BYD Dolphin Comfort (2024)

autoreview

BYD Dolphin Comfort (2024)

Signalement

UitvoeringDolphin Comfort
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf32 km
KM-stand laatst10.200 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 1.300 km

Ik heb de BYD Dolphin Comfort in het grijs gekocht. Hiervoor hadden we een Aygo uit 2011, zes jaar lang gereden, maar op een gegeven ogenblik daar helemaal klaar mee.

We hebben rondgekeken naar welke auto we daarna wilden. Zelf houd ik van hatchbacks, dus die zou het moeten worden. Hierbij stonden de volgende auto’s op de shortlist:
- Toyota Yaris hybrid (occasion)
- Toyota Corolla hybrid (occasion)
- Peugeot e-208 (occasion/nieuw)
- Volkswagen ID3 (occasion/nieuw)
- BYD Dolphin (alleen nieuw)

Budget: 25-30k

Onze ritten zijn max 200-250 kilometer snelweg aan een stuk. Eens in de vijf jaar doen we misschien een lange rit door Europa.

We hebben gekozen voor de Dolphin vanwege de volgende redenen:
- Voor ons heeft die een grote accu met goed bereik.
- Lange garantie (6 jaar met voorwaarden (sommige onderdelen maar 2 of 4 jaar).
- Lange levensduur van de (LFP-)accu: 1,2 miljoen kilometer. Ook zou de accu veiliger zijn dan andere accu’s (minder brandrisico) en minder zeldzame metalen bevatten.
- Ruimte van de auto: op de achterbank zit je lekker ruim, achterbak valt wat tegen maar met de bank plat is die groot genoeg.
- Veel opties op de auto: stoelverwarming, mooie bekleding, 360 graden camera, allerlei veiligheidssystemen, adaptive cruise control en automatisch sturen op de snelweg, keyless entry.
- De prijs: voor 35500 euro was het veel auto voor je geld.
- Met SEPP kwam de auto uit op 32,7k. (We hebben 250 euro extra betaald voor Hankook-banden.)

Natuurlijk waren er ook redenen om niet voor de auto te kiezen:
- Het is een Chinese auto, risico op negatief sentiment in NL, importtarieven (toen we ‘m kochten waren we daar niet zo goed van op de hoogte), beschikbaarheid van de onderdelen.
- Stevige afschrijving zodra je de dealer uitrijdt, maar zolang je de auto 10 jaar houdt, heb je daar geen last van.
- Voorwiel-aandrijving voor een EV is niet geweldig, vanwege de hoeveelheid PK en het lage gewicht aan de voorkant.

- Eerste 1300 km
We hebben nu na iets meer dan twee weken de eerste 1300 km erop zitten met de auto. En we zijn erg blij met onze aankoop.

De auto heeft een verbruik van rond de 16,5 kWh/100 km op de snelweg met 100 km/u en een temperatuur van 20 graden (zonder airco). Dus het realistische bereik als je niet te hard doorrijdt, is zo’n 330-370 km. Dat is voor ons prima.

We hebben geen thuislader en zijn dus verdoemd tot openbare laadpalen. De openbare laadinfrastructuur is goed in orde. Op werk kunnen we goedkoop opladen en bij Tesla (v2/v3)-laders kun je ook voor rond de 30 cent/kWh opladen. Dat is goedkoop en voor ons goed genoeg.

Het rijden zelf is heerlijk (maar ja, mijn standaard is vrij laag). Het vloeiend accelereren is erg fijn, de auto trekt snel op, is stil op de snelweg. Alleen als het hard waait, hoor je wel wat de wind.

Ook in natte omstandigheden rijdt de auto goed. Wel rijd ik op ECO-modus en heb ik Hankook-banden gekocht. Standaard komt de auto met Linglongs, die weinig grip zouden hebben. Met de Hankooks en ECO-modus heb ik geen last van slippen op natte wegen (tot nog toe).

- De piepjes en veiligheidssystemen

Sinds update 1.3 zijn de piepjes minder irritant dan wat ik in veel reviews tegenkwam en wat ik bij de proefrid ervaarde. Als je nu te hard rijdt, is het piepje nog amper hoorbaar. Dus dat is een mooie verbetering.
Overigens, de verkeersbordherkenning werkt zoals verwacht, ongeveer 80% van de tijd correct. Soms pakt die verkeerde borden. Er zit wel een optie in ‘m om beter te maken, zodat die de snelheid van de kaarten pakt.

De adaptive cruise control vind ik geweldig. Eenvoudig aan te zetten, snelheid instellen, afstand houden, het kan allemaal met fijne knopjes op het stuur. Enig minpuntje is dat je de snelheid alleen per 5 km/u kan instellen.
Het automatisch sturen werkt goed genoeg. Na verloop van tijd leer je in welke omstandigheden je deze functie wel kunt gebruiken en in welke niet. Bijvoorbeeld bij harde regen is het beter om ‘m niet te gebruiken en ook bij betonwanden naast je baan zet ik ‘m liever uit. De baanpositie is goed en het sturen is vloeiend genoeg.

- Snelladen
Dan het opladen. Dat is misschien nog wel het grootste minpunt van de auto. Snelladen kan met maximaal 88 kWh. Het laden van 30-80% duurt een halfuur, soms iets korter, soms iets langer. Ik kan gewoon laden bij Tesla V3 en bij Fastned Autocharge.

- Infotainment scherm en bediening
De auto heeft een ~13 inch tablet-scherm in het midden. Ik vind dat erg mooi, een lekker groot scherm voor je navigatie. De tablet is snel, geen lag, en werkt goed.
Sinds update 1.3 heeft de auto wireless Apple CarPlay, dat werkt erg chill, geen gedoe met kabels. Het infotainment-systeem is wel matig vertaald in het Nederlands, maar over het algemeen is het nog te begrijpen.

De bediening van de auto ziet er het minst mooi uit. Dat is een rij met knoppen onder de tablet. Hier zit de (ietwat goedkoop ogende) schakelaar voor drive/reverse/neutral en parkeerbrake. Tja, niet alles kan perfect zijn. De knoppen zijn verder ook niet zo nuttig. Je kunt de airco op auto zetten, de ventilatie aan/uit zetten, sneeuwmodus activeren en nog wat meer nutteloze dingen doen.
Via het infotainmentsysteem kun je nu wel met drie vingers naar links/rechts of boven/beneden vegen om dat in te stellen, dus daar moeten we het dan maar mee doen.

De automatische airco werkt overigens oke. Als je ‘m 1 graadje lager of hoger dan de binnentemperatuur zet, dan houdt ie zich gedeisd en doet die rustig zijn werk en koelt die goed. Zet je 'm op iets anders, dan gaat die keihard blazen.

- Overige opmerkingen
De app van BYD is vrij basic. Je kunt de airco aanzetten, checken of alle ramen/deuren dicht zijn, de locatie inzien, en de auto ver/ontgrendelen, en dat was het wel zo'n beetje. De app reageert snel op commando’s, ook als de auto slaapt.

De speakers klinken goed genoeg, het is niet het beste geluid wat eruit komt, maar ze kunnen wel lekker luid.

De vering van de auto is comfortabel. Ik reed laatst weer in de Aygo en dan voel je echt elk gaatje in de weg. Met de Dolphin is het een stuk soepeler, wel gaat die wat op en neer een aantal keer na een drempel.

De auto heeft genoeg opbergvakken wat ‘m praktisch maakt.

- Conclusie
Ik ben erg tevreden met mijn Dolphin. De actieradius is goed, de auto is comfortabel, lekker ruim achterin, de adaptive cruise control met stop en go en het automatisch sturen is heerlijk, met de 360 graden camera kan je altijd goed inparkeren, wireless Apple CarPlay is erg fijn.

Nadelen zijn er ook, de ‘nieuwe-autogeur’ is te sterk, maar wordt gelukkig nu minder, ik wou dat het snelladen wat sneller was, en dat de ventilatie wat eenvoudiger te bedienen was. Ook moet je voor de garantie elk jaar naar de dealer voor een ‘onderhoudsbeurt’ die 300 euro kost… Wel krijg je daarbij ANWB-pechhulp.

Betrouwbaar en comfortabel

  • 10.200 km

Inmiddels de 10.000 kilometers aangetikt, dus tijd voor een kleine update. De auto bevalt nog steeds erg goed, maar het elektrisch rijden wat minder met het vaak laden.

Noemenswaardige dingen:

- 1x een lekke band, de BYD Pechhulp (= ANWB) was snel ter plaatse en heeft 'm goed geplakt
- 1x kon ik niet AC laden in de winter (bij 3-4 verschillende laadaanbieders wilde die niet starten). Leek een softwarefout, auto start/stopte de sessie steeds. Sindsdien geen problemen meer met laden.
- Tevreden over de laadsnelheid, zolang je maar eerst 1,5-2u rijdt, dan haalt de auto de 90 Kw en houdt die het ook lang vol. Kom je met een koude accu aan in de winter, dan blijft die steken op 50 Kw, dat kost te veel tijd.
- Onderhoudsbeurt hoeft nog maar eens in de twee jaar of elke 30.000 km, dat is een fijne wijziging.
- Een aantal OTA-updates gehad, die gingen soepel, en maken de auto ook echt beter. Wel is het alweer een tijdje wachten op een nieuwe update, waarbij het infotainment wat meer configurabel is, daar kijk ik naar uit.
- Android Auto / Apple CarPlay werkt betrouwbaar en start direct na het instappen draadloos, ook top.
- Heel sporadisch werkt het beeld van de achter camera uit, maar die komt snel weer terug. Dat wel even in de gaten houden.
- Auto is ook in de winter zuinig genoeg, als je een beetje rustig aan doet, blijf je wel zitten op 18 Kw/h per 100km met 100 km/u gemiddeld en in de zomer daalt het richting de 15 Kw/h per 100km met 100 km/u gemiddeld

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.