BMW XM (2023)

autoreview

BMW XM (2023)

Signalement

Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf24 km
KM-stand laatst6.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW is aan mijn wens tegemoetgekomen

  • 6.000 km

Het is nu ruim één maand geleden dat mijn BMW XM is opgeleverd. Inmiddels heb ik voldoende kilometers gereden om een review te kunnen vullen.

Eerst maar even de specificaties: de BMX XM is een plug-in hybride en combineert een 4.4 liter achtcilindermotor met een elektromotor die samen 653 pk en 800 nm leveren. Deze auto oogt groot en is ook groot met een lengte van 5.11 meter, een breedte van iets meer dan 2 meter en een hoogte van iets meer dan 1.75 meter. De velgen meten 23 inch, dus ook groot.

De binnenzijde is een en al luxe met de combi van azuurblauw leer, vintage bruin leer en carbon fiber. Het plafond is bedekt met alcantara met prisma-achtig reliëf, wat samen met de ambiance-verlichting een heel apart 3D-effect geeft. Het langgerekte en gekromde infotainment-scherm geeft je het gevoel in een moderne aflevering van Star Trek te zijn beland.

Maar nu de rijeigenschappen. Wat onmiddellijk opvalt zijn de snelheid en de stabiliteit van deze auto. De BMW XM heeft een fors gewicht van 2700 kilo, maar dat is echt niet te merken aan het rij- en stuurgedrag. Een slimme gewichtsverdeling, rolstabilisatie, vierwielaandrijving, meesturende achterwielen en nog een paar toeters en bellen laten de auto aanvoelen alsof de natuurwetten er niet toe doen.

Het elektrische bereik van de BMW XM blijkt groter dan de fabrieksopgave, want dit varieert van 80 tot 105 kilometer, terwijl de fabrieksopgave spreekt van 80 tot maximaal 88 kilometer.

Ook de acceleratie is sneller dan wat BMW zelf opgeeft. Uit meerdere tests en mijn eigen probeersel blijkt de sprint van 0 tot 100 km/u in 3.7 à 3.9 seconden te worden beslecht, terwijl de specificaties van BMW melding maken van 4.3 seconden. Maar BMW staat erom bekend terughoudend te zijn in het pochen over acceleratietijden. Overigens interesseren acceleratietijden mij niet zo veel, anders dan de gemiddelde autojournalist of car vlogger. Alsof ik bij het stoplicht sprintwedstrijdjes wil doen met jongetjes in een elektrische party-auto.

Autojournalisten en car vloggers maken ook steeds maar weer de vergelijking met de BMW X5M en de BMW X6M. Die zouden goedkoper zijn, verhoudingsgewijs betere prestaties leveren en dus een betere investering zijn. Jongens, dat is helemaal niet waar het om gaat. Het gaat om lifestyle, uitstraling en beleving. De BMW X5 oogt zo gewoontjes dat ik er in de showroom voorbij zou lopen zonder er erg in te hebben.

Samengevat ben ik uiterst tevreden over mijn BMW XM, ondanks het gegeven dat je af en toe duidelijk merkt dat je in Nederland rondrijdt. Nederlanders kunnen nogal krampachtig reageren bij het zien van een dergelijke auto. Zelfs in nabije kring ontmoet ik ongemakkelijkheid, geveinsde onverschilligheid en regelrechte afgunst. Dat heeft alles met het calvinisme te maken, de cultuur van ingetogenheid, soberheid en zuinigheid waarmee Nederland doordrenkt is. Welnu, daar doe ik niet aan mee. Ik ben geen meeloper en heb een uitgesproken levensstijl. Als calvinistische Nederlanders zich storen aan mijn auto, moeten ze gewoon de andere kant op kijken en weer verder gaan met geld in hun spaarpot stoppen. Opvallend genoeg reageren Nederlanders met een migratieachtergrond doorgaans heel anders op mijn auto. Gewoon onbevangen.

Voordelen:
• Exclusief, extravagant design
• Luxueus interieur
• Snel
• Zeer stabiel in bochten
• Groot elektrisch bereik

Nadelen:
• Buitenspiegels veroorzaken licht windgeruis
• Wanneer de voorwielen bij het achteruitrijden maximaal naar buiten draaien, reageren de parkeersensoren hierop
• Veroorzaakt opgetrokken wenkbrauwen bij het calvinistische deel van Nederland

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.