Cupra Born 58kWh 170kW Performance (2022)

autoreview

Cupra Born 58kWh 170kW Performance (2022)

Signalement

UitvoeringBorn 58kWh 170kW Performance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst35.900 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van stoelmassage tot softwarestoringen

  • 7.500 km

De Cupra Born. Ik heb deze auto nu al twee maanden en heb er op dit moment zo'n 7500 km mee gereden. Tijd om een review te schrijven! Ik ga de auto nog rijden tot ongeveer de zomer, want dan komt mijn bestelde Renault Megane E-tech binnen. Maar in de tussentijd heb ik het genoegen om rond te rijden in deze nieuwe Cupra Born Performance 58kWh!

Eerste indruk
Ik moet zeggen dat ik de Volkswagen ID.3, het broertje van de Cupra, niet bepaald mooi vind. Naar mijn mening ziet die auto er te saai uit. Maar de Cupra daarentegen ziet er sportief uit! De sportieve velgen staan hem goed en ook van binnen overtreft de Cupra mijn verwachtingen. De kuipstoelen zien er prachtig uit en het koperen thema is ook in het interieur doorgevoerd.

Interieur
De ruimte binnenin de Cupra is uitstekend. Ik ben bijna 2 meter lang, maar kan een prima zitpositie vinden in de Cupra. Verder wordt het interieur behoorlijk opgefleurd door de alcantara stof en de led-interieurverlichting. Achterin blijft er genoeg ruimte over om volwassenen mee te nemen. De achterbak is misschien wat klein, maar dat is voor mij geen enkel probleem.

Rijden
De Cupra is een heerlijke auto om in te rijden. Hij is minder stug geveerd dan de Tesla Model Y, waar ik ook regelmatig in rijd, en voelt vlot genoeg met zijn 6,6 seconden. Tot ongeveer 80 km/u voelt de auto snel aan, maar daarboven merk je er niet veel meer van. De rijhulpsystemen zijn tijdens de rit zowel een zegen als een ergernis. De adaptive cruise doet zijn werk goed wanneer ik de eerste 40 kilometer op een enkelbaans 80-weg rijd. Lane assist werkt echter minder fijn en geeft vaak waarschuwingen dat ik meer op het midden van de weg moet rijden, ondanks dat ik dan nog ongeveer 30cm van de streep zit. Het systeem geeft daarbij vaak een ruk aan het stuur en voor mijn gevoel staat het te voorzichtig afgesteld. Helaas is one-pedal-driving een groot gemis in de Cupra, terwijl dit perfect werkt in andere auto's zoals Tesla en de Nissan Leaf. Waarom VW dit niet toepast is mij een raadsel.

Verbruik
Het verbruik van de auto ligt aan de hoge kant. Het gemiddelde verbruik ligt nu op 21,8 kWh/100 km, wat mij op een volle accu ongeveer 260 km ver brengt. Ik rijd voornamelijk snelwegkilometers, 's ochtends met de meute mee en in de avond zo'n 120-130 km/u als het mogelijk is. Het bereik is voor mij voldoende gebleken en in de zomer wordt de actieradius natuurlijk groter. Wat VW wel goed doet, is dat het scherm de actieradius juist aangeeft en inschat. Wat het scherm aangeeft, kun je in de praktijk ook vanuit gaan.

Software, infotainment en ergernissen...
Als we het hebben over de software, dan schiet de Cupra wel tekort. Het infotainmentsysteem is nogal onlogisch ingedeeld en je moet even wennen aan de opzet. Maar wat echt niet went, is dat de stoel- en stuurverwarming diep in het systeem weggestopt zijn. Om erbij te komen via Android Auto, heb je minstens drie klikken nodig. Maar zelfs als je die drie klikken hebt gedaan, duurt het per klik nog eens zo'n drie seconden voordat het scherm geladen is. Voor iets simpels als het zachter zetten van de stoelverwarming ben je dus al snel tien seconden kwijt. Om dat te voorkomen, zou je spraakopdrachten kunnen gebruiken. Maar helaas, de auto lijkt nooit te doen wat je vraagt. En als je dan even niets vraagt, denkt de auto alsnog dat je een spraakopdracht wil geven en begint hij tegen je te kwekken. Iedere opdracht die hij wel of niet begrijpt, wordt bevestigd met een lange zin waar je echt geen behoefte aan hebt. Dit is iets waar ze bij VW een voorbeeld aan Tesla kunnen nemen, want daar worden opdrachten wél uitgevoerd zonder dat de auto z'n mond hoeft open te doen.

Daarnaast heb ik nog meer problemen met de software. Het systeem heeft namelijk regelmatig black-outs, waardoor de schermen ineens niets meer doen. Om dit op te lossen, moet je een reset uitvoeren, maar daarna krijg je de auto niet meer verbonden met je telefoon. En het gebeurt juist altijd als je een lange rit voor de boeg hebt van meer dan 200 km. Echt ontzettend vervelend. Ook de radio-ontvangst laat nogal eens te wensen over. Het DAB-signaal hapert soms, waardoor je om de vijf seconden dubbel geluid uit de speakers krijgt. Meestal herstelt dit zich pas als je de auto een tijdje hebt uitgezet.

Verder vind ik het storend dat ik in Android Auto niet kan zien naar welk radiostation ik luister of switch. Het harder en zachter zetten van het geluid via het stuur werkt niet erg fijn en het is bijna onmogelijk om het volume maar een klein beetje aan te passen.

Voorlopig eindoordeel
Al met al lijkt het erop dat de softwareproblemen deze auto de das om doen en dat is jammer, want het is verder een heerlijk rijdende auto. Ik bedoel, wie houdt er niet van een ontspannende stoelmassage tijdens het rijden? Maar helaas is het genieten van korte duur en heeft de auto meer glitches dan een oude Windows-computer. Ik heb het gevoel dat ik de juiste keuze heb gemaakt door te gaan voor de Renault Megane E-Tech. Ik hoop dat deze auto zijn verwachtingen kan waarmaken. We gaan het zien..

Inleveren / Eindoordeel

  • 35.900 km

Na 10 maanden en ongeveer 36.000km gereden te hebben in de Cupra Born heb ik de auto deze week mogen inruilen. Tijd om even kort de eindbalans op te maken.

Pluspunten:
- De stoelen met uitschuifbare zitting bieden een goede zitpositie.
- Genoeg ruimte op de achterbank voor 2 volwassenen. En ook daar een prima zitpositie.
- Comfortabel weggedrag. Het rijdt gewoon prima.
- Het interieur is een fijne en mooie plek om te zijn. Leuke koperen accenten, alcantara stoelen en armsteun, sportief stuur...

Minpunten:
- Infotainmentsysteem zeer matig. Traag, vastlopers, 'black-outs' en de menu's blijven onlogisch ingedeeld.
- Verbinding met telefoon werkt regelmatig niet (of pas heel laat), waardoor android auto ook niet werkt.
- Radioverbinding DAB blijft haperen/stotteren. Garage en software updates kunnen dit probleem niet verhelpen.
- Geen opbergruimte voor laadkabel. Deze ligt dus altijd in de weg in de achterbak.
- Actieradius is voor mij te beperkt. In de zomer kom ik 300km ver. In de winter houdt het bij 260km op. Mijn gemiddelde verbruik over de afgelopen 36 duizend kilometer ligt op 19.8 kWh/100km.

Al met al is het een prettige auto om mee te rijden, alleen zorgt de software voor irritaties. Voor mij zit het er nu op... deze week ben ik overgestapt naar een Tesla model 3 LR (highland). De Tesla is qua prijs maar iets duurder, maar biedt zoveel meer auto.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Cupra Born

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.