Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 Rock (2015)

autoreview

Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 Rock (2015)
Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 Rock (2015)Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 Rock (2015)Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 Rock (2015)Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 Rock (2015)Fiat 500L 1.4 T-Jet 120 Rock (2015)

Signalement

Uitvoering500L 1.4 T-Jet 120 Rock
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf40 km
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne betrouwbare auto

  • 31.700 km

In mei 2015 liep ik tegen deze 500L aan. Direct al bij de eerste proefrit (toen nog met een 900 cc TwinAir) vonden we het een fijne en vooral ruime auto. Deze "Rock" uitvoering in rood/zwart heeft de heel prettige 1.4 motor, had in vergelijking met de "proefrit" auto betere stoelen en was uitgerust met bijna alle toeters-en-bellen die ik wenste. Heb alleen nog een achteruitrij camera laten inbouwen, die prima werkt.
Financiëel prettig was dat de 500L met deze motor met behoorlijke korting werd aangeboden. "Normaal" zijn door een ongunstige BPM bijtelling Fiat's met deze 1.4 T-Jet zo maar € 3000 duurder dan de concurrentie en dat is jammer voor zo'n fijne auto.

De bouwkwaliteit van de auto is uitstekend. Een enkele keer op een slecht wegdek is er wel eens een resonantie of een kraakje, maar verder heerst er grote rust. De motor gebruikt nauwelijks olie (1/4 liter in 30000 km) en een heel klein beetje koelvloeistof (1 keer 1/3 liter bijgevuld). Loopt verder als een zonnetje.

Ik heb een heel fijne garage gevonden in het Drentse Vledder. Keurige persoonlijke behandeling, nette prijzen voor de beurt en vervangingsauto vrijwel gratis. Bij de laatste 30K beurt, nu een maand geleden, is niets bijzonders gevonden (zoals te verwachten). Kortgeleden, net in de koude periode, bleek dat de verwarming aan de passagierskant niet meer werkte. Helaas moesten we toen net in een week-end twee lange ritten maken, dus zat mijn vrouw naast me met een dikke deken over haar benen. Ik kon al na een dag langs voor reparatie en deze is snel onder garantie uitgevoerd. Er zat een klep vast ergens onder het dashboard. Schijnt vaker voor te komen. Verder nooit iets aan de hand met deze auto.

We gaan hier nog een flink lange tijd mee doorrijden denk ik.

Even verbruikscijfers updaten

  • 35.100 km

Bij de beoordelings "sterretjes" heb ik het kostenaspect op 3 sterren gezet. Dat komt omdat het benzineverbruik nogal wat hoger is dan vergelijkbare auto's hebben. Ik wist van te voren dat de 1.4 T-Jet wat meer verbruikt, dus geen verrassing, maar misschien is het toch goed om recente cijfers even te delen.
Over ruim 12000 aan gereden kilometers is het verbruik (via de BC) 7.2/100. Praktijk is dan 7.95/100 (ofwel 1:12,6). De gereden kilometers zijn te verdelen in bijna 50% echte snelweg km's (>120 km), zo'n 40% op 80/100 km wegen in het noorden van het land (rustige wegen dus) en de rest korte ritten naar en in dorpen en steden.
Voor de prestaties van deze auto, het relatief hoge gewicht en de vele snelwegkilometers vind ik het een acceptabel verbruik.

Bijzonder fijne auto voor lange ritten

  • 43.900 km

Afgelopen week heen en weer naar Toscane gereden om een bruiloft bij te wonen. Prachtig feest en heel fijne tocht via de geweldige Franse tolwegen (en de Mont Blanc tunnel). We hadden bewust wegen gekozen waar we niet al te idiote drukte tegen zouden komen, geen file voor tunnels en goede voorzieningen voor tijdens de heen- en terugreis. Af te leggen afstand per (enkele) reis was ruim 1700 km. We deden deze afstand steeds in 2 dagen, dus met één tussenovernachting.
De 500L toonde zich een zeer betrouwbare, prettige en relatief zuinige (1 op 14 écht over de hele reis gemeten) postkoets. Heel fijne stoelen waarop het goed zitten was tijdens zulke lange dagen. Geen of nauwelijks meetbaar olie en koelvloeistof gebruik. Airco die de boel bij de heersende hoge buitentemperaturen (ruim 30 graden...) nog een beetje uit te houden hield.
Ons al bestaande enthousiasme voor de Fiat 500L met de geweldige 1.4 T-Jet motor is alleen maar toegenomen. In Italië zijn we erg veel broertjes en zusjes tegengekomen en daar wordt deze auto duidelijk wel gewaardeerd, wat helaas in NL niet het geval is. Zoals we al meer hebben gemerkt, als je er een keer mee gereden hebt merk je de enorme kwaliteiten. Twee van de andere aanwezigen hadden een 500L gehuurd op de luchthaven en raakten over de rijkwaliteit en enorme binnenruimte niet uitgepraat.

Voorlopig blijven wij nog een hele tijd doorgaan met deze fijne auto.

Ruimtewonder still going strong

  • 51.900 km

Een half jaartje (en 8000 km) verder. Afgelopen maanden zijn we verhuisd van het noorden van het land naar de randstad (het groene hart om precies te zijn). De enorme ruimte die in de 500L ontstaat als je de achterbanken opklapt was tijdens een flink aantal ritten gevuld met verhuisspullen en 10-tallen tuinplanten die écht mee moesten. Iedere keer weer was ik erover verbaasd hoeveel er in te stouwen was. Fantastisch wat een bak. En de FIAT deed gewoon zijn ding. Lekker doorrijden zonder enig probleem of gezeur om olie of wat dan ook.
Paar dagen geleden (bij km stand 51 800) nieuwe voorbanden erom. De Bridgestones zijn vervangen door Pirelli Cinturato P7 Blue. Eerste 100 km lijkt het een prima keuze, maar natuurlijk nog even afwachten.
We waarderen de 500L nog steeds heel erg en gaan er (hebben we afgesproken) nog wat jaartjes mee doorrijden.

Navigatie updates

  • 51.900 km

Misschien interessant om te vermelden is dat de ingebouwde FIAT navigatie (=TomTom) prima te voorzien is van kaart updates. Het werkt eigenlijk hetzelfde als een los TomTom kastje, alleen hier moet je een USB stick voorbereiden in de auto en dan aan de computer "hangen" en je account activeren. Daarna kun je beter een uurtje of wat iets (heel) anders gaan doen, want het op de USB stick zetten van de nieuwe kaart gaat tergend langzaam. Bij mij duurt het zeker 1 1/2 à 2 uur (!!!). De stick moet daarna in de auto (met draaiende motor) en de kaart wordt overgezet. Ook dit gaat opmerkelijk traag (minstens 30 minuten), dus dat doe je tijdens een rit die minstens 30 minuten duurt want om nu de motor zo'n tijd nutteloos stationair te laten draaien..... ;-(
Maar behalve dit werkt het echt prima. Ik heb nu kaartnummer 1000 erop staan (= de meest recente). Het is overigens niet kosteloos. Mijn laatste abonnement is voor een jaar met 4 updates en kostte me € 70,-

Drie jaar probleemloos volgemaakt

  • 57.700 km

De 500L is nu drie jaar in mijn bezit. Drie absoluut probleemloze jaren waarbij deze FIAT zijn goede kwaliteiten heeft laten zien. Motorolie hoeft tussen de beurten in niet bijgevuld te worden, de T-Jet loopt altijd soepel en mooi rond. Heel klein beetje koelvloeistof verlies, te weinig om me druk om te maken, we hebben nog niet kunnen ontdekken waar het precies zit.
Zoals eerder gemeld zijn de voorbanden bij 51 800 km vervangen door Pirelli's. Deze bevallen goed.
Toen ik de auto ongeveer een jaar had heb ik de lampjes van het dimlicht vervangen door Osram Night Breakers Unlimited. Deze geven een witter en aanmerkelijk krachtiger licht. Ik vind dat ook mooier dan de lampkleur van de standaardlampjes. Ik rij ook overdag met het dimlicht aan. De lampjes gaan een ruime 20000 km mee en ik heb ze dus nu twee keer moeten vervangen. Grappig dat als de ene het begeeft gegarandeerd de andere kant binnen 2 weken ook gaat. Het vervangen is gelukkig een makkie. Paar minuutjes werk met veel "werkruimte".
Bouw- en materiaalkwaliteit is voortreffelijk. De stoelen zitten nog steeds heerlijk en er is nergens slijtage te ontdekken anders dan je kunt verwachten na deze hoeveelheid kilometers. Op slechter wegdek is er af en toe een resonantie, niet meer of minder dan in de begintijd.
In al die jaren heeft de auto de garage buiten de reguliere beurten maar één keer extra gezien toen een klep van de verwaming vast bleek te zitten. 10 minuutjes werk en alles weer OK.
De (grote) beurten zijn om de 30K kilometers, dus de tweede beurt begint nu in zicht te komen. Verder om de 15K een kleine kontrolebeurt.

We gaan het vierde jaar vol vertrouwen tegemoet!

Ai, toch een probleem bij de 60K beurt

  • 60.300 km

Gisteren de 60000 beurt laten uitvoeren. Bij een andere garage (specialist Alfa/Fiat) omdat we 6 maanden geleden verhuisd zijn naar het westen van het land. Auto gedraagt zich zonder problemen en dat constateert deze werkplaats ook. Prima, zonder problemen. Maar.... de monteur ontdekt wel lekkage van de waterpomp. Dit verklaart het lichte koelwaterverlies sinds ongeveer km stand 45000. Omdat je nooit weet wanneer de boel vast loopt gaan we de waterpomp vervangen. Distributie wordt dan gelijk meegenomen, want de boel moet dan toch los. Vaste prijs € 475,- voor de hele boel. Valt me nog mee, maar zowel betrouwbaarheid als kosten gaan sterretjes inleveren!

Meer problemen, minder betrouwbaar dan gehoopt!

  • 66.600 km

Vanaf eind oktober zijn er problemen geweest met de auto. Bij gas geven om vanuit stilstand weg te rijden (vooral kort nadat 's ochtends de auto gestart en de eerste paar honderd meter gereden had), bijv. na een voorrangskruising, bij een rotonde of bij stoplichten komt de motor niet op gang. Er gebeurt eigenlijk niets en pas na een korte periode (variërend van 5-15 à 20 seconden) en een paar keer "pompen" loopt het toerental op en kan er weggereden worden. Dit kwam niet altijd voor en leek gerelateerd aan koud en vochtig weer. Naar de garage dus, die alleen een storing aan de accu konden vinden bij het uitlezen. Deze dus vervangen.
Enkele dagen later kwam de storing weer vaker terug. Erg vervelend ook voor achterliggers die maar moesten wachten tot de auto begon op te trekken. Weer terug naar de garage. Deze konden in een aantal proefritten (ook `s morgens vroeg na een nacht stilstand) de storing niet reproduceren, maar vermoedden dat het gaspedaal de oorzaak was. Deze is vervangen en inderdaad is tot nu toe (circa een week nà reparatie) de storing weggebleven.
Kosten vielen nog wel mee (alles bij elkaar incl accu zo'n € 375) maar voor een auto van net 3 1/2 jaar oud met ruim 66000 op de teller vind ik de betrouwbaarheid niet geweldig en onverwachte kosten het afgelopen half jaar te hoog.
Mijn volgende auto zal geen Fiat meer zijn.

Gelukkig is probleem voorbij!

  • 67.000 km

Nu weer een weekje verder en probleem met het gas geven lijkt voorbij. De auto rijdt weer als een zonnetje. Wij blij, garage blij (want altijd moeilijk zo'n niet te reproduceren klacht).

Even afronden

  • 70.200 km

De FIAT heeft zich de laatste periode (dus sinds de problemen tussen augustus en eind november 2018) probleemloos gedragen. We waren al een tijdje van plan een andere auto te gaan kopen/private-leasen en een van onze kinderen kreeg hier lucht van. Hij had een oud wrak als dagelijks vervoermiddel. Niet erg veilig en zijn vrouw zat er niet graag in. Hij kwam aan met het verzoek om als we de auto toch gingen verkopen of inruilen we toch eerst aan hem wilden denken. Dus dat gedaan en een half jaartje eerder dan we van plan waren de nieuwe auto in gebruik genomen.
Nog even een korte samenvatting van onze gedachten over de FIAT 500L:
- prima motor, geen noemenswaardig olieverbruik
- heel ruim, heel licht door groot raamoppervlak
- behoorlijk goede bouwkwaliteit, maar (na 70000 km's) niet zonder kraakjes en af en toe wat resonantie of rammeltje
- goede stoelen en gigantische ruimte op de achterbank
- wat problemen gehad tussen 60000 en 70000 km. Kost geen vermogen maar bij deze km. stand verwacht je dat toch niet echt

De auto is in de familie gebleven dus misschien kan ik in de toekomst nog wat aanvullen aan deze review. Voor mij is het hier geëindigd en ga ik verder met een andere auto (een Ford). Zal hier als er de nodige kilometers mee gereden zijn wel een review over schrijven.

Going strong

  • 85.000 km

Omdat (zoals eerder gemeld) een van onze kinderen de FIAT heeft overgenomen kan ik toch af en toe verslag doen hoe de 500L zich verder gedraagt. Tot mijn genoegen kan ik melden dat de laatste circa 15000 km vlekkeloos zijn verlopen. De garage heeft de auto alleen gezien voor een olieverversings beurt en de APK (zonder enige aanmerking). Hij (de auto dus) heeft nog een snelle rit in september naar Monza heen en terug mogen maken naar de Formule 1 race aldaar. Alles zonder een slag te missen en in een behoorlijk tempo!
Goeie auto deze 500L met de 1.4 T-Jet motor.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.