Citroen C5 CrossTourer HDi 200 Exclusive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 CrossTourer HDi 200 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 80.800 km |
KM-stand laatst | 100.061 km |
Weer heerlijk zweven!
- 98.900 km
Het bloed kruipt….
In mijn vorige review hebben we afscheid genomen van de Opel Insignia 2.0i turbo ST(200PK).
Zijn tijd zat er op (De Insignia was de laatste lease-auto voor mij en mijn bedrijf) en met toch veel pijn in mijn hart afscheid genomen van deze onderschatte auto. Bijna 200.000 nagenoeg probleemloze kilometers, met als min puntjes het vrij hoge brandstofverbruik en het geluidcomfort, of beter, het gebrek daar aan. (schuld van de 20”Conti banden)
Ik had hem over kunnen nemen van de leasemij, maar de restwaarde althans wat ze mij wilden laten betalen voor de auto was belachelijk hoog en ja, die minpunten.
Enkelen onder u weten dat ik hobbymatig een in originele nieuwstaat Citroen XM 2.0i Turbo-CT Exclusive automaat heb en deze koester. Het rijden hiermee is voor mij ultiem genieten. Ik weet en respecteer dat dit zweven/glijden/ vliegend tapijt niet ieder zijn ding is. Vooral zo houden!
Ik heb in het verleden diverse Citroen C5 (1) Breaks 2.2 HDI gereden en zelfs 2 C6-en. Een 2.7 HDI en een 3.0i-24V benzine. Alles beroepsmatig.
De laatste tijd bekroop mij steeds meer en meer de heimwee naar deze auto’s waarmee ik altijd probleemloos vele kilometers heb verslonden, waarbij elke kilometer genieten was. Heel Europa door, veel met een (te) zware caravan aan de haak, waar de auto’s niets om gaven, dankzij de formidabele HDI motoren en natuurlijk het hydractive veersysteem.
De heimwee was zo groot dat ik besloot op zoek te gaan naar een van de laatste C5 (X7) tourer met bij voorkeur weer de 2.2 HDI-16 V motor, nu met 204 PK ipv de 173 PK uit de C5-1 (facelift).
Dit is een van de fijnste en betrouwbaarste PSA diesels en met zijn 450Nm koppel beresterk.
Er zijn mensen die mij vragen; waarom niet de 3.0 V6 HDI? Is toch nóg comfortabeler en sterker.
Antw: Niet echt! Hij levert weliswaar 243 PK, maar hetzelfde koppel. Dit laatste omdat anders de Aisen 6 bak automaat er wat van gaat vinden. Die kan meer koppel niet handelen. Dit is een van de redenen dat ik mijn 2.2 niet laat chip-tunen. Die 520Nm gaan die bak mollen, zeker met veel aanhanger/caravan werk. Bovendien, ik mis het niet. Man, wat is die auto sterk en snel! (voor een diesel dan en gezien zijn forse gewicht van 1.842 kg).
Ja, de meeste e-auto’s trekken je er finaal uit bij een stoplichtsprintje, maar hé, dit is een Citroen he! Daar zijn dit soort zaken bijzaak, totaal irrelevant en ongepast. Met een grote Citroen krijg je nooit het gevoel dat jij langzamer bent, maar dat al die anderen hectisch onderweg zijn. Dat klopt natuurlijk ook, want bij het volgende stoplicht…..staan we weer naast elkaar.
Ik lach daar slechts om, weet je. Ik hou het langer vol, kan op de snelweg daar waar het kan en mag, veel sneller rijden en bovendien bijna 900 km rijden voor de eerstvolgende tankbeurt.
Het moest dus een 2.2 HDI zijn. Ja, weer eigenwijs terug naar de diesel. Wat betreft de vaste lasten, vooral WB natuurlijk geen voordelige keuze, maar t.o.v. de Opel Insignia die op benzine reed ben ik toch elke maand voordeliger uit met deze auto dankzij het veel lagere verbruik en natuurlijk ruim € 0,20 per liter goedkopere brandstof. Omdat ik best veel rij is het voordeel al met al ruim € 250,=/mnd.
Gevonden heb ik mijn C5 (x7) in Zuid Duitsland en heb hem zelf geïmporteerd en gehaald.
Hier in NL hebben deze auto’s vanwege het ongunstige belastingklimaat veelal zo’n 250-300.000km gereden in 8 tot 10 jaar. De door mij gevonden C5 Cross-Tourer had slechts aantoonbaar 80.000km gereden en was van 1e eigenaar uit Kempten im Allgaü. De laatste 1 ½ jaar had de auto zelfs nagenoeg geheel stilgestaan. Dat laatste was wel een dingetje, de auto had er onder geleden. De auto zelf is snaar strak en schade vrij, dealer onderhouden ( ik heb ze gebeld en kreeg heel welwillend alle gevraagde info betreffende het uitgevoerde onderhoud, wat altijd stipt was uitgevoerd ondanks slechts 6-8.000 km/jaar. Fijne wetenschap.
Deze dealer had de auto verkocht aan een gebruikte auto handelaar van wie ik hem gekocht heb.
De prijs was (te) stevig, maar hij werd dan geleverd met 36 maanden garantie!
Na een potje stevig onderhandelen en o.a. afzien van die garantie waar ik weinig aan heb in NL, uiteindelijk een deal gesloten.
Het is geworden een C5 (X7) 2.2 HDI Cross-Tourer exclusive aut-6 uit 2015 en in de kleur “Blanc-Nacré”, of te wel wit parelmoer. De auto heeft alle toen leverbare opties op alcantara hemel en dashboard bekleding na. Zoals gezegd, de km, stand was ruim 80.000km.
De auto opgehaald in Zuid Duitsland. Heen met 300km/uur in de ICE en terug met export kenteken rijdend. De auto had erg geleden van het staan, zo erg dat er enkele veerbollen gewoon vast zaten evenals de hoogte regelaars. Dus met on Citroen achtig comfort of beter, geen comfort want hij stuiterde als een verlaagde Golf 1 GTI de ruim 900km naar huis aanvaard.
Zonder problemen, op het stuiteren na, thuis gekomen midden in de nacht. Wat een dramaland om door heen te rijden, Baustelle na Baustelle, 3x een ongeluk voor ons gebeurd, nee niet prettig.
De volgende dag direct naar de RDW voor de kentekenkeuring, wat een formaliteit is en daarna via DAS auto de BPM aanvraag gedaan en ruim € 2.700 BPM betaald. Daarmee werd de auto uiteindelijk best duur, maar je moet het toch afzetten tegen de staat van de auto en de lage km.stand. De Opel Insignia reed ik zakelijk, de C5 is privé tegen km vergoeding. Dus ook een black box laten inbouwen.
Ook een afspraak gemaakt bij mijn Citroen specialist in Zwartsluis, waar de XM ook onderhouden wordt en nieuwe veerbollen laten monteren, de wagenhoogte juist laten instellen en een kleine o.h. beurt laten uitvoeren. Ook heb ik de “chromen” deurstrips laten vervangen omdat deze behoorlijk aangevreten waren, ik denk door strooizout oid. Was een duur grapje.
Totaalbedrag van deze reparatie/o.h. beurt ruim € 1.500,= incl BTW.
Zelf heb ik een afneembare trekhaak gemonteerd voor onze caravan en zakelijk af en toe een boottrailer etc. Kosten: ongeveer € 500,= De dashcam er weer in en daarmee is de auto helemaal klaar. Op 1 april van dit jaar er mee gaan rijden op NL kenteken, begin stand: 80.800km
July 2025: eerste tussen-verslag; Km. Stand 99.000km.
In ongeveer 4 maanden tijd ongeveer 20.000km gereden. De auto weet niet wat hem overkomt, hier deed hij normaal 3 jaar over! De diesel komt dus goed tot zijn recht en loont behoorlijk t.o.v. de Opel Insignia op benzine. De maandelijkse MKB brandstof nota is ruim € 375/mnd lager en dat is toch geld. Verschil in wegenbelasting is € 120/mnd dus netto zo’n € 250,-/mnd winst.
Het brandstofverbruik schommelt zo rond de 1:16. Olieverbruik: 0
Zijn deze 20.000km probleemloos verlopen? Hmm, net niet. De achterremmen haalden de volgende beurt die over 3.000km gepland staat niet en waren ijzer op ijzer. Dus, nieuwe schijven, blokken en een nieuwe remklauw omdat er een stuk van de oude was afgebroken daar waar de handremkabel binnenkomt. Kosten na aftrek van statiegeld van de oude remklauw: € 350,=
Verder zijn er van de week (medio July) nieuwe voorbanden onder gekomen van het merk Hankook Ventus V12. Conclusie/ervaring: niet doen! Goede band, heel stil, maar hard!!!!
Die gaan dus binnenkort naar achteren en voor tzt Michelin eronder. Duurder, maar dat is het waard. De auto staat overigens op 245-45/18 sloffen op mooie LM velgen. Bij de auto zijn overigens ook 4x LM velgen met winterbanden bijgeleverd!
Verder is het gewoon genieten met deze auto, elke kilometer weer. Het is telkens jammer om uit te stappen en dat vindt iedereen die erin rijdt.
De auto is erg stil, mede dankzij de dubbele ruiten rondom en de goede isolatie.
De auto zit oer solide in elkaar, daar kwam ik wel achter tijdens het monteren van de trekhaak. Het demonteren van interieurdelen vergt een studie vooraf (dank je wel YouTube) en veel geduld.
Geen kwaad woord over de Insignia, maar wat een verschil van bouwkwaliteit en gebruikte materialen. Het is een Franse auto, maar kan rustig doorgaan voor “made in Germany”!
Er is al een vakantierit met de auto en caravan ondernomen, naar Omaha Beach in Normandië.
Achter de auto hangt een 1.800kg zware Westfalia Delphin 6000 caravan. De C5 ligt er niet wakker van, net als de Insignia overigens. Alleen, de C5 heeft 100Nm koppel meer en dat merk je echt wel. Bovendien liep de Insignia 1:5 met de caravan erachter en de C5 1:10. De helft dus!
In Frankrijk heel comfortabel 120km/uur op de cruise control aangehouden, wat daar mag en voor deze combinatie een hele comfortabele reissnelheid is. Dit mede ook dankzij de fijne caravan die over een onafhankelijke wielophanging (Westfalia chassis gelijk aan de dure en luxe paardentrailers van dit merk) beschikt met schroefveren. Zelfs bij flinke stijgingen in de autoroute hield de C5 de snelheid gewoon vast! Wat een rangeerlocomotief. En dankzij het fenomenale veersysteem wat een hogere kogeldruk toelaat, ligt de auto altijd stabiel en kaarsrecht.
Kortom, de auto bevalt zeer goed en voldoet aan de verwachtingen. Binnenkort de grote beurt met distr. Riem en waterpomp en alle filters en wielenwissel van voor naar achter.
Ook laat ik enkele lakbeschadigingen wegwerken door een goede vriend die een spuiterij heeft.
We gaan het zien of deze auto ook afrekent met de vooroordelen tegen Franse auto’s in het algemeen en Citroen in het bijzonder. Het bewijs is ook in de rubriek klokje rond van Autoweek terug te zien, 2x C5 (X7) met behoorlijk hoge km. standen waarvan de HDI die enorme km. stand nagenoeg probleemloos heeft afgelegd (bijna 600.000!)
De auto was geen koopje, al met al, maar man man, wat ben ik er blij mee! Wordt vervolgd.
(heel) Grote onderhoudsbeurt.
- 100.061 km
In slechts enkele maanden 20.000km afgelegd. Hoe zijn die verlopen?
Zoals hierboven al beschreven, niet geheel probleemloos, maar wel ontegenzeggelijk comfortabel. Ik geniet echt van deze bak!
Maar goed, terug naar de afgelopen periode. Wat ging er goed; het al genoemde comfort, de ervaringen als caravantrekker (zeg maar rustig rangeerlocomotief) het relatief gunstige brandstofverbruik in vergelijking met mijn vorige auto, de Insignia. Zoals gezegd, het is een heerlijke, stille auto, met een goede geluidsinstallatie en akoestiek dankzij dubbel glas, heerlijke fauteuils (geen 'stoelen') en geen hinderlijke piepjes en overijverige waarschuwingssystemen die te pas en te onpas zich ergens tegenaan bemoeien.
Wat ging er minder goed: De hierboven al genoemde achterremmen. Twee weken geleden besloot ook de linker remklauw achter dat het genoeg was en ging ook vastzitten. Gevolg: nieuwe achterremblokken finaal weg en nieuwe remschijf bijna! Kon er niet langer meer mee doorrijden. Dus, 2e nieuwe remklauw erop en nieuwe remblokken (weer). Dit kan de auto niet aangerekend worden, dit is puur het gevolg van bijna 1 1/2 jaar stilstand en ongunstige gebruiksomstandigheden. Hierover later meer.
Stilstand is werkelijk funest voor een auto en niet alleen een auto. Op mijn watersportbedrijf lijden boten elke winter al van slechts 6 maanden 'non actief' en hebben veel schepen bij het in bedrijf stellen in april problemen zoals vastzittende pompen, accu's die er de brui aan geven etc. Niets vreemds dus.
Verder zijn de hierboven al aangezegde Michelins onder de C5 gekomen en staat zij nu op geheel nieuw rubber. En is stil, heel stil! Dit betekend dat ik vanaf nu samen met de set winterwielen voorlopig verschoond ben van bandenwissels. Ik reken op minstens 80.000km voordat ik weer nieuwe rubbertjes moet aanschaffen.
Vandaag dus de (hele) grote beurt met distributieriem, waterpomp en spanrollen, alle filters, Multi-snaren, interieur luchtfilter, nwe wisserbladen, een kentekenlampje, een nieuwe aandrijfashoes, alle vloeistoffen ververst en 2 nieuwe onderste fusee kogel/draagarm rubbers. Die waren totaal uitgeslagen wat een rammel in het vooronder veroorzaakte. Alle onderdelen van het onderstel voor +achter zijn netjes behandeld met Brunox en zo blijft de auto onderdeks ook netjes. Daar hou ik van.
Je weet wel gelijk dat je bij je Citroen vrienden ben geweest; kostenplaatje ruim € 1.700,=
Al met al dus best heel veel geld uitgegeven aan deze auto in een hele korte tijd, zij het al wel na 20.000km. Ja, dit is best slikken en ik ben er nog niet. Ik kreeg nog een onheilstijding; Het roetfilter doet niets meer! Veel mensen zullen nu zeggen; weg met die auto, die brengt je aan de financiële afgrond, maar je bent Citroen liefhebber of niet hea. Bovendien, dat comfort, dat is niet te evenaren. Dat maakt (bijna) alles goed.
Alle gekheid op een stokje: Deze auto is gekocht, 10 jaar oud en slechts 80.000km. Daar was ik blij mee en mede forumleden hier vonden mij een geluksvogel. Ikzelf ook. Had hij maar het dubbele gelopen met bijbehorend regulier onderhoud! Dan had ik veel ellende niet gehad, zoals de veerbollen, de vastgelopen achterremmen en het roetfilter. Deze is stuk gegaan omdat de auto onder super ongunstige omstandigheden is gebruikt (volgens de dealer die de auto ooit heeft geleverd en onderhouden voor de 1e eigenaar). Nooit meer als zo'n 7.000km/jaar en dan uitsluitend korte afstanden waarbij de auto nooit op bedrijfstemp. kwam laat staan dat het roetfilter gelegenheid heeft gehad om te regenereren. Dat dus!
Dus, voor de komende APK in januari moet hier nog een ander/ruil filter onder. Ik vraag me in alle eerlijkheid wel af, hoe die ooit door de Duitse TUV is gekomen!!
Maar ik beschouw alles, of bijna alles als achterstallig onderhoud wegwerken en ga ervan uit dat ik voorlopig verschoond blijf van nog meer tegenslagen. Ben daar gerust op, ik ken deze auto's. Bij mijn XM had ik exact hetzelfde en die functioneert nu al ruim 8 jaar probleemloos met alleen jaarlijks onderhoud en laatst een airco refill.
Beide auto's zijn in onderhoud bij dezelfde Citroen Specialist in Zwartsluis, een bedrijf waar ik mijn auto's echt aan toe vertrouw en waarvan ik weet dat mijn auto's die aandacht krijgen die ik wens dat ze krijgen. Vooral mijn XM is een graag geziene gast, niet omdat er direct Kassaaaa! wordt geroepen als ik binnen kom rijden, maar omdat ik één van de mooiste, originele XM heb van NL, die dus bij binnenkomst door senior eerst geïnspecteerd wordt en nagelopen en bijgewerkt met een lakstiftje voor die 2 nieuwe steenslagjes die erbij gekomen zijn. Ik bedoel maar.
We gaan vol goede moed op naar de volgende onderhoudsbeurt, die over 4/5 maanden wel weer zal plaatsvinden. Gaan we een wedje doen dat deze periode foutloos gaat??
Nog enkele kengetallen: Brandstofverbruik: +/- 6-7 Lit/100km bij een sportieve rijstijl en ietwat hogere snelheden (kan hier nog, zeker na 19.00 uur). Af en toe zwaar werk met trailer of zware caravan. Niet slecht dus.
Olieverbruik over20.000km: 0,0 lit.
Pluspunten van de auto. Genoeg over gesproken > comfort in algehele zin!
Minpunten: Weinig beenruimte achterin t.o.v Insignia, zenuwachtige regensensor, geen bruikbare bekerhouder en kaartenvakken. (niet van deze tijd), eco modus slaat veel snel toe en schakelt alles uit. Niet fijn bij auto wassen en radio aan. Na enkele minuten uit met de pret.
Trouwe lezers/volgers: schiet maar weer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.