Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 90 Edizione Prima (2007)

autoreview

Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 90 Edizione Prima (2007)

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.3 Multijet 16v 90 Edizione Prima
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf49.000 km
KM-stand laatst97.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 64.000 km

Ervaringen

Deze 3-deurs 90pk 1.3 JTD Grande Punto Editione Prima kwam als beste keuze uit mijn zoektocht naar een compacte auto, waarmee ik dagelijks comfortabel (met mijn 2m lengte) en tegen lage gebruikskosten een woonwerk afstand van 75km enkele reis kan overbruggen. Bovendien smoelt deze uitvoering absoluut goed.

Bij aanschaf was de auto anderhalf jaar oud met 49.000 km op de teller. Ik heb er nu 15.000 km mee gereden in 5 maanden tijd, voornamelijk snelweg met relatief veel langzaam rijdend fileverkeer. Het brandstofverbruik ligt rond de 18 à 19 km per liter. Dat zijn gereden kilometers gedeeld door werkelijk getankte liters. De boordcomputer geeft iets gunstiger waarden aan.

Kilometers vreten is geen probleem met de Grande Punto vanwege de prettige zit en voldoende beenruimte voorin en ik kan mijn rechter been tegen de console laten rusten. Deze Prima uitvoering heeft climate en cruise control en radio met stuurbediening en dat maakt het nog comfortabeler, al geef ik toe dat cruise control in de spits niet zinvol is.

De Punto ligt fijn op de weg, laat zich prettig sturen en is weinig zijwindgevoelig. Het rechtuit gedrag is wat zoekerig, wat te beperken is door een bandenspanning tegen bovengrens handboek specificatie. De remmen zijn tamelijk bijterig.
De 90 pk 1.3 JTD maakt een vlot karretje van de Punto, waarbij het geluid in het interieur beperkt blijft en door het behoorlijke koppel laat de auto zich schakellui berijden. Bij ‘laveren’ door de woonwijk is de forse turbodip tussen 1200-1800 toeren wat onprettig. De 75pk variant heeft daar wat minder last van.

Handigheidjes van deze uitvoering vind ik de aanpassing van het radiovolume aan de snelheid en het, naar goed Zweeds gebruik, automatisch in- en uitschakelen van het licht met de contactsleutel. Ronduit irritant vind ik het ontwasemen (en “defrosten”), want dat komt bij de climate control pas op gang als het koelwater warm wordt en dat duurt relatief lang bij een diesel. De verwarmde buitenspiegels op deze uitvoering is dan weer een verademing.

Problemen
Ik heb nog geen problemen gehad met deze Punto.
Al vrij snel na aanschaf lichtte het olielampje geel op, maar gelukkig bleek dat een melding om olie te verversen (dat is in verband met het roetfilter).

Update

  • 97.000 km

Auto (deze Punto en mijn Croma 2.2) ingeruild op een Croma 1.9 JTD omdat ik geen twee auto's meer nodig had.
Moet zeggen dat ik met erg veel plezier in de Punto 1.3 JTD heb gereden. In anderhalf jaar tijd 50k km mee gereden. Geen problemen gehad, behalve een koelventilator-weerstand die vervangen is.
Verbruik lag rond de 1:19 (veel snelweg kilometers). Olieverversen (als gele olie lampje brandt) rond elke 22k km.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.