Citroen Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business (2014) #14

autoreview

Citroen Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business (2014)

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso e-HDi 115 Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst355.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke langeafstandscruiser

  • 310.000 km

Na gedurende zo'n 20 jaar drie Ford Mondeo's en twee Audi A4's te hebben gereden kon ik eind 2013 opnieuw een lease-auto uitzoeken. In De Kampioen stond toevallig een review van de nieuwe Citroen Picasso II en de foto van het ruime interieur met de panoramische voorruit intrigeerde me, van de buitenkant was de auto me niet echt opgevallen om het aardig te zeggen. Na enige oriëntatie bleek dat ook een collega sinds kort de nieuwe Picasso had en daar bovendien heel tevreden over was. Na een proefrit, ook in een paar andere auto's, was ik snel overtuigd door de ruimte en het comfort van de Citroën, dat op een veel hoger niveau lag dan van de A4 die ik daarvoor had. Kortom, een Grand Picasso II besteld, business uitvoering, 115 pk 1.6 l HDI diesel, met de volgende opties: stoelen leer-stof met elektrische lendesteunverstelling (super stoelen, voor mijn rug veel beter dan de standaard), massagefunctie (werkt matig en gebruik ik dus niet ) en voetensteun passagiersstoel (wordt je passagier tijdens lange ritten blij van), JBL soundsystem (echt goed geluid), extra geluidsisolatie (dubbel glas).
Januari 2024 werd de auto afgeleverd en kon het genieten beginnen. Helaas, dat viel tegen. Bij harde wind schuin van voren rechts op de auto, viel meteen een irritante fluittoon bij de dakrails op. Na onderzoek bleek dat de afdichting van een van de rails naar het dak niet 100% was. Gelukkig loste het probleem zichzelf binnen enkele maanden op, waarschijnlijk door opbouw van vuil. Anders had wellicht een streepje kit daar wel voor gezorgd.

Wat ook snel opviel was een regelmatig brandend lampje op het dashboard dat de turbo een storing had. De garage kon echter niets vinden.

Rond de 50.000 km, net voor een geplande reis naar Kroatië, ontstond plotseling een vreemd gevoel bij het intrappen van de koppeling. Het aangrijpingspunt van de koppeling was niet veranderd, maar naar mate het pedaal verder werd ingetrapt moest steeds meer kracht worden gezet.
De garage wist het niet, maar het zou weinig kwaad kunnen, dus zonder er verder aan te denken op vakantie. Kort na de vakantie ging de auto in onderhoud en tot mijn verbazing werd bij het ophalen tussen neus en lippen gemeld dat bij het koppelingspedaal een voorgeschreven modificatie van Citroen was doorgevoerd en dat ik geluk had want het scheelde niet veel of ik had de koppeling niet meer kunnen gebruiken..

Bijzonderheden qua onderhoud:
- 150.000 km
Na circa 5 jaar hield de accu er plotseling mee op. Wanneer ik na opladen de motor uitzette, was het niet meer mogelijk te starten. Sinds plaatsing van de nieuwe accu zijn er geen onnodige waarschuwingslichtjes meer gaan branden. Waarschijnlijk was er dus altijd al iets mis met de oude accu.

-180.000 km
Distributieriem en waterpomp vervangen.

-220.000 km
Koppeling vervangen. Een dure klus bij deze auto.

-240.000
Condensor airco vervangen.

-260.000 km
Tijdens een rit werd een metalig schurend geluid hoorbaar dat steeds harder werd. Auto onderweg geparkeerd en de wegenwacht gebeld. De wegenwacht nam geen risico en belde de sleepdienst. Bij de garage bleek de krukaspoelie te zijn versleten. Leermoment volgens de citroen garage waar ik de koppeling had laten vervangen en ook deze klus liet doen: laat voortaan bij het vervangen van de distributieriem niet alleen de waterpomp maar ook de krukaspoelie vervangen, als je de auto lang in gebruik houdt.

-300.000 km
Lekkage aircoleiding. Nog niet vervangen, maar komt er voor de komende zomer wel aan.

- Overig naast regulier onderhoud:
remblokken, bijvulling roetfilter additief, banden, vervangen uitlaatsteun.

-Wijze van berijden.
De auto werd tot km 180.000 door mij gereden als leaseauto. Heb gedurende die tijd de auto altijd flink op z'n staart getrapt (90% snelwegkilometers), maar wel altijd met warme motor.
Bij 180.000 km heb ik de auto privé overgenomen. Sindsdien betaal ik de brandstof zelf, en ik moet toegeven dat dat een belangrijk matigend effect heeft op het rijgedrag ;). Sindsdien rij ik dus met het oog op de kosten een stuk rustiger.

-Rijervaring
Motor: de 115 pk 1.6 diesel is een stille en zuinige motor met een verbruik van 1:17-20 (afhankelijk van de omstandigheden) en voldoende power, ook de bergen. Als je stevig doorrijdt (150 a 160km/uur) op de snelweg in Duitsland, stijgt het verbruik naar 1:10.
Er zijn weinig situaties dat ik meer power wil hebben.
Comfort: de Grand Picasso heeft erg comfortabele vering maar is zeker niet week. De besturing is precies maar heeft weinig gevoel. Gek genoeg voelt het in deze auto niet echt als een gemis, misschien ook omdat ik vooral veel snelwegkilometers maak.
-Algehele beleving: het belangrijkste wat me opvalt ik stap elke keer met een blij gezicht in de Citroën, het rijden in deze auto heeft me tot nu toe nooit verveeld, in tegendeel. Tip: na vervanging van de Michelins Primacy 3 zomerbanden door Primacy 4 merkte ik tot mijn teleurstelling een verslechtering van het weggedrag op. Hoewel mooi stil en veel grip in de bochten, werd de auto veel zijwindgevoeliger en veel minder koersvast. Op de snelweg moest ik continu mijn aandacht erbij houden om de auto binnen de lijnen te houden, heel vermoeiend. Heb de banden al daarom vervangen ruim voordat deze versleten waren. Was eerst op zoek naar een sportband van Michelin, maar behalve de oude PS2 zijn nieuwe pilot sport versies niet in 17/55/205 verkrijgbaar. Na het lezen van veel reviews de nieuwe Continental Premiumcontact 7 op de auto laten zetten. In positieve zin: wat een wereld van verschil! De banden zijn binnen in de auto heel stil (buiten schijnen ze meer geluid te maken), maar belangrijker: de auto rijdt rechtdoor als op rails en rijst veel sportiever/dynamischer met een veel neutraler stuurkarakter. Alsof het een hele dure upgrade is, terwijl het alleen de banden zijn.

- Huidige staat van de auto
Na 310.000 km vertoont het interieur lichte slijtageplekken: op het stuur is de zwarte verf van de knoppen voor de cruise control en voor de volume van de radio wat weggesleten, net als de bekleding van de punt van de armsteun. Op een klinkerweg zijn met de radio uit in beperkte mate kraakjes van het interieur hoorbaar. Stoelen, onderstel, vering en demping, motorgeluid en versnellingsbak voelen 100% goed, geen piepen of kraken. De motor verbruikt geen druppel olie. De koppeling vergt iets meer kracht om in te trappen (volgens de garage is de plunjer is op termijn aan vervanging toe) en de aircoleiding is lek. Voor de rest kent de auto geen gebreken. Volgende geplande wisseling distributieriem/waterpomp/krukaspoelie is bij 380.000 km en koppeling rond 440.000. Hopelijk blijft de Picasso net zo betrouwbaar als tot op heden.

Still going strong

  • 355.000 km

Vorige maand is bij 350.000 km de distributieriem/waterpomp vervangen (elke 175.000 km volgens het onderhoudsschema) en is een onderhoudsbeurt + APK uitgevoerd. Geen andere bijzonderheden dan dat het roetfilter nog maar net door de APK kwam. Een week later op vakantie naar zuid-oost Polen, en terug via Slowakije, Tsjechië en Duitsland naar huis. De laatste dag was de rit van Praag naar Noord-Holland. Nadat ik de hele dag flink had doorgereden, zette ik thuisgekomen de motor uit en klonk het onder de motorkap klokloklokloklok… Na een blik op het koelwaterexpansievaatje bleek daar geen koelwater meer in te zitten. De volgende ochtend de dop losgedraaid, en het koelwaterpeil steeg weer. Uiteindelijk 2 liter koelwater bijgevuld. Bij de garage is de koppakking afgeperst en het koelwatersysteem gechekt. Niets op aan te merken volgens de de garage die zegt dat er mogelijk iets mis is met de dop op het expansievaatje. In elk geval bleek de afgelopen paar duizend kilometer er niets meer aan de hand te zijn. Misschien was bij het vervangen van het koelwater bij de wisseling van de waterpomp het systeem niet goed ontlucht. Anyway, de schrik zat er even in, want bij het worst case scenario van een lekke koppakking is het maar de vraag of de auto die investering nog waard is. Verder nog een suffe ervaring bij het tanken. Het tankpistool, dat een soort hakerige ribbels heeft aan de onderkant, bleef steken in de vulopening en kon alleen eruit worden getrokken door de boel te forceren. De vulopening blijkt op zo’n 5 cm diepte een plastic klep met een metalen afwerking te hebben, die moet voorkomen dat er bij opening van de (buiten) tankklep vuil naar binnen kan vallen. Bij het uitrekken van het vulpistool is de metalen afwerking van het klepje meegetrokken. Vervanging van het klepmechanisme is niet mogelijk, omdat het integraal onderdeel is van de tank. Gelukkig kan ik nog gewoon, maar wel voorzichtig blijven tanken. Hopelijk zijn dit soort mankementen geen voorbode voor duurdere reparaties.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.