BMW Z4 roadster 3.0i S (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 roadster 3.0i S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 34.000 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
BMW Z4 3.0i S G-power SKII
- 75.000 km
Als rasechte 'petrolhead' ben ik altijd op zoek naar auto's die er mooi uitzien, puur performance gericht zijn en veel karakter bezitten. Ondertussen verschillende speeltjes gehad, Z3 M Coupe, Porsche Boxster, Lupo GTI, Honda Integra Type R.
Ik heb altijd van de wat oudere ras-sportauto's gehouden vanwege het karakter dat ze bezitten. De ontwikkeling van nieuwere auto's zorgt er toch voor dat er veel karakter verloren gaat, dingen zijn ergonomischer, economischer en efficiënter. Maar op een of andere manier is dat iets wat onderaan mijn lijst staat als het om dergelijke auto's gaat. Dergelijke compromis tasten de sportiviteit doorgaans alleen maar aan.
Om te komen op de reden van deze review. De Z4.
Ik was opzoek naar een recentere auto die mij kon bevredigen op niveau van sportiviteit, prestaties en luxe. Uiteindelijk kwam ik uit op een Porsche Boxster, Honda S2000 en BMW Z4.
Eigenlijk de enige drie merken waar ik ook meteen een zwak voor heb. Uiteindelijk viel de Boxster af doordat ik al een ouder model heb gehad en ik een Boxster toch altijd een beetje te hoge "Ik wil wel 911 maar kan net niet uiterlijk" gehalte vind bezitten.
De S2000 viel af vanwege 2 redenen. 240 pk, leuk maar na een 300+ PK auto gereden te hebben is het enige plezier het rijgedrag en de toeren die je kan maken, daarnaast is het vergeleken met een Boxster en Z4 veel minder luxe. En mijn motto dat een auto altijd Full option moet zijn wil ik niet van wijken.
De Z4, eerlijk gezegd was ik bang dat de Z4 te 'modern' zou zijn, dat het niet karaktervol is vanwege al de technologie dat er in is gepompt. Maar uiteindelijk heb ik er wel voor gekozen, maar waarom?
Het uiterlijk,
vind ik een dikke 10, een echte nekkendraaier. Volledig M uitgevoerd, van binnen en van buiten is de Z4 helemaal af. Vaak lees je Full option in advertenties en termen als alle denkbare opties naar je hoofd gegooid, maar deze auto is er echt een. Toen deze auto besteld werd, werden er geen kruisjes gezet op de bestellijst. Men heeft gewoon een dikke marker gepakt en de hele vel ingekleurd.
Het enige wat uiterlijk niet origineel is zijn de 19" Breyton velgen die eigenlijk te 'pimp' zijn, maar doordat deze grijs zijn vallen ze toch net iets minder op. Daardoor maakt het de auto toch wel smaakvol af naar mijn mening. Om vervolgens geen SUV taferelen te krijgen is de wagen ook verlaagd met Eibach federn. Ook zijn er 4 uitlaateinden die het plaatje afmaken, maar die hebben ook andere kwaliteiten dan pure esthetische.
Onder de motorkap,
De enige echte zes in lijn van BMW die al jaren de basis is van vele BMW's. In dit geval een geëvolueerde 6 cilinder die zich heeft bewezen. 3000cc met reserves, anders dan het M blok dat verder is uitgeboord naar 3200cc.
Want ook dat was een keus, ga je voor een M of niet?
Ik keek eigenlijk alleen maar naar M-etjes totdat ik deze schoonheid tegen kwam.
Deze Z4 heeft namelijk een compressor van G-power onder de motorkap wat de pk's opschroeft naar ongeveer 350pk. Vergeleken met mijn ex- Z3 M Coupe is dit blok met compressor veel minder nerveus en heb je ook onderin ook ontzettend veel koppel. Het M blok werkte eigenlijk alleen hoger in de toeren. Dit is echter bijna te vergelijken met mijn 330D qua karakter, maar dan zonder 'turbo lag'. De auto is bloedsnel maar veel geraffineerder dan een M, minder vermoeiend. Ondertussen heeft het zich ook 3 keer bewezen tegen verschillende E46 M3's die toch een benoemenswaardig stukje trager waren tijdens stoplichtsprintjes.
Het geluid,
Ook dit is een apart aspect wat het waard is om te benoemen. Het geluid van de compressor die constant giert is soms zelfs angstaanjagend te noemen als ik mijn ervaringen er op na ga. Mensen die 200meter verder lopen maar gaan springen doordat ze niet weten wat ze horen. Gecombineerd met de Eisenmann SuperSport uitlaat is het een uitstekende combi. Als je doortrekt heb je een geniaal orkest gecombineerd met een tornado onder de motorkap. Maar op de snelweg ook gewoon haast stil als standaard. Voor mij de ideale combi van beide werelden.
Ik heb de auto in bezit sinds mei 2010, ondertussen 40000km's gereden en nog steeds heb ik elke dag een grote grijns als ik de auto start.
Ik kan lange, enigszins comfortabele ritjes maken. Maar ook de tractiecontrole volledig uitzetten en plezier hebben.
Onderhoud,
Tot op heden niets benoemenswaardig. Natuurlijk alle geplande onderhoud zoals BMW aanraad. Daarnaast heb ik preventief de multiriem van de compressor laten vervangen en er rondom Zimmermann geboorde/geventileerde schijven op laten zetten met sportievere remblokken.
Wel had ik op een gegeven moment een probleem waarbij 2 verschillende garages doomscenario's schetsten. Achteraf heb ik zelf het probleem opgelost. Het was een vervuilde luchtmassameter (2 garages waren ervan overtuigd dat ik deze niet had). Deze raakt snelle vervuild doordat hij is verplaatst naar de voorbumper en is rechtstreeks gezet achter de open luchtfilter.
Minpunt,
Eigenlijk het enige kleine minpuntje van de auto heeft betrekking tot het sturen. Daar de M een ouderwetse hydraulische stuurbekrachtiging heeft, heeft de 'gewone' 3.0 een elektromechanische stuurbekrachtiging die je kan beïnvloeden met de sportknop. In principe ideaal en heeft BMW het ook hier goed voor elkaar. Maar op de momenten dat je echt de auto laat werken merk je dat het enige precisie mist.
Al met al een auto waar ik ontzettend veel plezier aan beleef.
Binnenkort ben ik van plan de auto weg te doen, maar weer zit ik in een dilemma om de juiste keuze te maken. Misschien hele rare maar ik kijk naar een BMW E92 M3/335, Porsche Cayman S of een Ferrari 355.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.