Dacia Sandero 1.2 16V Ambiance (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sandero 1.2 16V Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 47.100 km |
Dacia Sandero 1.2 16V
- 9.580 km
In januari 2010 in mijn rode Dacia Sandero 1.2 16v ambiance met airco en elec pakket afgeleverd. Inmiddels ruim 9000 KM afgelegd, een aardig moment om mijn eerste ervaringen te delen. De eerste 5500 KM heb ik voornamelijk gebruikt voor ritjes binnen de stad. De andere 4000 KM op reis naar en door Polen.
De Sandero is een fijne ruime auto voor een hele schappelijke prijs. In het begin moest ik wat wennen aan het aangrijpen van de koppeling bij het wegrijden. Inmiddels heb ik dat volledig onder de knie. De motor is wat tam maar begint nu los te komen, het zal nooit een echt vlotte auto worden. Je moet de Sandero flink op toeren jagen, zeker bij het inhalen. Het verbuik valt mij wat tegen volgens mij kan je net zo goed een 1.6 rijden, doordat je bij de 1.2 16v meer toeren moet maken is het verschil in verbruik in praktijk veel minder dan in de theorie. Hier heb ik wel een beetje spijt van. De auto rijdt in en rondom de stad zo'n 1.14. Op de Duitse autobahn stijgt het verbruik zelfs naar 1.12. Er zaten wel een paar stukken tussen dat ik op maximale snelheid reed maar vind ik toch aan de hoge kant. De motor loopt overigens bij een snelheid van 140km veel beter dan tussen de 100 en 120 km. Bij deze snelheid heeft de motor een soort extra toon. Mijn Sandero is wel voorzien van de geluidsisolatie voor een diesel. Is een aanrader, zelfs bij 165km (wat echt de max is, maar vaak wil de Sandero niet harder dan 155km) valt het motorgeluid dan erg mee. De versnellingsbak is geweldig en schakeld erg soepel en direct.
Verder is de auto erg confortabel en heeft geen enkel moeite met drempels, kuilen en hobbels. Het weggedrag vind ik ook prettig, je kan in een flink tempo door de haarspeld bochten. Onderweg naar Polen heb ik een hele dag in de Sandero gereden en dat viel mij erg mee. Je zit er goed en de auto doet wat comfort betreft niet veel onder voor grotere autos waar ik eerder mee op vakantie ging zoals een Citroen Xantia en een Skoda Octavia. De zit is zowel voor als achterin ruim. Verder heeft mijn Sandero een airco waar ik ook erg content mee bent. Het apparaat koelt snel en goed.
Het grootste nadeel is het zeer gevoelige plaatwerk. Als je er al alleen naar kijkt heb je al weer een putje in de deur. Heb in een half jaar tijd al vier parkeerdeukjes opgelopen. De deur is zo ontworpen dat die ook nog eens precies op een vouw zitten waardoor het laten verwijderen een stuk moeilijker wordt zo niet onmogelijk. Wat de grote zwarte stootbalk aan de onderkant van de deur voor functie heeft is mij derhalve totaal onduidelijk. Een ding is zeker hij zal geen enkel deukje voorkomen. Verder is mijn auto in de basiskleur rood, een erg gevoelige lak en ook niet helemal strak. Ik onderhoud de auto met Mequiars en dat helpt wel iets. Maar achteraf had ik liever een metalliclak gehad.
Wat ook vrij kwetsbaar is, is de bekleding. Dit is erg dun en geeft niet het vertrouwen lang mooi te blijven. Er steken op de achterbank nu allemaal al rare draadjes uit, terwijl er bijna nooit iemand op zit. Verder is het kunststof op de deuren e.d. erg hard en gevoelig voor beschadigingen.
Tot nu toe ben ik wel erg content met mijn Sandero en ik ben er nog steeds van overtuigd dat er in deze prijsklasse geen beter deal mogelijk is. Ik zal de auto dan ook zeker aanraden. Alleen neem wel een metaliclak, of je moet graag willen poetsen. Ook moet je jezelf niet rijk rekenen met de 1.2 16v motor. Het verbruik valt wat tegen. Een jaar geleden reed ik met een Logan 1.6 (huurauto) en haalde daarmee ongeveer het zelfde verbruik
Hier een kort filmpje gemaakt vanuit de Sandero in de Tatra http://www.youtube.com/watch?v=Yw07nlKSmzU
Update
- 21.500 km
In middels weer zo'n twaalfduizend kilometer erbij gereden na mijn eerste review. Auto bevalt nog steeds goed.
Het verbruik is wat verbeterd nu gemiddeld 1.14 met wel redelijk gebruik in stedelijkgebied, ben redelijk tevreden mee.
Alle verhalen van verbruik rond 1.17 - 1.16 klinken aardig maar zijn echt niet haalbaar met veel stadverkeer.
Heb de achterramen laten tinten met folie, ziet er netjes uit naar mijn mening.
Nadeel blijft de enorme gevoeligheid voor parkeerdeuken, ben gestopt ze te tellen. Hoe ik ook mijn best doe om de auto in een breed van te zetten, een zachte aanraking van een andere portier is voldoende voor weer een put in de deur. Dit is een duidelijk nadeel t.o.v. andere auto's. Door in mijn ogen een ontwerp fout, namelijk een vouw precies op de hoogte waar andere mensen hun portier tegen je auto aan gooien.
De basislak is ook niet al te best, maar hou ik mooi met Mequiers producten.
Verder prima auto, rijdt erg lekker.
Update
- 31.500 km
Weer tienduizend kilometer gereden met de Sandero. Inmiddels de 30.000 km beurt gehad. Hierbij is onder garantie de condensator van de airco vervangen, deze was geheel verpulverd.
Bekleding van stoelen is niet van zo'n goede kwaliteit. Komen snel vlekken op en komt wat ruimte in de stof.
Het verbruik is een stuk verbeterd na 20.000 km in de zomer zelfs 1 op 17 gehaald. Gemiddeld verbruik is tussen 1 op 14 en 1 op 15. Als je heel snel opschakeld, lang uitrolt en niet plak gas geeft kan je 1 op 17 halen.
Overweeg nog om de auto te chiptunen. Yamashi heeft nu een eenvoudig kastje daarvoor zodat de auto wat meer koppel krijgt en iets meer PK. Van 75pk naar 86pk kan hier echter nog weinig ervaringen over terug lezen.
Afscheid van de Sandero
- 47.100 km
Begin dit jaar de Dacia Sandero ingeruild. De auto is me zeer goed bevallen, en heb weinig op en aanmerkingen. Heb nooit echt problemen gehad met de Dacia. Enige wat mij stoorde was dat het plaatwerk wel heel erg gevoelig was voor putjes. Waardoor het plaatwerk snel veranderd in een soort van golfbal.
Inmiddels een Punto aangeschaft, wilde eigenlijk de nieuwe Sandero kopen, maar de Dacia dealers werkte daar niet erg aan mee door een zeer lage inruilprijs te geven voor mijn huidige Sandero. Daarom ben ik overgestapt naar Fiat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.