Cupra Born 58kWh 150kW Business (2021)

autoreview

Cupra Born 58kWh 150kW Business (2021)

Signalement

UitvoeringBorn 58kWh 150kW Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst104.669 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Uitzwaaien van de Cupra Born (2021)

  • 104.669 km

Aanstaande vrijdag zwaai ik mijn huidige leaseauto, een grijze Cupra Born uit 2021, weer uit na ruim twintig maanden en 40.000km rijplezier. Contract van de Cupra loopt tot maart 2026 maar vanwege het aflopende bijtellingsvoordeel op elektrische auto’s (wat ondertussen alweer is verlengd…) heb ik toch mijn werkgever zover gekregen om voor 1 januari 2026 een nieuwe leaseauto op kenteken te krijgen. April vorig jaar nam ik deze leaseauto van een collega over die zelf terugging naar hybride vanwege de vele laadstops die hij toch dagelijks nodig had vanwege de geringe actieradius van de Cupra. Zelf woon ik redelijk centraal gelegen in de regio Deventer/Apeldoorn en heb ik daardoor minder hinder ondervonden van de kleine actieradius. Echter kan ik toch wel concluderen dat een grotere actieradius argument nummer één is geweest in de zoektocht naar mijn nieuwe leaseauto. Vanaf vrijdag gaat de Cupra door naar een collega die tot einde contract in maart 2026 doorrijdt. Ik hoef dus nog niet definitief afscheid te nemen.

Rijervaring
De auto rijdt ontzettend prettig en is daarbij lekker sportief (in hoeverre dat mogelijk is voor een elektrische auto) en wendbaar. Met een 0-100 van ongeveer 7 seconden kom je vlot mee met het verkeer en hij reageert lekker direct op het stuur. Daarbij vind ik de kleine draaicirkel en het overzicht rondom in de auto twee enorme pluspunten.
De auto ligt door zijn gewicht lekker stevigop de weg en maakt vanwege zijn wegligging een stabiele indruk.

Design & Comfort
Ik vind de Born echt veel mooier dan de ID.3. Hij oogt veel sportieve. Mijn collega heeft destijds de samenstelling gedaan en ik vind de matgrijze kleur de Born heel goed staan. Echter had ik zelf voor wat sportievere velgen gekozen omdat daarmee het sportieve uiterlijk compleet wordt gemaakt. De doorlopende ledstrip aan de achterkant staat hem ook heel goed. Waar het lijkt dat Cupra voor deze versie van de Born wel hun best hebben gedaan voor het design van de knipperlichten aan de voorzijde vind ik ze aan de achterzijde wat basic en degelijk. Gelukkig zie je ze zelf amper vanachter het stuur. 😉

Het interieur straalt rust uit wat ik als zeer prettig ervaar. Van binnen is de auto op een aantal sierlijke strips en alcantara bekleding op de voorste zitrij na bijna volledig opgebouwd van veel harde plastics. Ikzelf heb dit nooit als storend ervaren maar het geeft niet echt een premium gevoel. De stoelen omarmen je stevig, waardoor je in bochten goed op je plek blijft. Op langere stukken merk je dat je bovenbenen net iets te weinig ondersteuning krijgen, wat het comfort iets beperkt. Gelukkig compenseert de stille elektrische aandrijving veel, waardoor je alsnog ontspannen kilometers maakt.

Technologie
Traag, trager, traagst. Ondanks dat Cupra een geslaagd eigen sausje over het design van het infotainmentsysteem van Volkswagen heeft gegoten hadden ze destijds meer energie mogen stoppen in de werking en de snelheid van het systeem. Het duurt soms ellendig lang voordat bepaalde menu’s zijn geopend waardoor je als bestuurder langer dan gewenst met andere zaken bezig bent dan autorijden…

Ik ben daarbij totaal geen voorstander van de bemoeienis van alle hedendaagse auto’s met mijn autorijden. Lane assist, front assist, verkeersbordenherkenning, ACC. Allemaal functionaliteiten die zijn ontwikkeld die juist meer problemen veroorzaken dan voorkomen. Vanuit mijn werkgever is elektrisch rijden verplicht en enkel de allereerste elektrische modellen met max 200km bereik zijn gevrijwaard van deze onmogelijkheden dus ook geen optie in de praktijk. Een cruise control die uit zichzelf afremt voor invoegend verkeer op de snelweg, abrupte noodstops vanwege fietsers die naar de binnenberm doorsteken, phantom braking door denkbeeldige fietsers en tegensturen op mijn eigen stuurbewegingen door de lane assist. We hebben het maar te gedogen.

De mobiele app van Cupra huisvest de basisprincipes qua informatie en functionaliteien. Denk hierbij aan actieradius, batterijpercentage en de locatie van de auto (mocht je zijn vergeten waar je staat geparkeerd😊). Maar verwacht geen wonderen van de app. De verbinding is vaak weg of moet worden hersteld, je moet regelmatig opnieuw inloggen en het versturen van een opdracht voor bijvoorbeeld de klimatisering duurt altijd even. Wat wel goed werkt is het klimatiseringsschema die vanaf de app vooraf in te stellen is op vaste tijden. Echter mis ik hier wel de optie tot meer dan twee tijdsschema’s.

Actieradius & laadmogelijkheden (Zomer: 340km / Winter: 290km)
Ik rijd graag op een veilige manier door en daarmee heb ik geen recht van spreken om over de actieradius of het verbruik van de Cupra te gaan klagen. Laden gebeurt 99 van de 100 keer bij kantoor op 11kw en die enkele keer voor een verre (klant)reis sta ik op de terugreis bij een snellader. Daarbij laad ik bij AC laden door de beperkte actieradius de auto altijd tot 100% waarvan ik weet dat dit de batterijconditie niet ten goede komt. Qua laadsnelheden bij het snel laadstation heeft de Cupra mij ook nog nooit positief verrast. Echter zijn we alweer vier jaar verder en is daarmee de Born ook geen goed vergelijkingsmateriaal qua techniek.

Pluspunten
1 Door het lage zwaartepunt en sportieve karakter voelt de Born wendbaarder en sportiever dan andere elektrische auto’s uit dit segment.
2 De Born is bij deze Business versie al zeer rijkelijk uitgerust met allerlei gemakken zoals stuur- en stoelverwarming, achteruitrijcamera en sportstoelen.
3 Draadloze carplay die automatisch verbindt met de hoofdtelefoon wanneer deze in de auto aanwezig is.

Minpunten
Het zijn veelgehoorde minpunten vanuit de modellen van de VAG Groep maar ook ik heb ze ondervonden.
1 De lane assist die ik na iedere keer dat de parkeerrem is aangetrokken geweest weer moet deactiveren in het slome gekopieerde infotainment systeem van Volkswagen. De lane assist is gewoon een gevaarlijke techniek op deze auto die uit zichzelf tegen gaat sturen en denkbeeldige lijnen op de weg constateert waardoor er vaak genoeg hachelijke situaties zijn ontstaan met medeweggebruikers.
2 De touchscreen sliders van Volkswagen voor het regelen van het volume en de temperatuur in de auto. Naast het feit dat ze ongeveer de helft van de tijd niet reageren en je ’s avonds in het duister tast waar de sliders zich bevinden (Volkswagen/Cupra heeft bij de facelift de sliders intussen verlicht in het interieur) kan ik ze na heel wat oefening nu blindelings vinden. Toch zou het naar mijn mening anders kunnen.
3 De wisselknop voor de bediening van de ruiten voor / achter.
Doordat de ‘Rear’ knop voor de bediening van de achterramen met een simpele aanraking valt te bedienen komt het regelmatig voor dat een onopgemerkt aanraking de bediening onbedoeld heeft omgezet naar de achterruiten. Waardoor je bij het inrijden van een parkeergarage bij het openen van je raam voor het pakken van de parkeerticket heel lullig je linker achterruit opent. Das Auto zullen we maar zeggen.

Conclusie
Ik heb de Cupra Born als een prettige metgezel ervaren en mijn lieftallige wederhelft had liever ook nog geen afscheid genomen. De Born heeft ons prettig van A naar B geholpen en heeft ons afgezien van drie lekke linker achterbanden nooit in de steek gelaten. Daarentegen kijk ik stiekem toch wel uit naar wat nieuws, met grotere actieradius, betere laadsnelheden en net even wat meer ruimte vanwege frunk en dubbele bodem in de nieuwe leaseauto.

Voor eenieder die twijfelt over een Cupra Born kan ik vanuit mijn eigen rijervaring in mijn huidige Born maar ook vanuit een testrit in een Tavascan met de nieuwe batterij en infotainmentsysteem de nieuwe Born eigenlijk alleen maar aanbevelen. De auto rijdt lekker sportief, het stuur ligt lekker in je handen, het zicht rondom is goed en overzichtelijk en de kleine draaicirkel is echt een uitkomst met manoeuvreren. Recent heb ik nog even gespiekt op de Cupra website en gezien dat voor dezelfde fiscale waarde je nu een Cupra Born kunt rijden met een grote 79kwh batterij, 470 echte kilometers in bereik, standaard sportieve velgen, verbeterd infotainmentsysteem en jawel, verlichte sliders in het gefacelifte interieur. Aangezien ik voor mijn volgende leaseauto vrij was in mijn keuze, heb ik er toch voor gekozen om naar een ander merk over te stappen. Al was ik qua design, prestaties en formaat auto liever voor een Cupra Tavascan gegaan. Ware het niet dat ik bij het interieur het idee had dat ik nog steeds in mijn Cupra Born onderweg was. Gemiste kans voor Cupra.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.