BYD Tang (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tang |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 2.000 km |
KM-stand laatst | 6.269 km |
Eerste maand in gebruik
- 2.000 km
Tja, een BYD Tang flagship. Met een verwijzing naar de Tang-dynastie klinkt het ok, toch?
De enorme luxe past ook bij deze naam. De massagestoelen en stoelventilatie voor waren overtuigende standaardaccesoires. Als optie was een trekhaak nodig.
Op zoek naar een ruime auto, twee honden (soms meer) mee en 5 personen, die ruim kunnen zitten.... Het gaat met de Tang prima. Zonder honden zijn er 7 zitplaatsen mogelijk. Dat is nog niet geprobeerd. Tijdens een proefrit heb ik er wel gezeten en dat was prima.
Ook een caravan er mee trekken? Dat komt er aan.
De auto is groot, dat is niet voor iedereen! Dankzij véél camera's en
goede schermen en rustig manoeuvreren valt de hanteerbaarheid mee. Mijn gezinsleden hebben er allemaal geen probleem mee. Gewoon durven en dan went het.
Comfort is onovertroffen: zelfs op de 3e zitrij / in de kofferbak bij de honden is airco. Op de 2e zitrij regelen de passagiers het zelfs zelf. Heerlijk toen het 30+ graden was.
De verstelbare rugleuning op de 2e / 3e zitrij is ook prettig.
Het grote panoramadak zorgt voor een gezellig interieur, je ziet elkaar tijdens de rit.
Wat wel nog moet wennen, zijn de instelmogelijkheden van heel veel functies. Véél menu's, apps, connectiviteit, rijmodi....
Vanuit een auto met toerenteller, waarschuwingslampjes, een enkel geluidje voor een open deur of als het licht nog brandt, naar een cockpit! Gelukkig nog gewone stengels aan het stuur voor verlichting, richtingaanwijzers en ruitenwissers (ook achter).
Heel fijn is de optie om navigatieinfo zowel op de head-up display te zien, als recht voor je.
En als je eenmaal je er aan overgeeft, praat je tegen je auto om de binnentemperatuur te regelen. Pas 1x aan gedacht, was grappig en moet ik vaker doen.
Het rijden! Nu ben ik altijd van opschieten als het enigszins zinvol is en veilig kan. Veilig is subjectief, maar 5 km van de Duitse grens wonend, was 180 km/u op de teller niet bijzonder en dat voelde nooit onveilig. Dus is de topsnelheid ook getest: 189 km/u vanwege de begrenzing af fabriek. De acceleratie naar 100 in 4.6 s, info door Flitsmeister geregistreerd.
Is dat belangrijk? Niet echt, gewoon een keer leuk.
Wel heel belangrijk vind ik de soepelheid in het rijverkeer. Gewoon rustig mee kunnen rijden en genieten van de rust, het overzicht, gebruikmakend van de beschikbare informatie, zoals een waarschuwingssignaal in de spiegels als er andere weggebruikers naast je waargenomen zijn.
Eén minpuntje gaat over de intelligente automatische cruisecontrol systemen: in het Nederlandse verkeer op de snelweg kun je die (meestal) niet gebruiken! Als je netjes na een inhaalactie naar de rechterbaan teruggaat omdat die leeg is en je voorgangers dat helaas vaak niet doen, dan gaat de cruisecontrol ervanuit dat er niemand voor je rijdt. Heb je dan ingesteld dat je 100 wilt rijden en autos op de linker‐ of middelste baan gaan langzamer, dan zou je rechts gaan inhalen. Dat zou in de VS gewoon mogen....
Een aantal aspecten kan ik niet aanstippen:
betrouwbaarheid (importeur Louwman is vertrouwenwekkend), kosten (behalve de aanschaf en een paar keer laden niets te melden).
Binnenkort naar Zuid Frankrijk met de caravan. De voorbereidingen gaan o.a. over laadstops en hondenstops. Erg benieuwd ben ik naar het verbruik en dus het bereik. Met het comfort zit het wel goed...
Wordt vervolgd.
6000 km gepasseerd
- 6.269 km
Sinds het vorige verslag is er veel ervaring opgedaan met het rijden met de Tang onder diverse omstandigheden.
Op en neer naar de Zuid Frankrijk, de Middelzandse Zee zien!
Vooropgezet, met een avontuurlijke insteek is de reis heel spontaan tussen alle drukte door ingepland.
Voorbereidingen: nauwelijks. Een laadpas van de ANWB, de ANWB onderweg app en onze spullen en vanalles voor de honden.
De caravan nog even ophalen, de nodige controles en nog wat spullen en op weg.
Net voor vertrek blijkt dat de extra spiegels van de vorige auto niet passen. Dus naar de kampeerwinkel en nieuwe kopen. Waarschijnlijk was het niet nodig geweest, omdat de spiegels van de Tang zo groot zijn en de auto net zo breed als de caravan is, maar liever geen risico op gedoe.
Een paar uur later dan gepland begon de reis.
Lampentest, stabilisator erop, instappen en op weg.
Omdat we jaren met een caravan op vakantie zijn geweest, was het als vanouds. Met als grote verschil, de Tang: zoveel eigen gewicht en zoveel vermogen dat de caravan onmerkbaar volgde, terwijl voorheen bij het wegrijden en stoppen altijd wel een schokje merkbaar was.
Dus het rijden was fantastisch. Wel op de snelheid letten, maar met de cruise control ging dat natuurlijk prima.
De eerste schrik echter kwam, nadat we Luik voorbij waren. Het was inmiddels donker en we gingen de eerste klim tegemoet.
Vertrokken met 100% lading om in het begin een flink eind door te kunnen rijden.
Het ladingpercentage liep heel snel terug. Raadplegen van de ANWB app dan maar. Dichtsbijzijnde snellader was Arlons. Via de snelweg nog 55 km, maar op de display stond nog maar 20%, zo'n 65 km. Hoe nauwkeurig is dat?
Op de E25 richting Bastogne leek de beste keuze om binnendoor via de N4 naar Arlons te rijden, ruim 10 km te besparen en in elk geval meer door de bebouwde kom te rijden voor het geval dat ....
Na een spannende driekartier rijden kwam het laadstation in zicht. Op het display stond dat er nog 10% lading was, voor ca. 30 km.
Geen prachtig en ruim opgezet terrein, met een restaurant en winkels zoals je vaak ziet, maar een donkere parkeerplaats waar ook een paar laadstations stonden, een Burger King en Pizza Hut, die al dicht waren en een casino, waar af en toe wat beweging was. Het voelde niet heel fijn. Buiten was het guur, 8 graden, miezerig en het waaide hard.
Driekwartier gewandeld met de honden, kou geleden omdat we geen jassen bij ons hadden, en daarna weer de E25 op.
De eerste ervaring met snelladen zat er op. Omdat er geen andere auto's waren kon de combinatie over 4 plekken worden gezet, anders was afkoppelen nodig geweest.
Het bereik van de Tang met caravan de Ardennen in, viel eigenlijk wel tegen: ca. 250 km. En er waren nog 1000 km te gaan....
Maar het was als experiment en avontuur ingestoken, dus eigenlijk kon er niets echt tegenvallen.
Over het rijden is weinig spannends te melden: geweldig comfort, de massagestoelen hebben minstens de helft van de tijd gekneed en geduwd, heerlijk, Franse chansons op Spotify, prachtig geluid uit de speakers en verder zoevend naar het volgende laadstation.
Oh ja, tolwegen: door de grote extra spiegels was het een leuke opgave om zo dicht mogelijk bij de ticketautomaat te komen om een kaartje te kunnen pakken of te betalen. Soms maar een paar millimeter tussen de spiegel en de automaat. En dan nog was het half uit het raam hangen ... Fijn, zo'n grote auto.
De reis verliep geweldig: alle signalen zijn wel getest, van het melden dat je tussen de strepen moet blijven, het waarschuwen dat je niet op de navi moet kijken maar op de weg, tot het manen tot pauzeren wanneer je een keer gaapte. Storend, och ook daar kun je aan wennen.
Heeldhuids aangekomen op de camping na een totale reistijd van 22 uur, was de conclusie dat het comfort ongeevenaard was. De stoelen zijn echte fauteuils. Een minpuntje is dat de bijrijdersstoel niet in hoogte verstelbaar is, dat zou nog een fijne extra zijn geweest.
De caravan werd op zijn plaats gezet door de gastheer: een kleine wendbare 4x4 was toch handiger op de smalle en steile paadjes.
Een aantal keer is de Tang gebruikt voor uitstapjes, o.a. naar zee.
Heel erg fijn blijken dan toch alle camera's te zijn als je met een grote auto onderweg bent: krappe parkeerplaatsen lukken dan gewoon, een bergweggetje met tegenliggers en dan durf je net even verder de berm in.
Met temperaturen royaal boven de 30 graden was het klimaat toch goed te regelen in de auto; zeker ook helemaal achterin voor de honden, waar een uitstroomopening van de achterste airco het lekker koel kon houden.
Een beetje saai verhaal, maar het cruisen over de Zuid Franse binnenwegen, met de snelle bochten en de langzame haarspeldbochten ging super soepel. Wel af en toe alles op SPORT gezet, gewoon om het verschil te merken met COMFORT of ECO. Allemaal leuk om mee te spelen.
De terugreis verliep vergelijkbaar, met als negatieve ervaring dat bij het snelladen erg veel tijd verloren is gegaan omdat het laadvermogen - hoewel alleen maar voor 175+ kW laders is gekozen - vaak nog niet de helft bleek te zijn.
Dit heb ik voorgelegd aan de ANWB, maar ik heb nog geen antwoord.
De reis zit er al weer een paar weken op en het woon-werkverkeer met alle drukte van de Nederlandse wegen is nu weer het testterrein van de Tang.
Vaak is een binnenweg nemen met de Tang leuker dan de file of het drukke snelwegverkeer.
Samenvattend:
Ruim 6000 km genieten. Geen moment spijt gehad van de aanschaf, gebaseerd op de heerlijke rijbeleving. Comfort en prestaties zijn top.
En het verbruik? Hoog, maar dat is geen verrassing. Dan hadden we de Tang niet moeten kopen., dus is dat een gegeven en geen minpunt.
De volgende keer dat ik een review schrijf zal wel even op zich laten wachten, ik verwacht eigenlijk geen bijzonderheden. We gaan door met genieten is de verwachting.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BYD Tang AWD Final Edition 86 kWh | 400 KM rijbereik | Stoelverwarming-ventilatie | 22" LMV | Brembo |
- 2024
- 25.166 km

BYD Tang Flagship 108.8 kWh Demo|7 persoons|530 km WLTP|360 graden camera | 1500 kg trekgewicht
- 2025
- 5.111 km

BYD Tang Flagship 108.8 kWh VOORRAAD 7 PERSOONS | APPLE CARPLAY | PANORAMADAK | MASSAGE STOELEN |
- 2025
- 38 km