Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Prestige (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sirion 2 1.3 16V DVVT Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 24.700 km |
KM-stand laatst | 24.700 km |
- 24.700 km
Hiervoor reden we een peugeot 106 uit 1998. Dit model bleef ons echter (met name elektronische) problemen bezorgen die de dealer niet op kon lossen. Toen de motor voor de tweede keer op de snelweg er ineens mee ophield besloten we voor betrouwbaar te gaan.
Uit diverse testen die wij hadden bekeken bleek dat de Sirion2 een goede kanshebber werd. Toyota en Subaru, die beide bekend staan om hun betrouwbaarheid zijn niet geschikt voor onze portemonnee. Zodoende werd het de Sirion2 die tot dan toe als promotieauto had gediend van de dealer. Na een goede deal weggereden en tot op de dag van vandaag nog geen spijt gehad. Waarom niet?
De goede eigenschappen van de Sirion2:
- Betrouwbaarheid. Dit heeft de auto wel bewezen. Motorisch zijn er nog nooit problemen ontstaan. Bij zo'n 36000 km hoorden we een "kloenk" ergens in het vooronder. Dit aangegeven bij de dealer en werd kosteloos gerepareerd. Was namelijk een bekend probleem binnen de stuurkolom.
- Ruimte. Hoewel de achterbak niet overloopt aan ruimte past mijn 40 kilo wegende hond er goed in en hebben de passagiers achterin voldoende beenruimte. 1.90 meter lange mensen kunnen prima zitten zonder dat de voorste stoel helemaal naar voren moet. Hoge zit en toch ook voldoende hoofdruimte.
- Pit. De 1.3 motor rijd lekker door. Vanuit de lage toeren pakt hij vrij snel op. Zuinig is hij ook. 1 op 14, 1 op 15. Op de snelweg sla je geen raar figuur.
Wat is iets minder?
- Interieur. Ons model heeft "gelukkig" nog de losse toerenteller. Wat het geheel, samen met het "two tone" dashboard, een speels karakter geeft. Echter verhult het niet dat het gebruikte materiaal goedkoop aanvoelt en oogt. Overigens geen kraakjes en wel een hoop bergruimte. Aan bekerhouders en vakje geen gebrek. De stoelen zijn redelijk.
- Looks. Hoewel dit natuurlijk ieders eigen gevoel er bij is, vind ik de Sirion niet spannend ogen. Maar ook niet echt lelijk. De auto heeft een wat bejaarden imago.
- Sturen. Vage stuurbekrachtiging. Je voelt 'm slecht aan in de bochten. Toch kan hij het wel, het onderstel is er goed genoeg voor.
Wat kan eigenlijk echt niet?
- Geluid: en dan bedoel ik vooral de speakers. De fabrieks af speakers moet je eigenlijk gelijk uit halen. Die gaan echt nergens over. Het rijgeluid is te doen, maar de goedkope materialen komen hier dan toch terug, onvoldoende demping in de cabine. Vandaar dat het Comfort kopje toch het minst scoort.
Nog een aantal laatste puntjes:
- Lampenverslinder: Het maakt niet uit wat voor koplampen ik koop, ik verslijt er om de drie maanden twee. Dat vind ik wat veel.
- Goede service: De Daihatsudealer heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Ik kon voor de enkele vraag die ik had altijd terecht en de auto kon desnoods kosteloos op de brug.
Al met al zijn wij erg tevreden met deze auto. Ik zou 'm in ieder geval aanraden. Binnenkort moet hij ons echter wel verlaten ivm onze gezinsuitbreiding. Ik kijk vooral naar een vrij nieuwe tweedehands Ford Focus station of C-Max.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.