Citroën C5 Tourer 2.0 HDi Ligne Business (2012)

autoreview

Citroën C5 Tourer HDi 160 Ligne Business (2012)

Signalement

UitvoeringC5 Tourer HDi 160 Ligne Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst64.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ophalen nieuwe auto

Dit was een voorraadwagen, daarom heb ik niet het hele bestelproces moeten doorlopen en stond deze nieuwe auto binnen een week klaar!
De kleur was goed, en alle juiste optie's zitten erop. De auto is in België gekocht en kent daarom een motorisering en uitvoering die in Nederland niet (meer) bekend is. Dit is dus niet de Business line, maar komt qua uitrusting het meest overeen:
de Seduction 2.0 HDi 100Kw (136pk). Met verchroomde dakrails en deurgrepen, Sound & Connectionbox (USB + telefoon), dual zone climate control en parkeersensoren. Extra optie: parkeersensoren vóór en automatisch dimmende binnenspiegel.

Eerste indruk: zeer scherp geprijsd, prachtige uitstraling, fraai interieur met eigenwijze details (wat me als ex-Saabrijder aanspreekt). Hoogwaardig afgewerkt. Vooralsnog een opengevallen mond hoeveel auto je voor VW Golf instap-geld krijgt!!

Eerste indruk achtergelaten

  • 650 km

De C5 heeft z'n eerste indruk kunnen maken. Overall ben ik erg tevreden met de aankoop. De kleur is waanzinnig (Bourrasque bleu). Samen met de chroomdetails, verduisterde achterramen en fors voorkomen is het een schitterende auto.

De C5 rijdt als uit één blok gehouwen. Hij voelt erg solide, maar tegelijk erg comfortabel aan.
Stijf wanneer het moet, maar comfortabel wanneer gevraagd. Ondanks dat Citrofielen wat nuffig doen over een versie met traditionele vering, rijdt het werkelijk voortreffelijk.
Wat opvalt is dat de besturing wat klinisch en afstandelijk aanvoelt. Waarschijnlijk uit comfortoverwegingen, maar het is wel wennen.

Een juiste zitpositie vinden is nog wel een uitdaging. De stoelen zien er fantastisch uit, maar de kuipvorm vind ik bij de bovenbenen wat hoog. Ik zit graag meer wijdbeens dan nu kan.
Gevolg is een lichte rugpijn in de lage onderrug. Hopelijk krijg ik met genoeg uitproberen een goede zitpositie te pakken.

De "bekerhouder" in de middenarmsteun is een gigantische misser, aangezien er nog niet eens een 33cl waterflesje in past!

Prima

  • 2.500 km

Het is een heerlijke reisauto. De motor is lekker los, en ik heb inmiddels ook een goede zitpositie kunnen vinden.

Het was wel even wennen; vooral het klinische stuurgevoel had ik wat moeite mee.

De knoppen op het stuur kan ik inmiddels vinden, maar blindelings is veel gezegd en intuitief zou ik het ook niet noemen.

Verder geen storingen, problemen, rammeltjes of kraakjes.

Minder gebruiken, meer waarderen

  • 8.500 km

Sinds de auto van de zaak (C4 Ligne Business) voor de deur staat, wordt er minder met de C5 gereden. De auto wordt 2 keer per week gebruikt voor de woon-werk rit van 100km, de andere dagen worden die in de C4 afgelegd. Voor het behoud van de techniek, rijden we weinig korte stukjes.

De waardering voor deze auto is groter als ik er weer in rij. Het is echt een behoorlijke klasse hoger dan de C4.

Stil, ruim, soepel schakelende 6-bak. Gewoon een heerlijke auto.

Beide auto's hebben een volgebouwd multifunctioneel stuur, maar alles zit net even ergens anders op de C4 en C5.
Aan die knoppenbom op het stuur wordt het op die manier lastig wennen.

Snow Motion?

  • 9.150 km

Ondanks de letters "Snow Motion" rond de versnellingspook, rijdt de auto niet erg standvast in sneeuw. Of het de banden zijn of de afstelling van het onderstel is, laat ik daarbij even in het midden.

De auto voelt erg zoekerig en onzeker in sneeuwomstandigheden. De auto voelt op rechte wegen alsof deze continu zijwaartse sprongetjes maakt. De grip bij lage snelheden is bedroevend en door het klinische stuurgevoel wat de C5 standaard heeft, lees je de weg, wegomstandigheden en grip minder goed.

De originele Michelins presteren ondermaats in sneeuwomstandigheden. In alle andere omstandigheden voldoen ze prima (ook bij vrieskou).

Desalniettemin merk je dat in de onderstelafstemming weinig rekening is gehouden met sneeuwomstandigheden. Na 10 jaar Saab rijden een vreemde gewaarwording.

De algemene tevredenheid over en waardering voor de C5 blijft onveranderd hoog liggen.

Solide

  • 17.500 km

Dankzij de C4 van de zaak ernaast, lopen de kilometers gelukkig niet zo snel op.

De auto heeft geen slag verkeerd geslagen en zit erg solide in elkaar. Het interieur, onderstel en touch&feel zijn en blijven solide aanvoelen.
Kortom: een heerlijke en kwalitatief uitstekende auto.

Het enige "gebrek" wat is ontstaan, is een tikkende stuurkolom bij het draaien aan het stuurwiel.

Probleempje onder garantie opgelost

  • 25.900 km

Het getik in de stuurkolom bij het draaien aan het stuurwiel, is zonder morren onder garantie opgelost. De COM2000-computer vervangen.

Tweede probleem was een rammeltje zodra je boven de 70km/u uitkwam, maar dit bleek een los steentje van mijn grindoprit in de motorruimte te zijn.

Volgende week een vakantie in France, dus z'n uitstekende lange-afstandskwaliteiten zullen ongetwijfeld weer boven komen drijven :)

Eerste onderhoud en garantie

  • 29.500 km

De tik in de stuurkolom was jammer genoeg niet opgelost door een COM2000.
De garantieafwikkeling was echter geweldig, want zonder overleg, discussie of morren werd er voorgesteld een compleet nieuw stuur te monteren.
Daarnaast was een lichte slip voelbaar. Erg vreemd en meteen laten nakijken.
Op de ingaande as was in de fabriek teveel vet gezet, waardoor de koppelingsplaten vet geslagen waren.
De complete koppelingsgroep is onder garantie vervangen.

Beide zaken zijn gedaan tijdens het eerste onderhoud, bij 29.500 kilometer.

De auto past ons nog altijd als gegoten. Op vakantie naar Frankrijk heeft de C5 zich (weer) bewezen als ultracomfortabele lange-afstandstijger.

Winterbanden

  • 30.950 km

Vorig jaar heb ik gemerkt dat de originele zomerbanden erg slecht presteren in vol winterse omstandigheden (sneeuw). Omdat we zo tevreden zijn met de C5, wordt niet uitgesloten dat we er nog langer mee doorrijden dan de geplande twee jaar.
Daarom heb ik toch maar winterbanden besteld.
Voor een relatief laag bedrag krijg je een hoop comfort, zekerheid en veiligheid terug.

Bij kilometerstand 30.950 heb ik de originele velgen verwisseld voor winterbanden:
Nokian WR A3 225/60 R16 98H op nieuwe zwarte stalen velgen.

edit: teruggewisseld bij 38.000km na een warme en bijna vorstvrije winter.
Reed ik toch mooi voor aap dit winterseizoen met mijn winterbanden! :)

RDW

  • 41.500 km

Na een verhuizing sta je op een zonnige maandagochtend zomaar aan te schuiven bij het RDW.
Alles in orde, en het Nederlands kenteken was drie dagen later al bekend!

Nu de documenten nog afwachten, platen laten drukken en deze Franse dame rolt straks met gele platen over Neerlands wegen.

Verder geen nieuws over de auto... Het is nog steeds een ongelofelijk fijne, probleem- en storingsloze auto.
Genieten dus!

Winterbanden

  • 50.895 km

En de winterbanden liggen er weer op! Verder maken we nog maar weinig kilometers sinds de verhuizing. We kijken het nog een half jaartje aan of de C5 "mag" blijven...

Ingeruild

  • 64.000 km

Vanwege de belastingdruk op deze auto heb ik beslote om 'm in te ruilen op een Lexus CT200h.

Wat mis ik (en is een pré voor de C5)?
- bochtverlichting
- ruimte
- ingetogen en sjieke uitstraling
- veercomfort
- stoelen
- eigenwijsheid interieur
- actieradius (1.000 - 1.200 km)

Wat mis ik niet?
- wollig en afstandelijk stuurgedrag
- grootte buitenzijde
- weinig 'gimmicks'
- fors verbruik bij stevig rijden

Zonder de belastingdruk van deze lekkere diesel(1.800,- per jaar), had ik deze auto nooit verkocht.

Desalniettemin is de Lexus een prima opvolger. Autorijden 2.0 biedt een totaal andere rijbeleving.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.