Cupra Born 58kWh 150kW Copper Edition (2021) #2

autoreview

Cupra Born 58kWh 150kW Copper Edition (2021)

Signalement

UitvoeringBorn 58kWh 150kW Copper Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf21.000 km
KM-stand laatst24.523 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lijstje

  • 24.523 km

Omdat ik nog lang niet alles benoemd heb in mijn vorige ervaring en het ook een vreselijk lang verhaal zou worden hier even een lijstje met goede en slechte dingen aan deze auto!

Goed:
Uiterlijk/Uitstraling
Prachtig interieur
Rijcomfort
Stilte
Mooie materialen (in Copper Edition)
Voelt solide aan (deurhandels, stuur, stoel, alles voelt degelijk)
Laad snel op aan een "langzame" paal
Voorverwarmen via een app (die niet echt lekker werkt overigens)

Slecht:
Temperatuur rijdend niet in te stellen
Volume rijdend moeilijk in te stellen (lukt het beste via knoppen op het stuur, slider in het midden van de auto moet je gewoon met rust laten)
ACC makkelijk te ontregelen
ACC stopt oncomfortabel dichtbij je voorganger in de file
Teveel verschillende settings voor info op dashboard (ook weer makkelijk ontregeld door touch knoppen)
Infotainment onlogisch ingedeeld
Infotainment traag
Infotainment loopt vast
Infotainment is niet te herstarten al rijdend
infotainment scherm niet te dimmen 's nachts
Draadloze oplader werkt vaak niet
Te smalle opbergvakken in de middenconsole
Airco niet op 1 persoon in te stellen (zuiniger). Doet dit automatisch maar de helft van de tijd verwarmt hij wel de hele auto (ook weer: de Kia deed dit wel goed!)
Raambediening lastig (waarom?! dit is al jaren prima met 4 knoppen!)
Volume stereo zou iets harder mogen
Zicht naar achteren slecht
Zicht naar links en rechts op kruispunten slecht
Plaatsing achteruitrij camera slecht gekozen
Zonnekleppen lastig te pakken (ja, zelfs dat!)
Bediening panoramadak lastiger dan nodig door touch knoppen
Bediening intereurverlichting vaak per ongeluk aan
Interieur verlichting gaat uit zodra je je deur dicht doet (in veel nieuwe auto's blijft het lang genoeg aan om je gordel vast te zetten of reageert daar zelfs op)
Dashboard verlichting niet dimbaar 's nachts
Verlichting voetenruimte niet dimbaar (waarom uberhaupt daar verlichting, 's nachts wil je het zo donker mogelijk hebben in je auto!)
Auto trekt minder snel op dan gehoopt (ja, langzamer dan de Kia)
Snelladen gaat langzaam, snelheid neemt ook snel af boven de 30%
Gaat onzuinig met energie om (minder grote accu dan de Kia, onzuiniger dan de Kia en laad minder snel dan de Kia, kun je je mijn teleurstelling voorstellen?)
Keyless entry doet het wel maar keyless op slot zetten doet het vaker niet dan wel
Edit: keyless entry is er ook mee opgehouden...
Edit2: keyless entry heeft besloten het weer te gaan doen
Een nieuw hilarisch dieptepunt voor wat betreft de touch knoppen! Gisteravond met de kerstboom achterin naar huis gereden en bij elke hobbel en bocht raakte een takje de knop van de interieurverlichting aan en deed hem daarmee telkens aan of uit!

Liefde op het eerste gezicht,,.

  • 24.523 km

Vanwege het overstappen op een nieuwe baan mocht ik een andere auto uitkiezen. Aangezien ik eerst een jaarcontract heb mocht het geen nieuwe zijn maar eentje uit de voorraad. Ook mocht het alleen iets uit de VW stal zijn. Normaal ben ik daar geen fan van, over het algemeen vind ik ze er saai uit zien, tot ik deze Cupra Born zag, wat een verschijning!

Mijn vorige auto was een muisgrijze Kia e-Niro, een goede auto maar een beetje saai qua uiterlijk. Ik zal in deze review dus ook regelmatig her vergelijk met de 1e generatie Kia e-Niro maken.

The Good:
Uiterlijk, design, afwerking, oog voor detail, al deze zaken zijn dik in orde! Ik houd wel van een beetje karaktervolle uitstraling dus ik ging er flink op vooruit! Een prachtige auto om in te zitten met mooie koper accenten, goeie stoelen (niet zo goed als in de Kia maar zeker niet slecht!) en heerlijk stil (veel stiller dan de mijn Kia). De stereo is prima maar kan niet echt heel hard. Dat is ook niet nodig omdat het zo stil is in de auto. Het rijden is zeker prettig, de auto voelt niet zwaar of lomp aan (is toch 100kg zwaarder dan de Kia) maar juist lichtvoetig.

The Bad:
Je kunt niet iets schrijven over deze auto zonder de beroerde touch knoppen te noemen. Ze zitten werkelijk overal en ze werken nergens! Temperatuur een graadje omhoog terwijl je rijdt? onmogelijk! panoramadak open? 3X swipen en dan je binnenverlichting uit doen want die heb je per ongeluk aangeraakt. Stereo harder of zachter? heel geduldig lukt het wel, alsof je iets heel simpels aan een heel dom iemand uit probeert te leggen. Eigenlijk zou Cupra gewoon een terugroepactie moeten doen, ik begrijp dat ze de knoppen verbeterd hebben inmiddels.

Dan de achteruitrij camera. Waardeloos. Hij zit zo laag dat de hele wereld er vertekend uit ziet en je hebt een paar weken nodig voordat je een beetje weet waar je naar kijkt. Omdat hij zo laag zit is hij ook nog eens altijd zo vuil dat je niets ziet.

De raambediening, waarom niet 4 knoppen? is dit echt goedkoper? 2 gewone knoppen en nog weer een niet reagerende touch knop. Laatst hoorde ik zo'n typische raam-op-een-kier-ruis, de voorste ramen waren het niet maar al rijdend in de stad kreeg ik de bediening van de achterste niet te pakken. Ik moest stoppen om de ramen dat ene tikje te geven om dicht te gaan.

Zo zijn er een heleboel dingen die niet kloppen aan deze auto, alsof hij ontworpen is door iemand die zelf geen rijbewijs heeft. Tot en met de zonnekleppen aan toe is de bediening onhandiger dan bij elke andere auto die ik ooit heb gereden, dat is inclusief mijn €500 kostende Opel Corsa uit 1992 toen ik net mijn rijbewijs had!

The Ugly
Bovenstaande dingen zijn onhandig of vervelend, er zijn ook een paar echt gevaarlijke zaken met deze auto aan de hand. Die touch knoppen gaan ook over de Adaptive Cruise Control (ACC). Het is in de eerst maand al twemaal gebeurd dat de auto ineens af begon te remmen omdat ik per ongeluk die knoppen aanraakte tijdens een andere beweging. Een keer terwijl ik mijn knipperlicht aan deed om in te gaan halen raakte ik per ongeluk de ACC knop aan waardoor het hele systeem uit ging, de andere keer kwam ik van een klaverblad, trok snel op om voor een vrachtwagen in te voegen, zette de ACC aan...en remde af met die vrachtwagen al toeterend in mijn nek. Wat was er gebeurd? Op het klaverblad had ik met het sturen de ACC van 100 naar 80 gezet. Ronduit gevaarlijk, nogmaals: Cupra, roep je auto's terug om dit aan te passen!

Ik noemde net al de achteruitrij camera. Die is onbruikbaar maar helaas moet je hem wel gebruiken omdat het zicht naar achteren werkelijk beroerd is: je ziet niets. Mijn buurman heeft een BMW 118 en die kan ik niet zien door mijn achterruit als ik achter hem geparkeerd sta. Het zicht aan de voorkant is al bijna net zo erg. Door de idioot vormgegeven A pilaren kun je in de stad geen fietser meer zien. Ze zitten precies zo dat je op elk kruispunt een soort dans uit moet voeren om te kijken of er fietsers aan komen. Deze auto is echt ontworpen door iemand die zelf nooit een auto heeft bestuurd.

Het elektrische systeem. Nou ben ik bij het absolute dieptepunt van de auto aangekomen. Ik heb de auto in November gekregen en het is gelijk koud dus dat helpt niet. Omdat ik al eerder een EV had was ik hier wel engizins op voorbereid maar wat VW hier neer heeft gezet is echt onder de maat. Op papier kan de auto 100kw laden (oude Kia 77kw) maar in deze omstandigheden (4 graden C) komt de auto niet boven de 43kw uit. De Kia kwam hier nog ruim boven de 60kw uit. Nieuwsgierig geworden naar de laadcurve heb ik die opgezocht en daarop zag ik dat die 100kw ook alleen tot 30% wordt gehaald. De Kia bleef meestal tot rond de 70% op 70kw laden. Dan kom je ergens! vanaf 40% moet de Cupra de Kia al voor zich laten en kennelijk helemaal als het koud is. Dit doet me weer heel erg aan het dieselschandaal denken: VW maak iets wat supergoed werkt in labaratorium condities maar in de echte wereld hopeloos achterhaald is. Ook het verbruik van de Cupra valt me zwaar tegen. Met de Kia kon ik onder ideale omstandigheden (25 graden, 110km/u) ruim de 450km halen. Dat was super want mijn ouders wonen 200km bij me vandaan. Met het weer wat we nu hebben moest ik meestal op de terugweg wel even laden want dan haalde ik zo'n 350km. Niet erg want de benodigde 100km (want je wilt wat marge) was zo bijgeladen. Nu met de Cupra ben ik 2X gestopt op de terugweg omdat het laden boven de 50% zoveel langzamer gaat. Dat maakt een rit van 2u ruim 3u lang.

Al met al een gigantische teleurstelling dus. Wat een paar weken begon als een soort verliefdheid op het uiterlijk en de eerste indruk van stilte en afwerking is inmiddels omgeslagen naar totale haat. Ik probeer van de auto af te komen en als dat niet lukt laat ik hem uit de bijtelling halen en koop ik zelf een 2e hands Fiesta o.i.d. want ik ga geen meter meer in deze auto afleggen als het niet hoeft.
Ben je op zoek naar je eerste EV? Doe jezelf een plezier en stap over het suffe design van Kia heen en neem die, qua prijs zitten ze heel dicht bij elkaar, in de uitrusting van de Cupra Born Copper Edition is de Born zelfs iets duurder.

4,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Cupra Born

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.