Cupra Born 58kWh Business Plus (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Born 58kWh Business Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Eerste 5 maanden
- 21.723 km
Aankoop 2 augustus, per 1 september in gebruik.
Inmiddels 5 maanden en ruim 21.000km verder. Bevalt zeer goed, nooit storingen behoudens een kapotte ruit door steenslag.
In de vrieskou stijgt het verbruik aanzienlijk waardoor er meer nagedacht moet worden over laden en bij laden.
Tot nu toe een gemiddeld verbruik van 16,9 kWh per 100 km.
1 nadeel aan de auto; geen trekhaak mogelijk.
Update
- 22.379 km
Als net nieuwe Autoweek review-er een 2e update, ook na een reactie ?
Welke ervaringen nog meer; allereerst was de aflevering in Leusden een spektakel, hippe dames legden de auto uit na een ware onthulling door een rook gordijn. De auto was ik erg snel aan gewend, alles voelt logisch aan kwa gebruik en infotainment. Wel is het anders dan een gebruikelijke auto met fysieke knoppen, maar went gewoon snel.
Thuis heb ik een 11 kw lader die ik toch niet heel vaak nodig ben. Ik laad 80% op het werk, 10% thuis, 8% publieke palen, 2% snel laden. Laadmogelijkheden genoeg door het hele land en snelladen doe ik enkel uit noodzaak, waarbij ik bijlaad om thuis of op de zaak te komen.
Met een zakelijke laadpas kan ik letterlijk overal binnen NL terecht en voor buitenland heb ik anwb, fastned en Shell passen, want laden over de grens is eigen kosten.
Tot nu toe 1x Duitsland gedaan en 1x geladen, ging ook best!
Snelladen zou met 120kW moeten kunnen, ik heb tot nu toe een paar keer in de zomer 105 kW gezien en in de winter zit dit vaak op 50 of 60 kW. Ik maak dan ook niet heel vaak gebruik van de snellader, maar toch. Overigens is het snelladen prima en heeft me nooit echt tijd gekost. Lees, plasje plegen, koffie, wat appjes beantwoorden en er is weer voldoende stroom.
Ik zal ca 60.000km per jaar gaan rijden, maar als de ervaringen zo blijven is het gewoon super fijn auto rijden wat een verbetering ten opzichte van een benzine of diesel auto!
Vakanties door Europa heb ik overigens een T4 california voor ? en dat is ook de wagen waar een kar achter kan?
Ik schreef het nadeel van de trekhaak; nog 1 nadeel; rijstrook assistentie werkt gewoon niet fijn, voor 60km wegen. Ik zet deze gewoon altijd uit.
Ook zitten er diverse rij modi op, ik gebruik altijd de ‘range’, Max snelheid 130, en alles is zuiniger afgesteld. Deze stand rijd veruit het meest comfortabel, reageert overal gewoon lekker relax op. Andere standen vind ik de auto te happig op het gas/stroom.
Wel persoonlijke voorkeur natuurlijk.
De vering is na ruim 20k km wat ingesleten en de auto is daardoor minder hard en stug. Fijne bijkomstigheid, want hard was hij toen hij nieuw was!
Op naar de 30.000km!
35.120 km
- 35.120 km
Hierbij weer een update. Ik kan het kort houden. Alles werkt en doet het nog steeds goed. Geen storingen. Winter verbruik ca 20kwh/100km, op winterbanden. Gaat nu het boven de 10 graden is weer naar 16 a 17 op de 100km.
De boordcomputer heb ik nooit gereset en geeft 17.7kwh per 100 km aan.
Range in winterse kou dus rond de 280km, voorjaar zal weer rond de 330km zitten, zomer hoop ik de 400 weer te zien?
Laden onderweg gaat prima gezien mijn zakelijke afspraken altijd tussendoor wel even bij te laden waardoor snelladen nog steeds best beperkt is en zoals eerder gezegd doe ik dat alleen om thuis te komen, de rest laad ik dan weer op 11kw.
Wintersport naar Oostenrijk maar met een auto van een collega gedaan. Reistijd volgens anwb routeplanner was 12+ uur, benzineauto lukte in 9,5 uur.
Verder nog steeds blij met de auto!
Halve ton
- 50.089 km
We zijn weer wat kilometers verder. Blijft goed gaan, geen mankementen, nog steeds nooit een garage gezien behoudens banden wissel en nieuwe voorruit. Op de sideskirts laat wat lak los door de hogedruk reiniger. Ga ik nog mee terug voor garantie.
Verbruik zit bij 20+ graden Celsius altijd onder de 14kwh per 100 km. Gemiddeld over de gehele 50.000 km 16.9kwh/100km. Netjes naar mijn idee. Range op het dashboard bij 100% geladen staat nu vaak weer op ergens tussen de 400-450km. Verbaas me altijd nog over dat giga verschil bij de winter. Toen was onder de 300km de standaard(260-300km).
Software blijft het goed genoeg doen. Soms is er wat gebeurd nodig, maar werken doet het.
Laden is en blijft binnen NL meer dan goed te doen. Publiek/snel/zakelijk/thuis alles werkt best!
Nu nog zorgen dat alle aanbieders ook met creditcard kunnen laten laden.
Toch blijf ik veel positieve reacties houden op de auto.
Op naar de ton!
Zit al naar een opvolger te kijken. C30? Megane? MG? Model3? ID3? 308?
1 jaar in gebruik
- 60.102 km
Inmiddels een jaar verder. Bevalt nog steeds goed, 0x garage bezoek. Bij 55.000km eerste setje achterbanden vervangen, ik rijd in de winter maanden op winterbanden.
Nadelen: rijden met open ramen is een no go. Dreunt verschrikkelijk door de auto boven de 50kmh. Zo erg dat ik bij een volgende auto hier zelfs op ga letten.
Software hapert soms, maar niet hinderlijk, ff opnieuw opstarten of resetten en klaar.
Verbruik over deze kms en 1 jaar verder: 16,3kWh/100km.
In de zomer altijd waarden boven de 400km range, mits je onder de 110 kms blijft (ik rijd doorgaans overdag dus haast nooit sneller dan 110 kmh)
Ik heb geen referentie materiaal, maar volgens mij is dit keurig.
Op naar de ton!
Mooie km stand
- 77.777 km
Weer wat kilometers verder, zonder gekke dingen. Winterbandjes er weer onder en door!
Inmiddels een trekhaak laten monteren voor de fietsdrager. Software ff van de regel, maar is weer opgelost.
Verbruik volgens de computer van de auto staat op 16,3kWH per 100 km
Het uit de spiegel schijnend Cupra logo is onder garantie vervangen. Die was geheel vervaagd tot vlek.
Verder bevalt de auto nog erg goed, op naar de ton!
Honderd-duuznd
- 100.000 km
Vandaag de ton aangetikt. Verbruik 16.6 kw/h per 100 km over deze afstand. Geen mankementen, geen slijtage zichtbaar aan gehele auto.
Op naar de 2 jaar bezit (1 september 2024)
2025 update
- 129.024 km
De Cupra doet het goed, geen bijzonderheden. Klein defect; parkeersensoren voorzijde vervangen. Gaven storing en deden het slecht. Nu weer perfect.
Verbruik bij overal netjes aan de snelheid houden + 5km/h erbij; 16.0 kWh op 100 km.
Gemiddeld reken ik op 300 km bereik in de winter en 400 km in de zomer. Goed te doen dus! Grootste nadeel vind ik dat de snellaad functie in de winter afneemt naar ca 60 a 70 kW. Juist wanneer je het nodig hebt (winter) daalt de waarde. Begrijpelijk, want kou doet het laten dalen, maar toch, dan kost het tijd.
Algemeen laad ik de auto altijd naar de 100%, en rij veel en vaak de batterij naar de 0% leeg. Is onderhand een soort vertrouwen geworden met de auto, en de wetenschap waar je kunt laden. Laadstress is dus niet aanwezig ☺️
Ook gebruik ik regelmatig de snellader, ik heb dan ook 1 op 150 meter van huis staan, wat in mijn geval elektrisch rijden wel heel makkelijk maakt, zeker in combi met laadpaal aan de garage en op alle werklocaties.
Ik ben wel erg benieuwd of er al degradatie waar te nemen is. Range bleef afgelopen zomer wel altijd nog 400+ km aangeven, dus op het display is geen degradatie te zien.
Kortom, nog steeds tevreden, op naar de 2 ton
1,5 TON
- 150.000 km
150.000 km aangetikt.
Zonder problemen, auto doet wat hij moet doen.
Range lijkt wel te verminderen bij volle batterij. Gemiddeld verbruik over 50.000km zit op 16.6/100..
Volle batterij heb ik na de ton niet meer over de 400km gezien. Zou graag een degradatie test doen, maar omdat de auto zakelijk is zie ik er voor nu geen waarde van in. Ik rijd er toch nog wel even mee door.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.