Fiat 500L 1.6 MultiJet 105 Lounge (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500L 1.6 MultiJet 105 Lounge |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 108.000 km |
Nog steeds uiterst tevreden
- 21.000 km
Na 4 jaar en 120.000 probleemloze km's met de Lancia Delta MJET te hebben gereden heb ik in februari uiteindelijk een Fiat 500L 1.6MJET gekocht. Ik heb getwijfeld tussen de 1.3 en de 1.6 (in België een prijsverschil van exact 1000EUR). Ik heb bij de dealer met beide een testrit gedaan en allebei voldeden ze perfect. Maar wetende dat ik met de wagen toch elk jaar naar het Zuiden van Italië reis vond ik de 1.6 toch interessanter.
Wilde ik van de hoge (ca 4.500EUR) genoeten dan moest ik een stockwagen kiezen. Uiteindelijk een 500l gevonden, donkergrijs, wit dak, witte spiegels en fantastische witte velgen. Fantastisch omdat ze de wagen beeldig staan maar ook fantastisch omdat door hun ontwerp heel makkelijk proper te houden zijn. Ik wou absoluut geen spaakwielen meer. Die staan misschien wel mooi maar ik had spaakwielen op mijn Alfa en elke week met een tandenborstel tussen de spaken om de wielen mooi te laten uitkomen zag ik niet meer zitten.
De wagen lijkt binnenin veel veel ruimer dan de buitenkant doet vermoeden. Onze ander auto is een Punto 1.3MJET (2012) en het is bijna niet te geloven dat het lengteverschil tussen beide wagen amper 7cm is!!
Ondertussen zijn we met de wagen naar Zuid Italië gereden en het tevredenheidsgevoel stijgt. Het fantastisch zicht, geen dode hoeken en een panoramisch dak dat gans het interieur in het licht doet baden... Geen enkele concurent doet hem dit na. De meest panoramische daken beginnen boven het hoofd van de bestuurder en als bestuurder heb je dan nooit het gevoel van een panoramisch dak te hebben ( veel cabrio's zijn trouwens in hetzelfde bedje ziek). Ik stap elke dag welgezind in de 500l en zelfs op een grijze dag lijkt de lucht boven je hoofd toch steeds iets blauwer dankzij de filter in het glas.
De ruimte in de wagen, zowel voor als achter is voor deze klasse ongezien.
Negatieve puntjes? Het geïntegreerde TomTom Live navigatiesysteem start traag op ( zeker in vergelijking tot het navigatiesysteem die in m'n Delta zat). Ook de schermgrootte vind ik in feite niet meer van deze tijd. De 500L voor de Amerikaanse markt heeft trouwens een veel groter aanraakscherm. Een ander minpuntje is de onhandige hoedenplank. Met de achterste kopsteunen omhoog kan je de plank niet verwijderen of terug plaatsen. Ook spijtig dat de achterbank niet verwijderbaar is. Toch is de moduleerbaarheid één van de pluspunten, zeker in combinatie met de neerklapbare passagiersstoel.. Moest ik vandaag de keuze moeten overdoen dan opteerde ik wel voor het openschuivend dak (maar dan zit je in het midden wel met een lelijke zwarte balk), koos ik de Trekking versie (lekker stoer), de Beats By Dr Dre audioinstallatie. Ik had amper mijn wagen in handen toen ik een spot op de Italiaanse Tv zag met een trekking in een nieuw blauw (Venezia Blu). In combinatie met het wit dak en de witte spiegels was het gewoon een plaatje.
Conclusie: ik ben heel heel tevreden met mijn 500 L en ik krijg enkel maar positieve commentaar.
Ik blijf uitermate tevreden
- 68.000 km
Bij kilometerstand 68.000 ben ik nog steeds enorm tevreden. Binnenkort moet de wagen terug binnen voor een groot onderhoud (amper het tweede groot onderhoud). Ik ben nog steeds heel tevreden over de wagen en stap er elke dag nog met veel plezier in. Het mag raar klinken maar de wagen heeft een positieve invloed op mijn humeur (dankzij het immense panoramadak). Ik vind de 500L trouwens nog steeds meer persoonlijkheid hebben dan de 500X. De binnenruimte is superieur en de aankleding mos ik in de 500X. In de 500X geen bicolore lak mogelijk, geen immens panoramadak (van buitenaf lijkt het misschien zo maar van binnen lijkt het vooraan een gewoon klassiek schuifdak en achteraan zou ik het eerder een brievenbusopening noemen).
Minpuntjes volgens mij:
- geen automaat (DCT) mogelijk bij de 1.6 diesel
- klein en traag navigatiesysteem Tomtom integrated), hopelijk komt het nieuwe 7" multimediascherm beschikbaar.
Plus daarentegen:
+ enorm ruime (volgens z'n buitenafmetingen toch) auto.
+ rijdt stabiel en heel comfortabel
+ nog geen enkel mankement gehad
+ uitstekend zicht rondom
We blijven er zeker nog een tijdje mee rijden. Ondertussen hebben wij als tweede wagen, ter vervanging van de Punto een 500C Riva dualogic besteld. Neen, geen ronkende nerveuze en dorstige twinair maar een gewone 1.2 fire met 69pk. We zijn alvast enthousiast
Tweede onderhoud
- 70.000 km
Gisteren is de wagen binnen geweest voor onderhoud. Vermits de wagen elke 35.000 of om de twee jaar op onderhoud moet was dit dus de tweede beurt. Wat mij een beetje stoort is dat de verkopers het argument van grote onderhoudsintervallen als troef naar voren schuiven en na de aankoop proberen ze je dan te overhalen om elke 10.000 toch op onderhoud te gaan. Ik weiger dus.
Het grote onderhoud kostte mij 176EUR wel zonder brandstoffilter (die moest nog binnenkomen, dus zal voor heel binnenkort zijn).
Ik reed al heel graag met de 500L maar nu ga ik hem steeds meer apprecieren. Ik heb werkelijk nog geen problemen gehad, de auto start en rijdt als een plaatje. Als ik uit een andere wagen stap is de 500L steeds een verademing. De enorme binnenruimte (voor zijn klasse toch) is werkelijk uitzonderlijk en in combinatie met het panoramadak krijgt elk claustrofobisch gevoel geen schijn van kans.
Het gemiddeld verbruik over 70.000km bedraagt momenteel 5,7l/100km bij een vlotte anticiperende rijstijl. Met de app ecodrive is het goed mogelijk om daar een liter van af te doen maar dan smoor je mijns inziens ook elk rijplezier in de kiem. Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat het verbruik bij een sportieve rijstijl al vlug een liter hoger zal liggen. Al bij al blijven dit nette waarden.
Pluspuntjes
+ enorme binnenruimte, nog versterkt door het panoramisch dak
+ degelijke (weliswaar plastieken)afwerking, nog niets van piep- of kraakgeluidjes.
+ heerlijke rijhouding, uitstekend overzicht op verkeer rondom.
+ nog steeds erg sympathieke verschijning, een verademing tussen alle zwarte anonieme (duitse) wagens
+ toch wel lage gebruikskosten
minpuntjes
- nog steeds het ontbreken van een automaat icm 1.6multijet
- geen xenonverlichting fabriek af mogelijk
- klein (volgens hedendaagse normen) navigatiescherm. Hopelijk rust Fiat hun 500L binnenkort ook uit met hun nieuwe 7" scherm
- graag zag ik meer personeringsmogelijkheden qua bekleding. Ik hou erg van een beige of grijze binnenbekleding (liefst leder), maar tengenwoordig lijkt het alsof Fiat de Duitse toer wil opgaan met hun sobere kleuren, zowel voor binnen als buitenkant (500x, Tipo...). Ik mis een beetje de Zuiderse flair van toen...
-
Wielen
- 71.000 km
Nog vergeten: de witte wielen (optie) zijn heel gemakkelijk te reinigen dankzij hun specifiek design. Met een gewone spons geraak je vlot in alle hoekjes, in tegenstelling tot de spaakwielen.
Wel een minpuntje, drie van de vier wielen vertonen reeds serieuze parkeerschade. De smalle italiaanse straatjes, dikwijls in combinatie met hoge stoepranden en wildgeparkeerde auto's zijn hier vooral de oorzaak van. Bij dit type wielen valt het echter veel meer op.
Nieuw kleurtje
- 94.000 km
Nog steeds uiterst tevreden over mijn 500L. Deze zomer in Italië de nieuwe 500L uitvoerig bekeken en tot de conclusie gekomen dat er te weinig vernieuwd is om mijn 500L in te ruilen voor de gefacelifte versie. Wel heb ik de wagen nu laten wrappen in een meer flashy en zomerse tint. Ik koos voor metallic oranje en liet het dak en spiegels wit. Hij lijkt als nieuw.
Mechanisch geen enkel probleem te melden. Deze zomer weer in snikhete temperaturen zo'n 10.000km afgelegd en het blijft een aangename (van binnen) ruime wagen. Het gemiddelde verbruik ligt nu op 5,5l/100km en vind ik best ok.
Derde onderhoud
- 100.000 km
De wagen heeft nu z'n derde grote onderhoud gekregen. Elke 35.000km heeft de wagen nood aan een beurt dus nog vlak voor de feestdagen de auto binnengebracht.
De prijs van 276 EUR viel m.i. goed mee.
De wagen rijdt nog steeds heel fijn en elke dag stap ik er met plezier in.
Problemen.
De voorwielen maken een krakend geluid en het lijkt steeds erger te worden. Volgens de garagist zijn het de veerpootlagers die moeten vervangen worden.
De temperatuursensor begint gekke kuren te krijgen. Tijdens de hevige sneeuwval gaf hij zomaar eventjes 30 graden aan. Niets wereldschokkends natuurlijk.
Vermits ik twijfel om een nieuwe wagen aan te kopen (ik twijfel tussen een Jeep Renegade en weer een Fiat 500L maar dan in Cross versie met dualogic automaat) heb ik die herstellingskosten dan nog uitgesteld.
Twijfel ook omdat de wagen heel goed rijdt, goedkoop in gebruik is en het zicht rondom subliem is (in tegenstelling tot de renegade die mij omwille van de overdreven dikke A-stijlen) toch wel extra doet twijfelen...
Kleine herstelling
- 104.000 km
De wagen maakte steeds meet krakend geluid bij het draaien. De garagist heeft de veerpootlagers vervangen en de wagen loopt weer als nieuws. Kostrpijs 227EUR.
Al bij al ben ik ontzettend tevreden met de 500L. Buiten drie onderhoudsbeurten en de vervanging van de veerpootlagers heb ik nog geen onderhoudskosten gehad.
Ook dit doet me twijfelen om de auto in te ruilen voor een nieuwer model.
De laatste maand....
- 108.000 km
Het moment van afscheid is gekomen. Na 4jaar en 108.000km neem ik binnenkort afscheid van mijn 500L. Het overnamebod bij aankoop van een nieuwe Fiat, Jeep of Alfa was zo interessant, te mooi om te laten liggen. Ik heb een Jeep Renegade besteld (een nieuwe 500L Cross zat ook in de running maar omdat ik deze keer een automaat wilde viel de 500L af. De 500L is met automatische (lees gerobotiseerde) versnellingsbak enkel te verkrijgen met een 1.3multijet diesel met 95pk, optrektijd meer dan 16seconden... Geschikt voor in stadsverkeer (alhoewel, diesel...). Komt erbij dat diesel in Belgie enorm aan populariteit verliest (ook fiscaal steeds minder en miner interessant) en uiteindelijk is de keuze op een Jeep Renegade 1.4multiair DDCT gevallen.
De 500L is in die 4 jaar een heel trouwe metgezel gebleken met lage onderhoudskosten en een laag verbruik. 5,5 tot 5,8l als gemiddelde is zeker niet slecht voor een auto van dit.formaat. De auto is op die 4jaar en 108.000km slecht drie keer op groot onderhoud geweest met iedere keer een kostprijs van rond 280EUR.
Met veel spijt neem ik afscheid en ik ben overtuigd dat de nieuwe eigenaar nog heel veel plezier aan deze wagen zal beleven.
Nog even de plus- en minpuntjes
+ perfect zicht naar voor, geen dikke A-stijl die het zicht belemmert.
+ fenomenale ruimte voorin, achterin, koffer...
+ prettige sfeer (rijhouding, lichtinval...)
+ oersterke 1.6 dieselmotor
+ kostprijs (aankoop en gebruikskosten)
+ hoge bodemvrijheid
- niet alles is verkrijgbaar zoals xenonlampen, rijhulpassistent, gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling
- trage gps bediening, klein scherm
Conclusie: met de juiste combinatie motor versnellingsbak zou ik de wagen zeker opnieuw kopen. Een wagen die zwaar onderschat wordt...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.