Citroën C3 1.4 Exclusive (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.4 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat design betreft, mag de C3 m.i. weer een echte Citroën worden genoemd. In een kleur als Bleu Lucia (ook wel ’babyblauw’ genoemd) komt dit model zeer goed tot zijn recht. Het wagentje heeft alles in zich om weer een echte klassieker te worden. Na zo’n 9 jaar zonder Citroën, voel ik mij weer een beetje ´Citrofiel´. En bij citrofielen speelt emotie een belangrijke rol. Met het speels vormgegeven interieur en exterieur is de C3 een lust voor het oog. Ik vond dit ´Bolleke´ bij aankoop - met enige afstand - de mooiste in z´n klasse (hoezo, objectief?). Vandaag de dag (mei 2006) vind ik de C3 (inclusief model vóór de facelift) er nog niet verouderd uitzien, al zijn er meer leuke auto’s in deze klasse.
Pluspunten:
- originele vormgeving exterieur/interieur
- complete uitrusting. We noemen: electrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, automatische airco, regensensor, velours bekleding, cruise control...
- veel ruimte voorin
- comfortabel, (alsof dit nieuw is voor een Citroën...). Een ´kleine´ auto die groots rijdt! De combinatie van een goed onderstel, + voortreffelijke stoelen (beter gezegd: fauteuils) zorgt ervoor dat je probleemloos uren achtereen kunt rijden. Een rit naar Berlijn was dan ook allesbehalve een straf!
- vetrouwd aanvoelende wegligging
- met leer bekleed stuurwiel wat lekker ’pakt’.
- ruimtelijk gevoel door licht gekleurd interieur, bolle voorruit en breed dashboard
- stil interieur door goede geluidsisolatie Motorgeluid keurig op de achtergrond
- uitgebreide veiligheidsuitrusting: naast verplichte ABS is deze uitvoering voorzien van 6 airbags.
- prima remmen
Neutraal:
De oude vertrouwde 1.4 8-klepper (75pk) zorgt niet voor denderende prestaties, maar voldoet over het algemeen prima, en maakt weinig lawaai. Voor wie van écht opschieten houdt, is een C3 met 16V motor de betere keus.
Een paar (onvermijdelijke) minpuntjes:
- dikke raamstijlen voor en achter (dode hoeken). De schoonheid van dit model heeft z´n prijs.
- fraai gebogen motorkap gaat ten koste van overzichtelijkheid carrosserie.
- kwaliteitsgevoel van sommige kunststof interieurdelen laat te wensen over, Overigens voelt auto solide aan.
- Leuk uitziende Clarion Radio/cd-combinatie, maar door het blikkerig geluid van de speakers valt het luisterplezier nogal tegen. Volgens een andere c3-eigenaar is de radio de boosdoener. Ik heb er inmiddels mee leren te leven, en zal mijn volgende auto waarschijnlijk laten uitrusten met iets beter klinkende apparatuur.
- Voor volwassenen is zit/beenruimte achterin te krap. Met wat inschikken van de voorinzittenden zijn kortere afstanden nog wel te doen, maar de C3 is minder geschikt voor lange ritten met meer dan 2 volwassenen/langere personen.
PROBLEMEN
Bij km stand 12000:
- Piepend geluid in stuurkolom en koppelingspedaal: Bij onderhoudsbeurt verholpen.
- rammeltje rechts voor: binnenscherm bij voorspatbord zat los, en is vastgezet.
Bij km-stand 14700:
- foutmelding in katalysator/injectiesysteem. In de werkplaats is bedrading gecontroleerd en ingespoten.
Bij km-stand 16700:
Pech onderweg: dezelfde foutmelding. Motor houdt nu in en slaat vervolgens af. Starten lukt nog wel, maar motor loopt op 3 cilinders, en blijft afslaan (zgn noodloopprogramma). Dichtstbijzijnde Citroëndealer constateert dat een van de injectoren defect is. Na vervanging (onder garantie) rijdt de C3 weer als vanouds.
- Bij km-stand 40.000 is onderhouds-/garantie-afloopbeurt uitgevoerd, en is de schakelaar van de richtingaanwijzer vervangen. Verder geen bijzonderheden.
Update 1-10-2005:
Na bijna 50000 kilometer ben ik nog steeds content met de C3. Ik ben er mee naar Italië geweest voor een korte vakantie. Overigens struikel je daar over de C3-en. Ook nu was het weer een ’aangenaam verpozen’ in de fransoos. Uren achter elkaar cruisen met snelheden rond 140 km/u is goed vol te houden. (sneller hoeft voor mij niet). Het meubilair heeft zich opnieuw van zijn beste kant laten zien. Bij zulke afstanden leer je je auto pas goed kennen!
Kortom: een geweldig karretje. Chapeau Citroën!
Update 9-5-2006:
Bij km-stand 58.500 kleine onderhoudsbeurt + (eerste) APK laten uitvoeren.
Ruiterwisserbladen vernieuwd. Verder geen bijzonderheden.
Eerste banden zijn nog in goede staat; vervanging is nog niet aan de orde.
Update 13-10-2006:
Afgelopen tijd zijn er totaal geen problemen geweest. Ik was op zoek naar ’iets anders’, en bij km stand 68.000 is de auto ingeruild tegen een Toyota Aygo. Hoewel de Japanner kleiner is, spreekt mij het rijgedrag, design en de eenvoud mij enorm aan. Dit neemt niet weg dat de C3 een een fijne, gemoedelijk rijdende auto is. Alleen in de garantieperiode waren er een paar probleempjes, die perfect zijn verholpen. Voor de rest heb ik deze leuke Citroën als een zeer betrouwbare auto ervaren. Ik lijk nu weer ’Citrofiel af’, maar ik weet bijna zeker dat ik vroeg of laat weer op dit merk terugkom.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3
