Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID VZ America's CUP (2025)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Terramar 1.5 e-HYBRID VZ America's CUP |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 7.500 km |
Met de Spaanse slag
- 7.500 km
Het was tijd voor elektrisch of plug-in hybrid. Elektrisch wordt steeds beter qua bereik, maar is omdat ik niet thuis kan laden nog niet echt handig, daarnaast gaan de ontwikkelingen op dit gebied zo snel, dat je waarschijnlijk over een jaar met "oude" techniek rijdt. Voor mij was een plug-in hybrid de meest praktische keuze. Ik kan op mijn werk laden en op de langere stukken heb ik dan nog benzine.
De keuze is reuze op het gebied van plug-inns maar de keuze viel al snel op de 1.5 hybrid uit de VW stal op het MQB platform. Dat is gewoon een fijne combinatie van onderstel en aandrijving. Als je wat hoger wilt zitten en voor deze aandrijving gaat heb je natuurlijk nog heel wat te kiezen. Een VW Tiguan, Tyron, Audi Q3, Skoda Kodiac en dan deze Terremar.
De Q3 is mooi, maar de meerprijs ten opzichte van zijn broeders en zussen is het in mijn ogen niet waard. Als je hem op het zelfde niveau uitrust als deze Terremar zit er bijna 18K tussen. De techniek en alle onderliggende systemen zijn identiek en dan is die meerprijs in mijn ogen niet te rechtvaardigen.
De beide VW's zijn ook mooi, maar ook wel heel erg saai en ook daar een forse meerprijs.
Ik was erg enthousiast over de Kodiac. In de juiste kleur met de juiste wielen een fraaie verschijning. Daarnaast super ruim, netjes afgewerkt qua materiaal en een paar prima stoelen. Het grootste minpunt was voor mij dat de Kodiac alleen geleverd wordt met de 204pk variant en niet met de 272pk versie.
204pk vond ik gewoon te weinig voor deze grote auto. Daar zou ik me op termijn toch echt aan gaan storen. Dus toen toch eens gekeken bij de Terremar omdat deze wel de 272Pk variant levert. Was ik meteen verkocht. Nee zeker niet, maar als je alle plussen en minnen tegen elkaar wegstreept is het wel gewoon een hele goede keuze. Daarnaast is hij in deze Americas Cup uitvoering ook wel bijzonder. Er zijn er maar iets meer dan 1300 van gemaakt en de mat blauw/groen kleur met zwarte accenten is in mijn ogen gewoon fraai.
Onderstel en aandrijving.
Zoals gezegd heb ik de 272Pk variant en op deze Terremar dan ook met het adaptieve onderstel. Ik kan niet anders zeggen, dit is een bijzonder fijne combinatie. Je kunt het onderstel van soepel tot snaar strak instellen en je kunt dus altijd voor jezelf een goede afstelling vinden. Daarnaast is het onderstel zonder enige rammel en geeft je voldoende vertrouwen om ook wat sneller dan normaal een bochtje te nemen. De 1.5 viercilinder met elektromotor is ook fijn te noemen. De overschakeling van elektra naar benzine gaat 9 van de 10 keer zonder enige vorm van twijfel en de motor zelf is ook super stil. Je moet vaak kijken op de toerenteller of de motor loopt of niet. De DSG is ook fijn. hij schakelt snel en soepel. De elektromotor zit gekoppeld aan de DSG bak, dus ook als je elektrisch rijdt, ga je door een aantal versnellingen heen. Je merkt daar verder niets van. Als je een keertje wilt opschieten is dat ook goed te doen. de combinatie weet de 272Pk goed te mobiliseren door een combinatie van beide aandrijvingen te gebruiken. Je voelt zeker dat de elektromotor voor die extra oemph zorgt als je gas geeft. De grootse beperking zit hier in voorwielaandrijving. Die kan niet altijd even goed overweg met de PK's. 4x4 zou nog mooier zijn.
Cupra staat voor CUp RAcing, maar dat heeft met een Terremar natuurlijk niets te maken. Hij ziet er sportief uit, maar het zijn meer de woorden dan daden. Voor snelle bochtencombinaties, of is even snel een bocht uitknallen moet je geen SUV hebben met een gewicht van bijna 2ton en enkel voorwielaandrijving. Hou het erop, dat je sneakers draagt en kunt rennen, maar je nooit een Usain Bolt zal zijn.
Verbruik.
De beloofde cijfers uit de folder zijn natuurlijk nooit haalbaar, maar ik haal een gemiddelde van 1:33 op benzine en 13.3 Kw per 100 KM. Dat zijn in mijn ogen zeer nette waardes in dagelijks gebruik waar zowel korte als lange ritten in zitten. De DSG heeft 6 verzetten en dat hadden er in mijn ogen best 7 mogen zijn. Daar had hij nog zuiniger van geworden.
Maar ik ben van dit verbruik best onder de indruk in positieve zin.
Interieur.
Het interieur is in mijn ogen fraai. De lay-out is mooi en door het gebruik van verschillende materialen en textuur is het verre van saai. Tuurlijk heb je op de lagere delen kneiterhard plastic, maar dat is niet anders dan in de VW, Skoda of Audi. Maar alles wat je dagelijks aanraakt voelt fijn aan, zit solide in elkaar en geeft je het idee dat het jaren mee kan. De stoelen zien er fraai uit en zitten ook lekker. De zijdelingse stoel is voldoende maar had wat mij betreft wel meer gemogen. De stoelbekleding is van een vegetarische koe. Het ziet er echter fraai uit en het voelt ook soepel en zacht als echt leer. Niets mis mee. De achterbank is in delen neer te klappen en over de lengte naar voor en achter te schuiven, daarnaast kun je de rugleuning ook verstellen. Variatie genoeg dus. Dan de audio, er zit een Senheisser systeem in. Het is zeker beter dan de standaard set, maar tis ook niet wereldschokkend. Ik heb wel eens beter gehad. In zijn geheel is het een prima interieur wat nergens steken laat vallen. Zeker niet als je de totaalprijs van de auto in gedachten neemt.
Is er dan niks te klagen?
Jazeker wel, tis niet voor niets dat de kop "met de Spaanse slag" heet. Er zijn wel een paar ergerlijke dingen die waarschijnlijk ook in een VW, Skoda of Audi voorbij komen. De grootste ergernis is wel dat de er op willekeurige momenten er "nieuwe instellingen voor het gebruikersaccount beschikbaar zijn". Soms wel meerdere keren per dag en dan weer weken niet. je krijgt de melding op het scherm in de auto en kun je niet negeren. Dus dan maar weer OK drukken en dan gebeurd er eigenlijk niets. Behalve dat dan bepaalde instelling van de interieur en buitenverlichting zijn aangepast naar een standaard setting en dat lane assist weer is aangezet. Ongelooflijk irritant. Want die moet je daarna zelf weer aanpassen naar je eigen settings.
Daarnaast zijn de parkeersensoren van het type ADHD. Bij het minste of geringste gaan ze al piepen en schreeuwen, terwijl er dan nog ruimte genoeg is als je in de spiegels kijkt. het automatisch ingrijpen van de remfunctie bij het parkeren heb ik daarom ook uitgezet. Want je schrikt je iedere keer wezenloos als die rem ingrijpt terwijl je zelf ziet dat er niets aan de hand is. Als laatste dan nog het automatisch open en sluiten van de auto. Het zou zo moeten zijn dat als je aan komt lopen de auto ontgrendeld en als je wegloopt hij op slot gaat. Ook dat is niet 100% betrouwbaar. Komt best vaak voor en dan met name als je wegloopt bij de auto dat hij niet op slot gaat.
En nu?
Op de paar ergernissen na, kan ik niet anders zeggen, dan dat de auto prima bevalt. Ik vind hem mooi, hij rijdt echt heerlijk, hij is zuinig en super compleet. Zou ik nog een keer een Cupra kopen, zou zo maar kunnen. De formentor is namelijk ook fraai.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Dubbeltest met de dikste plug-in hybrides van Cupra en Renault: Terramar vs. Rafale

Volgens Cupra is een derde klimaatzone essentieel - Back to Basics

Test: Cupra Terramar - Cupra zoekt het hogerop

Deze gebruikte SUV's hebben hoge instap en zescilinder



