BYD Tang (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tang |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 2.000 km |
KM-stand laatst | 2.000 km |
Eerste maand in gebruik
- 2.000 km
Tja, een BYD Tang flagship. Met een verwijzing naar de Tang-dynastie klinkt het ok, toch?
De enorme luxe past ook bij deze naam. De massagestoelen en stoelventilatie voor waren overtuigende standaardaccesoires. Als optie was een trekhaak nodig.
Op zoek naar een ruime auto, twee honden (soms meer) mee en 5 personen, die ruim kunnen zitten.... Het gaat met de Tang prima. Zonder honden zijn er 7 zitplaatsen mogelijk. Dat is nog niet geprobeerd. Tijdens een proefrit heb ik er wel gezeten en dat was prima.
Ook een caravan er mee trekken? Dat komt er aan.
De auto is groot, dat is niet voor iedereen! Dankzij véél camera's en
goede schermen en rustig manoeuvreren valt de hanteerbaarheid mee. Mijn gezinsleden hebben er allemaal geen probleem mee. Gewoon durven en dan went het.
Comfort is onovertroffen: zelfs op de 3e zitrij / in de kofferbak bij de honden is airco. Op de 2e zitrij regelen de passagiers het zelfs zelf. Heerlijk toen het 30+ graden was.
De verstelbare rugleuning op de 2e / 3e zitrij is ook prettig.
Het grote panoramadak zorgt voor een gezellig interieur, je ziet elkaar tijdens de rit.
Wat wel nog moet wennen, zijn de instelmogelijkheden van heel veel functies. Véél menu's, apps, connectiviteit, rijmodi....
Vanuit een auto met toerenteller, waarschuwingslampjes, een enkel geluidje voor een open deur of als het licht nog brandt, naar een cockpit! Gelukkig nog gewone stengels aan het stuur voor verlichting, richtingaanwijzers en ruitenwissers (ook achter).
Heel fijn is de optie om navigatieinfo zowel op de head-up display te zien, als recht voor je.
En als je eenmaal je er aan overgeeft, praat je tegen je auto om de binnentemperatuur te regelen. Pas 1x aan gedacht, was grappig en moet ik vaker doen.
Het rijden! Nu ben ik altijd van opschieten als het enigszins zinvol is en veilig kan. Veilig is subjectief, maar 5 km van de Duitse grens wonend, was 180 km/u op de teller niet bijzonder en dat voelde nooit onveilig. Dus is de topsnelheid ook getest: 189 km/u vanwege de begrenzing af fabriek. De acceleratie naar 100 in 4.6 s, info door Flitsmeister geregistreerd.
Is dat belangrijk? Niet echt, gewoon een keer leuk.
Wel heel belangrijk vind ik de soepelheid in het rijverkeer. Gewoon rustig mee kunnen rijden en genieten van de rust, het overzicht, gebruikmakend van de beschikbare informatie, zoals een waarschuwingssignaal in de spiegels als er andere weggebruikers naast je waargenomen zijn.
Eén minpuntje gaat over de intelligente automatische cruisecontrol systemen: in het Nederlandse verkeer op de snelweg kun je die (meestal) niet gebruiken! Als je netjes na een inhaalactie naar de rechterbaan teruggaat omdat die leeg is en je voorgangers dat helaas vaak niet doen, dan gaat de cruisecontrol ervanuit dat er niemand voor je rijdt. Heb je dan ingesteld dat je 100 wilt rijden en autos op de linker‐ of middelste baan gaan langzamer, dan zou je rechts gaan inhalen. Dat zou in de VS gewoon mogen....
Een aantal aspecten kan ik niet aanstippen:
betrouwbaarheid (importeur Louwman is vertrouwenwekkend), kosten (behalve de aanschaf en een paar keer laden niets te melden).
Binnenkort naar Zuid Frankrijk met de caravan. De voorbereidingen gaan o.a. over laadstops en hondenstops. Erg benieuwd ben ik naar het verbruik en dus het bereik. Met het comfort zit het wel goed...
Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren