Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
ERVARINGEN
In juni 2006 kocht ik een Chrysler PT Cruiser, mijn favoriete auto. Het was mijn bedoeling om het woon-werkverkeer met de trein te doen en de PT Cruiser voor familiebezoek e.d. te gebruiken; ik rekende op max. 15.000 km/jaar; het werden er uiteindelijk > 50.000 / jaar... Na twee dagen van vertragingen met de trein en eenmaal niet verder te rijden en pas na een uur voor alternatief vervoer te zorgen was ik klaar met de NS en heb ik de PT Cruiser op LPG laten ombouwen. Ook op gas is dat een dure auto: 1 op 8 op LPG is niet bepaald zuinig.
Na veel wikken en wegen heb ik vanwege de kosten besloten de Cruiser weg te doen en heb ik uiteindelijk een Daihatsu Sirion 2 aangeschaft (nieuw). Andere auto’s die op mijn wensenlijstje stonden waren de Citroen C1, Peugeot 107 en de Toyota Aygo. Al deze auto’s hebben dezelfde zuinige (1:20 tot 1:23) 1.0 liter motor. De Sirion steekt gunstig af door de betere afwerking en meer ruimte, vooral achterin. Oh ja, ook de Subaru Justy, de Daihatsu Cuore en de Toyota Yaris maken gebruik van precies dezelfde motor.
Hoewel dit niet door de importeur ondersteund wordt, laat ik de auto over 4 weken ombouwen naar LPG. Ik verspeel daarmee de garantie op dat deel van de motor wat aantoonbaar beschadigt raakt door het gebruik of de ombouw op LPG. Dat je de volledige garantie kwijtraakt is een fabeltje. Met 50.000 km/jaar loont de ombouw op gas de moeite; veel goedkoper van A naar B dan op deze manier kan m.i. niet (behalve met een Smart ForTwo diesel, maar dat is voor mij geen optie). Leuk detail is dat ook de Dai-dealer erg benieuwd is naar hoe de Sirion zich houdt op LPG.
Vraag is natuurlijk hoe deze kleine auto bevalt met name bij de lange ritten. Ik ben van plan de auto iets voordat ik 100.000 km heb gereden weer in te ru
PROBLEMEN
Tot nu toe geen echte problemen. Wel is me opgevallen dat de auto zich wat stuiterig op de weg gedraagt. Vooral bij veel wind moet er voortdurend bijgestuurd worden. Valt me wat tegen.
Het klokje is rond!
- 102.000 km
Inmiddels heb ik ruim 100.000 km gereden in mijn Daihatsu Sirion 2 1.0 op LPG. Afgelopen zomer met twee volwassen twee grote pubers (17 en 14) plus bagage naar Tsjechie op vakantie geweest. In de bergen had de auto wel wat moeite met klimmen en moest ik regelmatig naar de vierde of derde versnelling schakelen. Maar ja, dat is maar enkele dagen per jaar...
Recent nog bij een universeelgarage geweest, waar mij werd geadviseerd nu toch wel de distributieriem te vervangen. lachen, want de Dai heeft geen distributieriem, maar een ketting en die hoeft niet vervangen te worden. Scheelt weer een paar honderd Euri.
Tot nu toe geen enkel probleem gehad en lpg rijden blijft fantastisch bij het afrekenen aan de pomp. Viergasmeting geeft telkens aan dat de motor kerngezond is.
De Daihatsu Sirion2 is wat mij betreft een zeer onderschatte gezinsauto, helaas maakt de importeur er te weinig en geen slimme reclame mee. Deze auto moet als een rationele auto gepromoot worden, met rekenvoorbeelden.
Probleempje
- 104.000 km
Al een paar weken slaat de auto soms af als hij stationair loopt bij stilstand. Eerst alleen 's morgens bij het de straat uitrijden en later zelfs na 200 km rijden. Mee naar de garage geweest, en de garage heeft contact met de importeur opgenomen. Uitkomst: gasklephuis en stappenmotor gereinigd (geen idee wat dat is....) en loopt nu weer als een zonnetje. Eerste reparatie na ruim 100.000 km; van mij mag het.
Koprevisie
- 115.000 km
De zo gevreesde koprevisie bleek toch noodzakelijk. Geharde klepzetels laten monteren, pittig klusje voor een pittig prijsje, maar nog wel steeds de moeite waard. Kan er weer 100.000 km tegenaan. Waarschijnlijk eind van het jaar 2010 tijd voor een andere auto.
Afshcheid van de Dai
- 155.000 km
Over een paar dagen gaat de Daihatsu Sirion naar een ander baasje en maakt plaats voor een Skoda Fabia Combi Greenline. Minstens zo zuing, geen MRB, ruimer en steviger. Als de Dai vanaf de dealer met gas leverbaar was geweest was het mogelijk toch weer een Dai geworden. Helaas, het merk anticipeert in Nederland totaal niet op de maatschappelijke ontwikkelingen en heeft, in tegenstelling tot fabriukanten andere kleine auto's, met een forse omzetterugval te maken. Als men niet meegaat met de ontwikkelingen, zal het emrk uit Nederland verdwijnen vrees ik. Het avontuur met een Dai op LPG is uiteindelijk duurder uitgepakt dan verwacht. LPG in laten bouwen en later een koprevisie is toch € 3600,- aan kosten over 2 1/2 jaar.
Eindafrekening
- 155.000 km
Heeft het rijden op LPG rendement opgeleverd? Hierbij kan ik met een simpele berekening volstaan, omdat ik naast de koprevisie geen andere onderhoudskosten dan 4 nieuwe banden heb gehad. De MRB is op LPG en op benzine gelijk. Berekening:
LPG: 155.000 km : 13,8 (verbruik) x € 0,50 (gasprijs) + € 3600,- (lpg ombouw + koprevisie) = € 9215,-
Benzine: 155.000 km : 16,5 (verbruik) x € 1,35 = € 12.681,-
Conclusie: ondanks de extra kosten van LPG-ombouw en koprevisie heb ik € 3466,- aan brandstofkosten bespaard! De moeite waard dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.