Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 158.000 km |
KM-stand laatst | 164.000 km |
Buitengewoon goedkoop en betrouwbaar rijden.
- 164.000 km
Daar mijn Suzuki Wagon R uit 1998 met dik vier ton op de teller niet door de APK keuring kwam, en reparatie uitstel van executie werd deze laten ophalen door de sloperij en opzoek naar een nieuwe auto.
Inmiddels hadden mijn vriendin en bonuszoon een Cuore rondrijden met het welbekende driecilinder benzinemotor die ook in diverse Toyota, Daihatsu maar ook Peugeot en Citroëns rondrijden.
En was ik erg onder de indruk van de prestaties en degelijkheid van Daihatsu.
Dus kwam ik omdat ik iets meer comfort wilde uit op deze Sirion 2, facelift variant.
Die net wat volwassener oogde door de nieuwe voorbumper, stoelbekleding en tellerbak dan de versie voor de facelift.
Na een proefrit bij Autobedrijf van Maanen in Nijkerk was de aankoop snel beklonken en gingen we huiswaarts.
Helaas bleek al snel dat de auto lekkages had, dit bleek door de keerringen in de versnellingsbak te komen. Waarschijnlijk gebeurt bij de dealer bij de grote beurt waar hij eerder een tijdje te koop stond.
Wat niet naar boven kwam bij de proefrit, maar onder garantie netjes opgelost is door Autobedrijf van Maanen.
En dan komt het autorijden.....
Ik merkte dat ik geen fan was van de goedkope autobanden die erop lagen. Ondanks een goed profiel deze verruilt door all season banden van de Uniroyal en ik ben tevreden.
De auto voelt degelijk aan,ook met langere ritten en met veel bagage en of vijf mensen erin.
Je merkt dat de driecilinder op hoge snelheid wel flink moet werken.
Maar, met 71pk en een pakweg 850 kilo inclusief mijn 97 kilo komt hij rap vooruit.
De auto is ruim, voorzien van een ingebouwde radio van Clarion die een redelijk geluid heeft. Wel kon ik via marktplaats twee Pioneer luidsprekers voor een pakweg 15euro kopen die ongebruikt in de doos zaten.
Even een uurtje knutselen en de achterportieren geven een mooie aanvulling op het geheel.
Nog een leuk detail is dat alle ramen standaard electrisch zijn.... en de auto standaard vijf deuren heeft.
Voor mij de reden ervoor te gaan.
En dan de nadelen of eerder nadeel....
De ruiten beslaan erg snel aan de binnenkant....
Is een algemeen Sirion 2 kwaaltje. En de oplossing is bij de Action te koop in Anti Fog spray....
Een keer per zoveel weken op de ruiten aanbrengen en we zijn er vanaf.
Voor de rest een compromisloze auto, die groots aanvoelt maar compact is.
En waar ik hoop nog veel plezier van te hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.