BMW Z4 Roadster 2.0i (2006)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Z4 Roadster 2.0i |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2006 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 61.000 km |
| KM-stand laatst | 66.000 km |
Weer dakloos
- 66.000 km
Nee, Giro 555 hoeft niet in actie te komen, alle giften mogen naar mensen die echt geen dak boven hun hoofd hebben, zoals de tienduizenden inwoners van Gaza.
We hebben de leuke manier van dakloos zijn: we hebben weer een cabrio!
Een paar jaar geleden besloot ik dat we een serieuze poging moesten doen om de planeet een klein beetje beter te maken, dus het wagenparkje van dat moment ging in de ramsj en er kwamen twee elektrische auto’s voor terug. Een Fiat 500 cabrio (spoiler, dat is geen echte en zeker echt geen cabrio) en een Mustang Mach E.
Fast forward: de Fiat stelde mijn eega in bijna alle opzichten teleur (logisch na twee A3’s en een 9-3), dus die werd alrap ingeruild voor een Mini. Wel een EV en daar zijn we beiden helemaal happy mee. De range is matig, maar als boodschappen auto en ‘auto voor naar de grote stad’ is ie helemaal ok. En het rijdt echt geweldig.
De Mustang was voor een fervent (of is het verwend?) Volvo rijder ook al niet de beste keus. En bij aanschaf hadden directeur en verkoopleider van mijn vaste dealer Broekhuis Harderwijk me nog zo gewaarschuwd, dat ik er spijt van zou krijgen. OK heren, jullie hadden gelijk, er staat alweer bijna een jaar een XC60 plug in op de oprit.
Dus ja, we rijden nog steeds best veel kilometers op de opbrengst van onze 16 zonnepanelen. Tevreden planeet??
Maar na alle cabrio’s die we de afgelopen 15 jaar gehad hebben was er nog steeds een klein stemmetje in mijn hoofd dat zachtjes ‘cabrio’ mompelde. En toen we afgelopen juni een road trip door Schotland maakten in een geleende Z4, werd dat stemmetje steeds luider. Mijn betere helft kent me langzamerhand goed genoeg om te weten wanneer verzet zinloos is, dus toen de Porsche specialist die al mijn voormalige snoepgoed had geleverd een Z4 had ingeruild, zijn we toch maar afgereisd naar Warmond om eens te kijken. En natuurlijk niks kijken, kijken, niet kopen, maar meteen de knoop doorhakken.
Wat hebben we gekocht? Een Z4 in basic trim. Twee liter, handbak, dak ook handbediend, 17 inch origineel lichtmetaal, Monaco Blue metallic met Tobacco leren interieur en….. 61.000 originele, NAP gecheckte kilometers. Nederlandse auto, 2 eigenaren, die, volgens de BMW specialist waar hij de laatste 10 jaar in onderhoud is geweest, de auto vertroeteld hebben zonder op geld te beknibbelen. Een lot uit de loterij lijkt het te zijn.
Het is geen Porsche, hoewel ik wel overeenkomsten zie met mijn oude 993 en Boxster.
Met zijn 150 pk kan de auto goed meekomen, maar de eerste de beste Model 3 maakt gehakt van hem in een stoplicht sprint. Ach, die tijd heb ik gehad.
Wegligging is prima, hij is in grensgevallen overstuurd, maar snel weer te corrigeren. Comfortabel? Mwah, hij biedt meer comfort dan de 987, maar de stoelen zijn op een lange rit niet van Volvo niveau. Maar dat is dan ook de buitencategorie, Nobelprijs waardig.
Het windscherm doet wat het moet doen en zolang je niet met 140 over de snelweg wilt rijden, kan je normaal met elkaar converseren.
Het is natuurlijk een auto-voor-erbij en zo gebruiken we hem ook. In september mocht hij ons een paar weken vermaken op een tripje naar zuid Frankrijk, waarbij we de autoroute links hebben laten liggen.
En dan is de Z4 helemaal in zijn element, over al die Routes Nationales en door kleine dorpjes. De zesbak schakelt soepel, zolang je de tijd neemt om van verzet te wisselen.
Bluetooth kent ie niet en navigatie of Apple Carplay evenmin. Maar daar zijn Bluetooth transmitters voor uitgevonden en ach, na al die grote schermen in modernere auto’s is het best charmant om op het schermpje van je iPhone te turen. Bovendien, 25 jaar geleden reden we nog met de Michelin kaarten naar Frankrijk, dus niets te klagen!
Nu de eerste 5000 kilometers onder de Hankooks zijn doorgerold, en dat waren hele leuke kilometers, wordt het tijd om de Z4 weer onder een hoes in de garage te stallen, lurkend aan de druppellader, en te constateren dat ik blij ben dat we weer dakloos zijn.
Het is een luxe, dat realiseer ik me terdege. En dat brengt me op een afsluitende zin:
Positieve feedback is altijd welkom, of een opbouwend kritische noot, maar mocht iemand zijn frustratie willen afreageren, doe het niet.
Ik snap dat een huwelijk, waar sleur de boventoon voert, niet vrolijk stemmend is, of een carrière die in de onderste regionen is gestrand en waar voor de derde keer een nieuwe, jongere chef boekhouding de gedroomde positie heeft ingenomen.
Maar zoek dan alsjeblieft een hobby om uw energie in kwijt te raken. Sneldammen, achteruit hinkelen, het maakt niet uit, of laat uw haar blonderen en ga de politiek in. Nou, vergeet die laatste suggestie, dat heeft iemand al gedaan.
En politiek gedreven opmerkingen ook liever niet. De Mini is in Engeland in elkaar geschroefd, de Volvo in Zweden en de BMW in de USA. Dus China haters kunnen terug in hun hok.
Dit is een site voor auto liefhebbers, mannen en vrouwen met benzine of elektrische stroompjes in hun aderen en geen politiek forum of platform voor haatdragende en kwetsende uitingen. Toch? Mooi, dan kan ik deze review veilig plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




