Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 98g Business (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso BlueHDi 120 98g Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 85.000 km |
Zeer comfortabeleprobleemloze auto, praktische
- 85.000 km
Na een verplichte leasewissel, deze Citroën C4 Grand Picasso genomen, die nu bijna twee jaar oud is. Weer met dezelfde motor, een HDI 120 adblue (de vorige was een Peugeot 308 SW). Een erg fijne motor; stil, voldoende vlot, goed koppel in werkgebied en vooral probleemloos. Eigenlijk is dit de meest comfortabele handige en ruime MPV die ik ooit heb gereden (begonnen destijds met de geweldige Nissan Prairie en daarna nog vele MPV-achtigen waarvan de laatste een Renault Grand Scenic Dci 130).
De Grand Picasso is een echte reisauto, als Business besteld met lounge-pakket pneumatische lendensteun met massage (soms prettig), achteruitrijcamera en JBL geluidsinstallatie, maar zonder opsmukpakket: (grotere velgen zijn oncomfortabeler) en bling-achterlichten boeien mij niet. De twee “achterbakstoeltjes”, de zgn. derde zitrij nog nooit hoeven gebruiken. Problemen heb ik nog niet gehad: alleen de beurten met wel dan steeds een update voor het infotainment, wat vanaf de eerste dag ruzie had met mijn iPhone: Apple CarPlay startte dan niet op. Na drie updates lijkt het nu bijna altijd goed te gaan. Geen rammeltjes en gekraak.
Mijn ervaring met deze C4 en eigenlijk met alle PSA- en Renaultproducten zijn altijd goed geweest ( op de R14 na dan; dat was echt een sleutelbak). In tegenstelling tot de Duitse producten (VAG en Opel) die onbetrouwbaar waren (vervangen van draaiend deel vanwege extreem olieverbruik, vastgelopen motor, veel Bosch-onderdelen die het te vroeg begeven, enz.)
Bijzonder om de tegenstellingen te lezen op fora; de zgn. Duitse Degelijkheid tov de Franse meuk.
Deze Picasso is zuinig ( 1 op 20, 1 op 30) CO2-uitstoot van 98 gram met Adblue, dus zeer geringe uitstoot van NoX, erg handig ( tweede rij drie apart verschuifbare, kantelbare en uitneembare stoelen en neerklapbare passagierstoel) , je kan er 3 meter lange balken of twee wasdrogers achter elkaar rechtop in vervoeren en als reisauto zeer confortabel. Na een lange reis stap je er ongebroken uit. Wel heb ik de bestuurderstoel met een vierkantstaaf- stukje aan de voorzijde 2,5 cm verhoogd; door de gekantelde zitting heb je dan meer steun voor de bovenbenen, aangezien de zittingen vrij kort zijn.
Voor mij moet een auto vooral praktisch zijn, goed en comfortabel vervoer bieden en betrouwbaar zijn. Dit lukt tot nog toe het beste in deze Citroën. Een overtreffende trap heb ik nog niet gevonden (de nieuwste Grand Scenic is vooral voorin een stuk minder ruim)
Erg tevreden dus met deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Picasso 130 PK Shine EAT6 | 360 Camera | Massagestoel | Sensor v+a | ele
- 2017
- 67.284 km

Citroën C4 Picasso PureTech 130 Feel | Trekhaak | Carplay/Android Auto |
- 2018
- 43.139 km

Citroën C4 Picasso 1.2 PureTech Business Navi | PDC | Bluetooth | Trekhaak | Clima | Cruise
- 2016
- 192.124 km