Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Active Business (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus 1.0 EcoBoost 125pk Active Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Eerste ervaringen
- 1.000 km
Focus nummer 6 alweer. Na twee MK1's, een MK2 en twee MK3's toch weer gezwicht voor een nieuwe MK4. Ik ga hieronder de komende jaren een review bijhouden, zoals ik dat eerder ook heb gedaan. Hij zal dus steeds een beetje langer worden. De eerste review doe ik nog niet over het rijden.
1. Aankoopproces
Ik had gemengde gevoelens bij deze laatste iteratie Focus. De ST Line vond ik meteen zeer geslaagd, de Titanium meteen te oubollig. Ik begreep alleen dat de ST Line nog wat lager was dan de standaard Focus en mijn ervaringen met de MK3 zijn dat de bodemspeling daarvan al behoorlijk laag zijn. Zo laag dat ik bij hoge drempels en de uitrit bij mijn werk voorzichtig moet zijn. Ik vreesde met een ST Line daar nog meer last te krijgen. Maar ja, die Titanium was niet echt mijn smaak. Ik heb er nu 3 gehad en vond ze sjiek, maar toch sportief. Bij de MK4 vond ik het sportieve nu niet aanwezig. Persoonlijke smaak, natuurlijk.
De Active viel mij qua looks ook positief op bij de presentatie in 2018, maar ik vermoedde dat Ford er wellicht een halfbakken SUV van wilde maken. Ik kreeg wat oude 'Fusion vibes'. Toen de Active eenmaal leverbaar was en ik reviews zag bleek de auto zeer geslaagd. Reviewers loofden de auto om het weggedrag en comfort en toch bleef het een echte Focus.
In maart dus een proefrit gemaakt en meteen positief verrast. Wat weer een vooruitgang! Na wat heen en weer gemail een goede inruilprijs kunnen krijgen voor de MK3.2 en besloten dat de Active wat extra optie-paketten moest krijgen, zoals het technology pack, parking pack, winterpack, BLIS, cross traffic alert en active braking en privacy glass. Keyless entry en automatische klimaatregeling leverde ik dan in. Je moet financieel toch ergens een streep trekken. Verder gekozen voor de kleur die ook in de reclame wordt gebruikt: Metropolis White en daarmee voor het eerst geen zilveren of zwarte auto! Ook voor het eerst geen station variant. Waarom? De vorige Focus gebruikten we thuis vrijwel nooit voor de boodschappen (de tweede auto is een Twingo met verstelbare stoelen achterin - wat een praktische auto is dat!) en daarnaast vind ik de MK4 als hatch veel geslaagder dan als station.
Levertijd duurde even (de Focus deed het goed dit voorjaar), maar begin juli dan toch eindelijk de auto op kunnen halen.
2. Eerste ervaringen
Overgaande van een MK3.2 vallen meteen een paar zaken op: ofschoon er dezelfde motor in zit lijkt de MK4 levendiger. Cijfers (acceleratie en topsnelheid) bevestigen dat. Gek genoeg is de motor meteen al zuiniger. De eerste tankbeurt leerde mij een verbruik van 1 op 15,9. Uitgerekend, want de BC gaf 1 op 16,4 aan. Dat beloofd een beter resultaat dan de vorige, al was dat natuurlijk een station. Het tweede wat opvalt is dat de motor ook iets meer te horen is. Dat wil zeggen bij optrekken. Volgens de kenners komt dit doordat er nu een distributieketting in/aan zit. Verder trilt de versnellingspook wat optrekken. Ook dit is me al uitgelegd (nieuw en lichter type dan in de MK3). Het voelt alleenwel wat raar.
Natuurlijk is de bediening van de auto ook iets anders. Ik moet erg wennen aan de achteruit. Die zit ineens aan de kant van de 6e versnelling. Alle bestuurdersassistentie is geweldig. De auto houdt alles in de gaten: of je binnen de lijntjes rijdt (en zo niet dan trilt het stuur en stuurt hij bij), of je voldoende afstand houdt, hoe hard je mag, etcetera. Er is al genoeg over geschreven dus dat ga ik niet weer doen, maar het beïnvloedt je rijgedrag behoorlijk. Ik rij heel veel op cruise control en moet wennen aan het feit dat deze zich nu aanpast aan de voorligger. Het rijdt rustiger, maar je moet veel eerder naar links om te voorkomen dat de auto gaan inhouden. Tip voor potentiële kopers: zet de afstandsetting op 1 streepje... Verder kent deze Active maar liefst 5 rijmodi: normaal, eco, sport, trail en slippery/snow. Die laatste 2 zitten alleen op de Active. Ik verheug me nu al op sneeuw.
Sync 3 is een verademing in vergelijking met 2. Het werkt vlot, soepel en het scherm is zeer duidelijk. Opvallend is dat je bij audio standaard maar 2 knoppen hebt voor bronnen. Bij Sync 2 waren dat er veel meer, maar ik vind het slim. Navigatie werkt ook prima en volgens de verkoper zitten er in ieder geval 2 jaar updates bij. Die updates haalt het systeem via het onboard modem binnen. Standaard kan dat via WiFi (met je thuisnetwerk verbinden of met je mobiel (mobiel als hotspot instellen)), maar je kunt ook een 3/4G abonnement nemen via Vodafone zodat Sync permanent verbonden is met internet. Dat is 3 maanden gratis en daarna betaald. Aangezien een bundel via mijn mobiel een stuk goedkoper is stel ik die liever in als hotspot.
Daarnaast is er nog een aparte verbinding via Ford Pass Connect. Hoe dat verbindingstechnisch precies zit weet ik niet, maar via een app heb je steeds verbinding met de auto en kun je zien waar deze staat, hoeveel kilometer je nog kunt rijden, wat de bandenspanning is en hoe goed de olie nog is. Dat laatste roept vragen op, maar is op zich wel weer zinvol. Een andere erg handige functie van de app is dat je thuis op de app een route kunt zoeken en deze vervolgens naar de auto kunt sturen. Bij aanzetten contact vraagt Sync dan of je deze route nu wilt rijden of hem wil opslaan. Top!
Verder kun je mobiele apps toevoegen (mij nog niet gelukt) en werkt Android Auto ook prima. Kwestie van downloaden op je mobiel (buiten de Playstore om!) en dan de mobiel via een kabel verbinden. Ben je klaar met Android, dan kun je met een button weer naar Sync, of je trekt de kabel er uit. Op deze manier heb je iig altijd up to date navigatie.
Qua audiokwaliteit valt mij op dat de versterker wat minder hard kan en wat minder bas geeft dan in de MK3. Wel zijn stemmen beter van kwaliteit. Kwestie van prioriteiten?
De stembediening is weer iets beter, maar grappig genoeg is de navigatiestem wat absurder dan deze was. Soms worden straatnamen extreem snel uitgesproken, hahaha.
Qua interieur is de Focus er weer wat op vooruitgegaan. Betere materialen en het oogt rustiger. Je zit overigens wat dichter op de voorruit. De stoelen zijn ietsje breder dan in de MK3, maar nog steeds vrij smal. De bekleding in de Active is mooi en voelt stevig (is ook extra vuil- en waterafstotend). De middenconsole is even wennen. Er zit nu een elektrische handrem. Ik had eerst niet door dat er ook nog een automatische rem op zat (aan zetten en aan laten staan. Bij stoplicht de even aantikken). Verder is het opbergvakje onder de armsteun wat verbeterd: het bakje zakt niet meer naar beneden!
De Focus is ook duidelijk ruimer. Als chauffeur merk je het niet zo, maar de bijrijder heeft een zee aan ruimte en achterin is het ook duidelijk beter zitten.
Als laatste: er zit ook een soort James Bond knopje in de auto. In het plafond zit onder een halfdoorzichtig klepje een rood oplichtend knopje wat je in noodgevallen kunt indrukken. De auto belt dan zelf met hulpdiensten. Dat doet de auto ook als er een aanrijding is waarbij airbags worden geactiveerd. Erg geruststellend en mooi dat dit soort zaken gemeengoed worden.
Tot zover maar even. Over een kilometer of 2000 zal ik eens iets schrijven over het rijden en de verdere ervaringen.
Rijervaringen
- 4.000 km
Ik heb deze zomer niet heel veel gereden met de Focus. Daarom nu pas een 4000 kilometer verder. Wel heb ik een idee gekregen van hoe de auto rijdt. In vergelijking met de 3.2. Titanium van hiervoor is de auto wat onrustiger, maar ook levendiger. Daarmee bedoel ik dat je duidelijk meer meekrijgt en de auto wat nerveuzer lijkt. Hij reageert alleen ook nog sneller en dat maakt het een wat vlottere auto. Er wordt door een aantal mede-eigenaren geklaagd over trillingen. Ik merk daar af en toe iets van, maar het valt mij erg mee. Het is echter duidelijk wel zo dat de 3.2. Titanium rustiger was. De motor heeft nu een distributieketting i.p.v. een riem en ik denk dat daar ook wel wat verschil vandaan komt. De versnellingspook trilt ook duidelijk bij optrekken. Begreep van kenners dat de versnellingsbak ook wat minder ruim bemeten is in deze Focus 4 dan dat hij wat (hij kan wat minder Nm verdragen) en dat merk je wel. Niet dat hij slecht schakelt, maar je voelt duidelijk de aandrijflijn. Ik vind dat toch wat storend.
Qua sturen en wegligging is de auto weer top. Hij is iets comfortabeler dan de Titanium en toch sportief. Ik merk de extra hoogte een beetje, maar niet veel en dat is ook logisch. Sturen is erg prettig en de auto reageert heel erg snel. De auto kent 5 rijmodi, zoals al vermeld en je merkt duidelijk verschil tussen Sport en Normaal. Bij Sport reageert de auto feller en maakt hij sneller toeren. Dit zal puur te maken hebben met gasrespons, maar het is toch leuk dat je daar wat keuze hebt.
Het grote voordeel wat ik merk aan deze Active variant is dat hobbels en drempels veel beter worden genomen. Bij de Titanium was dat niet prettig. Iets te snel over een drempel en de auto protesteerde. Deze Active filtert veel en veel beter en dat maakt het een prettige rijervaring. Uiteraard komt dat door de andere ophanging en de iets verhoogde koets.
Ik heb inmiddels de standaard banden (Hankook Ventus) vervangen door Allseasonbanden (Goodyear). Na veel getwijfel, dat wel. Punt is dat ik al heel wat jaren loop te wisselen met 2 setjes en naast extra kosten ben ik steeds veel geld aan afschrijving op die dingen kwijt omdat setjes van de Focus 2 niet op de 3 passen en nu dan ook weer mijn 16 inch set van de 3.2 niet op deze 4. Dus het is even klaar. Allseasons zijn in de 16 jaar dat ik op winterbanden rij een stuk beter geworden en we gaan zien of ze bevallen. De eerste indrukken zijn goed: de banden zijn erg stil en nu hoor ik echt nog bijna alleen maar windgeruis! Want de Focus is een stille auto. Er is veel werk gemaakt van isolatie en dat merk je.
Verder werkt alles nog steeds perfect en vlot. Sync 3 bevalt uitstekend. Android Auto wordt heel snel opgepakt, maar gebruik ik niet veel. Ik kan er weinig meer mee dan met Sync en qua verkeer werkt Sync wat rustiger. De auto remt overigens erg goed. Heel verschil met de vorige. Nu eerst maar eens een jaartje verder kijken.
Na 2,5 jaar
- 30.000 km
De diverse lockdowns hebben ervoor gezorgd dat ik verhoudingsgewijs weinig heb gereden. En dat is jammer, want rijden is elke keer weer genieten. De auto is stil, vlot en vooral op bochtige wegen is het erg leuk om met het gas te spelen. Ik hou me redelijk aan de 100 km/u snelheid en dan blijkt de Focus ook erg zuinig te kunnen zijn. Mijn gemiddelde is 1 op 17, maar het kan zeker nog veel beter. In de 2,5 jaar ben ik nu 1x naar de garage geweest voor onderhoud. Daarnaast was er 1x een storing in de e-call module, die na een uit-aan cyclus gewoon weer functioneerde. Probleemloos dus. Ik heb een paar ergernissen gevonden: ten eerste is de achteruitrijcamera bij regen in het donker niet te gebruiken. Ten tweede zijn de deurrubbers niet altijd even vast aan de deur gemaakt. Bij warm weer kunnen ze wat losraken. Zijn geen ernstige zaken, maar daar valt nog wat te verbeteren.
Ik moet zeggen dat Sync 3, zeker na de update, mij erg goed bevalt, al gebruik ik ook regelmatig Android Auto. Het is een vlot en zeer duidelijk stuk software. En terecht dat Ford het overzichtelijk houdt. De allseasons doen het overigens ook prima. Ik heb niet echt het idee dat ik tekort kom. Ook de stuur- en stoelverwarming worden veel gebruikt. Scheelt ook motorslijtage, want je laat je verwarming dan langer uit en dus wordt de motor sneller warm.
Nog een aardige anekdote om aan te geven dat de Active in voorkomende gevallen een voordeel is: een paar maanden geleden weet een stadsbus mij bij het voorbijrijden net even een 'duw' te geven in de flank. De auto krijgt dus een optater. Ik ga er vanuit dat er minimaal een deuk in zit. Tot mijn verbazing zijn alleen een paar krassen te zien in de kunststof bescherming rond de wielkasten. Die heeft dus de klap opgevangen. Geen enkele schade verder. Had je met elke andere versie natuurlijk wel gehad.
Al met al een probleemloze, vlotte, comfortabele en zuinige auto. De beste Focus tot nu toe.
Afscheid van nr 6
- 35.000 km
Dat was hem dan alweer, Focus nummer 6. Ik heb er weinig kilometers mee gemaakt, maar de kilometers die er in zitten waren volledig probleemloos. Geen gedoe, geen electronische hick-ups en geen rammels of andere ergernis. Een topauto die erg fijn reed en opvallend comfortabel was. Waarom dan toch een nieuwe auto? Nou ja, ik was er bijna wel aan toe en ik ben gevallen voor de Puma. Eens iets anders na al die Foci lijkt me ook wel een keer wat. We gaan het zien
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon EcoBoost 125pk Trend | Trekhaak | Winter pack | B&O | Cruise Control | Parkeersens. V&A |
- 2020
- 114.637 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost 140pk ST-Line | Stoel & stuurverwarming | Xenon | Carplay | Navigatie | Climate control | Parkeerhulp | Cruise control
- 2018
- 112.829 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Trend Edition Business Airco
- 2019
- 118.167 km