Cupra Born 58kWh Business Plus (2022) #2

autoreview

Cupra Born 58kWh Business Plus (2022)

Signalement

UitvoeringBorn 58kWh Business Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst43.000 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De balans na 7 maanden

  • 14.000 km

Eind juni 2022 heb ik mijn Cupra Born Business Plus (150 kW, 58 kWh) in Aurora Blue in ontvangst genomen. Zeven maanden en 14.000 km verder is het tijd om de balans op te maken: wat bevalt goed, wat blijft een ergernis en zou ik opnieuw voor deze auto kiezen?

DE KEUZE VOOR DE BORN
Na via mijn werkgever drie eerdere auto’s gereden te hebben die door de werkgever waren gekozen – prima om van A naar B te komen, maar erg basic modellen die je niet voor het leuke rijdt – besloot ik deze keer gebruik te maken van de optie om tegen een meerprijs zelf een auto uit te kiezen. Hierbij had ik twee eisen: wat meer PK’s en niet meer handgeschakeld. Bij een vriend maakte ik kennis met de Volkswagen e-Golf en trok ik de conclusie dat een elektrische auto qua prestaties en comfort precies was wat ik zocht. Milieu- en fiscale redenen stonden wat minder op de voorgrond bij mijn keuze voor elektrisch, wel de “gadgetfactor” waar ik als IT’er niet ongevoelig voor ben.

Van de elektrische auto’s waar ik begin 2022 uit kon kiezen, vielen er veel af op het formaat: ik was niet op zoek naar een SUV of crossover (veel daarvan waren ook qua leasebedrag geen optie), maar een Peugeot e-208 bood dan weer te weinig ruimte voor passagiers op de achterbank. De Renault Zoe en Nissan Leaf waren duidelijk van een vorige generatie qua bereik en laadtechnologie. De Volkswagen ID.3 reed fijn tijdens de proefrit, maar ik kon niet wennen aan het uiterlijk en de afwerking aan binnenkant deed erg goedkoop aan. Gelukkig was daar de Cupra Born als technisch identiek broertje, maar met een sportievere uitstraling en hoogwaardiger interieur. De Megane E-Tech Electric was het meest serieuze alternatief, maar was op het moment dat ik de keuze moest maken nog niet proef te rijden.

Zo viel de keuze op de Cupra Born en kon ik hem 3,5 maand na bestelling (wat me erg meeviel op het hoogtepunt van het chiptekort) ophalen bij Pon in Leusden. Hier stond de auto niet zomaar onder een doek, maar werd een futuristische lichtshow gebruikt om hem te onthullen.

RIJGEDRAG
Na zeven maanden heeft de Born bevestigd precies de combinatie van prestaties en comfort te zijn waar ik naar op zoek was. Ik zou mezelf als een rustige rijder omschrijven, maar het is erg fijn dat de prestaties er zijn op de momenten dat je ze nodig hebt. En het is toch wel leuk om bij het stoplicht eerder weg te zijn dan menig snelle brandstofauto. Op alle andere momenten rijdt de Born extreem comfortabel: de wegligging is erg solide, hij is niet té hard geveerd voor een sportieve auto, de stoelen zitten prettig en je hoort ook bij hogere snelheid weinig wind- en bandengeluid. Tegelijkertijd voelt de aansturing (zowel stuur als pedalen) directer dan bij sommige andere elektrische auto’s die ik proefreed, waar je het gevoel had als een UFO over het wegdek te zweven.

Veel professionele reviewers vallen over het feit dat – in tegenstelling tot veel andere elektrische auto’s – de mate van regeneratie niet trapsgewijs in te stellen is. De enige opties bij de Born zijn “uit” als de versnellingshendel op D staat en “maximaal” in de B-stand. Neem echter twee weken de tijd om aan de B-stand te wennen (de “muscle memory” van jarenlang in één keer je gaspedaal loslaten duurt even om af te leren) en je mist de tussenopties qua regeneratie eigenlijk niet. Doordat je het rempedaal alleen nog gebruikt als je helemaal tot stilstand moet komen, voelt optrekken en afremmen veel vloeiender.

Net als alle elektrische auto’s laat de Born bij lagere snelheid een kunstmatig geluid horen, maar dit is een prettige zoem waarvan je zou kunnen geloven dat een auto echt dit geluid maakt. Dit geeft mij toch een wat degelijker gevoel dan auto’s als de Renault Zoe en in mindere mate de Hyundai Kona en Kia Niro, waarbij je heel duidelijk hoort dat het een speaker is die sci-fi-geluiden produceert.

BEDIENING EN INFOTAINMENT
Je kunt geen reviewvideo van de Cupra Born kijken of er wordt geklaagd over de capacitieve knoppen op het stuur waar je tijdens het rijden constant onbedoeld op zou drukken. Sinds deze eerste modellen heeft Cupra de gevoeligheid echter aangepast, waardoor een lichte aanraking niks doet en je echt wat druk moet geven. Het is mij dan ook in zeven maanden nog nooit gebeurd dat ik onbedoeld een knop indrukte, ook omdat je handen er niet op zitten als je het stuur normaal vasthoudt. Mijn enige bezwaar is dat het scrollbalkje voor het audiovolume erg ijverig reageert en het lastig is om het volume één tikje harder of zachter te zetten.

In het middenpaneel vinden we alleen een touchscreen en geen fysieke knoppen, het volgende bezwaar van menig reviewer. Ook dit went snel. De klimaatregeling is altijd met één klik bereikbaar en werkt intuïtief. Hetzelfde geldt voor het bedienen van de radio en andere veelgebruikte functies. Al met al ervaar ik de keuze voor touch dus niet als nadeel van de auto. Een ontwerpfout is wel dat de sliders onder het scherm voor temperatuur en volume niet verlicht zijn, waardoor je in het donker niet ziet waar je op klikt.

Waar ik het infotainmentsysteem in de basis intuïtief en goed gestructureerd vind, zit hier voor mij wel het grootste minpunt van de auto: de software voelt op allerlei punten niet helemaal af.
- De reactiesnelheid is erg wisselend. Zeker als de auto net gestart is, reageren de knoppen pas na een volle seconde.
- De menubalk is altijd in beeld, maar in sommige schermen niet klikbaar. Dit is in het begin erg verwarrend, tot je door hebt dat je bepaalde schermen eerst moet sluiten.
- Instellingen voor klimaat, assistentiesystemen, interieurverlichting etc. worden in een online gebruikersaccount opgeslagen. De verbinding hiermee is niet erg stabiel, waardoor je instellingen die je aanpast vaak de volgende rit weer kwijt bent.
- Met enige regelmaat kleine infotainmentstoringen (foutmeldingen, geen geluid, geen beeld, veel te harde meldingsgeluiden of piepjes van de parkeersensoren) die weer weg zijn als je de auto verlaat en opnieuw instapt.
Daarbij moet opgemerkt worden dat mijn Born al met de verbeterde softwareversie 3 geleverd is. Ik ben lid van een aantal gebruikersforums en Facebook-groepen, waarin de eigenaren van de eerste Borns aangeven nog op versie 2 te zitten en veel grotere problemen te ervaren.

Met de My Cupra-app kan je op afstand de laadinstellingen aanpassen en de auto voorverwarmen of -koelen. In het begin was de app extreem traag, dat is sindsdien met updates verbeterd. Het is nog steeds geen snelheidswonder, maar hij doet wat hij moet doen. Als de auto niet aan de laadpaal staat, is hij soms wel in diepe slaap en duurt het tot maximaal tien minuten voordat een commando als voorverwarmen daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Een minpunt van de app is dat je niet eenmalig kunt aangeven dat de auto op een bepaald tijdstip volgeladen moet zijn. Je kunt in de auto vaste laadroutines aanmaken die gekoppeld zijn aan één parkeerlocatie. In de app kun je vervolgens alleen kiezen tussen direct laden en een in de auto aangemaakte routine, mits je auto op die locatie geparkeerd staat. Ik mis hier een tussenvorm om op andere momenten en parkeerplekken ad hoc een vertrektijd in te stellen.

ASSISTENTIESYSTEMEN
De Born heeft een uitgebreid scala assistentiesystemen: adaptive cruise control, lane assist, front assist (waarschuwen en indien nodig ingrijpen voor remmende voorliggers, kruisende fietsers en voetgangers) en park assist (volledig automatisch inparkeren). De ACC kan optioneel automatisch reageren op snelheidsborden en afremmen voor bochten en rotondes. Deze zelfde herkenning van snelheidsborden en bochten is ook beschikbaar als hulpsysteem als je ACC uit hebt staan en in de D-stand rijdt. De mate van regeneratie wordt dan dynamisch aangepast aan de wegsituatie: meer regeneratie als je een lagere snelheidslimiet passeert, dicht op een andere auto komt of een bocht nadert. Tot slot is in duurdere uitvoeringen van de Born travel assist beschikbaar, waarbij ACC en lane assist gecombineerd worden om niet alleen de snelheid, maar ook het sturen over te nemen. Mijn uitvoering heeft dit niet en grijpt enkel in als je je rijstrook dreigt te verlaten.

In de praktijk is mijn ervaring dat de hulpsystemen op zich goed in elkaar zitten, in de zin dat ze zelden inschattingsfouten maken en je dus durft om erop te vertrouwen. Er is echter één grote maar: veel systemen zijn (mogelijk door wettelijke eisen) veel voorzichtiger afgesteld dan je zelf ooit zou rijden. Een aantal voorbeelden:
- De ACC is zeer strikt in het houden van twee seconden afstand. In de spits op de snelweg is het gat tot je voorganger daardoor al gauw twee keer zo groot als de gemiddelde bestuurder aanhoudt, waardoor er continu mensen tussen kruipen. Elke keer als dat gebeurt, probeert de auto de afstand zo snel mogelijk te herstellen. Die is weliswaar in te stellen, maar waar andere auto’s een “standje bumperkleven” hebben, zijn bij de Born de veilige twee seconden het minimum en kun je hem alleen verder verhogen.
- Het automatisch afremmen voor rotondes en bochten brengt de snelheid veel te ver terug, zoals je dat hooguit tijdens je eerste rijlessen deed. Dit gebeurt zowel als je ACC aan hebt, als bij zelf rijden met dynamische generatie ingeschakeld.
- Het automatisch afremmen voor snelheidslimieten is zo afgesteld dat hij al de nieuwe snelheid rijdt op het moment dat je het bord passeert. Soms remt de auto daardoor al voordat je zelf het snelheidsbord gezien hebt, bij grotere snelheidsverschillen ook vrij hard. Dat zorgt ook bij achterliggers voor irritatie.
- Front assist grijpt niet vaak actief in, maar piept wel snel als je wat harder op een stilstaande auto afkomt bij het stoplicht of een zwabberende fietser kort het pad van de auto kruist. Meestal irritant omdat je het zelf allang gezien hebt, maar ook wel geruststellend dat de auto altijd meekijkt voor die ene keer dat je wel iets over het hoofd ziet.

De ACC gebruik ik vanwege bovenstaande beperkingen minder dan de gewone cruise control in mijn vorige auto, namelijk alleen in situaties waarbij de afstelling niet storend is. Automatisch afremmen voor bochten en snelheidslimieten heb ik vrij snel uitgeschakeld, net als de dynamische regeneratie.

In tegenstelling tot de andere hulpsystemen vind ik lane assist wel veel prettiger afgesteld dan in sommige andere auto’s. De auto geeft je een subtiel duwtje als je echt van je rijstrook afdwaalt, maar het systeem is niet storend aanwezig met continue stuuringrepen. Alleen met de belijning op Nederlandse 60-wegen heeft het wat moeite. Lane assist wordt (wettelijk verplicht) elke keer weer ingeschakeld als je de auto start en laat ik dan ook over het algemeen aan staan.

Tot slot is ook het automatisch inparkeren een functie waar ik met enige regelmaat gebruik van maak. Voor gewone parkeervakken voegt het niet veel toe omdat het erg langzaam gaat, maar bij fileparkeren is het vaak wel sneller. Omdat de auto de benodigde stuurbewegingen exact berekent, staat hij meestal in één keer goed, terwijl je zelf misschien een paar keer zou moeten steken. Het enige minpunt is dat de auto soms nogal hard remt als een obstakel opeens in beeld van de sensoren komt.

Onder dit hoofdstuk noem ik ook nog even de achteruitrijcamera. Deze geeft een heel scherp beeld, ook in het donker, maar heeft als groot nadeel dat hij open en bloot boven de kentekenplaat zit in plaats van achter een klepje. Er is weliswaar een kleine sproeier die je samen met de achterruitsproeier bedient, maar in de seizoenen met veel opspattend vuil helpt dit onvoldoende. Een aantal dagen na het wassen van de auto zie je al niet meer genoeg om de camera nog te kunnen gebruiken bij het parkeren.

BEREIK EN LADEN
Ondanks dat ik geen eigen oprit heb en dus volledig ben aangewezen op openbare laadpalen, is het bereik van de Born voor mij tot nu toe in alle seizoenen ruim voldoende geweest voor de ritten die ik maak. Bij gemengd gebruik in de zomer haal ik 350 kilometer, wat daalt tot 250 kilometer voor een snelwegrit bij vorst. Cupra raadt aan de accu bij normaal gebruik niet boven de 80% te laden en de auto niet te parkeren met minder dan 20%. Behalve voor uitzonderlijk lange ritten, lukt het me zonder problemen om daar altijd tussen te blijven.

Naast de dagelijkse ritten zijn mijn vriendin en ik met de Born vanuit de Kop van Noord-Holland naar München (900 km), Antwerpen (210 km), Valkenburg (260 km) en Keulen (310 km) gereden. München in de zomer met drie keer onderweg snelladen, Keulen en Valkenburg in de winter met één keer. Antwerpen is de verste bestemming waar ik met mijn leaseauto voor mijn werk moet komen en dit lukte in de herfst zonder onderweg te laden, zelfs met 80% accu bij vertrek in plaats van 100.

Bij alle langere ritten maak ik gebruik van de app A Better Route Planner, die een preset heeft voor alle uitvoeringen van de Cupra Born en een vrij accurate voorspelling van het accuverloop levert, mits je even de moeite neemt de verwachte rijsnelheid en buitentemperatuur in te stellen.

Dat de buitentemperatuur een flinke factor is om rekening mee te houden, wordt bij mijn uitvoering van de Born versterkt door het feit dat hij geen warmtepomp heeft. In de eerste plaats is hierdoor het gebruik van de verwarming in de winter een grote aanslag op je bereik, maar het betekent ook dat de auto de accu niet kan voorverwarmen als je gaat snelladen. Waar je in de zomer met 25 minuten weer op weg bent, kost het je bij vorst eerder het dubbele. De eerste lange rit in de winter was dat een onaangename verrassing, nu hou ik er in de planning rekening mee en is het voor mij geen reden om de Born in de winter te laten staan.

Ook op de lange ritten vind ik de Born een ontzettend fijne reisauto vanwege het hoge comfort. Op de laadstops stel je je van tevoren in en zeker in een vakantiesetting zijn deze prima te combineren met even iets eten en drinken of een bezienswaardigheid onderweg bekijken.

ZOU IK DE BORN OPNIEUW KIEZEN?
Ja, van de elektrische auto’s waar ik in 2022 binnen mijn budget uit kon kiezen, ben ik nog steeds overtuigd dat de Born voor mij de beste keuze was. Van het uiterlijk word ik nog steeds blij als ik naar mijn auto loop en het comfort en de prestaties zijn precies wat ik zocht. De softwarestabiliteit is het voornaamste kritiekpunt, maar ik hoop dat Cupra hier de komende tijd verbeteringen in blijft doorvoeren middels over-the-air-updates.

Update na 25 maanden

  • 43.000 km

Inmiddels ben ik ruim twee jaar in het bezit van de Cupra Born en staat er ruim 43.000 km op te teller. Tijd voor een update!
Voor het overgrote deel is mijn mening over de Born nog hetzelfde als hierboven beschreven, ik ben nog steeds erg tevreden.

Na een jaar heb ik de eerste afspraak bij de dealer gemaakt in verband met een aantal terugroepacties. Eén daarvan was een controle van de accu op defecte cellen, waar mijn auto geen last van bleek te hebben. De andere was een grote update van de infotainmentsoftware, die niet over the air (OTA) mogelijk was.
Sindsdien heb ik veel minder last van kleine storinkjes in het systeem, alleen de reactiesnelheid de eerste minuten na het starten is nog steeds niet geweldig. Wel zijn er kleine zaken verbeterd zoals het toevoegen van het verbruik in het scherm achter het stuur en de laadsnelheid in kW in plaats van alleen in kilometers.

Tijdens dezelfde afspraak heeft de dealer ook het probleem opgelost dat instellingen in de auto niet bewaard bleven. Hiervoor bleek een firmware-update voor een stuurapparaat beschikbaar te zijn.
Tot slot moesten de logoprojectoren in de buitenspiegels vervangen worden, omdat de Cupra-logo's vervormd waren; een probleem waar veel autogenoten in de verschillende Facebook-groepen last van hadden.

De My Cupra app is sinds mijn eerste review ook verbeterd. Hij is minder traag en heeft alleen nog problemen de auto te bereiken als dat een logische reden heeft, bijv. als deze in een ondergrondse parkeergarage staat zonder bereik.

Het enige probleem met de auto waar ik sinds mijn vorige review tegenaan ben gelopen, is dat ik afgelopen winter de auto opende nadat die vier dagen in een parkeergarage had gestaan en het binnenin verdacht warm was. Het bleek dat om één of andere reden de verwarming niet was uitgegaan na het verlaten van de auto en deze vier dagen lang was doorgelopen, waarbij de accu was leeggelopen van 52 naar 23 procent. Dit was geen probleem waar de Cupra-hulplijn of de dealer eerder van gehoord hadden, wel een onaangename verrassing waarvan ik hoop dat het bij deze eenmalige glitch blijft.

Vorige maand was na twee jaar de eerste geplande onderhoudsbeurt nodig vanuit Cupra zelf. Hierbij zijn geen onverwachte zaken aan het licht gekomen, maar werd wel aangegeven dat mijn achterbanden op 2,4 mm profiel zaten en de winterbandenwissel in november niet meer gingen halen. Dat is natuurlijk erg snel voor het feit dat van de 43.000 km misschien 30.000 op de zomerbanden gereden zijn.

Op deze twee verrassingen na, ben ik nog steeds erg tevreden met de Born en verwacht ik mijn vierjarig leasecontract met veel plezier uit te rijden!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Cupra Born

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.