Fiat Doblò 1.3 Multijet 16v Dynamic (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Doblò 1.3 Multijet 16v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 109.500 km |
ERVARINGEN
- 27.000 km
Ons gezin bestaat uit twee volwassenen en twee kinderen. In februari 2007 hebben wij onze Fiat Doblo 1.6ELX 2003 ingeruild voor (ja alweer) een nieuwe Fiat Doblo 1.3 MultiJet Dynamic. Helaas was de 1.6 liter 16-kleps motor niet meer te krijgen en is deze vervangen voor een 1.4 liter 8-kleps variant. Normaal gesproken geen punt, maar als je tijdens de vakantie, net zoals wij, een kleine caravan wilt trekken kom je toch vermogen en koppel te kort.
Wat bevalt ons aan deze auto:
- de zitruimte voorin en achterin
- de zithoogte (je hebt goed overzicht)
- de twee ruime schuifdeuren aan de zijkant
- de vlakke laadvloer
- de enorme bagageruimte, zeker wanneer de tweede zitrij is opgeklapt
- het gemak waarmee een of twee fietsen rechtop (!) zijn mee te nemen door het omklappen van één zitplaats achter
- toegankelijkheid bagageruimte is zeer makkelijk vanwegen de enorme achterklep
- het trekken van een caravan van zo\'n 800kg is goed te doen; alleen als het bergachtig wordt moet je het toerental in de gaten houden en niet te laat terugschakelen
- de schuifdeuren hebben een beveiliging tegen het ongekontroleerd dichtslaan
Wat bevalt ons minder aan deze auto:
- de afstelling van de vering is wat stugger dan bij de vorige 1.6ELX 2003 versie
- er is een duidelijk merkbaar turbogat aanwezig, want de motor levert geeft pas vanaf zo\'n 1700 toeren vlot vermogen af; daaronder moet je even geduld hebben.
Wat bevalt ons niet aan deze auto:
- de door de fabriek opgegeven gemiddelde waarden voor brandstofverbruik (richtlijn EG 99/100) kloppen ABSOLUUT niet. De opgegeven fabrieks waarden zijn als volgt:
ltr/100km km/ltr
stadsverkeer 6,7 14,93
buitenweg 4,8 20,83
gecombineerd 5,5 18,18
Zelfs met een zéér rustige rijstijl van 100km/u constant (verlichting en airco uit!) is 7 ltr/100km (of 14,29 km/ltr) eigenlijk maar net haalbaar.
- de dealer (Preuninger) zegt hier niets aan te kunnen doen
PROBLEMEN
- 27.000 km
Na ruim anderhalf jaar en 27000 kilometer (tsja niet erg veel voor een diesel) heeft zich nog geen enkel probleem voorgedaan!
VERBRUIK
- 46.000 km
Inmiddels twee vakanties (met caravan) verder terechtgekomen op 46000km. Tsja, niet écht veel voor een diesel en dus eigenlijk niet helemaal economisch verantwoord. Maar gebruiksgemak en praktisch nut zijn voor ons toch belangrijker.
Het gemiddelde brandstof verbruik wordt met het toenemen van het aantal gereden kilometers inderdaad iets gunstiger. We halen nu 15km met 1 liter (6,6 liter per 100km). Ik moet er wel bijzeggen dat we er een redelijk pittige rijstijl erop na houden. Als we écht op onze rijstijl zouden letten zou het brandstof verbruik nog gunstiger uitvallen.
VERBRUIK
- 93.000 km
Inmiddels is het gemiddeld verbruik 1 liter diesel op 16,5km met een redelijk pittige rijstijl.
ONDERHOUD
- 85.000 km
Het kraken van de achtervering (eigenlijk de bussen waar de bladveren op scharnieren) tijdens het nemen van verkeersheuvels begon erg irritant te worden. Volgens de diverse fora is dit een bekend punt van aandacht. We hebben eea laten vervangen tegen EUR575,- Niet echt goedkoop maar het resultaat is weer een stille auto!
ONDERHOUD
- 93.000 km
Bij 93000km moest de koppeling worden vervangen, kosten EUR585,- Volgens het autobedrijf was dit erg vroeg en te wijten aan een 'bepaalde' rijstijl. Aangezien er meer mensen met deze auto rijden kan de ' schuldige' niet met precisie worden aangewezen.... ;-)
Inruilen of houden.
- 106.000 km
De kilometerstand verraadt het al, we rijden eigenlijk niet genoeg kilometers economisch verantwoord deze auto met dieselmotor aan te houden.
Echter, zeker dit jaar heeft deze Doblo zijn praktisch nut weer bewezen. We zijn een paar keer een lang weekeinde weggeweest en hebben twee fietsen inclusief bagage probleemloos meegenomen. De negatieve of verbaasde op- en aanmerkingen die we krijgen van mensen uit onze omgeving verdampen als men ziet hoeveel we mee kunnen nemen in deze auto. Ook als we medepassagiers mee nemen zijn ze altijd verbaasd over de zit- en beenruimte op de achterbank.
Daarnaast is de Doblo weer een aantal keren gebruikt om grote spullen te vervoeren voor mensen die gingen verhuizen of om grofvuil af te voeren.
Verbruik:
Dit blijft bij een normale rijstijl redelijk stabiel of 1ltr op 16,0km. Volgens mij alleszins redelijk voor een auto van deze afmetingen en gewicht.
Onderhoud:
Dit jaar was de einddemper aan vervanging toe en hebben we twee nieuwe voorbanden (Continental Ecocontact5) laten monteren. Verder geen bijzondere reparaties of andere kosten.
Overig:
Het blijft een fijne auto voor mensen die meer waarde hechten aan praktisch nut dan prestaties en uitstraling.
We houden deze auto nog een tijdje aan, maar als de Fiat dealer met een scherpe aanbieding komt om in te ruilen op een 500X..... wie weet.
Ingeruild
- 109.500 km
Na bijna 9 jaar en 109.500km hebben we besloten om de Fiat Doblo samen met de 500C in te ruilen voor een Skoda Yeti 1.4 TSI. De reden daarvoor is eigenlijk dat we te weinig gebruik maakten van de twee auto's. We hebben gekozen voor de Skoda omdat deze auto heel fijn rijdt en omdat het inruil aanbod bijzonder scherp was.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.