Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2008)

autoreview

Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2008)

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.4 16v T-Jet Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nadat de Polo in een kleine twee jaar door z’n kilometers heen was, werd het tijd om een nieuwe auto uit te kiezen. Omdat ik gedurende de kilometers in de Polo wel een aantal zaken tegen ben gekomen die ik in een andere auto echt anders wilde (vooral qua vermogen en comfort), ben ik een aantal merken afgeweest. Zou het weer een Polo worden, toch een 207 of de mooiste van het stel.. de Grande Punto!

Vorig jaar ben ik al vroeg hier en daar wat proefritjes gaan maken en motorisch viel de GP toen af. Bijna had ik de keuze gemaakt voor de 207 (1.6 110pk diesel) totdat Fiat ineens de T-Jet introduceerde. Direct ben ik gaan rijden en in één rit overtuigd. De souplese van een diesel en prijs (bijtelling) van een benzine, ideaal! Ik wist direct dat het de Sport uitvoering moest worden. Deze is al vrij compleet, maar toch heb ik nog een aantal opties toegevoegd, te weten:

- Sport leder
- Cruise control
- Privacy Glass
- Regensensor
- Anti whiplash hoofdsteunen

Na lang wikken en wegen heb ik voor de rode lak gekozen. Toen begon het wachten, de auto was gelukkig op tijd bij de dealer en dus kon hij direct begin januari op kenteken komen. Zaterdag 5 januari heb ik hem opgehaald en nu 5.000 km verder heb ik een redelijke eerste indruk van de auto.

Het vermogen bevalt erg goed, bij 90km/h kan de pook gewoon in 5 blijven staan en je bent toch vlot weg. De stoelen zitten goed en de overige zaken in het interieur zijn ook goed voor elkaar (van climate control, middenarmsteun tot het geweldige Blue&Me). De cruise control is even wennen, maar na een tijdje weet je wel hoe deze te bedienen is. De regensensor reageert soms wat laat, maar daarna functioneert hij prima.

Er zijn ook een tweetal zaken die me minder bevallen, het verbruik en de aflegmogelijkheden (of juist het gebrek daaraan) in de auto. Volgens de boordcomputer heb ik de afgelopen 5000 kilometer 1 op 12.1 gereden, ik vind dit wel aan de hoge kant en misschien daalt dit nog. We houden het in de gaten.

Update 18-3:
Na 20k heb ik nu een completer beeld van de auto. Hij bevalt gelukkig nog steeds uitstekend, maar er zijn toch een paar (kleine) opmerkingen.
- Wanneer de climate control op een bepaalde temperatuur wordt gezet komt er na ongeveer een uur koude lucht uit het systeem, dit schijnt normaal te zijn??
- Het dak loopt ver door naar voren, bij stoplichten kan dit lastig zijn
- De lendensteun (of zoals ik gehoord heb ellendesteun) zit niet helemaal op de juiste hoogte
De power gaat nog steeds niet vervelen, het is nog steeds leuk om de 120 paarden af en toe los te laten :-).
In tegenstelling tot de Polo verbruikt de GP helemaal geen olie. Ik peil nog vrij vaak (ook door ervaringen met de Polo), maar het peil blijft gelijk. Volgens opgaaf van de leasemaatschappij verbruik ik per 11.8km 1 liter benzine. Dit is (ruim) boven de opgaaf, maar ik rij stevig door.

Update 8-8:
De kilometerstand is inmiddels weer flink opgelopen en deze kilometers zijn de laatste tijd weer zonder een centje pijn gegaan. Het verbruik blijft wel dalen, over alle kilometers is het nu 1:11,5 geworden. Nog steeds tank ik alleen Ultimate/V-power.

PROBLEMEN

Bij circa 2.500 toeren zit er een brom in de wagen. Het lijkt bijna alsof er iets in het dashbordkastje ligt te trillen, dit is echter niet zo. Hier moet naar worden gekeken bij de eerstvolgende beurt.
Blue&Me is af en toe de iPod kwijt, na afkoppelen en opnieuw aansluiten van de USB kabel werkt alles weer naar behoren.

Update 8-8:
Bij de 30.000 beurt (alweer een tijdje geleden) is de brom verholpen. Er bleek een aircoleiding mee te gaan trillen bij dat toerental en deze is opnieuw/beter vastgezet.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.