Citroën Xsara Coupé 2.0i 16V 137pk VTS (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Coupé 2.0i 16V 137pk VTS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 102.345 km |
KM-stand laatst | 113.232 km |
Xsara VTS 101 kW
- 105.289 km
De diesel kon nog wel even mee, maar toonde toch tekenen van ouderdom en naderend onoverkomelijk groot onderhoud dat de economische waarde van de auto niet meer rechtvaardigde.
Daar kwam de werkgever bij, die eenzijdig besloot dat het mij genoeg kilometervergoeding had betaald, waarop mij Bertje werd toegeschoven.
Al met al heb ik daarom, en eigenlijk in een impuls, deze mooie Xsara aangeschaft. Bouwjaar 2003, nét iets jonger dan de HDi. Wel nog geen derde van de kilometerstand van de diesel, een nog haast maagdelijke 102 duizend kilometer prijkten bij aanschaf op de tacho. Inmiddels dus dik tienduizend meer.
Waarom dan toch weer een Xsara? De vierde inmiddels. Ik had al wel gezocht naar iets op benzine, in verband met lagere houderschapsbelasting gezien ik nog maar 20k per jaar privé rijd, inclusief vakanties. Een beetje pit moest het wel hebben, en dik in de opties vind ik altijd wel aan te bevelen. Lang aan een 206 zitten denken, als 1.6 XS een leuk snel gebakje, maar nerveus op de langere afstanden en ook een stuk minder auto. Dan een 206 GTi misschien? Helemaal een petjesauto en zie maar eens een niet-afgeragd exemplaar te vinden.
En toen kwam ik deze tegen en wist ik eigenlijk meteen dat het hem moest worden. Ruim 3k euro achtergelaten en vanaf tweede paasdag 2012 had ik er een echte VTS bij.
Binnenkort meer over deze auto!
Iets later dan beloofd en een Haat-Liefderelatie.
- 113.232 km
De aanschaf van deze Xsara was - eerlijkheid gebiedt mij dit te vertellen - een uiting van mijn frustratie over de gang van zaken op mijn werk, waar mij een bestelbus ter beschikking gesteld werd, en ik géén kilometers meer mocht schrijven in mijn fijne, trouwe Xsara.
Zoals meestal bij uit frustratie geboren impulsaankopen kan het meevallen en tegenvallen. Achteraf gezien had ik deze auto nooit moeten kopen. Maar daarmee doe ik de wagen zelf tekort. Financieel gezien viel de aanschaf van de auto nog te overzien, maar uiteindelijk heb ik toch nog aardig wat onkosten aan (achterstallig) onderhoud gehad:
Remmen voorzijde (schijven en blokken) vervangen: €275
Borgmoer vijfde versnelling vervangen (alleen onderdelen, de rest vriendenwerk: €90
Beurtje (zelf uitgevoerd) €100
Distibutieriem + rollen, waterpomp, accessoireriem, krukaspoelie vervangen en airco gevuld: €700
APK januari 2013 inclusief nieuwe achterbanden: €250
En dan nog 1500 euro voor tienduizend kilometer aan benzine..
Maar toch, deze auto heeft iets. Rauwe nukkigheid misschien. Hij kan rustig cruisen op de snelweg, best comfortabel ook, maar ondanks dat de tweeliter niet veel toeren maakt in z'n vijf (120 is 3250 toeren) is het motorgeluid toch wel nadrukkelijk aanwezig. Koppel op snelwegsnelheden is er wel, maar niet overtuigend. Nee, deze auto moet je bij de kladden pakken. Gewoon terug naar drie en naar de zesduizend toeren rammen. Dan blijkt het ineens een akelig vinnig wagentje te zijn, dat precies stuurt, agiel is en niet zonder scherpe kantjes: vlot driekwart rotonde rond gaat gegarandeerd lekker dwars.
Kloppend hart is een tweeliter EW10J4 die in half Frankrijk werd toegepast: van 407 tot C5, van C8 tot 807. 307. C4. In de meeste van die auto's is het gewoon een burgermanstweeliter benzine. 140 pk, niks bijzonders. Van de Xsara echter maakt hij een vlotte jongen die erg lekker klinkt. En laten we eerlijk zijn, voor een 0-100 sprintje in 8,6 seconden hoef je je niet te schamen.
Schakelen gaat bij koude motor (die dan best een beetje wil schudden) een beetje hakerig. Eenmaal opgewarmd trefzeker, met lekker veel mechanisch gevoel in de pook. De snelweg op dan maar: acceleratie is niet van de huidige 200+pk-hothatchstandaard, maar naar de 200 en meer kilometers is geen tergend lange bezigheid.
Stoelen zijn fijn, je word er goed in omklemd. Toch vond in het Exclusive-meubilair in de HDi fijner. Iets minder dikke wangen, maar door het velours werd je toch nog wat steviger beet gehouden.
Afijn, zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar puntje bij paaltje: deze auto hoort bij een overgangsfase, misschien wel een 'one-third-life-crisis' en daarom mag hij binnenkort op zoek naar een nieuw baasje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.