Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Comfort (2005)

autoreview

Daihatsu Sirion 2
Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2 - interieur

Signalement

UitvoeringSirion 2 1.3 16V DVVT Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Er staat nu 1100 km op de teller van de Sirion 2. De auto bevalt prima en voldoet volledig aan de verwachtingen. De uitvoering waar wij voor hebben gekozen is de 1.3 16V DVVT Comfort met als extra het Prestige pakket. In deze uitvoering is de auto voorzien van een handbediende airco , electrisch bedienbare ramen voor en achter,electrisch verstelbare buitenspiegels en als extra een radio/cd speler. En tevens zijn er stootlijsten op de portieren gemonteerd en roestvaststalen instaplijsten bij de voorportieren. Deze staan niet alleen erg fraai maar zijn vooral doelmatig vanwege de toch wel brede deurdorpels.Het dashboard ziet er heel apart en daardoor niet alledaags uit.De toerenteller staat bovenop het dashboard en is goed afleesbaar. De stuurkolom is in hoogte verstelbaar en de snelheidsmeter beweegt mee, hierdoor is er altijd een goede aflezing van de meters mogelijk in iedere zitpositie. Er is ook gedacht aan voldoende afleg en opbergruimte, het vak direkt onder de radio is bij ingeschakelde verlichting ook verlicht.
De stoelen zitten prima niet te hard of te zacht en geven voldoende zijdelingse steun. De verstelbaarheid is ook dik in orde middels een aan de linkerkant van de bestuurdersstoel zich bevindende hendel is de hoogte van de stoel in te stellen. Waardoor zowel voor de kleine als lange bestuurder een prima zitpositie is in te stellen.De electrische stuurbekrachtiging werkt goed, hoewel het gevoel van contact met de weg er nogal uit verdwenen is.
De auto veert erg confortabel en drempels in de weg neemt hij moeiteloos. Op een slechter wegdek heeft het onderstel wat meer moeite met het gladstrijken van de oneffenheden en worden deze wat meer doorgegeven.
De motor is erg soepel en er hoeft daardoor niet vaak teruggeschakeld te worden.Het schakelen verloopt direkt en de koppeling pakt goed aan. Het motorgeluid is tot 120 km zeer acceptabel en daarboven laat het zich toch wel duidelijk horen ook neemt het windgeruis dan toe.
De windgevoeligheid is prima ondanks de hoge carrosserie, dit komt waarschijnlijk omdat de wielen op de uiterste vier hoeken van de auto staan.Het brandstofverbruik is tot nu toe heel netjes 1 liter op 17.4 km. Bij de garage vertelde ze mij dat wanneer de km stand boven de 2500 is de motor nog zuiniger met de brandstof omspringt.
Al met al is de prijs-prestatie verhouding zeer goed te noemen en ziet de auto er ook nog eens niet alledaags en aardig uit. De hoeveelheid hoofd en beenruimte verbaast een ieder die in de auto plaatsneemt,en dat voor een auto die slechts 3.60 meter lang is. Ook verloopt het inparkeren hierdoor moeiteloos en de draaicirkel is verbazingwekkend kort.


Wanneer er weer wat meer kilometers met de Sirion 2 gereden zijn volgt er een update.

Update 23 mei

De teller op Sirion 2 is inmiddels de 8100 km gepasseerd en de motor is nu helemaal ingereden. Het schakelen verloopt soepel en onderin het toerengebied pakt de motor goed op en kun je lang in een hogere versnelling blijven doorrijden. Heb inmiddels ook ervaren dat het een prettige reiswagen is op de lange afstand.Prima stoelen en voldoende zijdelingse steun. Ben deze maand op vakantie in Duitsland geweest en heb de Sirion 2 eens lekker op zijn staart kunnen trappen, op de Duitse Autobahn is dit nog toegestaan. Heb over een afstand van 580 km,toen moest er weer getankt worden want inmiddels was het laatste streepje op de brandstofmeter aan het knipperen geslagen, 35 liter normale benzine ( 91 Ron) verbruikt 1: 16,5 l/km. De gemiddelde snelheid over deze afstand was 132 km/uur met uitschieters boven de 160 km/uur met ingeschakelde airco. Ook bij deze snelheid heb je nauwelijks in de gaten dat je in een kleine auto rijd alleen neemt de geluidsproductie dan behoorlijk toe en trap je het gaspedaal na verloop van tijd wat minder diep in om weer terug te zakken tot de 135 km/uur en bij deze snelheid is het met de geluidsproductie een stuk beter uit te houden.Op de korte dagelijks afstanden van 10 km waarin veel stadsverkeer is het verbruik 1:14,3 l/km.
Houdt je je in Nederland aan de toegestane 100/120 km/u snelheden dan is het verbruik op de langere afstanden zelfs 1:18 l/km mogelijk.

Nadelen

De ruiten beslaan erg snel bij vochtig weer maar wanneer je optijd de airco inschakeld zijn deze ook weer snel schoon te krijgen, en is het noodzakelijk om deze ook aan te laten tijdens de regen. Het is dus aan te bevelen om de Sirion 2 altijd met airco te bestellen.

Problemen

Geen

PROBLEMEN

Geen

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.