Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2006)

autoreview

Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2006)

Signalement

UitvoeringSirion 2 1.3 16V DVVT Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vrijdag 27-01-2006 hebben we onze nieuwe Sirion 2 opgehaald. De eerste kilometers bevallen goed. In vergelijking met onze vorige auto is het een hele vooruitgang. Vooral het weggedrag bevalt stukken beter. Ook de kwaliteit en afwerking van het interieur zijn goed te noemen. Wat wel opvalt, zijn de wat klein uitgevallen voorstoelen. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat als prettig zal ervaren. De auto is in deze uitvoering verder compleet uitgevoerd. Airco, mistlampen voor en LM velgen. Het zit er allemaal op.

Het brandstof verbruik over de eerste 1000 km is met 1 op 15,3 redelijk zuinig te noemen. Dit zal misschien nog wat beter worden naarmate de motor meer kilometers gelopen heeft.

De auto wordt gebruikt om met 4 volwassenen te carpoolen, en zij zijn allemaal positief over de geboden binnenruimte.
Die zou je namelijk niet verwachten als je de auto voor het eerst ziet. Alleen de kofferbak is met 225 liter niet meer dan acceptabel te noemen. Tot zover deze eerste indruk. Als er meer kilometers op de klok staan volgen er updates.

Update 24-03-2006:

Nu we bijna op 5000 km zitten vallen enkele dingen in de positieve zin op. Ondanks de kleine cilinder inhoud laat de auto zich relatief ’schakellui’ rijden. Deze 1.3 motor is bijzonder soepel. Vanaf 1500 tpm gaat hij zonder morren aan de gang. Natuurlijk gaat het niet zo rap als bij moderne diesels, maar toch valt het niet tegen. Ook het weggedrag op de snelweg valt ons mee, gezien het formaat van de auto. Koersvast en geen stuiter neigingen. Het verbruik is stabiel rond 1 op 15. Bij enkel snelweg kilometers is 1 op 16,5 haalbaar. Het interieur is kraak en rammelvrij. Maakt een solide indruk. Een klein minpuntje is de steenslag gevoeligheid van de vrij steil oplopende motorkap. Bij de huidige km stand is deze erger als bij mijn voorgaande auto’s. Over het geheel gezien, zijn we tot op heden zeer tevreden over deze auto.

Update 23-07-2006:

Inmiddels zijn we geheel probleemloos de 15000 km gepasseerd. Ook met de hoge zomerse temperaturen geeft de auto geen krimp. Het verbruik blijft stabiel tussen de 1 op 15 en de 1 op 16, ondanks intensief gebruik van de airco. De auto heeft bij 15200 zijn eerste beurt gehad. Er waren geen bijzonderheden en de kosten vielen ook niet tegen. (€ 147,=) Bij 30000 km of als er bijzonderheden zijn volgt er weer een update.

Update 31-03-2007:
Auto heeft bij 30000 km een grote beurt gehad.(€ 184,20) Hierbij waren geen bijzonderheden. De auto draait probleemloos zijn kilometers, waarbij het verbruik zeer stabiel is. Het gemiddelde over 30.000 km is 1 op 15,4. Wij zijn zeer tevreden over deze auto. Het systeem om de achterbank neer te klappen is slim bedacht en heel gebruiksvriendelijk. Dit ontdekten we tijdens onze verhuizing. In deze auto kan je meer vervoeren, dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Als er bijzonderheden zijn volgt een update.

Update 05-01-2008:
We zijn inmiddels geheel probleemloos de 45.000 km gepasseerd. Bij deze stand heeft de auto een beurt gehad (€ 565,-) waarbij tevens 2 nieuwe voorbanden gemonteerd zijn. Deze waren keurig egaal afgesleten tot 2mm en dus aan vervanging toe. Verder is naast de gebruikelijke zaken ook de remolie vervangen.
Het verbruik is de laatste tijd steevast boven de 1 op 16. Daarbij moet ik opmerken dat 75% van de kilometers op de snelweg wordt gereden waarbij ik de maximumsnelheid in acht neem. De laatste tank was zelfs 1 op 16,9. Dat komt toch redelijk dicht in de buurt van de door de fabrikant opgegeven 1 op 17,2. Verder zijn er geen bijzonderheden te melden. Bij 60.000 km volgt er weer een update.

Update 29-06-2008: Gisteren de auto ingeruild bij 56340km voor een Daihatsu Cuore 1.0 Premium. Zeer goede inruilprijs gekregen. (ruim 10.000 euro) Waardevaste auto zou ik zo zeggen. We zijn zeer tevreden over deze auto en kunnen hem bij iedereen aanbevelen. Rest mij om de volgende eigenaar veel rijplezier te wensen.

PROBLEMEN

4700 km: Barst in voorruit door steenslag.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.