BMW Z4 roadster 3.0i (2003) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 roadster 3.0i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 94.000 km |
KM-stand laatst | 97.000 km |
Poetsen, sleutelen en rijden
- 97.000 km
Na jaren van kijken en niet (durven) kopen heb ik in 2020 mijn eerste BMW gekocht, een fijne 320i Touring. Een auto die helemaal klopt, otzettend fijn rijdt en zelfs betrouwbaar blijkt. Ze zeggen weleens, eens een BMW, altijd een BMW.
Naast de 3-serie reden we een hele praktische VW Up! In de praktijk bleek echter dat we het ook wel met een auto kunnen redden in ons gezin. Omdat het bij mij als autoliefhebber altijd kriebelt ben ik in 2023 gaan kijken naar een leuke liefhebbersauto voor naast de 3-serie.
Met de opkomst van elektrisch rijden zou ik nog heel graag een keer een zescilinder willen rijden. En een cabrio stond ook al lang op mijn lijstje.
Als snel kwam ik uit op de BMW Z4 E85. Niet te zwaar, een betrouwbare atmosferische zescilinder, betaalbaar en ook nog zelf aan te sleutelen.
Na een proefrit in een puntgave 3.0i van een AW-forumlid was ik verkocht.
Na wat auto’s in Duitsland bekeken te hebben die helaas toch tegen vielen, kwam ik in Nederland eentje tegen met lage kilometerstand die een paar jaar eerder door een gerenommeerde BMW-specialist uit Italië was gehaald. Een handgeschakelde 3.0i uit 2003 in Titan Silber met 94.000 km op de teller in zeer goede staat.
De auto werd aangeboden door een particulier voor een nette prijs en zag er heel netjes uit. De lakdiktemeter liet zien dat het rechterachterscherm een keer was gespoten maar verder stond de auto in de originele lak. Ik had de eigenaar van de Z4 waarin ik had proefgereden meegenomen en na een uitgebreide inspectie heb ik de auto gekocht.
Na aankoop meteen een keuring laten doen door een BMW specialist die bevestigde dat het een zeer goede auto was waar nauwelijks wat aan mankeert. Op de brug bleek dat de auto waarschijnlijk nooit pekel heeft gezien, de onderzijde was nog als nieuw.
In het afgelopen jaar heb ik al enorm genoten van deze fantastische auto. Naast het poetsen wat ik graag doe heb ik reeds de nodige reparaties uitgevoerd om de Z4 nog beter en mooier te maken. Veelal preventief onderhoud om er de komende jaren probleemloos van te kunnen blijven genieten. Hieronder een opsomming van de zaken die ik heb aangepakt:
- stabistangetjes voorzijde vervangen
- klepje opbergvak gerepareerd, mechanisme knop was afgebroken
- kleppendekselpakking vervangen (zweette iets olie)
- nieuwe bougies
- nieuwe originele mattenset
- nieuwe sierlijsten handgrepen deurpaneel
- remmerij voorzijde vernieuwd
- waterpomp en thermostaat vernieuwd
- nieuwe koelslangen en expansietank
- origineel windschot gemonteerd
- nieuw rubber rond voorruit
- DISA-klep gereviseerd
- ander stuur (zonder beschadigingen) gemonteerd
- revisie stuurkolom bij Rotschenk in Duitsland
Het rijden
Rijden, daar koop je hem per slot van rekening voor. Poetsen en sleutelen is leuk en ik kan er van genieten om hem te zien staan er even in te zitten en een blik onder de lange motorkap te werpen maar de Z4 is gemaakt voor puur rijplezier.
Cabrio, achterwielaandrijving, een atmosferische 6-in lijn en een handbak, leuker wordt het niet.
Bij het omdraaien van de sleutel, ja in 2003 had je nog gewoon een sleutel, slaat met dat kenmerkende ietwat hese geluid van de startmotor, de fameuze ‘Reihensechszylinder’ aan. Het betreft de M54B30 waarvan weleens gezegd wordt dat het een van de beste motoren is die BMW heeft gebouwd.
Hij klinkt geweldig, is beresterk en is geschikt om zowel lekker mee te cruisen als voor het sportieve werk. De zesbak laat zich daarbij verrassend strak bedienen. De motor heeft een heel repertoire aan heerlijke geluiden. Bij lage toeren een donkere brom, bij gas los de plofjes in de uitlaat en hoog in de toeren een heerlijke zescilinder huil. Alleen voor die motor zou ik hem al kopen.
Gelukkig is niet alleen de motor geweldig. Deze Z4 heeft het standaard onderstel en de originele Styling 103 17 inch wielen waardoor de auto heerlijk sportief rijdt, maar zeker ook voldoende comfort heeft. De koets is mooi stijf bovendien. Hij stuurt best zwaar, het stuurgevoel is met de elektrische stuurbekrachtiging toch net niet zo gevoelig en direct als ik zou willen. Stoort niet, maar kan nog iets beter.
Na een revisie van de stuurkolom vanwege het bekende ‘sticky steering’ stuurt de auto trouwens wel een stuk beter. Dit is bij een specialist in Duitsland gedaan waar mensen van heinde en verre naar toe gaan. Hij vervangt een stroef lager, vet alles opnieuw in en stelt de boel af volgens fabrieksinstellingen waardoor de auto veel beter stuurt en op warme dagen het stuur niet meer kleeft. Was bij mij nog nauwelijks merkbaar, maar wilde dit wel gedaan hebben.
Als je ermee rijdt, heb je niet door dat het een ruim 20 jaar oude auto is. Vast mede omdat dit exemplaar nog zo fris is, maar ook omdat het altijd al een goed rijdende auto was. Echt een feest om mee te rijden. Het rijden voelt door de dikke zescilinder ook speciaal. Je voelt dat ie altijd voldoende kracht heeft en trekt heerlijk lineair. In combinatie met de de goede handbak heb je altijd zelf de controle over de auto en voelt het als puur autorijden. Hele andere beleving dan in de 320i met turbomotor en automaat.
Met 231 pk en 1260 kilo is de Z4 ook naar hedendaagse begrippen nog steeds snel. In net geen 6 seconden naar de honderd volgens fabrieksopgave. Door het verslavende geluid en de duw in de rug wordt je steeds uitgedaagd om hem lekker op zijn staart te trappen. Over het algemeen rijd ik zeker niet als een gek, met de vele fietsers en motoren op leuke kronkelende buitenwegen in Nederland is dat onverantwoord. Een trip naar Harz of Eiffel staat op de planning.
Verbruik moet je bij zo’n auto als deze eigenlijk niet naar kijken. En toch haal ik zonder veel moeite een verbruik van 1:13 wat ik erg zuinig vind voor een old skool 3 liter 6 cilinder zonder milieu- en brandstofbesparende technieken.
Tijdloos
Deze eerste generatie Z4 is een auto die naar mijn mening steeds aantrekkelijker wordt. Ja, je kunt nog een nieuwe aanschaffen, maar als 40i en met handbak gaat die inmiddels ruim over de ton. Voor rond de 15k koop je echt een nette E85, een tijdloze auto die nauwelijks afschrijft en waarmee je ontzettend veel plezier kunt hebben. Niemand in mijn omgeving geloofd dat dit model al 20 jaar oud is, zowel de buitenkant als de binnenkant ogen nog steeds heel modern.
Doordat de auto gebaseerd is op techniek van de 3-serie E46 generatie zijn onderdelen betaalbaar en goed te vinden.
Blijvertje
Zoals ik er nu over denk is de Z4 een blijvertje. Het rijden verveelt nooit en ik heb als onderdeel van de hobby nog een aantal puntjes op de i te zetten op technisch en cosmetisch gebied. Ik heb er inmiddels ook al zoveel aan gedaan dat het lastig wordt om een mooiere of betere te vinden. De opvolger, de E89 generatie is een stuk minder puur en veel complexer qua techniek. Nee, deze Z4 is al op leeftijd maar gaat als het goed is echt oud worden bij mij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.