Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 100.700 km |
ERVARINGEN
- 15.400 km
Een nieuwe werkgever en een nieuwe leaseauto.
Gekozen voor een compacte auto, hoewel het budget wel ruimte liet voor een groter model.
Ik heb een proefrit gemaakt in de Fiat Grande Punto 1.4 Tjet en was direct verkocht.
De VW Polo heb ik gehad en deze is nogal saai,
De Opel Corsa heb ik tijdelijk gehad maar is ingedute motoren.
De Renault Clio vind ik niet mooi.
De Seat Ibiza loopt op zijn laatste loodjes en het nieuwe model kan mij niet bekoren.
En de Grande Punto blijft een schitterend model, met strakke vormgeving, een heerlijke motor, zeer compleet en relatief gunstig hierdoor in de bijtelling.
Ik wist na de proefrit dat het de Tjet moest gaan worden. Veel koppel, stil en toch best racy.
De Sport uitvoering doordat, op enkele zaken na, er alles op zit. Ik heb de cruisecontrol als optie besteld, naast de zwarte metaallak.
Ik ben benieuwd hoe de auto zich gaat houden, wat het verbuik is en of deze wagen niet gaat vervelen na een periode. Het Blue&Me ga ik ook ervaren en zal hier af en toe wat gaan updaten.
Eerste controle;
Geen bijzonderheden. Motor moet wel nog ingereden worden, de turbo komt rond de 2700 tpm echt los.
Update 18-06-2008
Na ruim 2,5 weken al wat zaken die opvallen;
De 1.4 T-Jet kan je of supersportief rijden of super relaxed.
De reacties in mijn omgeving zijn louter positief. Wat betreft de styling, prestaties maar ook de uitrusting.
Het dak loopt iets te ver door naar voren waardoor het niet altijd lekker is om als eerste bij het stoplicht te staan.
Het geluid uit de stereo is subliem te noemen.
Het weggedrag is zeer vertrouwenwekkend. Je kan echt hard door doordraaiers en over rotondes met de de GP Sport.
De sportstoelen zitten erg fijn, lekker veel steun en zeer goed in te stellen.
Update 15-07-2008
Na anderhalve maand is de motor zeer goed ingereden.
+Lekker turbofluitje
+Vanaf 2300 toeren erg veel koppel
+Stilte in het interieur
-Je haalt te snel hoogst illegale snelheden (190+ al op de teller gehad na een kort sprintje)
De motor is geweldig. Echt een feest. De GP is een lichte auto waar het koppel, en motorkaraketistiek optimaal gebruik van kan maken. Echt een bommetje.
De bediening en comfort blijven onverminderd prettig. Minpuntje is wel dat het gebruikte materiaal op de deuren wat krasjes laat zien. Staat wat minder prettig.
Ik heb zelf de driedeurs-versie waardoor instappen met extra pondjes voor mensen wat moeilijker is.
Het overzicht op de auto went gelukkig snel en hierdoor is inparkeren na verloop van tijd geen probleem.
De Turbo pakt nu bij 1800 toeren met gemak op. Ik heb het vermoeden dat er meer in zit dan de fabrieksgegevens.
Update 3-12-2008
Ondertussen staat er al ruim 15.000 km op de teller.
Bijna probleemloos. Blue&Me hield er opeens mee op. Bellen ging prima, maar mijn iPod werd niet meer herkend. Dit resulteerde in een uurtje wachten in Almere, een nieuwe Blue&Me unit en ik kon er weer tegenaan.
De auto is echt los. Dit resulteert in of een uitstekend verbruik van 6,8 liter op 100 km ( 14,7 ) en soms zelfs nog beter, tot erg hoge en snelle inhaalacties. Hierdoor is de auto ook actief zeer veilig.
De grenzen heb ik onlangs verkend op een nieuwe asfaltlaag in een nieuw te bouwen wijk. Heerlijk overstuur bij gas los, ASR uit. Erg vermakelijk. Met 4 vrienden en bagage een weekeinde weg is ook geen probleem. Er kan meer bagage in dan menigeen denkt.
Ook is de Climate Control ideaal. Makkelijk te bedienen en in deze tijden dat er gekrabt dient te worden is het de MAX stand aan en op HI zetten en binnen enkele minuten ( 2 a 3 ) geheel prima zicht.
PROBLEMEN
- 15.400 km
Nog geen problemen tegen gekomen bij aflevering.
Update 18-06-2008
Ver naar voren lopende daklijn
iPod afspeellijsten zijn niet te vinden via Blue&Me
Update 15-07-2008
Krasgevoeligheid materiaal van de deur
Prestaties kunnen leiden tot een onvrijwillige staatskas bijdrage. Maar dat is denk ik meer keus van de berijder zelf.
Update 15-09-2008
Interieur blijft krasgevoelig
Instap 3-deurs niet voor iedere lichaamsomvang
Prestaties en wegliging van zeer hoog niveau
update 03-12-2008
Blue&Me unit vervangen
uitstekende en vermakelijk wegligging
Zeer veilig door prestatie potentieel om nog snel en veilig tractoren en langzamere verkeersdeelnemers in te halen als dat kan.
Status na 9 maanden
- 22.600 km
Na wederom een aantal prettige kilometers een update.
De Grande Punto blijft mij verbazen met zijn dubbele karakter.
Ik kan sommige stukken bijzonder zuinig rijden en haal soms meer dan 750 kilometer op een tank. D
Aan de andere kant is er het sprint beest.
In deze klasse voor deze prijs is er nog steeds geen mooiere en betere auto.
Ik heb ondertussen wel wat olie bijgevuld. Was nog niet per se nodig, maar deze fantastische bolide verdiend gewoonweg een goede behandeling.
Tussenstand na 1 jaar
- 36.870 km
-------------------------------------------------------------
De Zwarte Grande Punto 1.4 T-Jet heb ik nu iets meer dan een jaar in bezit en ik heb er meer dan 35.000 km mee afgelegd.
Nog steeds is het een snelle, stille, betrouwbare auto gebleken.
Tijdens de 30.000 km beurt was er niks aan de hand.
Er is wel kort wat gedaan aan het slot van het dashboardkastje, maar dat lag aan een iets te enthousiaste medepassagier.
Binnenkort neem ik de GP mee naar Duitsland voor een weekje Berlijn.
Het brandstof gemiddelde is nog steeds prima in orde met een waarde tussen 1 op 14,3 en 1 op 17. Ik gebruik frequent de cruisecontrol en het nieuwe rijden. Toch spaar ik mijn auto niet. Na goed warmrijden krijgt de Turbo soms ook wat werk te doen.
Het koetswerk blijft onverminderd prachtig met nog steeds leuke reacties.
De meest complete, leuke en betrouwbare auto in zijn klasse wat mij betreft.
Op de helft!
- 45.000 km
Ik ben nu op de helft met mijn leasetermijn.
Tijd voor een terugblik en een vooruitblik.
Het ritje maar Berlijn ging uitstekend. De GP T-Jet haalde vrij gemakkelijk 213 echte kilometers per uur met wat over. Verbazingwekkend makkelijk was het cruisen rond de 150 km/h. Het comfort bleef goed.
Wel merk ik dat wind mee of - tegen uitmaakt voor het brandstofverbruik, meer dan dat ik dacht.
+uiterlijk blijft fraai, comfort, prestaties, verbruik, geluidssysteem
-krassen op deurpaneel
Vooruitblik;
Gezien de facelift naar de Evo zal ik straks wel afhaken. ik was van plan om een grotere wagen te nemen over 1 jaar en 3 maanden. Voorlopig staan bij mij op de lijst de Lancia Delta en de Fiat Bravo met een stevige voorkeur naar de Delta.
Motorisch en prijs/kwaliteit heeft de Fiat Groep het dik voor elkaar. Wellichtd at de nieuwe Focus mij nog kan doen veranderen, maar dat gaan we zien.
de 50.000 voorbij
- 50.307 km
De 50.000 mogen zien op het klokje.
Weliswaar heb ik de terugroep actie gehad voor een andere bout in de stuurstang, voor de rest geeft de GP geen krimp.
Na 50.000 heb ik ook mijn banden laten controleren en de voorbanden zijn nu versleten, hier krijg ik dus twee nieuwe voor.
Voor de rest blijft het een fraaie wagen en de motor is en blijft een genot. Ik heb nog steeds het idee dat er zeker geen 120 pk in ligt, maar meer.
Schade
- 63.768 km
Jawel, door een onoplettendheid heb ik lichte schade aan mijn Punto.
Mijn velg heeft een kras en ook merk ik een kleine weerstand bij het sturen naar rechts.
Dit zal allemaal verholpen gaan worden.
Ik heb nu een Skoda Fabia Station mee. Ik merk direct de rust, de stoelen, de turbo en de uitrusting die ik mis.
Wat dat betreft is de GP in de T-Jet Sport uitvoering een zeer goed aanbod.
De 60.000 km beurt gehad, zonder enige problemen.
Kortom, na bijna 2 jaar is de GP nagenoeg probleemloos gebleken.
Dus ook voor de tweedehandskopers is de GP een prima aanbod. Het verbruik is nog steeds meer dan goed met gemiddeld 1:16.
Puntje van kritiek
- 71.003 km
Helaas toch een puntje van kritiek op Fiat.
Het dashboardkastje heeft een greep. Helaas is die nu twee keer vervagen. Deze was net over de garantietermijn heen van 2 jaar. Het scheelde 3 weken.
Voor een onderdeel van 22 euro was de garage onverbiddelijk, deze werd niet met coulance gedaan. Vind ik toch slordig voor iets wat niet zo heel veel kost.
Slot conclusie
- 100.700 km
Update 30-11-2010
Na 2,5 jaar en 80.000 kilometer kan ik onderhand een goed beeld schetsen van de GP.
Wat opvalt is de T-Jet motor. Die is en blijft een feest. Altijd kracht en altijd koppel. Ook over een dijkje zijn zeer hoge snelheden mogelijk en kan deze auto meer.
De radio blijft een feest en het is een genot om de muziek uit de boxen te horen knallen.
Het uiterlijk blijft fraai. Nog steeds kan ik genieten van de mooie, eenvoudige en tijdloze lijnen van deze driedeurs. In zijn klasse nog steeds de uitblinker.
Na een aanrijding heeft mijn ophanging een tikje gekregen. De stuurbekrachtiging moest vervangen worden. Nadat de garage dit gedaan had bleek mijn GP Sport ook echt zwaar en sportief te sturen. Het vederlichte en wat vage was er direct af. Heel veel gevoel, zwaar en precies; heerlijk!
Momenteel ben ik aan het oriënteren op een nieuwe leasewagen. De Evo zal het in ieder geval niet worden. Ik heb de behoefte aan iets meer ruimte. An sich jammer, want naar mijn mening is de Grande Punto Sport de beste aanbieding in zijn klasse. Betrouwbaar, zuinig ( 1:16 makkelijk haalbaar ) en ruim uitgerust icm met het fraaie uiterlijk ook tweedehands een zeer aantrekkelijke aanbieding.
20-06-2011, 100.000 KM
Slotconclusie;
Morgen wordt de Grande Punto opgehaald.
Een betrouwbare, luxe, sportiefgerichte auto die nog steeds fraai oogt.
De laatst 90.000 km beurt vroeg om nieuwe voorbanden en het lampje in de bagageruimte hield er mee op.
Geen kraakjes, geen piepjes, geen rammeltjes maar louter plezier.
Ook 2 weken Toscane hielde Tjet zich erg goed en is deze aanmerkelijk feller geworden dan dat deze al was.
Op de kronkelweggetjes bleef de auto een genot en deed de Blue&Me icm de speakers goed zijn werk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.