Daihatsu Applause 16 Tokyo (1997) #2

autoreview

Daihatsu Applause 16 Tokyo (1997)

Signalement

UitvoeringApplause 16 Tokyo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst170.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebakje, maar wel met een glimlach

  • 125.000 km

De Applause. Gekocht omdat ik, na een ongelukje met een vorige auto, een auto voor weinig wilde hebben waarmee ik toch nog wel lol had.

De auto goed bekeken bij aankoop; er was niet veel op aan te merken, ook onder de auto geen roest of gekke dingen. Wel ontbrak de einddemper en was er een rechte pijp aangelast. Ach, een beetje geluid kan geen kwaad, al is het op langere ritten wel vermoeiend. De koppeling leek op, maar dit blijkt mee te vallen aangezien ik er nog steeds mee rijd. Heb nog geen behoefte gevoeld om de kabel af te stellen.

Hoe het rijdt? Tja, als een gebakje. De wegligging is matig, de remmen kunnen niet veel hebben (een halve ronde Nordschleife) de vering is zacht. De motor voldoet prima.

Ik heb een ander luchtfilter geplaatst waardoor het inlaatgeluid best lekker is, luid ook. Gelukkig alleen bij hoge belasting. Het is daardoor wel verleidelijk om even terug te schakelen of door te trekken op de oprit.....wat rapper gaat dan je van een dergelijke auto zou verwachten.

Koud starten is geen probleem, maar er lijkt een injector te haperen bij het nemen van bochten als de motor nog koud is. Vreemd, maar ik maak me er niet zo druk om; na 2 minuten rijden is het euvel weg.

Comfort? Mwah, geluid is er genoeg en het dakraam begint te suizen boven 130km/u. Er is geen cruisecontrol en de rechtuitstabiliteit is matig. De luidsprekers in de auto komen tekort, zodoende heb ik er 2 op de hoedenplank bijgeplaatst, en een subwoofertje onder de bijrijdersstoel. Niks heftigs, maar maakt het wel prettiger luisteren op de snelweg.

Gelukkig rijd ik voornamelijk korte stukken en maakt de waardeloze wegligging en tractie dat je al gauw op de grens zit, wat het best een grappig autootje maakt.

Problemen?
De voorramen zijn traag en reageren soms niet op de knop. De radio krijgt niet altijd spanning als ik het contact omzet.
De handrem doet geen reet (was nog een APK-dingetje)
De laagste stand v/d ventilator doet 't niet

Allemaal niks heftigs, boeit me ook niet echt dus niet de neiging er wat aan te doen.

Onderhoud in de anderhalf jaar dat ik hem heb:
- Homokineet kapot want de beunhaas v/d Kwikfit had de hoes niet goed vastgemaakt, nieuwe aandrijfas v/d sloop gehaald en geinstalleerd
- Veerpoot LV vervangen voor een andere i.v.m. gebroken veer.
- Olie / filter ververst
- Luchtfilter vervangen
- 2 reactiestangen achter vervangen (APK)
- Remblokken rondom, gegroefde schijven voor

Al met al prima dingetje. Gaat er binnenkort uit omdat ik iets meer comfort wil, maar ik heb er best plezier van gehad.

Wederom Applause

  • 130.000 km

11 maart 2018 afscheid genomen van de Applause. Daarna mijn nieuwe dagelijkse auto tot project gebombardeerd, en daar druk mee.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan; begin 2020 ben ik weer een Applause gaan zoeken omdat het gewoon een grappig ding is.

9 maart 2021, op de kop af 3 jaar later, weer bezitter van een Applause geworden.
Deze komt op hardere vering/demping (hopelijk wordt het iets minder een boot) er komen semislicks onder, misschien kuipstoeltjes en en dit wordt een mega-budget-trackday auto.

Niet omdat 'ie zo snel is, ook niet omdat 'ie mooi is. Wel omdat ik er een glimlach van krijg.

Goeie koop, geen duurkoop

  • 138.000 km

Updateje!

Chronologisch:
Nieuwe remblokken, andere wielen met semislicks gekocht, wielkasten uitgerold, verlagingsveren en nieuwe dempers. Het Applausje rijdt stukken beter, vooral de semi's met stijvere wangen hebben een enorm verschil gemaakt. De kuipstoelen en een ander stuurtje staan nog op het lijstje, maar het juiste (goedkope) aanbod heb ik nog niet gezien. Toegegeven, ik zoek ook niet actief.

Afgelopen jaar een keer of 5 naar de Nurburgring geweest, allemaal goed gegaan. Per keer maar 1, max 2 rondjes want de remmen kunnen het allemaal niet aan, maar dat houdt me met beide benen aan de grond. Het is geen sportauto en het is geen wedstrijd. Even kalm aan, en weer door!

Glansrijk (geen punten) door de APK afgelopen zomer.

Mijn dagelijkse auto heeft motorproblemen gekregen, en daarvan gaat de motor gereviseerd worden. Ik rijd inmiddels een paar maandjes met de Applause als dagelijks vervoer en dat gaat ook eigenlijk prima.
De semi's hebben enige warmte nodig om echt grip te geven dus voor dagelijks verkeer hebben die niet echt meerwaarde, maar ze voldoen; ook in de regen.

Kosten zijn wederom bijzonder laag; aanschaf was 550. Tel daar het onderhoud, verlaging en wielen+banden bij op en de teller staat op nog geen 1200 euro. Er is (nog) niks kapot gegaan.

Morgen vrij rijden op Zandvoort; ongegeneerd trappen en hij zal alle mishandeling wel weer zonder klagen incasseren; dat is toch een Applaus waard.

Still going strong

  • 170.000 km

Hoe dan? Ik weet het ook niet. Afgelopen jaar weer geen punten op de APK. Ja, een bandje met te weinig profiel maar daar heb ik even het reservewiel op gezet voor de keuring. Na de APK was het toch weer tijd voor semi's, dus die bandjes maakten me niet zo uit.
De semi's gaan eigenlijk year-round wel prima, ook nu in deze regenachtige periode.
Gezien mijn normale auto bijna, maar nog niet helemaal klaar is rijd ik alweer een heel jaar dagelijks met de Applause. Afgelopen jaar de startmotor vervangen, iets te vaak lollig gedaan en in de 1 op de startmotor weggereden. Dat vinden ze blijkbaar niet zo leuk, maar voor 30 euro is het probleem opgelost. Ook heb ik sinds vorig jaar wat last van vocht in deze natte maanden, en dat wordt nu wat teveel. Ik denk dat ik wel even op zoek ga naar de oorzaak want het is nu zoveel dat er schimmel in mijn interieur komt en dat mot 'k nie.

De Applause is afgelopen jaar weinig op de Nurburgring geweest (maar wederom gefilmd :) https://youtu.be/cZ83gZGzHik?si=74xgYrg0scUIavl3&t=407), daar komt dit jaar verandering in. Ik wil wel wat meer rondjes draaien in '24. Als mijn andere auto klaar is denk ik dat ik het interieur er uit ga trekken en wat kleine modificaties bedenk om de Applause wat sportiever te maken. Zolang hij het nog doet blijf ik er lol mee trappen - en ik vind het wel leuk dat hij opvalt op de ring tussen al het dure en snelle spul.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.