Daimler V8 LWB 4.0 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V8 LWB 4.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 247.300 km |
KM-stand laatst | 255.000 km |
Drie maal recht...
- 248.990 km
Mijn vorige rode Daimler was voor mij niets dan ellende, en zelfs al zou alles er nu goed aan functioneren, dan nog zou mijn vertrouwen in die auto onherstelbaar beschadigd zijn. Aangezien Hartendorp het niet correct af wilde handelen, besloot ik de auto in te gaan ruilen.
Sinds afgelopen zomer had ik al zeer regelmatig contact met Rob van Klassiekerskopen.nl en ook nu legde ik mijn dilemma voor. Hij had eerder een schitterende Daimler V8 uit 2000 verkocht, en kreeg deze nu weer terug vanwege een kapotte versnellingsbak bij de vorige eigenaar. Dit was opgelost en nu kwam de auto weer in de verkoop. Deze zou qua prijs een stuk hoger liggen dan mijn Daimler, maar de staat en de uitvoering waren wel een stuk beter. Het betreft een Anthracite (zwart met een vleugje grijze parel) Metallic met een Ivory (off-white) interieur, van het nieuwere model. Dus met geplooid leer, het nieuwere type motor (297 pk in plaats van 287 pk, geen Nikasil cilindercoating en een ander type gasklephuis) en het net iets mooiere hout. De eerste Belgische eigenaar heeft zeventien jaar met de auto gereden, daarna heeft Rob hem naar Nederland gehaald. Zoals gezegd werd hij toen verkocht, de nieuwe eigenaar liet er voor €5000 aan versleutelen (kettingspanners, schokbrekers, remmen, enzovoorts) maar was hem nadat de versnellingsbak de geest gaf weer beu.
Ik besloot een proefrit te maken en was onmiddellijk verkocht. Dit reed zoveel beter dan mijn eigen Daimler! Na wat slappe praat met een biertje erbij een redelijke prijs overeen gekomen met Rob en de volgende avond de auto opgehaald.
Sindsdien, in twee weken tijd, ongeveer 700 kilometer genoten van mijn nieuwe aanwinst. Wat rijdt dit geweldig zeg! De enige drie imperfecties zijn het slechte spuitwerk op de achterflanken (sinaasappel en twee roestplekjes), een bonkje linksvoor (stuurkogel?) en de stoelverwarming die niet werkt aan de bestuurderszijde. Maar ach, wat wil je bij een 18 jaar oude dame?
Hij is nog stiller dan de vorige en ook nog sneller, wat erin resulteert dat je ongemerkt steeds 160 rijdt op de snelweg. Het is heerlijk reizen met deze auto. En het verbruik, ach, daar kijken we meestal niet naar maar de boordcomputer staat nu op 13,5 liter per 100 kilometer. Geen zuinigheidswonder, maar met mijn rijstijl blijf ik het netjes vinden in zo'n zware auto met grote V8. Bovendien gaat het uiteindelijk om hoe blij een auto je maakt, en daar is deze Daimler ontzettend goed in. Ik ben iedere keer weer blij als ik in mijn eigen auto mag rijden en ik geloof niet dat dit ooit gaat vervelen.
Samen met mijn Jaguar-Forum vriend Mika heb ik de gaskabel bijgesteld. Redelijk simpel klusje en ik kan het iedere X308-eigenaar aanraden, het is een kwestie van een plaatje waarmee de gaskabel vast zit naar achteren draaien waardoor de kabel weer op spanning komt. Dit zorgt voor een betere gasrespons, soepeler rijden en natuurlijk voelt het alsof je meer vermogen hebt.
Het enige probleem wat ik ben tegen gekomen is een weigerende airco nadat 'ie een hele middag in de volle zon had gestaan op een warme zondagmiddag twee weken terug. Nou, het ritje van Leerdam naar Rosmalen was toen even niet zo prettig en de volgende dag heb ik de airco meteen laten afvullen. Precies op tijd voor het mooie weer, hij doet het weer perfect. De andere eerder genoemde probleempjes worden de komende tijd ook verholpen en dan hoop ik komende zomer zorgeloos te kunnen touren.
Snel meer!
He's back!
- 255.000 km
In de zomer besloot ik mijn Daimler in te ruilen op een BMW E46 cabrio, een besluit waar ik al spijt van had voordat ik de BMW ophaalde. Het was gewoon mijn auto niet en ik heb er geen seconde van genoten, dus na drie weken kocht ik weer een hele leuke XJ6 Sovereign uit 1996.
Hier reed ik een aantal weken naar volle tevredenheid mee rond, tot het moment dat mijn zwarte Daimler weer op marktplaats verscheen. Ik aarzelde geen seconde en reageerde meteen; ik wilde hem terug. De nieuwe eigenaar, een echte BMW-liefhebber, had hem gekocht bij het bedrijf waar ik mijn BMW had gekocht, echter zonder met zijn vrouw te overleggen. Deze was niet heel blij met de Daimler, zij vond de drie 7-series die het stel in bezit hadden wel genoeg. Ik deed een laag bod dat na wat wikken en wegen geaccepteerd werd, en haalde drie dagen later, op 12 oktober, haalde ik de auto weer op.
Na drie maanden stapte ik weer op de vertrouwde bestuurdersstoel, de kilometerteller stond 500 kilometer verder maar verder was alles als vanouds. De V8 gromde zachtjes op de achtergrond, de zon scheen door het schuifdak naar binnen, Genesis kwam uit de speakers en ik zweefde weer vanuit Zuid-Limburg naar huis. Wat had ik dit gemist!
Inmiddels zijn we weer drie maanden verder en heb ik weer 3000 kilometer met de Daimler gereden. Er zijn wel een aantal gebreken aan het licht gekomen, allereerst twee gebroken voorveren. Deze heb ik door Jaguar-specialist Bas van de Camp uit Tilburg laten vervangen. Verder heb ik met het koude weer gemerkt dat de motor niet goed warm wordt op lange ritten, hiervoor heb ik een nieuw thermostaat inclusief huis aangeschaft dat nog gemonteerd moet worden. Dit zijn na een 9 maanden en 8000 kilometer de enige problemen die ik met de auto heb gehad, verder heeft de auto me nooit in de steek gelaten. Dit had ik in mijn vorige review niet vermeld, maar is wel het vermelden waard.
De afgelopen maanden is er echter ook veel veranderd in mijn leven, daarom heb ik besloten de Daimler binnenkort weer te verkopen en mijn auto-hobby de komende jaren even op een laag pitje te zetten. Nog even een weekje genieten en dan gaat hij in consignatie. Degene die deze auto koopt, zal er zeker weten nog minstens 250.000 kilometer veel plezier van kunnen hebben. Het is een geweldige auto.
Deze Daimler is de fijnste auto die ik ooit gereden heb en ik zal hem nooit vergeten. De Jaguar Forum rondrit afgelopen zomer was wellicht het hoogtepunt van onze tijd samen, maar eigenlijk is iedere rit in deze auto een feest. Ik kan het iedereen aanraden om een dikke Jag te kopen als het budget het toelaat. Rijden met een X308 maakt je gelukkig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.