BMW Z4 roadster 3.0i (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 roadster 3.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 297.008 km |
KM-stand laatst | 316.598 km |
Een BMW Z4 E85 met 'ervaring' als daily, hoe bevalt dat?
- 316.598 km
Menig AutoWeek-lezer zal deze BMW Z4 bekend voorkomen. Voordat de auto in mijn handen kwam was hij namelijk eigendom van Jan Lemkes. Toen Jan de Z4 kocht en ik de auto voor het eerst zag - ik werkte toen nog voor AutoWeek - sprak ik al voorzichtig uit dat ik ook wel geïnteresseerd was in een roadster. Toen Jan van de auto af wilde en ik een meerdaagse proefrit maakte was ik verkocht. De deal was snel gesloten en ik was eind februari 2022 de trotse eigenaar van mijn eerste roadster!
Allereerst wat info over deze specifieke Z4. Het betreft een 3.0i uit 2004 in de kleur Maldives Blue, een uitdossing waarin je deze generatie Z4 niet vaak tegenkomt. De combinatie met het beige interieur maakt het voor mij helemaal af. Ook heeft hij een automaat, wat voor sommigen wellicht vloeken in de kerk is in zo'n auto. Ik vind 'm juist perfect passen, maar daar kom ik later op terug. Andere aanwezige opties: elektrische stoelverstelling met memory, stoelverwarming, xenonverlichting, een licht- en regensensor, automatische airco, cruise control en navigatie. Verwacht van dat laatste niet teveel, dat is namelijk gewoon een monochroom en minuscuul schermpje dat kleiner is dan je smartphone. Maar de overige opties zijn meer dan welkom en geven het gevoel dat je in een goed aangeklede auto zit die zijn leeftijd aardig goed weet te verbloemen.
Het écht unieke aspect van deze Z4 is toch wel zijn kilometerstand. Toen ik hem kocht stond er iets minder dan 297.000 kilometer op de teller. Dat is veel, zeker voor een roadster. Maar zet het om in een jaarlijks gemiddelde en dan valt het eigenlijk best mee. Met deze auto is door de jaren heen gewoon lekker gereden, ook op snelwegen. Dat vindt het rotsvaste M54-blok alleen maar lekker.
Inmiddels is die kilometerstand opgelopen tot iets minder dan 317.000 kilometer, dus ik heb er nu in iets minder dan anderhalf jaar 20.000 kilometer mee gereden. Laten we de rekeningen er eens bij pakken om te zien wat dat kost, het rijden van een Z4 met 'ervaring'.
- 16-05-2022: De eerste rekening betreft het uitlijnen van de auto en een proefrit door Procar in Zwolle. Er was namelijk iets niet helemaal in de haak met het onderstel. Diagnose: versleten schokdempers. Totaal: €133,40
- 28-06-2022: De eerste grotere ronde reparaties aan de Z4. Nieuwe schokdempers rondom, nieuwe veerpootlagers, vier nieuwe banden (Michelin Pilot Sport 4) en een uitlijning. Totaal: €2.359,75. Een heftige rekening, maar de Z4 reed daarna echt onwijs veel beter.
- 09-08-2022: Voorafgaand aan een langere reis naar Italië even de olie verversen en een check-up van de auto bij Procar. Het koelvloeistofpeil liep namelijk steeds langzaam terug. Komen een aantal dingen uit: Beginnende speling van de waterpomp, hoorbare spanrol en licht zweten van de carterpanpakking, oliefilterhuispakking en klepdekselpakking. Die komen een volgende keer aan bod. De oorzaak van de verdwijnende koelvloeistof kon toen nog niet worden gevonden. Totaal: €289,26.
20-09-2022: Na de reis naar Italië diende de oorzaak van het koelvloeistofprobleem zich aan: de radiator begon ernstig te lekken. Gelukkig gaf hij op reis niet de geest, maar werd ik op een zekere ochtend begroet door een riviertje koelvloeistof dat onder de auto vandaan kwam. Nieuwe radiator en wat randzaken eromheen. Kosten: €485,49
24-01-2023: Heel wat maanden gingen voorbij en de Z4 was in die tijd prima betrouwbaar. Geen lekkage van koelvloeistof en een zeer beperkt olieverbruik. Heerlijk genoten van de auto, zelfs in de winter. Maar toen kwam ' the big one'. Ik wist van de check-up dat er wat dingen aan zaten te komen, maar had niet kunnen vermoeden dat er nog zoveel te doen viel. Ik zet het voor het overzicht even onder elkaar:
- APK
- Grote beurt: olie, filters, bougies
- Waterpomp
- Spanarm & spanrol
- Omkeerspoelie
- Omdraairol
- Multi-riem dynamo & airco
- Carterpanpakking, klepdekselpakking, oliefilterhuispakking
- Upgrade draagarmrubbers achter
- Uitlijnen (again...)
- Diverse kleine werkzaamheden
Totaal: een schokkende €3.422,05. Pfoe... In overleg met Procar toch maar de volledige investering in de auto gedaan. Hij was het waard volgens hen en voor mij zeker ook. Maar het toont nog maar eens aan dat je met een BMW op leeftijd nooit goedkoop uit bent...
Bottom line: het onderhoud van mijn Z4 kostte me tot op heden in totaal €6.689,95. En da's pittig, zeker gezien het besef dat ik de auto voor €8.500,- kocht en Jan er ook al voor meer dan €3.000,- in had geïnvesteerd. Toegegeven, een beetje handige sleutelaar krijgt die som gemakkelijk omlaag, maar ik heb daar de vaardigheden, het gereedschap en de ruimte niet voor. Maar alle lof voor Procar: dankzij hen staat de Z4 er weer okselfris bij, klaar voor nog vele plezierige kilometers.
Want plezierig kilometers afleggen, dat is wel aan de Z4 besteed. Als ik instap en de contactsleutel omdraai, vergeet ik de rekeningen direct. Wat een heerlijke auto. De welbekende 3.0 zes-in-lijn loopt ontzettend verfijnd en klinkt heerlijk, vooral als je hem een beetje de sporen geeft. Maar ook bij een meer relaxte rijstijl levert de motor al zat vermogen. Ook bijzonder - zeker voor een BMW op leeftijd - is dat de motor werkelijk geen druppel olie verbruikt! Dan kom ik weer even terug op de automaat. Dat is een koppelomvormer van de oude stempel met vijf versnellingen. Je zou verwachten dat zo'n oude automaat wat traag van begrip is, maar in de praktijk valt dat heel erg mee. Hij schakelt boterzacht en timet zijn schakelmomenten goed. In de sportstand is de bak goed bij de les en schakelt hij bij het afremmen voor een bocht mooi terug. Zelf schakelen kan ook met het pookje en dat is best leuk, maar in de praktijk doe ik dat zelden. Nog een voordeel van de automaat: door de relatief lange versnellingen draait de zespitter weinig toeren op de snelweg. Bij 140 wijst de naald van de toerenteller 3.000 toeren aan. Dat getal ligt bij de versie met handbak aanzienlijk hoger.
Met de automaat is het dus heerlijk cruisen in de Z4. Dakje open en genieten. Dat gaat overigens ook op snelwegsnelheden nog steeds prima qua windgeruis. Het veercomfort van de Z4 is verder duidelijk aan de sportieve kant, maar zeker niet oncomfortabel hard. Voor mij het ideale compromis tussen dagelijks comfort en de sportieve ritjes op B-wegen. Qua besturing biedt de Z4 genoeg gevoel en directheid, maar merk je wel dat je van doen hebt met elektrische bekrachtiging. Met name rond de middenstand merk je dat de besturing soms een tikkeltje vaag aanvoelt. Mij stoort het persoonlijk niet, zeker omdat ik de auto toch niet inzet als hardcore scheurijzer.
Iedere keer als ik uitstap, kijk ik weer even om naar de Z4. Wat een prachtig, tijdloos design heeft Anders Warming destijds op papier gezet. Zeker in het Maldives Blue komen de lijnen ontzettend mooi uit. Vorige maand liet ik de auto volledig detailen, compleet met een keramische coating. Hij glanst nu nóg meer dan voorheen. Het grappige is dat mensen nu al helemaal niet meer vermoeden dat de auto zoveel heeft gereden. Ik rij wel eens ritjes mee met de BMW Roadsterclub en als ik het mensen laat raden, gokken ze meestal een getal tussen de 100.000 en 150.000 kilometer. Een mooi compliment voor al het werk dat aan de auto gedaan is.
Voor het brandstofverbruik: check mijn verbruiksmonitor (https://www.autoweek.nl/verbruik/29238/bmw-z4-roadster-3-0i-2004). Een gemiddelde van 1 op 10,8 is voor dit type auto met deze motorisering goed te noemen. Op één tank haal ik gemiddeld zo'n 550 tot 600 kilometer.
Mijn voorlopige conclusie na meer dan één jaar eigenaarschap: om naar te kijken en om mee te rijden is de Z4 echt een fantastische auto. Ik geniet er iedere dag met volle teugen van. Financieel was de auto echter een behoorlijke pain in the ass. Het hoort er ergens een beetje bij als liefhebber, maar al met al viel het me toch behoorlijk tegen. Dus ik zou iedereen die in de markt is voor een Z4 E85 willen adviseren om vooraf goed in kaart te brengen wat er al gedaan is aan onderhoud en wat potentiële gebreken je kunnen gaan kosten, desnoods met een aankoopkeuring. Maar goed, qua Freude am Fahren zit het wel goed met deze Z4. Op naar nog vele kilometers puur genot!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.