Citroën C4 Coupé 1.6 HDi 16V 90pk VTR (2005)

autoreview

Citroen C4 Coupé
Citroen C4 CoupéCitroen C4 CoupéCitroen C4 CoupéCitroen C4 CoupéCitroen C4 CoupéCitroen C4 CoupéCitroen C4 CoupéCitroen C4 CoupéCitroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieurCitroen C4 Coupé - interieur

Signalement

UitvoeringC4 Coupé 1.6 HDi 16V 90pk VTR
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Heb de auto sinds afgelopen vrijdag de 15de april. Nu een dikke 500 kilometer mee gereden.
Het rijgedrag is erg prettig,wagen is relatief (zeker voor een Frans merk) stug afgeveerd op een stevig onderstel.
De stuurbekrachtiging doet zijn werk vooral bij lage snelheden zoals het hoort en laat je zelf meer het werk doen bij wat hogere snelheden.
De zit is comfortabel, de stoel is in allerlei standen te verstellen, en in combinatie met de verstelmogelijkheden van het stuur vind je altijd een fijne positie achter het stuur. De been-en hoofdruimte is (ik ben 1m89 lang) uitstekend te noemen, en ook achterin voor de kinderen meer dan genoeg ruimte.
De interieur bekleding en inrichting straalt rust en klasse uit. De two-tone kleur combinatie van dashboard in zwarte carbonlook en de stijlen bekleed in roomwit is mooi uitgevoerd.
De buitenspiegels zijn erg goed; nauwelijks een dode hoek en de scherpte en kleurstelling (blauwig) bevallen erg goed. Het zicht naar achteren is wennen ; In het begin viel de horizontale stijl van de daklijn erg op, inmiddels ben ik eraan gewend.
De deuren zijn ook écht deuren: robuust en een goed geluid bij het sluiten.

De cruise control - die ik voor het eerst in een eigen auto ervaar- is zéér prettig te bedienen. De snelheidsbegrenzer heb ik niet gebruikt, en ik denk ook niet dat ik deze met enige regelmaat zal gaan gebruiken. Leuke gadget maar voor mij geen toegevoegde waarde, in tegenstelling tot de cruise control.

Ik heb de 1.6 90 pk diesel. Deze is opmerkelijk stil, je hebt amper in de gaten dat je in een diesel rijdt, en ook het bandengeruis van de 17 inches is nauwelijks te horen.
Bovendien ben ik content dat ik niet (flink) meer euro’’s voor de 110 pk motor heb neergeteld want deze 90 pk is fel genoeg en heeft al laag in de toeren haar maximun koppel, prima keus voor mij dus.

Vanmiddag terug naar huis voor het eerst in de regen gereden ; Zowel de interval als de ’gewone’ wis snelheid voldoen prima bij de grote ’tegen elkaar in wissende’ bladen op de voorruit.
Het hele kleine wissertje op het achterruit doet zijn werk naar behoren, maar het wisoppervlak is wel erg klein.

Voor wat betreft het verbruik tot nu toe - het is een 60 (!) liter tank - moet ik afgaan op de boordcomputer info, en die geeft aan zo’n 5.1 liter per 100 km , zo’n 1 : 19,6 dus. Pas bij de eerste tankbeurt weet ik het exact.
Voor de lezers : Ik rij als een echte dieselaar, en pas de tips voor het nieuwe rijden (vlot opschakelen naar hogere versnelling, rustig accelereren en decelereren, de auto laten uitrollen, zo min mogelijk hoeven te remmen etc) consequent toe én gebruik waar mogelijk de cruise control.

Het schakelen gaat soepel, al schakelde de bak van mijn escort een fractie soepeler. Zal een kwestie van wennen /inslijten zijn neem ik aan.

So far, so good ; een goede keus.

Na tussen de 1500 -2500 km te hebben gereden volgt de eerste geplande (gratis) check . Dit kan zonder afspraak onder het motto ’klaar terwijl u wacht’.
Zodra die check achter de rug is, eind april, zal ik mijn ervaringen met de ’garage’-tak van dealer neerzetten.

PROBLEMEN

In de ’My reviews ’ zoals ik die had gelezen van andere, eerdere C4 rijders viel me op dat menigeen bij de aflevering aangaf dat een uitschuiflade onder de passagierstoel ontbrak. Daar heb ik met de dealer vooraf zelfs nog over gesproken. De C4’s die in de showroom stonden hadden - zo keken we samen toen even - allemaal wel die schuiflade in kwestie.
U raadt het al: ook bij de aflevering van mijn C4 ontbrak deze. Overigens kan de dealer hier niets aan doen, het is meer iets voor of de fabriek waar de auto van de band rolt (in Mulhouse waar ze ook de Peugeot 307 fabriceren), of de importeur.
De ervaringen met de dealer - Poiesz in Sneek - zijn tot nu toedusdanig goed dat ik er alle vertrouwen in heb dat meneer Hooijsma met een voor mij acceptabel voorstel komt om dit op te lossen.
Een kleinigheid bij de aflevering was het feit dat ik had aangegeven geen nummerplaten te willen met zo’n dikke zwarte ’reclame-rand’ met daarop de dealeraanduiding en de plaat, en zulke platen er wel op bleken te zitten.
Men bedacht zich geen moment, en terwijl ik een vrijwaringsbewijs etc kreeg , werden subiet de goede platen gemonteerd. Goede service, zo hoort het.

De ervaringen met de dealer zijn erg prettig te noemen ; men doet erg zijn best om je als klant tegemoet te komen en je in de watten te leggen. Zo belde men mij eerder vanmiddag laat (dinsdag 19 april) op om te vragen naar de eerste indrukken/ervaringen, en of er nog (behalve eerdergenoemde lade) zaken waren die wellicht opgelost moeten worden. Prettige geste.

Over de oplossing n.a.v. de ontbrekende schuiflade zal ik een volgende keer terugkomen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.