Fiat 500L TwinAir Turbo 105 Eco Easy (2013) #2

autoreview

Fiat 500L
Fiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500LFiat 500L

Signalement

Uitvoering500L TwinAir Turbo 105 Eco Easy
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nog steeds in ons bezit

  • 85.000 km

Omdat mijn oude account opgeheven? was volgt hierbij de voortzetting van mijn review uit 2013 en 2014
Ja de Fiat is na bijna 11 jaar en schadeloze 85000 km verder nog steeds in ons bezit.
Het is een compacte ruime auto die ondergewaardeerd wordt, je ziet er niet zo veel van rondrijden. Heeft ook zijn voordeel dat wanneer je op een vol parkeerterrein je auto zoekt deze toch gemakkelijk vindt.
De 2 cilinder motor in combinatie met het uiterlijk zullen het succes wel bepalen, wij vinden het model wel leuk, smaken verschillen.
Op de achtergrond hoor je niet dat er een 2 cilinder aan het werk is alleen bij (sterk) optrekken. Je kunt vlot meekomen met het verkeer, geen gevoel dat de motor onder bemeten is. Het toerenbereik is wel relatief klein dus bij vlot rijden blijf je ook aan het schakelen. Bij rustig rijden merk ook dat de motor veel souplesse heeft, vanaf 1200tpm pakt de motor zonder problemen op waardoor je bij druk en traag verkeer relax kunt rijden.
In de zomerperiode wordt de auto niet zo veel gebruikt, dan zijn we veel met de camper op pad. Behalve een wekelijkse ronde voor de boodschappen gebruiken we de auto niet voor korte ritjes, woon-werkverkeer 5 km bij uitzondering met de auto.
Gedurende de winterperioden rijden we op winterbanden, ofschoon deze met de omstandigheden van de laatste jaren niet meer zo hard nodig zijn, de winterbanden zijn nu ook op. De zomerbanden hebben nog wel 4 mm profiel maar zijn inmiddels ook 11 jaar oud, voor de winter toch maar vervangen door all-seasons. Ik heb het brandstofverbruik altijd bijgehouden en door de jaren heen wordt het verbruik iets lager, momenteel is het overall gemiddelde 1 op 15,5. Zoals gemeld korte stukken worden een beetje vermeden, dit brengt het verbruik ook omhoog en zoals bij veel gedownsizede motoren neemt het verbruik erg toe naarmate de snelheid stijgt. Wanneer je hele trajecten met 100 of 120/130 rijdt scheelt op 100km gemakkelijk 2a3 liter.
Problemen of mankementen zijn er nog niet veel geweest, bij 60000 km hebben we problemen gehad met het schakelen, versnelling 5,6 en achteruit lieten zich er niet meer inleggen. Schakelmechanisme is vervangen en voor 150 euro was het probleem verholpen
Een tijdje last gehad van stotteren of inhouden van de motor, zal gekomen zijn van te rustig (op lage toeren) rijden, een keer E5 benzine tanken of een brandstof additief toevoegen en het is opgelost.
De geluidsinstallatie heeft in de loop van de jaren wat functies laten vallen, bluetooth, streaming,details van de verbruiksmeter, boordcomputer werken niet meer. Voor een update bij de garage geweest heeft helaas geen verbetering gegeven. Ik heb bij een radio inbouwcenter nagevraagd voor een after-market 2DIN vervanging, voor 750 Euro is een vervangend exemplaar inclusief nieuwe interface en inbouw. Voorlopig nog niet nodig er komt nog steeds muziek uit.
Onderhoudsbeurten zijn altijd op tijdbasis uitgevoerd, onlangs grote beurt en APK gehad, behalve een lekke fuseekogel rubber, probleemloos dus.
Voor vervanging van de auto zijn we nog niet aan het kijken, hij kan nog wel even mee. De auto functioneert nog naar behoren en met de keuze voor welke juiste brandstof soort ( EV / HEV / PHEV / IEC) stellen we een vervanging nog even uit

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.