijd op en heeft geen dynamische helderheid, waardoor je met een zonnetje toch echt de wagen moet parkeren om het aan te passen. En als het dan avond is word je nogal verblind.

De pluspuntjes.
Het blijft al met al een fantastische wagen. Vooral in de hogere toeren klinkt de 3-cilinder heerlijk, ondanks de 1.0. Het geluid van de B&O-set blijft een genot om naar te luisteren. Zacht, maar ook hard. Soms wil je dat ie nog harder dan het max. volume kan, haha! Ook als reisauto is ie prima geschikt, ik reis vaak lange afstanden en je komt uitgerust aan.
Verbruik blijft na een jaar steken op gemiddeld 5,8L/100km.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.