BMW Z4 roadster 2.2i (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 roadster 2.2i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 97.500 km |
KM-stand laatst | 107.500 km |
....en rijden maar....
- 107.500 km
Halverwege 2014 moest het er dan toch maar van komen: langgekoesterde wens om een cabrio te kopen en te gaan genieten van open rijden. In een recent verleden als eens een Audi A4 cabrio gehad: was een fijne auto maar eigenlijk een sedan met klapdak....
Dus kijken naar bijvoorbeeld een Mazda MX 5, MB SLK of BMW Z3 (in eerste instantie).
Om meerdere redenen viel de Mazda af: vond en vind het nog steeds een leuke roadster, puur autorijden, maar ik wilde iets meer comfort (met name met dak dicht). MB viel snel af, niet zo sportief, dus pijlen gericht op BMW Z 3 (gelet op budget). Een aantal bekeken, ook in Duitsland, waren het allemaal net niet, en gaandeweg kwam dan toch de BMW Z4 in beeld.
Nog steeds een moderne verschijning, ik vind dit de mooiste creatie van het Bangle tijdperk: scherpe lijnen, mooie achterkant (Ueberholprestige zoals de Oosterburen dat zo fraai formuleren), redelijke prijzen en, heel belangrijk: zes cilinders te kust en te keur. Geluid achter je, met de kap open, heerlijk ....
Het werd dus een 2.2 liter 6 cilinder, 170 pk, echt hard rijden hoef ik niet meer, lekker toeren.
Rijdt als een skelter, je zit compact, bijna met je zitvlak op de weg, lange neus voor je, elke bocht is een uitdaging....
Voordeel van deze roadster is een behoorlijke bagageruimte: met zijn tweetjes al naar Oostenrijk en Italië geweest, beetje handig pakken en je neemt alles mee in een grote koffer plus wat tassen. Was een van de pro's voor de keus van dit model.
Dak is gevoerd, bij een regenbui komt er niets door.
Natuurlijk is het af en toe spartaans: BMW's zijn sowieso hard geveerd en nadat ik de 16 inch velgen vervangen heb door 18 inch velgen voel je elke richel. Maar dat hoort bij het cabrio rijden!
Via het Z3 forum een schat aan informatie aangeboord, werkelijk elk detail is of wordt besproken.
Runnings costs zijn overzienbaar: hoewel een zes cilinder haal ik met rustig rijden makkelijk 8 liter / 100 km, maar bij dit soort hobby auto's tel je de kilometer kosten niet via je portemonnee maar via je hart....
Enige pech: startmotor defect, voor 180 euro een ruilexemplaar en rijden maar weer.
Bekend euvel met motor open dak: deze heb ik preventief naar de bagageruimte laten verplaatsen (via Pixelrichter).
Gepland: beurt dit voorjaar bij Ruudkapje zodat hij er weer twee jaar tegenaan kan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.